تفاوت تسمه آهنی و ورق و موارد استفاده آن ها

تسمه آهنی و ورق از محصولاتی هست که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. هر دو به شکل صفحه های برش داده شده در انواع مختلف و جنس های گوناگون در بازار عرضه می شود. قبل از خرید بهتر است با تفاوت این دو محصول آشنا شوید. با آهن ملل همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ورق آهنی و کاربرد آن ها در صنایع، مقاله “انواع ورق آهن و کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف” را مطالعه نمایید.

تسمه و کاربرد آن

تسمه برشی از سطح مقطع فلزی است. تسمه به صورت برش هایی صاف و یکسان است که روی ورق شکل داده می شود. این محصول به دسته های مختلفی تقسیم می شود که مهم ترین و پر کاربرد ترین آن ها نوع آهنی است. نوع آهنی آن به دو صورت تولید می شود:

  1. نوردی
  2. ماشین کاری

در روش نوردی از ضایعات آهن ذوبی است و در اندازه های متفاوتی تولید و در بازار عرضه می شود. اندازه هم معمولا بین ۴ تا ۷ متر متغیر است. در روش ماشن کاری ورق ها به صورت یک دست و درجه یک و مرتب تولید می شود و در آخر لبه های آن ها با استفاده از ماشین آلات خاص می سایند و گرد می کنند.

تسمه ماشین کاری

کاربرد تسمه در صنعت و ساختمان سازی

تسمه در جنس های مختلفی مانند آهن، فولاد، آلومینیوم، آلیاژی، گالوانیزه و غیره تولید می شود. برای جاهایی که استحکام بالا و مقاومت مهم است، نوع فلزی استفاده می شود. این محصول در بسته بندی صنایع گوناگونی مثل ترابری، پروفیل، صنایع فلزی، شیشه، چوب، MDF، کارخانجات تولیدی، موزاییک و غیره کاربرد دارد. گریتینگ یکی از محصولات پرکاربرد و نوعی شبکه فولادی می باشد.

این محصول ویژگی های خاصی مانند مقاومت بسیار بالا، زیبایی ظاهری، قیمت پایین تر نسبت به محصولات مشابه خود، امکان عبور هوا و نور و غیره دارد که آن را به مطلوب ترین گزینه ها برای استفاده در موارد ساختمانی و صنعتی تبدیل کرده است. این محصول در مواردی که به مقاومت بالا نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد مانند:

  • پله های کارخانجات
  • پله سازی در ساختمان ها
  • پوشش کف
  • و غیره

ورق چیست؟ کدام نوع از آن بهتر است؟

ورق از فلزات آهنی و غیر آهنی مانند فولادهای ضد زنگ، فولاد ساختمانی یا آلیاژهایی مثل برنج، مس، آلومینیوم و غیره ساخته می شود. محصولات به صورت ورقی تولید و و در بازار عرضه می شوند. هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد و براساس نوع ساختار و فیزیک، هر کدام در حوزه های متنوعی استفاده می شود که این محصولات انواع متفاوتی دارند. مثل:

  • گالوانیزه: که سطح آن با فلز روی پوشش داده شده است.
  • رنگی: سطح آن ها با رنگ های مختلف زینت داده شده است.
  • سیاه: روی آن صیقل کاری انجام نشده و اکسید سطح آن را پوشانده است.
  • آجدار: این نوع از محصول حاصل شکل دهی مدل های ST37 و ST52 است و سطح آن آجدار می باشد.
  • اسیدشویی: مشابه نام آن، فلزی که وارد استخر اسید شده و ناخالصی های آن حذف می گردد.
  • فولادی: محصولی که از جنس فولاد تهیه شده است.
  • کرکره: از ابتدایی ترین نوع می باشد و برای سقف شیروانی و چنین مواردی کاربردی است.
  • روغنی: ورق سیاه با حذف ناخالصی و روش نورد سرد به روغنی تبدیل می شود.
ورق چیست؟

این محصولات در اندازه ها و ضخامت های متفاوت در بازار عرضه می شوند. و ضخامت آن ها در سه سطح نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می شود. نوع نازک ضخامتی ۰.۱ تا ۲.۷۵ میلی متر، نوع متوسط ضخامتی حدود تا ۴.۷۵ میلی متر و نوع ضخیم ضخامت ۵ میلی تری به بالا دارد.

این محصولات از لحاظ سطح نیز تنوع دارند و در انواع آج دار، صاف، خش دار و غیره ارائه می شوند. کاربرد این محصولات در صنایع نیز متنوع است به عنوان مثال در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

خودروسازی و صنایع حمل و نقلی، ساخت سطح های فلزی، تانکر سازی،صنایع دریایی و کشتی سازی، انواع سازه های هوایی و هواپیماسازی، لوازم خانگی، ساخت مخازن و غیره.

مقایسه کلی دو محصول

  • تسمه آهنی در جاهایی که مقاومت و استحکام بالا نیاز باشد استفاده می شود.
  • هر دو محصول به روش نورد کاری تولید می شوند.
  • تسمه و ورق هر دو محصول گوناگون هستند.
  • تسمه آهنی در ساختمان سازی و ورق در صنایع کاربرد دارد.
  • اندازه و ضخامت های هر دو محصول مختلف هستند.
  • هر دو محصول از جنس فلزهای آهنی و غیر آهنی تهیه و عرضه می شوند.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت ورق را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که تسمه برشی از سطح مقطع فلزی است. تسمه به صورت برش هایی صاف و یکسان است که روی ورق شکل داده می شود. این محصول به دسته های مختلفی تقسیم می شود که مهم ترین و پر کاربرد ترین آن ها نوع آهنی است. ورق از فلزات آهنی و غیر آهنی مانند فولادهای ضد زنگ، فولاد ساختمانی یا آلیاژهایی مثل برنج، مس، آلومینیوم و غیره ساخته می شود. هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد و براساس نوع ساختار و فیزیک، هر کدام در حوزه های متنوعی استفاده می شود که این محصولات انواع متفاوتی دارند.

سوالات متداول تفاوت تسمه آهنی و ورق

تسمه آهنی چیست؟

تسمه برشی از سطح مقطع فلزی است. تسمه به صورت برش هایی صاف و یکسان است که روی ورق شکل داده می شود. این محصول به دسته های مختلفی تقسیم می شود که مهم ترین و پر کاربرد ترین آن ها نوع آهنی است.

انواع تسمه آهنی کدامند؟

۱.نوردی ۲.ماشین کاری.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.