بازسازی ساختمان چیست؛ هزینه و مراحل اجرا

بازسازی ساختمان چیست؟ آیا بازسازی ساختمان هزینه بالایی دارد؟ تفاوت بازسازی و نوسازی چیست؟ انسان موجودی کمال گراست و تمایل زیادی به زیبایی دارد. همواره توجه به زیبایی محل سکونت و بازسازی ساختمان طرفداران زیادی دارد. معمولا افرادی که اقدام به خرید خانه می کنند تمایل دارند قبل از جابجایی، ساختمان را بازسازی نمایند و یا با ایجاد تغییرات، ساختمان خود را زیباتر نمایند.

آیا شما هم به فکر بازسازی ساختمان خود هستید؟ آیا با ایجاد تغییرات مثبت در محل زندگی یا محل کار خود موافق هستید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازسازی ساختمان و مراحل اجرای آن و حتی هزینه های مربوط به آن با ادامه مقاله با آهنملل همراه باشید.

بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی ساختمان همواره از عملیات ساختمانی پر طرفدار و پر تقاضا در بین صاحبان املاک است. بازسازی در واقع عملیات ترمیم و مرمت ساختمان است که برای افزایش طول عمر یک بنا و به منظور بهبود کیفیت آن بنا انجام می‌شود. بازسازی هر ساختمانی جنبه های مختلفی دارد و یک عملیات تخصصی محسوب می شود و قبل از شروع انجام عملیات، بررسی های کامل توسط متخصصان انجام می شود. در این عملیات مشکلات ساختاری ناشی از فرسودگی و گذر زمان باید برطرف شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل ساختمان سازی، مقاله “همه چیز درباره ساختمان سازی” را مطالعه نمایید.

لازم است بدانید بازسازی ممکن است جزئی و یا کلی باشد. بازسازی جزئی به این معناست که بازسازی را فقط برای قسمت های خاصی از ساختمان مانند سالن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و غیره به کار ببرند. اما همیشه بازسازی جهت ترمیم انجام نمی‌شود. گاهی بازسازی را برای زیباتر شدن فضا نیز انجام می شود.

بازسازی ساختمان
بازسازی ساختمان

دلایل بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. از مهم ترین دلایل بازسازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرسودگی ساختمان: ساختمان ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی چون حوادث طبیعی، ساخت و ساز ساختمان های مجاور و یا قدمت بالا، دچار فرسودگی و قدیمی شده باشد. در این حالت ممکن است بافت کلی و یا بخش از ساختمان فرسوده شده باشد.
  • تغییر کاربری سازه: گاهی ممکن است صاحبان ساختمان اقدام به تغییر کاربری سازه مربوط به آن ساختمان نمایند. در این حالت باید دکوراسیون داخلی بنا تغییر کند. برای این کار، صاحبان ساختمان اقدام به بازسازی بنا می نمایند.
  • تغییر دکوراسیون داخلی: طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که زندگی و یا کار در محیط یکنواخت موجب کاهش کارایی و افت روحیه افراد می شود. از این رو در مراکز اداری، تجاری و یا منازل مسکونی، لازم است هر از چندگاهی تغییراتی ایجاد شود، برای حاصل شدن این مورد نیاز به بازسازی و ترمیم می باشد.
دلایل بازسازی ساختمان
دلایل بازسازی ساختمان

مراحل بازسازی ساختمان

بازسازی عملیات ساده ای نیست و دارای مراحل مختلفی است. این مراحل باید توسط متخصصان انجام شود تا در نهایت با نتیجه ای مطلوب همراه باشد. مراحل بازسازی عبارت است از:

  • مشاوره با متخصصان بازسازی:  اولین مرحله ای که بعد از تصمیم به بازسازی ساختمان باید انجام شود، مشاوره با متخصصان بازسازی ساختمان است. متخصصان شما را برای بازسازی ساختمان راهنمایی می کنند و راه های پیش رو را برای شما توضیح خواند داد.
  • تخریب ساختمان: دومین مرحله بازسازی ساختمان، تخریب آن است. در این مرحله با توجه به نقشه کلی کار، بخش هایی که باید تخریب شده و حذف شوند تعیین می شوند. سپس با رعایت اصول ایمنی و مقررات ساختمان سازی، آن قسمت ها تخریب می شوند.
  • ساخت: بعد از این که مشاوره با متخصصان و تخریب ساختمان و در حالت کلی ایجاد زمینه برای اجرای پروژه بازسازی، نوبت به ساخت می رسد. در این مرحله، بخش هایی که باید به سازه اضافه شود مشخص می شوند. سپس با استفاده از نیروی متخصص، باید این بخش ها را اجرا کرد. بعد از آن تغییراتی که در دکوراسیون داخلی باید ایجاد شود، اعمال می شوند. در این مرحله، نتایج بازسازی ساختمان مشخص می شود.
مراحل بازسازی ساختمان
مراحل بازسازی ساختمان

تفاوت نوسازی و بازسازی ساختمان

لازم است بدانید که عملیات بازسازی و عملیات نوسازی با هم متفاوت هستند، اما این دو اصطلاح اشتباها به جای هم استفاده می‌ شوند. بازسازی به معنای انجام تعمیر و مرمت روی یک بنای قدیمی یا فرسوده است که عمر بنا را افزایش و کیفیت آن بنا را بهبود ببخشد. بازسازی بنا در واقع همان فرآیندی است که بر روی بناهای تاریخی انجام شده و مانع از بین رفتن این بناهای تاریخی و باستانی می‌شود.

نوسازی ساختمان به معنای آن است که یک ساختمان قدیمی را به طور کامل تعمیر نمایند. در این تعمیرات احتمالا ظاهر و باطن ساختمان تا حد زیادی تغییر خواهد کرد. در این فرآیند ممکن است تأسیسات، نمای بیرونی، نمای داخلی و نقشه داخلی خانه تغییر کند. به طور کلی هدف از نوسازی ساختمان تبدیل کردن یک بنای فرسوده به بنایی نو و زیباست، در حالی که هدف از بازسازی ساختمان افزایش پایداری و بهبود کیفیت آن است.

بازسازی ساختمان یک عملیات ترمیم و مرمت ساختمان است که برای افزایش عمر و بهبود کیفیت یک بنا انجام می شود. بازسازی بسیار که هزینه تر و به صرفه تر نوسازی ساختمان است و زمان کمتری نیاز دارد.

تفاوت نوسازی و بازسازی ساختمان
تفاوت نوسازی و بازسازی ساختمان

هزینه بازسازی ساختمان

هزینه بازسازی ساختمان یکی از مهم ترین نکاتی است که افراد را ترغیب به انجام بازسازی می نماید. توجه داشته باشید، اگر روند بازسازی به افراد متخصص سپرده شود و روند کار اصولی باشد، هزینه ها بسیار مناسب خواهند بود. بنابراین توصیه می شود، در انتخاب طراح دکوراسیون داخلی و تیم بازسازی، دقت نمایید. عوامل تاثیرگذار بر هزینه های بازسازی ساختمان عبارتند از:

  • متراژ ساختمان
  • میزان تغییرات اعمال شده در ساختمان
  • هزینه مصالح مورد نیاز برای بازسازی
  • کیفیت مصالح مورد استفاده در بازسازی
هزینه بازسازی ساختمان
هزینه بازسازی ساختمان

قوانین بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان قوانین خاص خود را دارد. طبق قوانین، تمام عملیات بازسازی به مجوز نیاز ندارد بلکه تعدادی از اصلاحات و تعمیرات باید با تأیید شهرداری و اخذ مجوز انجام شود. برای انجام اقدامات زیر نیازی به دریافت مجوز از شهرداری وجود ندارد:

  • کلیه اقدامات مربوط به تعمیر و تعویض کف ‌سازی طبقات و زیرزمین
  • سیمان‌کاری و سفیدکاری
  • نقاشی
  • کلیه اقدامات مربوط به تعمیر و تعویض نمای ساختمان
  • تغییرات مربوط به محوطه و حیاط ساختمان
  • احداث حوض یا استخر به شرط آن که منجر به از بین رفتن فضای پارکینگ نشود.
  • تعمیرات مربوط به شیروانی و بام
  • تعمیرات مربوط به سرویس ‌های بهداشتی
  • تعویض در و پنجره ‌ها
  • تعمیرات لوله‌کشی ساختمان
  • تعمیرات سیم کشی ساختمان
  • نصب کولر و شوفاژ
  • تخلیه و حفر چاه فاضلاب

مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم به طور قطع باید با مجوز شهرداری انجام شود.

  • تخریب دیوارها و تیغه ‌های داخلی که بار ساختمان بر آن‌ها سوار است.
  • جابجایی راه‌ پله ‌ها
  • جابجایی دیوارهای پارکینگ
  • جابجا کردن بخش‌هایی از ساختمان که بر طبق ضوابط شهرسازی ممنوع است.
قوانین بازسازی ساختمان
قوانین بازسازی ساختمان

جمع بندی

بازسازی ساختمان یک عملیات ترمیم و مرمت ساختمان است که برای افزایش عمر یک بنا و به منظور بهبود کیفیت آن بنا انجام می‌شود. نوسازی ساختمان به معنای آن است که یک ساختمان قدیمی را به طور کامل تعمیر نمایند. در این تعمیرات احتمالا ظاهر و باطن ساختمان تا حد زیادی تغییر خواهد کرد. بازسازی ساختمان نسبت به نوسازی هزینه کمتری خواهد داشت.

سوالات متداول هزینه و مراحل اجرای بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی ساختمان یک عملیات ترمیم و مرمت ساختمان است که برای افزایش عمر یک بنا و به منظور بهبود کیفیت آن بنا انجام می‌شود.

نوسازی ساختمان چیست؟

نوسازی ساختمان به معنای آن است که یک ساختمان قدیمی را به طور کامل تعمیر نمایند. در این تعمیرات احتمالا ظاهر و باطن ساختمان تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.

برای چه مواردی در بازسازی ساختمان نیاز به مجوز شهرداری می باشد؟

تخریب دیوارها و تیغه های داخلی که بار ساختمان بر آن ها سوار است، جابجایی راه پله ها، جابجایی دیوارهای پارکینگ، جابجا کردن بخش هایی از ساختمان که بر طبق ضوابط شهرداری ممنوع است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.