مصالح فلزی مورد استفاده در معماری

برخی تصور می کنند فلزات به علت ساختار سختی که دارند ارتباطی با هنر که دارای روح لطیف است، ندارند که از دید منطق این موضوع کاملا اشتباه است. فلزات حضور پر رنگی در ساختمان های سنتی و مدرن دارند همچنین نقش فلزات در دکوراسیون داخلی و معماری بسیار برجسته است.

هنگامی که از معماری و فلزات صحبت می شود، در ذهن نقش مصالح ساختمانی از جمله آهن و فولاد تصور می شود. از دید معماری و طراحی داخلی، جایگاه فلزات در ساختمان‌ها بایستی محترم شمرد. در این مقاله به شرح انواع مصالح فلزی در معماری و طراحی می پردازیم. با آهن ملل همراه باشید.

نقش فلز در طراحی دکوراسیون

فلز دارای انواع بسیاری می باشد که در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون کاربرد گسترده ای دارد. از نمونه فلزاتی که در زمینه طراحی دکوراسیون کاربرد بسیاری دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اکسسوری های نقره
  • طراحی های بازتاب دهنده رنگ طلا
  • فرفورژه
  • مقاطعی چون آلومینیوم، آهن، فولاد، استیل

البته استفاده از طلا و نقره به علت گرانی کمیاب تر می باشند و نسبت به سایر فلزات دیگر از آن ها بسیار اندک استفاده می شود. برای طراحی دکوراسیون می توانید از ترکیب فلز با چوب یا پارچه استفاده کنید زیرا چشم انداز زیبا و ویژه ای به فضای ساختمان می دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصول و مراحل ساختمان سازی، مقاله “همه چیز درباره ساختمان سازی” را مطالعه نمایید.

دکوراسیون فلزی

استفاده از فولاد یکی از جدیدترین تحولات ساختمانی در تاریخ معماری می باشد که باعث پیشرفت آن شده است. فولاد دارای خصوصیاتی چون دوام و استحکام کششی می باشد. به دلیل دارا بودن فولاد از این خصوصیات، برای عناصر تزئینی، روشنایی، نمای ساختمان‌ها، از فولاد استفاده می کنند.

مدت هاست که از فلز با طرح های گوناگون به عنوان پوشش نمای ساختمان استفاده می شود. استفاده از فلز و شیشه در معماری، کاربرد بسیاری داشته که باعث ایجاد نمایی زیبا و سبک در مکان‌های اداری و تجاری می باشد.

برای ساخت ساختار پشتیبانی نمای ساختمان‌هایی که سبک وزن هستند از فولاد، چوب و آلومینیوم استفاده می شود. معمولا برای ساخت اجزای سازنده پشتیبانی از آلومینیوم اکسترود شده نیز استفاده می شود زیرا در مقایسه با آهن وزن کم تری داشته و مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی دارد.

کاربرد فلز در طراحی داخلی

برخی از فضاهای داخلی و خارجی ساختمان که استفاده از فلزات در آن ها جلوه و زیبایی خاصی برای آن به وجود می آورد. به عنوان مثال از فلزات برای ساخت سالن، اتاق خواب، فضاهای درونی و بیرونی، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و غیره استفاده می شود.

مصالح فلزی در طراحی داخلی

استفاده از انواع فلزات برای طراحی داخلی زیبایی خاصی به نمای محیط می دهد. در واقع فلزات کاربرد بسیاری در طراحی دکوراسیون داخلی دارد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

  • ساخت درب‌‌ها و چارچوب‌ها
  • ساخت نرده‌های محافظ و پله‌های مارپیچ
  • ساخت پیشخوان و کابینت آشپزخانه‌ها
  • ساخت انواع آباژورها
  • ساخت پایه‌های میز
  • طاقچه‌های دیوارکوب
  • ساخت صندلی و مبل

در میان انواع فلزات بیشترین طرفدار و آلیاژهای پرکاربرد برای ساخت دکوراسیون خانگی شامل چدن، آلومینیوم، برنج، استیل (فولاد ضد زنگ)، مس می باشد.

مزایای استفاده از سطوح فولادی در دکوراسیون داخلی

استفاده از سطوح فولادی برای طراحی میز پیشخوان در آشپزخانه، قفسه و غیره می باشد. استفاده از سطوح فولادی دارای سه مزیت زیر می باشد:

  • در آشپزخانه به علت دام بالا بهداشتی می باشد.
  • به دلیل انعکاس نور، فضا را بزرگ تر نشان می دهد.
  • سطوح فولادی دارای انعطاف پذیری بوده که به همین جهت قابلیت ترکیب با رنگ های مختلف را داشته و در هر سبکی قابل استفاده می باشد.

معایب استفاده از سطوح فولادی در دکوراسیون داخلی

سطح فولادی برای استفاده به عنوان اپن آشپزخانه مناسب نمی باشد چون در معرض سایش قرار دارد ولی به علت اصطکاک کم تری که دارد برای قفسه آشپزخانه مناسب می باشد.

سطح فولادی جزو مصالح سرد می باشد به همین علت حس صمیمیت خصوصا در دکوراسیون داخلی آشپزخانه که عموما محل گردهم آمدن خانواده برای صرف غذا می باشد، به وجود نمی آورد.

ارتباط مابین رنگ فلزات و طراحی داخلی

برای طراحی داخلی به طور معمول استفاده از ترکیب چندین فلز توصیه می شود اما بایستی که هنگام انتخاب رنگ فلزات رنگ‌ های فضا و محیط مدنظر گرفته شود.

برای طراحی داخلی از فلزاتی که دارای رنگ گرم هستن مثل رنگ های زرد، قرمز و نارنجی با رنگ های سرد مثل سبز، بنفش و آبی استفاده شود البته در فضاهایی که از ترکیب رنگی خنثی استفاده شده بایستی از فلزاتی که رنگ، بافت و گرما را افزایش می دهند استفاده شود.

هنگام استفاده از آهن در طراحی داخلی اگر همراه با فلزاتی که دارای رنگ گرم می باشد مثل طلایی، تاثیر رنگی بیشتری در فضا خواهد داشت. برای ایجاد فضایی که دارای بافتی زیبا و غنی باشد استفاده از فلرات براق، فلزات با روکش مات، و فلزات چکش خورده باشد مناسب می باشد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که در ساخت و معماری هر ساختمانی، مصالح مختلفی بسته به شرایط استفاده می شوند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید. ما با تکیه بر پشتوانه خود در فروش آهن آلات، همواره بهترین ها را برای شما فراهم می نماییم.

سوالات متداول مصالح فلزی مورد استفاده در معماری

انواع مصالح فلزی در طراحی دکوراسیون داخلی چه کاربردی دارند؟

۱.ساخت درب ها و چارچوب ها ۲.ساخت نرده های محافظ و پله های مارپیچ ۳.ساخت پیشخوان و کابینت آشپزخانه ۴.ساخت انواع آباژورها ۵.ساخت پایه های میز ۶.طاقچه های دیوارکوب

مزایای استفاده از سطوح فولادی در دکوراسیون داخلی چیست؟

۱.به دلیل دلیل انعکاس نور، فضا را بزرگ تر نشان می دهد. ۲.سطوح فولادی دارای انعطاف پذیری بوده که به همین جهت قابلیت ترکیب با رنگ های مختلف را داشته و در هر سبکی قابل استفاده می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.