همه چیز درباره ساختمان سازی

این روزها صنعت ساختمان سازی یکی از صنایع بسیار موفق و پولساز محسوب می شود. صنعت ساختمان سازی بسیار تابع اصول و قوانین خاص خود است و همچنین اصطلاحات مخصوص به خود است. آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که مراحل ساخت یک ساختمان به چه ترتیبی می باشد و یک زمین خالی چگونه تبدیل به یک ساختمان تجهیز می شود؟

بیشتر بخوانید: “رایج ترین اصطلاحات ساختمانی

در این مقاله با اصول و قوانین و مراحل ساخت یک ساختمان آشنا می شویم پس با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

همه چی درباره ساختمان سازی

ساختمان سازی

همه می دانیم که برای شروع ساخت یک ساختمان ابتدا باید زمینی را فراهم نماییم و سپس با بررسی نقشه اولیه و متناسب با آن زمین را مهیا نماییم. پس از فراهم نمودن زمین و نقشه ساخت، برای اجرای سازه طراحی شده باید مجوز های لازم مانند پروانه ساخت گرفته شود.

ساختمان سازی
ساختمان سازی

لازمه مجوزهای شروع مراحل ساخت ساختمان، داشتن مدارک مالکیت و سند زمین، مشخصات هویتی، و همچنین تعیین یک مهندس ناظر است. پس از کسب مجوز می توان شروع به ساخت و ساز نمود.

مراحل ساختمان سازی

شالوده های ساختمان اغلب برای تحمل بارهای سازه ضعیف هستند. بسیاری از تکنیک ها مانند تقویت خاک و استفاده از مقاطع سبک در اسکلت سازه برای افزایش مقاومت و کاهش وزن ساختمان ها مفید هستند. در همین رابطه، کارآمدترین و در عین حال گران ترین گزینه، شمع کوبی است. در فرآیند شمع کوبی، برای انتقال بارهای ساختمان به لایه های عمیق تر زیر پی، از سازه های ستون مانند استفاده می کنند.

دال های بتنی عناصر سازه ای هستند که برای ایجاد سطوح افقی مسطح مانند کف، سقف استفاده می شوند. آن ها بارهای وارد شده را از ستون ها به دیوارها منتقل می کنند. شرایط و ضوابط مختلفی برای انتخاب دال بتنی مناسب و مقرون به صرفه، با در نظر گرفتن نوع ساختمان، چیدمان معماری، ویژگی های زیبایی شناختی و طول دهانه وجود دارد.

در صنعت ساختمان سازی همواره مهم ترین دغدغه افزایش استحکام ساختمان ها است. همه مهندسان هنگامی که یک ساختمان ساخته می شود موارد زیادی وجود دارند که استقامت ساختمان را کم می کند. یکی از این موارد ایجاد ستونچه در ساختمان سازی است و باعث تخریب کل ساختمان می شود.

مراحل ساختمان سازی
مراحل ساختمان سازی

گودبرداری

گودبرداری یکی از مهم ترین مراحل ساخت یک ساختمان محسوب می شود. تعیین عمق گودبرداری بسیار مهم است و محاسبه عمقی که برای گودبرداری نیاز است یک کار مهندسی است و باید توسط متخصص این کار انجام شود. گودبرداری با توجه به تعداد طبقات و همچنین میزان باری که به پی ساختمان وارد می شود، تعیین می‌گردد.

این کار باید در نهایت دقت و توسط مهندس سازه انجام شود؛ چرا که هرگونه اشتباه در محاسبات گودبرداری خطرات زیادی را برای ساختمان و ساکنان آن ایجاد خواهد کرد. یکی از این خطرات نشست ساختمان پس از ساخت می باشد.

بتن‌ ریزی

در مرحله بعد یعنی مرحله بتن ریزی باید داخل گود یک لایه به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌ متری با بتن پر شود. دلیل اهمیت داشتن این مرحله از ساخت یک ساختمان این است که بتن میزان بار وارد شده از سمت سازه را تحمل می‌نماید و اجازه نشست کردن ساختمان را نمی‌دهد و از نشست ساختمان جلوگیری می نماید.

بعد از بتن ریزی پی ساختمان را با میلگردهای مش شده آرماتوربندی می‌کنند. در این مرحله پی ساختمان یا فونداسیون اجرا می شود.

اسکلت بندی ساختمان

اسکلت ساختمان ها می تواند بر ۲ نوع باشد، اسکلت بتنی و اسکلت فلزی. اگر استحکام سازه و استحکام هر چه بیشتر ساختمان برای شما بسیار مهم است و در اولویت است، پیشنهاد می کنیم از اسکلت فلزی استفاده نمایید.

خرپا به سازه ای فلزی می گویند که از مثلث های به هم پیوسته تشکیل شده است و در ساخت سازه های مختلف کاربرد دارند. وظیفه خرپا کنترل تنش و توزیع یکنواخت وزن ساختمان است. خرپا‌ها دارای انواع مختلفی هستند و مزایا و کاربرد گوناگونی دارند. 

لازم به ذکر است که از نظر اقتصادی استفاده از اسکلت بتنی نسبت به اسکات فلزی بسیار مقرون به صرفه تر می باشد و قیمت آهن آلات در سازه های ساختمانی بسیار تاثیرگذار می باشد. برای اطلاع بیشتر در مورد استقامت اسکلت ساختمان می توانید به مقاله استقامت اسکلت ساختمان در مقابل آتش سوزی مراجعه نمایید.

چیدن دیوار

مرحله بعدی چیدن دیوار می باشد. در این مرحله با استفاده از آجرهای پیش ساخته شروع به چیدن دیوار می نمایند لازم به ذکر است که دیوار های پیش ساخته از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند و همچنین عایق صوتی و حرارتی می باشند.

نازک کاری ساختمان

بعد از تکمیل دیوارهای ساختمان مرحله بعدی نازک کاری ساختمان است. در این مرحله گچ کاری و سرامیک و رنگ کاری داخل ساختمان انجام می شود. گچ‌کاری هم با مسطح کردن گچ روی دیوارها انجام می‌شود. در این بخش از کار کف ساختمان با لایه‌ ای از ملات پوشانده می شود.

بعد از خشک شدن، کف ساختمان را با موزاییک یا کاشی می‌پوشانند و آب‌ بندی می‌کنند تا از استحکام آن مطمئن شوند.کاشی کاری دیوارها با شاقول انجام می‌شود. بعد از این که کاشی‌ کاری انجام شد و کاملا خشک شد، باید آن‌ ها را با سیمان سفید بندکشی کنند.

تکمیل سقف

برای تکمیل سقف ساختمان می‌ توان از سقف کاذب استفاده کرد و هم این که از داخل به وسیله گچ کاری، سقف را تکمیل کرد. معمولا گچ کاری در گذشته انجام می‌شد و یک روش قدیمی است. بعد از تکمیل سقف، نمای ساختمان به عنوان آخرین مرحله ساخت و ساز اجرا می‌شود و بعد از تمیز کردن محل، ساختمان آماده به مالک تحویل داده می‌شود.

اصول ساختمان سازی

همه ما می دانیم که نمی توان از هرگونه اشتباهی در ساخت و ساز جلوگیری کرد؛ اما به کار گیری اصول و استانداردها، به کاهش خطا کمک شایانی می کند. در واقع در طول ساخت هر سازه، تشخیص مشکلات و انجام اقدامات مناسب، تا حد زیادی از بروز اشتباهات جلوگیری می کند. همچنین بودجه برآورد شده در طول ساخت پروژه ذخیره می شود. همین موارد به ایمنی پروژه می افزاید که در نهایت سود زیادی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: “متداول ترین خطاها در صنعت ساخت و ساز

صنعت ساختمان سازی هم مانند صنایع دیگر از اصول و قوانین خاصی پیروی می کند. راه های زیادی برای ساخت یک ساختمان وجود دارد اما همه این راه ها اصولی نیستند و در نظر گرفتن اصول ساختمان سازی به افزایش مقاومت ساختمان کمک می کند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان سازی می توان با رعایت اصول ساختمان سازی به کاهش هزینه ساخت ساختمان کمک نمود. در این قسمت با برخی از اصول ساختمان سازی آشنا می شویم.

اصول ساختمان سازی
اصول ساختمان سازی

قالب عایق بتنی

قالب عایق بتنی به منظور کار با بتن آرمه استفاده می شود. در بتن آرمه، بتن با میلگردهای تقویتی مسلح استفاده می‌شود تا مقاومت کششی و خمشی سازه را افزایش یابد. قالب عایق بتنی از عایق‌ های حرارتی با استحکام بالا ساخته می‌شوند.

این قالب ها مانند آجر در کنار هم قرار می گیرند و حاصل این کنار هم قرار گرفتن ها، دیواری از بتن است که با ماده عایق احاطه می‌شود. این دیوارها از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و از نظر مصرف انرژی نیز بهینه هستند.

ایر کلایت

بتن هوادهی شده ایرکلایت یا بتن سبک گازی، از جمله مصالح ساختمان سازی مدرن می باشد که این روزها در ساختمان سازی استفاده می شود. این مصالح از مواد خام مانند شن، سیمان، آهک و گچ به عنوان عامل ایجاد پیوند و از آلومینیوم به عنوان عامل هوادهی در این مصالح استفاده می شود.

این بتن ضمن پروسه تولید، در قالب های بزرگی ریخته می شود و در اتوکلاو با بخار ساخته می شوند. بتن ایرکلایت در برابر آتش سوزی مقاوم است و این ویژگی بارز این بتن می باشد. استفاده از ایرکلایت از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

spider tire

امروزه در ساختمان سازی از مصالح جدیدی مانند spider tire استفاده می شود. این مصالح در واقع نوعی بتن هستند که برای دیوارهای بتنی با هر نوع کاربردی نظیر دیوار حائل، خانه‌ های بتنی، استخرها، سقف و غیره استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید: “بازسازی ساختمان چیست؛ هزینه و مراحل اجرا

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که صنعت ساختمان سازی بسیار تابع اصول و قوانین است. برای شروع ساخت یک ساختمان ابتدا باید زمینی را فراهم نماییم و سپس با بررسی نقشه اولیه و متناسب با آن زمین را مهیا نماییم.

پس از فراهم نمودن زمین و نقشه ساخت، برای اجرای سازه طراحی شده باید مجوز های لازم مانند پروانه ساخت گرفته شود. اما این تنها آغاز راه است و با در نظر گرفتن صحیح اصول و مراحل ساخت و ساز می توان به نتیجه مطلوب رسید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید. ما با تکیه بر پیشینه خود در زمینه فروش آهن آلات، همواره بهترین ها را برای شما فراهم می نماییم.

سوالات متداول همه چیز درباره ساختمان سازی

متداول ترین اقداماتی که قبل از شروع ساخت و ساز باید انجام داد، کدامند؟

برای شروع ساخت یک ساختمان ابتدا باید زمینی را فراهم نماییم. پس از فراهم نمودن زمین و نقشه ساخت، برای اجرای سازه طراحی شده باید مجوز های لازم مانند پروانه ساخت گرفته شود. لازمه مجوزهای شروع مراحل ساخت ساختمان، داشتن مدارک مالکیت و سند زمین، مشخصات هویتی، و همچنین تعیین یک مهندس ناظر است. پس از کسب مجوز می توان شروع به ساخت و ساز نمود.

مراحل ساختمان سازی کدامند؟

گودبرداری، بتن ریزی، اسکلت بندی، چیدن دیوار، نازک کاری ساختمان و تکمیل سقف.

2 دیدگاه
  1. جهان فرود می گوید

    ممنون از توضیحاتتون راجع به ساختمان و ساختمان سازی. سایت خوبی دارید از مقاله های ساحتمانی بیشتر بزارید. مخصوصا پیچ و رولپلاک و بتن و سنگ و این چیزا. ممنون

  2. علی می گوید

    سلام وقت بخیر
    عالی بود مطلبتون ممنون از سایت خوبتون

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.