متداول ترین خطاها در صنعت ساخت و ساز

مسلما همه ما می دانیم که نمی توان از هرگونه اشتباهی در ساخت و ساز جلوگیری کرد؛ اما به کار گیری اصول و استانداردها، به کاهش خطا کمک شایانی می کند. در واقع در طول ساخت هر سازه، تشخیص مشکلات و انجام اقدامات مناسب، تا حد زیادی از بروز اشتباهات جلوگیری می کند. همچنین بودجه برآورد شده در طول ساخت پروژه ذخیره می شود. همین موارد به ایمنی پروژه می افزاید که در نهایت سود زیادی را به همراه دارد. در ادامه به بررسی متداول ترین اشتباهاتی که اکثر افراد در ساخت و ساز انجام می شود، پرداخته ایم تا آخر مقاله با آهن ملل همراه باشید.

نداشتن مجوزهای ساختمانی

همانطورکه می دانید برای شروع ساخت هر پروژه ای نیاز به گرفتن مجوزهایی می باشد. گرفتن این مجوزها زمانبر است و هزینه زیادی در بر دارد. اگر قبل از گرفتن مجوز، اجرای طرح را شروع کنید، ممکن است پروژه متوقف شود و علاوه بر آن جریمه های سنگینی را بپردازید. همچنین اگر اتفاق غیرمترقبه‌ ای هنگام اجرای پروژه بیافتد، بیمه هیچ گونه هزینه ای را برای پروژه های بدون مجوز نیز متقبل نمی شود حتی اگر پیمانکار بیمه باشد. پس توصیه ما این است که قبل از هر گونه اقدامی به اخذ مجوزها سریعا اقدام کنید.

امروزه صنعت ساخت و ساز از صنایع بسیار موفق و پولساز می باشد. آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که مراحل ساخت یک ساختمان به چه ترتیبی می باشد و یک زمین خالی چگونه تبدیل به یک ساختمان می شود؟ برای پی بردن به پاسخ سوال های بالا شما عزیزان می توانید به مطلب “همه چیز درباره ساختمان سازی” مراجعه نمایید.

نداشتن مجوزهای ساختمانی
نداشتن مجوزهای ساختمانی

انتخاب پیمانکار بی تجربه

یکی از کارهای مهمی که لازم است در ساخت و ساز انجام شود، انتخاب پیمانکار با تجربه و متخصص است. اولین کاری که پیمانکار لازم است در آماده کردن تجهیزات انجام دهد، تعیین حجم مصرفی بتن می باشد.

انتخاب حجم بتن مصرفی ساختمان بستگی به متراژ فضا دارد. برخی پیمانکاران به منظور کاهش هزینه ها از حجم بتن می کاهند که این امر به شدت باعث بی کیفیت شدن سازه می شود، از آن طرف بالا بردن حجم بتن افزایش وزن سازه را در پی دارد.

برنامه ریزی ضعیف و استفاده از نرم افزارهای قدیمی

داشتن توانایی پیش بینی هزینه ها، زمان بندی و مدیریت پروژه می تواند تأثیر چشمگیری بر پیشرفت پروژه های بزرگ و کوچک داشته باشد. لازم به ذکر است تاریخ اتمام پروژه باید در قرارداد قید شود و در صورت تاخیر در تحویل کار، پیمانکار بایستی مبلغی را به کارفرما بپردازد؛ اما در صورتی که اتفاق غیر منتظره ای رخ دهد، می توان زمان پروژه را تغییر داد.

استفاده از جدیدترین فناوری ها و نرم افزارها، یک راه حل هوشمند در طراحی سازه است که درک عمیق تری از داده ها و قدرت تجزیه و تحلیل پروژه را بر اساس آن تعیین می کند، برخی از این نرم افزارهایی که در مدیرت ساخت به ما کمک می کنند، در ادامه اشاره شده است:

  • نرم‌افزار Hygger
  • نرم‌افزار Procore
  • نرم‌افزار PlanGrid
  • نرم‌افزار Aconex
استفاده از نرم افزارهای قدیمی
استفاده از نرم افزارهای قدیمی

اتکا به نرم افزارهای قدیمی با توجه به نیازهای ساخت و ساز امروزی، کارکردن با داده های ضعیف و غیره، توانایی پیمانکاران را در رقابت با پیمانکاران مدرن و امروزی کاهش می دهد.

داده های قدیمی یا منسوخ شده، می تواند ضررهای مالی بسیاری برای پیمانکاران داشته باشد. حرکت در یک بستر یکپارچه، مدرن و پیشرفته در افزایش بهره وری و سودآوری کمک می کند.

به طور کلی به هرگونه عملیاتی که مرتبط با ساخت یک ساختمان، پل، سد و جاده باشد، ساخت و ساز گفته می شود. متاسفانه مهندسان مشاور در کشور ما دیدگاه مناسبی در مورد سازه ندارند و همین عامل سبب بروز خطاها و اشتباهات جبران ناپذیری خواهد شد. پس لازم است در حین اجرای ساختمان، عوامل و نکات مختلفی را در نظر بگیریم تا از به وجود آمدن خطاهای رایج در ساختمان سازی جلوگیری کنیم.

استفاده از چندین متخصص ناظر

یکی از راهکارهایی که پیمانکاران برای کاهش هزینه ها در پی می گیرند، انجام پروژه توسط یک یا دو نفر است. توجه به این نکته ضروری می باشد که در ساخت هر طرحی نیاز به افراد خبره و با تجربه است.

بسته به بزرگی یا کوچکی پروژه استخدام کارگران و مهندسان با یکدیگر متفاوت می باشد؛ اما بهتر است برای ساخت هر سازه ای کارگران معمولی و متخصص، چندین مهندس ناظر و سازه، از شروع تا پایان، همراه پروژه باشند تا از بروز هرگونه مشکل و خطراتی احتمالی جلوگیری شود.

به کار بردن عایق کافی و مناسب

در حالی که استانداردهایی برای عایق کاری ساختمان وجود دارد ولی برخی از پیمانکاران برای کاهش هزینه ها عایق کاری را ضروری نمی دانند. این تصور بسیار غلط است زیرا استفاده از عایق کاری درست در کاهش هزینه ها بسیار موثر می باشد.

انتخاب نامناسب سیستم های گرمایش و سرمایش

انتخاب سیستم گرمایشی و سرمایشی و تهویه متناسب با ساختمان مورد نظر بسیار مهم است. شاید برخی از افراد فکر کنند که می توان با خرید سیستم کوچکتر به کاهش هزینه ها کمک کنند، اما در دراز مدت هزینه های بیشتری را در قالب قبوض انرژی پرداخت می کنند.

انتخاب نامناسب سیستم های گرمایش و سرمایش
انتخاب نامناسب سیستم های گرمایش و سرمایش

عدم توجه به تاسیسات

در یک ساختمان هرگز نباید مشکلات مربوط به نشتی آب پیش بیاید، مگر آن که در زمان ساخت مجریان طرح به استانداردهای تاسیسات آبی توجه نکرده باشند. به طور کلی در زمان اجرای خطوط لوله کشی آب باید به ناهمواری در پوش ها و آب بندی درست لوله هایی که به یکدیگر متصل شده اند، توجه کرد.

توجه به رویکرد مدیریت تجهیزات ساختمانی

کیفیت تجهیزات ساختمانی از مهمترین مواردی است که در ساخت و ساز باید به آن اهمیت داد. بنابراین، نادیده گرفتن یا سستی در مدیریت صحیح تجهیزات می تواند منجر به نتایج مخربی از جمله تاخیر در پروژه و هزینه های غیر منتظره شود. به همین دلیل خرید و استفاده صحیح، نگهداری دقیق و آگاهی از زمان تعویض تجهیزات، می تواند از هزینه ها و دردسرهای احتمالی جلوگیری کند.

برای مثال پیمانکار با سرمایه و بودجه عملیاتی۱۰میلیارد تومان، حتی۱%صرفه جویی در هزینه تجهیزات می تواند میلیون ها تومان را به طور مستقیم برای پروژه ذخیره کند.

توجه به شرایط آب و هوا قبل از ساخت و ساز

توجه نکردن به شرایط آب و هوایی در ساخت و ساز کاهش کیفیت بتن را به همراه دارد و در نتیجه استحکام ساختمان را دچار مشکل می کند چرا که گرمای زیاد تابستان و باران، ساختار بتن را تغییر می دهد. پیش بینی شرایط آب و هوایی بر عهده پیمانکار پروژه است و اگر پیمانکار پیش بینی های لازم را نکرده باشد، به شدت پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد.

در نظر گرفتن فاصله زمانی مناسب برای انتخاب کارخانه بتن آماده

در پروژه های کوچک معمولا بتن در محل پروژه ساخته می شود، اما در پروژه های بزرگ که حجم بتن مصرفی بالا است، بایستی بتن مورد نظر را به شرکت های تولید بتن سفارش داد.

نکته مهم ماجرا این است که بهتر است فاصله محل پروژه تا کارخانه تولید بتن کم باشد. این کار هم هزینه های مربوط به حمل و نقل را کاهش می دهد، هم از وارد شدن خسارت به بتن در طول مسیر جلوگیری می کند.

فاصله مناسب تا کارخانه بتن آماده
فاصله مناسب تا کارخانه بتن آماده

دقت در نکات استاندارد بتن ریزی

علاوه بر خرید ملات بتن با کیفیت و حمل و نقل مناسب آن تا پروژه، لازم است که عملیات بتن ریزی طبق استانداردهایی انجام شود. از فاکتورهای مهم در بتن ریزی شرایط آب و هوایی مناسب، استفاده از ویبراتور و تجهیزات استاندارد، توجه به ارتفاع بتن ریزی و غیره هستند.

استفاده نامناسب از میلگرد در ساخت و ساز

برآورد تعداد میلگرد در هر پروژه ساختمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا قیمت این محصولات فولادی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی بالاتر است. همچنین استفاده از میلگردهای غیر استاندارد در اجرای سازه ها، مقاومت ساختمان را به شدت کاهش می دهد. به همین منظور مهندسان ناظر بایستی بر این موضوع دقت بسیاری داشته باشند.

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد، روی لینک زیر کلیک کنید:

(قیمت میلگرد)

استفاده نامناسب از میلگرد در ساخت و ساز
استفاده نامناسب از میلگرد در ساخت و ساز

دقت در میزان نسبت آب به سیمان بتن

همانطور که در بالا ذکر شد برای ساخت بتن باید به استانداردها توجه کرد زیرا رعایت آن ها باعث تولید بتن مرغوب می شود؛ به علاوه استحکام سازه را نیز در پی دارد.

هر چند برای ساخت بتن هر قسمتی از سازه، نسبت مواد ( آب و سیمان) به کار برده شده، نیز متفاوت است. به همین منظور برای خرید بتن آماده، باید از کارخانه های معتبر و شناخته شده خرید کرد و مهندسان ناظر، بتن تولید شده را تایید کرده باشند یا برای ساخت بتن در محل طرح، از کارگران با تجربه استفاده کرد.

استفاده از سیمان با کیفیت

سیمان ها بر اساس مواد اولیه ای که در ساخت آن ها به کار برده شده است، دارای ۵ تیپ مختلف و کاربرد هر کدام از تیپ ها با یکدیگر نیز متفاوت هستند. به همین ترتیب پیمانکاران باید طبق استانداردهای موجود، تیپ سیمان را متناسب با سازه مورد نظر مشخص کنند.

در واقع به هیچ عنوان تیپ ها نباید جایگزین یکدیگر شوند. همچنین استفاده از سیمان با کیفیت به مقاومت سازه کمک می کند. به طور مثال تیپ سیمان به کار برده شده در مناطق ساحلی با مناطق کویری بسیار متفاوت است.

برداشتن قالب بتن ریزی قبل از خشک شدن بتن

همانطور که می دانید قبل از مرحله بتن ریزی، قالب هایی را در محل مورد نظر تعبیه می کنند. قالب ها به شکل گرفتن صحیح بتن کمک می کنند که بسته به حجم و فرآیند ساخت بتن، سفت شدن آن بین ۲ تا ۷ روز متغیر است.

برداشتن قالب ها زودتر از موعد مشخص شده توسط مهندس ناظر، به ساختار بتن آسیب می رساند و باعث از دست رفتن مقاومت بتن می شود‌. بنابراین لازم است حتما قبل از برداشتن قالب ها به زمان تعیین شده و سفتی بتن توجه گردد.

برداشتن قالب قبل از خشک شدن بتن
برداشتن قالب قبل از خشک شدن بتن

جمع بندی

در این مطلب به چند مورد از نکاتی که در ساخت هر سازه ای باید رعایت کرد، اشاره شد. همانطور که خواندید قبل از شروع اجرا لازم است مجوزهای مربوطه گرفته شود زیرا در صورت هر اتفاقی کارفرما مشمول جریمه و هزینه زیادی می شود.

همچنین کار کردن با نیروهای متخصص و با تجربه آسان تر است. کارگران و مهندسان با مهارت می دانند که ساخت بتن با کیفیت و رعایت نکات بتن ریزی، عایق بندی، انتخاب سیستم تهویه مناسب و غیره به ساخت سازه ای با استحکام بالا کمک شایانی می کنند و در بسیاری از مواقع مانع هدر رفتن بودجه و زمان پروژه می شود.

سوالات متداول ترین خطاها در صنعت ساخت و ساز

اشتباهات متداول که در ساخت وساز انجام می شود، کدامند؟

اشتباهاتی که در اجرای سازه انجام می شوند، برداشتن قالب بتن ریزی قبل از استحکام بتن، استفاده از میلگرد نامناسب، انتخاب پیمانکار با تجربه، برنامه ریزی ضعیف و استفاده از نرم افزارهای قدیمی و غیره هستند.

چرا نباید قالب ها را قبل از استحکام بتن برداشت؟

برداشتن قالب قبل از استحکام بتن باعث ایجاد ترک و کاهش استحکام بتن می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.