برترین تولیدکنندگان میلگرد در سراسر ایران

تولید میلگرد در ایران بیش از نیم قرن است که قدمت دارد. در تمام این سال ها تولید محصولات فولادی با اقبال روز افزون همراه شده است و تولیدکنندگان بسیاری وارد صنعت فولاد و تولید میلگرد شده اند به طوری که در حال حاضر صنعت فولاد کشور در رده تولیدکنندگان برتر فولاد در جهان به شمار می رود. از آنجایی که کارخانه های زیادی در سراسر ایران به تولید میلگرد می پردازند، شنایایی میلگرد با کیفیت در بین تنوع بالای تولیدکنندگان این مقطع فولادی به یکی از دغدغه های خریداران بدل گشته است. از این رو در این مقاله از دانشنامه آهن ملل قصد داریم ۱۵ تولیدکننده برتر میلگرد ایران که در سال های اخیر حجم بالایی از تولید میلگرد کشور را به خود اختصاص داده اند و میلگردهای مختلف با استانداردهای متنوعی تولید می کنند را معرفی کنیم. این ۱۵ کارخانه از جمله تولید کنندگان برتر میلگرد در کشور می باشند که بهترین میلگرد ایران را با قابلیت صادرات، استفاده در ساخت و ساز و پروژه های عمرانی و استفاده در دیگر صنایع تولید می کنند. برای اینکه این تولیدکنندگان برتر میلگرد کشور را بشناسید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

معرفی میلگرد

میلگرد یکی از اصلی ترین و پرمصرف ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی است. میلگردها در صنعت ساخت و ساز عمدتا به منظور تقویت و جبران مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می گیرند و انواع مختلفی دارند. انواع میلگرد به طور کلی به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم بندی می ‌شوند. برای بهبود کیفیت اتصال میلگرد با بتن، سطح میلگرد را به صورت آجدار می سازند. انواع میلگرد از جنبه های مختلف دیگری نیز قابل دسته بندی هستند، از جمله از نظر شکل ظاهری، جنس، محل استفاده و … همچنین کاربرد هر کدام از میلگردها نیز متفاوت است. برای آشنایی با انواع میلگرد توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع میلگرد و کاربرد آن ها

انواع میلگرد

در ادامه این مقاله به معرفی برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران می پردازیم که شامل ۱۵ تولیدکننده برتر و معتبر در زمینه تولید میلگرد می باشند. در معرفی هر کارخانه تولید میلگرد نیز به بررسی ویژگی ها و مشخصات میلگردهای کارخانه مربوطه از جمله قیمت آن ها می پردازیم. برای دسترسی راحت تر، لینک قیمت میلگرد هر کارخانه نیز، بعد از معرفی کارخانه درج شده است.

اما همانطور که در راهنمای خرید میلگرد اشاره کردیم، برای خرید این محصول باید قیمت روز میلگرد تمامی کارخانه ها را رصد کنید تا بتوانید برآوردی از قیمت ها و نوسان بازار داشته باشید. برای مشاهده قیمت میلگرد تمامی کارخانه ها می توانید لیست قیمت آن ها را در لینک زیر مشاهده کنید. در این صفحه قیمت روز میلگرد برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران به صورت روزانه و لحظه ای قرار داده شده است.

مشاهده قیمت و خرید میلگرد از کارخانه

آهن ملل؛ توزیع کننده میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

لیست قیمت میلگرد

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از بزرگ ترین کارخانه های فولادی کشور در سال ۱۳۴۶ در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان تاسیس و در سال ۱۳۵۰ با تولید چدن به بهره برداری رسید. در ادامه این کارخانه در سال ۱۳۵۱ با راه اندازی بخش فولادسازی و مهندسی نورد، با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال، تولید محصولات فولادی را آغاز کرد. همچنین در سال های بعد و به منظور رسیدن به ظرفیت ۱.۹۰۰.۰۰۰ تن فولاد، تصمیم به ساخت کوره بلند شماره ۲ خود گرفت. منطقه جغرافیایی کارخانه ذوب آهن اصفهان توسط کارشناسان ایرانی و شوروی آن زمان، از نظر استحکام طبقات زمین، موقعیت محل از نظر زلزله، تامین آب، انرژی الکتریکی و مواد اولیه، خطوط ارتباطی با کل کشور و … مورد بررسی قرار گرفت.

کارخانه ذوب آهن اصفهان به دلیل وسعت و اهمیت آن در صنعت فولاد توانسته لقب مادر صنعت فولاد کشور را به خود اختصاص دهد. همچنین محصولات آن علاوه بر رفع نیاز داخلی، به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می گردد. محصولات این شرکت شامل انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، شمش، مفتول کلاف، چدن جامد، آرک معدن، ریل، قطران، گسیلن، تولوئن، بنزن، سولفات آمونیوم، کک، سربازه فولادی و کوره بلند، غبار مرطوب فولادسازی، آهک، اکسیژن گاز و مایع و ازت مایع می باشد.  علامت اختصاری حک شده روی تولیدات این کارخانه علامت ESCO می باشد. شعار این کارخانه عبارت با اطمینان بسازید است.

 برای آشنایی بیشتر با مادر صنعت فولاد ایران مقاله معرفی کارخانه ذوب آهن اصفهان را مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)

کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)

کارخانه فولاد خراسان به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در شرق کشور و بخش خصوصی در سال ۱۳۸۰ در شهر مشهد و در وسعت ۹۶ هکتار به بهره برداری رسید. اولین خطوط تولید این کارخانه که مربوط به تولید تیرآهن های H و  I می باشد در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و در ادامه با افزایش تدریجی تولید تا میزان ۵۰۰ هزار تن در سال، توانست بخش عمده از نیاز کشور به محصولات را رفع نماید. در حال حاضر ظرفیت تولیدی این مجموعه ۴/۱ میلیون تن در سال  می باشد و توانسته است با فعال نمودن بخش های دیگر و توسعه تولید، باعث اشتغال زایی به میزان ۵ هزار نفر به طور مستقیم گردد. محصولات تولیدی این کارخانه انواع میلگرد ساده و آجدار، شمش فولادی، آهن اسفنجی، نبشی و ناودانی، شش گوش و چهارگوش و تسمه فولادی می باشد. ویژگی محصولات و سایر اطلاعات کارخانه فولاد نیشابور را در مقاله معرفی کارخانه فولاد خراسان مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد آذربایجان (میانه)

کارخانه فولاد آذربایجان (میانه)

کارخانه فولاد آذربایجان (فولاد میانه) در ۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان میانه از توابع استان آذربایجان شرقی و در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سال ۱۳۶۸ تاسیس گردید و در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید سالیانه ۵۵۰ هزار تن محصولات به بهره‌ برداری رسید. از جمله ویژگی و مزایای کارخانه فولاد میانه موقعیت جغرافیایی آن است که به دلیل قرارگیری در نزدیکی خط آهن شهرستان میانه و همچنین احداث جاده اختصاصی توسط شرکت، دسترسی به جاده های بین المللی و در نتیجه سرعت حمل و نقل افزایش داشته است.

این مجموعه دارنده گواهینامه ‌های استاندارد بین ‌المللی ISO 9001 ،ISO 14001 ،ISO 18001 می باشد و با تولید محصولات باکیفیت و استاندارد بین‌ المللی، یکی از بزرگ ‌ترین صادر کنندگان میلگرد در کشور به حساب می ‌آید. کارخانه فولاد میانه تولید کننده میلگرد آجدار در سایز ۸  الی ۳۲ میلی متر در گریدهای A2  و A3  بر اساس استاندارد DIN 488 و میلگردهای ساده از سایز ۱۴ الی ۵۰ میلی متر بر اساس استاندارد DIN 1013 می باشد. همچنین این کارخانه تولید کننده انواع میلگرد ساده و آجدار، نبشی، ناودانی و تسمه است. برای آشنایی بیشتر با کارخانه فولاد آذربایجان و محصولات آن مقاله معرفی کارخانه فولاد میانه آذربایجان را مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد بردسیر کرمان (فولاد مشیز بردسیر)

کارخانه فولاد بردسیر کرمان

شرکت صنایع فولاد کرمان (بردسیر) به عنوان قدیمی ترین صنایع فولادی جنوب غربی کشور در سال ۱۳۶۹ و در زمینی به مساحت ۳۲۰۰ هکتار در شهرستان بردسیر استان کرمان تاسیس شد و در سال ۱۳۹۸ به شرکت صنایع فولاد مشیز بردسیر تغییر نام داد. (مَشیز یکی از بخش های شهرستان سیرجان است که میان کرمان و سیرجان قرار دارد)

کارخانه نورد این شرکت به عنوان اولین تولید کننده میلگرد آجدار استاندارد و کارخانه فولادسازی آن نیز اولین تولید کننده شمش فولادی به روش قوس الکتریکی در جنوب شرق کشور می باشد. تولیدات کارخانه فولاد مشیز بردسیر سالانه ۱۵۰.۰۰۰ تن انواع میلگرد و ۴۲۰.۰۰۰ تن شمش فولادی است که با اتمام طرح های توسعه قابل افزایش هستند.

میلگردهای تولیدی کارخانه فولاد بردسیر کرمان در سایزهای ۸ الی ۳۲ میلی متر و در گریدهای A2  و A3  در واحد نورد گرم این کارخانه تولید می شوند. اطلاعات بیشتر در مورد کارخانه فولاد مشیز کرمان و ویژکی آن را در مقاله معرفی کارخانه فولاد مشیز بردسیر مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد آناهیتا گیلان

کارخانه فولاد آناهیتا گیلان

کارخانه فولاد آناهیتا گیلان در اواخر سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت بیش از ۲۰ هزار مترمربع در شهرستان رشت تاسیس شد. در سال های بعد با خرید ماشین آلات صنعتی و راه اندازی آن ها تولید آزمایشی خورد را آغاز کرد و در شهریور ماه ۱۳۹۳ با ظرفیت تولید سالانه ۳۲۰ هزار تن به بهره برداری رسید. از جمله مهم ترین ویژگی های کارخانه فولاد آناهیتا گیلان راه اندازی ناوگان حمل و نقل این شرکت است که جهت تسریع حمل و بارگیری سفارشات به تمام نقاط کشور و در کوتاه ترین زمان ممکن و به صورت شبانه روزی فعالیت می نماید.

محصولات کارخانه فولاد آناهیتا گیلان انواع میلگردهای آجدار A2، A3 و A4 می باشد که تحت استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲ برگرفته از از استاندارد GOST 5781 روسیه تولید می شوند.  علامت اختصاری شرکت آناهیتا گیلان AG می باشد که با توجه به گرید میلگرد تولید شده، در ادامه ی عبارت AG، گرید و نوع تولید در ۳ مدل متفاوت درج می شود. برای مشاهده علامت اختصاری میلگرد آناهیتا و همچنین ویژگی ها و مزایای آن ها مقاله معرفی کارخانه فولاد آناهیتا گیلان را مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد روهینا جنوب

کارخانه فولاد روهینا جنوب

مجتمع فولاد روهینا جنوب با هدف تولید محصولات مختلف فولادی در سال ۱۳۸۹ و در زمینی با مساحت ۱۰۰ هکتار در استان خوزستان تاسیس گردید. پیوستگی کامل خط تولید این کارخانه از یکی از ویژگی ها مهم آن است که باعث صرفه جویی حداقل ۳۰% در انرژی مصرفی کارخانجات آن می گردد.

کارخانه های زیر مجموعه فولاد روهینا یک واحد نورد ۵۰۰ هزار تنی میلگرد به نام «ریبار» و یک واحد ذوب و نورد پیوسته به نام «میدا» می باشد که با استفاده از نورد پیوسته کارخانه انواع میلگرد گرید A1 تا A4 را در سایزهای ۸ الی ۴۰ میلی متر تولید می نماید. محصولات تولیدی مجتمع فولاد روهینا جنوب شامل انواع میلگرد ساده و آجدار، انواع کلاف و شمش فولادی می باشد.

جهت آشنایی با علامت اختصای حک شده بر روی میلگردهای روهینا جنوب، طرح های توسعه، کارخانه های زیر مجموعه و … مقاله معرفی کارخانه فولاد روهینا جنوب را مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد بافق

کارخانه فولاد بافق

کارخانه فولاد بافق یزد یکی از پروژه های عظیم فولادی کشور است که در سال ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار شد. موقعیت جغرافیایی این کارخانه به دلیل قرارگیری در مرکز کشور و همچنین نزدیکی آن به معدن سنگ آهن مرکزی ایران و معدن چغارت، از ویژگی های منحصر به فرد آن می باشد. این کارخانه در راستای دستیابی به اهداف خود اقدام به راه اندازی پنج کارخانه به شرح کارخانه فولادسازی و ریخته گری، نورد میلگرد، احیا فولاد، واحد گندله سازی و پست برق کرده است.

تولیدات کارخانه فولاد بافق یزد، انواع میلگرد A4 و میلگرد A3 در سایزهای ۸ الی ۳۲ میلی متر می باشد. میلگرد کارخانه بافق یزد به دلیل مشخصات مکانیکی خود به عنوان میلگرد خشک یا میلگرد ترد شناخته می شود که مناسب عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی است.

سایر ویژگی ها و مزایای میلگردهای این کارخانه و همچنین علامت اختصاری آن را در مقاله معرفی کارخانه فولاد بافق یزد مطالعه نمایید.

کارخانه ظفر بناب

کارخانه فولاد ظفر بناب

کارخانه ظفر بناب یکی از بزرگ ترین کارخانه های تولید کننده مقاطع طویل فولادی در شمال غرب ایران است که در سال ۱۳۸۶ با ظرفیت تولیدی تولیدی معادل ۲۰۰ هزار تن تاسیس شد. فاز دوم کارخانه در سال ۱۳۹۰ با هدف دستیابی به ظرفیت تولید اسمی ۳۰۰ هزار تن راه اندازی گردید و فاز سوم کارخانه نیز در سال ۱۳۹۵ در زمینه تولید تیرآهن، نبشی و نادوانی راه اندازی شد. امروزه مجتمع ظفر بناب با استقبال بالای تیرآهن های خود از جانب کشورهای دیگر مواجه شده است به طوری که در سال ۱۳۹۹ توانست به حجم صادرات خود بیافزاید و به ۱۱ کشور آسایی و اروپایی صادرات داشته باشد.

در حال حاضر، فولاد ظفر بناب سالانه در حدود ۴۰۰ هزار تن محصولاتی مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی را با رعایت اصول استاندارد جهانی و ملی به تولید می رساند. از جمله ویژگی های این مجتمع تولیدی می توان به دسترسی به شاه راه ترانزیتی منطقه در استان آذربایجان شرقی، هم ‌جواری با نیروگاه حرارتی سهند بناب با امکان تولید ۶۵۰ مگاوات برق و نزدیکی به گمرک ‌های مرزی غرب کشور اشاره کرد. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با ویژگی های محصولات تولیدی این کارخانه و افتخارات و مزایای آن مقاله معرفی کارخانه فولاد ظفر بناب را مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش

کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش

صنایع فولاد کاوه تیکمه داش در سال ۱۳۸۷ با ظرفیت تولیدی ۳۰۰ هزارتن در سال انواع میلگرد فولادی، در سایزهای مختلف در استان تبریز و در شهرک صنعتی فولاد تیکمه داش تاسیس شد و به هدف ایجاد اشتغال برای افراد بومی منطقه دست یافت. محصولات فولاد تیکه داش انواع میلگرد ساده و آجدار در سایزهای ۸ الی ۳۲ میلی متر می باشد و به دلیل کیفیت بالای محصولات خود توانست به عنوان صادرکننده نمونه در سال ۱۳۹۷ دست یابند. در شرایط فعلی این واحد تولیدی بر آن است که ظرفیت تولید خود را به ۶۰۰ هزارتن در سال افزایش دهد. علاوه بر این، کارخانه فولاد کاوه تیکه داش امکان تولید محصولات فولادی دیگر مانند ورق استیل، پروفیل، لوله های صنعتی و مقاطع آلیاژی را دارا می باشد. برای آشنایی بیشتر با این کارخانه فولادی مقاله معرفی کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش را مطالعه نمایید.

کارخانه جهان فولاد سیرجان

کارخانه جهان فولاد سیرجان

شرکت جهان فولاد سیرجان با هدف تولید بیش از ۶ میلیون تن فرآورده های تولیدی در سال ۱۳۸۸ و توسط شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان راه اندازی شد و هم اکنون با ۶ کارخانه زیر مجموعه در زمره مجوعه های فولادی مهم کشور محسوب می شود.

از ویژگی ها و مزایای کارخانه جهان فولاد سیرجان می توان به جانمایی نزدیک به معدن گل گهر و حمل و نقل ریلی و همچنین نزدیکی به دریای عمان و خلیج فارس اشاره کرد. محصولات این کارخانه انواع سایز شمش، بریکت و آهن اسفنجی و میلگردهای ساده و آجدار می باشد. ویژگی ها و مشخصات محصولات تولیدی و همچنین علامت اختصاری میلگرد این کارخانه را در مقاله معرفی کارخانه جهان فولاد سیرجان مشاهده نمایید.

کارخانه سرمد ابرکوه یزد

کارخانه سرمد ابرکوه یزد

کارخانه فولاد سرمد ابرکوه در سال ۱۳۹۱ در کیلومتر ۱۵ جاده ابرکوه به یزد با هدف احداث دو کارخانه تولیدی راه اندازی شد. کارخانه نورد این مجتمع به ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع میلگرد و کارخانه فولادسازی آن به ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار پایه‌گذاری شده است. کارخانه فولاد سرمد ابرکوه به دلیل قرار گرفتن آن در مرکز ایران و در نتیجه کاهش هزینه حمل و نقل، همچنین نزدیکی کارخانه به محورهای ترانزیتی، نقش موثری در تامین مصنوعات فولادی کشور و توسعه صادرات دارد. تولید اصلی مجموعه فولاد سرمد ابرکوه انواع میلگرد ساده و آجدار به خصوص میلگرد A3 در سایز های ۸ الی ۳۲ میلی متر می باشد. دیگر مزایا و ویژگی ها کارخانه سرمد ابرکوه و همچنین تجهیزات و کارخانه های زیر مجموعه آن را در مقاله معرفی کارخانه فولاد سرمد ابرکوه به طور کامل مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد آلیاژی ایران

کارخانه فولاد آلیاژی ایران

شرکت فولاد آلیاژی ایران با ظرفیت تولید سالانه ۵۵۰،۰۰۰ تن محصول در سال ۱۳۷۸ در شهرستان یزد (۲۵ کیلوکتری شمال غربی یزد) به بهره برداری رسید. صنایع فولاد آلیاژی یزد بزرگترین تولید کننده انواع فولاد آلیاژی و مخصوص در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرن ترین کارخانجات فولاد آلیاژی دنیا می باشد. از جمله مهم ترین ویژگی های این کارخانه خریداری بیش از ۱۶۰ گرید فولادی از شرکت بهلر و همچنین طراحی و تولید بیش از ۲۷۵ گرید مختلف می باشد که امکان تولید انواع محصولات فولادی با آلیاژهای مختلف و منطبق با نیاز تمامی مشتریان را فراهم می کند. این مجموعه بزرگ تولیدی با ۶ کارخانه زیر مجموع خود تولید انواع میلگرد، چهار گوش، تسمه، کلاف و شمش را انجام می دهد. برای آشنایی با مقاطع مختلف تولیدی این کارخانه و همچنین ویژگی های آن ها مقاله معرفی کارخانه فولاد آلیاژی ایران را مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان

کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان

کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان در سال ۱۳۸۸در شهرک صنعتی خرمدشت و در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع تاسیس شد و در سال ۱۳۸۹ با ظرفیت اسمی ۳۰۰۰۰۰ تن به بهره برداری رسید. محصولات کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان انواع شمش های فولادی ۵SP و ۳SP و همچنین تولید میلگردهای آجدار گرید  A2  و A3 در سایزهای ۸ الی ۳۲ میلی متر با استانداردهای روز دنیا می باشد. محصولات این کارخانه علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان، گرجستان، پاکستان و چین نیز صادر می ‌شود.

مشخصات و ویژگی های محصولات تولیدی کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان و آنالیز شیمیایی آن ها را در مقاله معرفی کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد کویر کاشان

کارخانه فولاد کویر کاشان

کارخانه فولاد کویر کاشان ابتدا با نام شرکت فولاد سپید فراب کویر و در زمینه بازرگانی و تجارت و در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد، اما در سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را به تولیدی تغییر داد. در نهایت در سال ۱۳۸۶ و با هدف تولید ۳۵۰ هزار تن میلگرد شاخه و کلاف ساختمانی فعالیت تولیدی خود را آغاز نمود و در سال ۱۳۹۵ خط دوم کارخانه جهت تولید میلگردهای شاخه فولادی راه اندازی شد.

مجتمع فولاد کویر به عنوان بزرگترین تولید کننده میلگرد کشور در بخش خصوصی ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی دارد از جمله این مزایا، داشتن کامل ترین سبد محصولات میلگرد شاخه و کلاف، توانایی تولید میلگرد بر اساس اندازه مورد نیاز، امکان تولید میلگرد بر اساس استانداردهای ASTM ،BS ، DIN و … می باشد. فولاد کویر بزرگترین تولید کننده میلگردهای کلاف مورد مصرف در طیف وسیعی از صنایع پایین دستی در ایران می باشد و تولیدات آن در حال حاضر شامل ۴۰ گرید فولادی و ۴۵۰ سبد محصولی ( از نظر گرید و سایز) می باشد.

سایر ویژگی های کارخانه به همراه طرح های توسعه و ویژگی محصولات کارخانه را در مقاله کارخانه فولاد کویر کاشان به طور کامل مطالعه نمایید.

کارخانه فولاد شاهین بناب (مجتمع فولاد صنعت بناب)

کارخانه فولاد شاهین بناب

کارخانه فولاد شاهین بناب فعالیت خود را در چندین فاز از سال ۱۳۸۳در زمینی به مساحت ۱۳۲هکتار در شهرک صنعتی بناب آغاز کرد. کارخانه صنعت بناب یکی از برترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در بخش خصوصی می باشد و هم اکنون ظرفیت اسمی این مجتمع تولیدی در بخش نورد گرم مقاطع فولادی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن و ذوب و ریخته گری ۴۵۰ هزار تن در سال است. همچنین این کارخانه در قالب هفت خط نورد و دو واحد ذوب در حال تولید انواع محصولات فولادی مانند میلگردهای آجدار در سایزهای مختلف، تیرآهن، نبشی، ناودانی، شمش فولادی و مفتول آلیاژی می باشد. برای آشنایی بیشتر با این کارخانه و ویژگی محصولات آن مقاله معرفی کارخانه فولاد صنعت بناب را مطالعه نمایید.

 

آیا علامت اختصاری میلگرد در هر کارخانه تولیدکننده میلگرد متفاوت است؟

یکی از دغدغه‌ های خریداران میلگرد در هنگام خرید این است که بتوانند کارخانه سازنده میلگرد را از مشخصات ظاهری آن تشخیص دهند. بهترین روش برای این منظور استفاده از علامت اختصاری حک شده بر روی میلگرد می باشد. علامت اختصاری میلگرد در واقع شناسنامه میلگرد است و برای هر کارخانه متفاوت می باشد. به همین دلیل می توان از آن برای تشخیص اصل بودن میلگردها  استفاده کرد. اطلاعاتی که با عنوان علامت اختصاری بر روی میلگردها حک می شود نشان دهنده کارخانه تولید میلگرد، گرید میلگرد و روش تولید میلگرد می ‌باشد.

علامت اختصاری میلگرد به صورت حروف انگلیسی بر روی میلگرد حک می شود و آن را از چپ به راست خوانده و تفسیر می کنند. اولین عبارت انگلیسی، مربوط به کارخانه‌ تولیدکننده‌ میلگرد، دومین حرف علامت اختصاری میلگرد، مربوط به نوع آج میلگرد و سومین حرف نیز مربوط به روش تولید آن می باشد.

مثال: ARIA CT

ARIA:  علامت اختصاری شرکت تولیدکننده که مربوط به شرکت آریا ذوب است.

C:  میلگرد گرید A3 آجدار جناغی با سایز آج ۴۰۰.

T:  تولیدشده با فرآیند مدرن ترمکس.

نکته: نماد برخی از کارخانه‌های تولید میلگرد با دو حرف انگلیسی CO حک می شود. این دو حرف، مخفف کلمه‌ COMPANY، به معنای کارخانه است.

جمع بندی

در کشور ما کارخانه های متعددی در زمینه تولید میلگرد مشغول به فعالیت هستند که میلگردهای تولیدی آن ها در برخی مشخصات مانند کیفیت تولید با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین علامت اختصاری حک شده بر روی میلگردهای هر کارخانه متفاوت است. این علامت اختصاری که بر روی میلگرد حک می شود نشان دهنده کارخانه تولید کننده، نوع آج و روش تولید میلگرد می باشد.

سوالات متداول برترین تولیدکنندگان میلگرد در سراسر ایران

برترین کارخانه تولیدکننده میلگرد در ایران کدام است و از چه سالی فعالیت خود را شروع کرده است؟

کارخانه ذوب آهن اصفهان برترین کارخانه تولیدکننده ایران می باشد که از سال ۱۳۴۶ عملیات اجرایی ساخت واحدهای آن شروع شد و در ابتدای دی ماه ۱۳۵۰ با ایجاد کارگاه های کک سازی، آگلومراسیون و کوره بلند اول به بهره برداری رسید.

مجتمع فولاد خراسان چه محصولاتی تولید می کند؟

مجتمع فلولاد خراسان محصولاتی مانند میلگرد، شمش فولادی، آهن اسفنجی و بریکت را تولید می کند.

میلگرد کارخانه بردسیر کرمان با چه روش و در چه سایزهایی تولید می شود؟

میلگرد تولیدی این کارخانه با روش ترمکس و در اندازه های ۸ تا ۳۲ میلی متر و در گریدهای A2  و A3 در واحد نورد گرم این کارخانه به تولید می رسد.

میلگرد روهینا جنوب در چه گریدهایی به تولید می رسد؟

میلگرد روهینا در چهار نوع A3، A2، A1 و A4 و در دو شکل ساده و آجدار تولید و به بازار عرضه می‌ شود.

بارزترین ویژگی کارخانه نورد کوثر اهواز چیست؟

بارزترین ویژگی کارخانه نورد کوثر اهواز سیستم اتوماسیون جدید، نزدیک بودن به بنادر جنوب و بازار خلیج فارس می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.