کارخانه فولاد بافق یزد

کارخانه فولاد بافق یزد یکی از پروژه های عظیم فولادی کشور است که در سال ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار گردید. از مزیت های عمده کارخانه فولاد بافق یزد مجاورت آن با معدن سنگ آهن مرکزی ایران و معدن چغارت می باشد که بهشت معادن ایران لقب گرفته است. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل به معرفی کامل کارخانه فولاد بافق یزد و ویژگی ها و مزایای این کارخانه می پردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با شرکت فولاد بافق یزد

مجتمع آهن و فولاد بافق در شهرستان بافق استان یزد و در مجاورت سنگ آهن چغارت با ظرفیت تولید ۵۵۰ تن تاسیس گردید. سیاست کلی این مجموعه، تکمیل زنجیره تولید فولاد و حضور موثر در صنایع بالادستی و پایین‌ دستی می باشد. به منظور دستیابی به این هدف، کارخانه فولاد بافق اقدام به راه اندازی ۵ کارخانه تولیدی نمود. همچنین قرارگیری کارخانه در مرکز جغرافیایی کشور یکی دیگر از مزیت های این کارخانه برای دستیابی به اهداف این شرکت می باشد.

ویژگی ها و مزایای کارخانه فولاد بافق یزد

از بزرگترین مزیت های کارخانه فولاد بافق یزد مجاورت با معدن سنگ آهن مرکزی ایران و سنگ آهن چغارت می باشد که تامین مواد اولیه کارخانه را تسهیل و تسریع می کند. همچنین موقعیت این کارخانه در مرکز جغرافیایی کشور و همجواری با جاده ترانزیت و شبکه ریلی منجر به دسترسی آسان به تمام نقاط کشور گردیده است.

کارخانه های زیر مجموعه مجتمع فولاد بافق یزد

کارخانه های زیر مجموعه فولاد بافق یزد

همانطور که اشاره شد سیاست کلی مجموعه فولاد بافق یزد تکمیل زنجیره تولید فولاد و حضور موثر در صنایع بالادستی و پایین‌ دستی است. به همین دلیل این مجموعه اقدام به راه اندازی پنج کارخانه اصلی به شرح زیر کرده است:

۱- واحد فولادسازی و ریخته گری: با ظرفیت تولید ۱ میلیون تن شمش در سال در حال فعالیت است.

۲- واحد نورد میلگرد: نخستین گام تولید محصولات فولادی با احداث واحد نورد و با ظرفیت تولید ۵۵۰ هزار تن انواع میلگرد در سال آغاز گردید. تولیدات خط نورد میلگرد مجتمع فولاد بافق، میلگرد گرید A3 از سایز ۸ الی ۳۲ می ‌باشد.

۳- واحد احیا فولاد: پروژه احیاء مستقیم بافق با ظرفیت سالانه ۱ میلیون تن تاسیس گردید.

۴- واحد گندله سازی: این واحد ظرفیت تولید ۵ میلیون تن گندله در سال دارد.

۵- پست برق: پست برق نخلستان تغذیه کننده پست فولاد بافق است.

محصولات کارخانه فولاد بافق یزد

محصولات کارخانه فولاد بافق یزد

تولیدات خط نورد مجتمع فولاد بافق، میلگرد گرید A4 و میلگرد گرید A3 با آج جناغی در سایز ۸ الی ۳۲ می‌ باشد. میلگردهای تولیدی کارخانه بافق یزد به دلیل استفاده از شمش مرغوب با درصد عناصر آلیاژی بالا و همچنین به دلیل نظارت و آزمایشات صورت گرفته، دارای ساختار یکنواخت با خواص شیمیایی و مکانیکی مطلوب است که علاوه بر تأیید کیفیت استاندارد ملی ایران ISIR3132 قابل رقابت با تولیدکنندگان بین‌المللی نیز می‌ باشد. همچنین میلگرد کارخانه بافق یزد به دلیل مشخصات مکانیکی شامل تنش تسلیم ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیک ۱۶ درصد، به عنوان میلگرد خشک یا میلگرد ترد شناخته می شود که مناسب عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی است. در زیر ترکیب شیمیایی میلگردهای بافق یزد را مشاهده می کنید.

آنالیز شیمیایی میلگرد فولاد بافق یزد

نوع میلگردCSiMnPSN
میلگرد A3 و A4۰.۲۸ – ۰.۳۴۰.۲ – ۰.۲۵۰.۶۵ – ۰.۸۰≤۰.۰۴≤۰.۰۴≤۸۰ppm

مزایای میلگرد بافق یزد

از جمله ویژگی ها و مزایای میلگرد تولیدی کارخانه بافق یزد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعمال رژیم حرارتی یکنواخت با استفاده از کوره پیشگرم
  • قابلیت حرارت دهی شمش ۱۳۰ و ۱۵۰ به طول ۱۲ متر با کمترین میزان اکسیداسیون و دی‌کربنه شدن
  • استفاده از تکنولوژی روز اروپا به منظور تولید محصول با ابعاد و تلرانس استاندارد و خواص مکانیکی مناسب
  • بسته بندی منظم و همچنین استفاده از جرثقیل مجهز به مگنت برای جابجایی میلگرد جهت جلوگیری از خم شدگی و وارد شدن آسیب مکانیکی به میلگرد در زمان بارگیری

از جمله خدمات این مجموعه نیز انجام تست‌های مکانیکی (کشش، خمش و بازخمش) توسط دستگاه تست کشش یونیورسال و دستگاه خم و بازخم با ظرفیت ۲۰ تن (با قابلیت خمش و بازخمش میلگرد برای سایزهای ۸ الی ۳۲ تا حداکثر ۱۸۰ درجه) می باشد.

علامت اختصاری میلگرد بافق یزد

میلگردهای تولیدی کارخانه بافق یزد با علامت اختصاری BMISCO می باشد.

علامت اختصاری میلگرد فولاد بافق یزد

شرکت آهن ملل نمایندگی فروش فولاد بافق یزد را دارا می باشد.

محصولات کارخانه

جدول وزنی

گواهی نامه

گالری تصاویر

بافق یزد
بافق یزد
بافق یزد

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.