از صفر تا صد نمای فلزی ساختمان ها

نمای ساختمان، هویت بصری، شخصیت و هویت سازه را تعیین می کند. طراحی و نمای بیرونی به ساختمان شخصیت می بخشد و معرف عملکرد آن است.

برخلاف تصور عموم، طراحی نما دشوار است زیرا طراحی و اجرای نماهای پیشرفته از نظر تکنولوژی، زور به روز در حال تغییر می باشد. معمولا برای ساخت نما از مصالحی مانند فلز، شیشه، بتن و غیره استفاده می شود. در این مطلب به شرح اختصاصی نمای فلزی ساختمان ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

نمای فلزی و انواع آن

یکی از نماهایی که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است، نمای فلزی می باشد. از انواع نمای فلزی مدرن می توان به موارد زیر اشاره کرد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاصی هستند.

  • فلزی
  • استرچ متال
  • پانچ متال
  • مش توری
  • کامپوزیت آلومینیومی
  • سه بعدی دیجیتال
  • مشبک فلزی
  • طرح دار

برای اطلاع بیشتر درباره مراحل ساختمان سازی، مانند اسکلت بندی، نازک کاری ساختمان و غیره به مطلب “همه چیز درباره ساختمان سازی“مراجعه نمایید.

نمای فلزی و انواع آن
نمای فلزی و انواع آن

نمای ورق فلزی

در نماهای فلزی از ورق های فولادی مختلفی استفاده می شود. اگرچه برخی از خواص این فلزات یکسان هستند؛ اما برخی ویژگی های متفاوتی دارند و استفاده از آن، علاوه بر سلیقه و آب و هوا، به هزینه ای که می خواهیم صرف نمای سازه کنیم، وابسته است.

از انواع ورق های فلزی که در نما به کار می روند، نمای ورق های آهنی، روی، مس، فولاد، آلومینیوم، تیتانیوم و غیره می باشند. نصب نماهای فلزی روش های مختلفی دارد که انتخاب هر کدام از آن ها وابسته به سلیقه کارفرما، شرایط محیطی، مقدار هزینه مورد نظر و مهم ترین آن ها، تشخیص مهندس طراح است.

هر کدام از آن ها دارای مزایا و معایب خاصی هستند؛ اما نکته مهم ماجرا این است که اجرای صحیح و دقت بالا در همه روش های نصب از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که هر گونه بی احتیاطی در اجرای این ورق ها باعث کاهش دوام و زیبایی آن ها می شود. سیستم های نصب نمای فلزی شامل: سیستم استندینگ، اسنپ لاک، اینترلاک، فلت لاک، شینگل و کاست، هستند.

برای آشنایی بیشتر نبشی کشی نمای ساختمان می توانید به مطلب “آهن کشی نمای ساختمان” مراجعه نمایید.

نمای فلزی استرچ متال

یکی از پیشرفته ترین نماهایی که امروزه از آن ها استفاده می شود، نمای فلزی استرچ متال یا اکسپندد متال است. این نما از ورق های آهنی، آلومینیومی و مسی ساخته می شود و به وسیله دستگاه های خاصی برش می خورند. از آنجایی که این محصول بسیار مقرون به صرفه است و در تنوع بالایی تولید می شود، استفاده از این نوع نمای فلزی در الویت بالایی قرار می گیرد.

از دیگر مزیت های این نما می توان به کنترل نور پردازی ساختمان، نصب آسان، محافظت بالا و زیبایی اشاره کرد. برای نصب ورق های فلزی استرچ متال روش های مختلفی، از جمله نصب با جوشکاری، اتصال با پیچ نمایان، اتصال با اتصالات غیر نمایان می باشند.

نمای فلزی پانچ متال

ورق های پانچ متال به وسیله دستگاه های مخصوص به نام CNC در برش ها و طرح های مختلفی ساخته می شوند. این دستگاه ها به رایانه هایی متصل هستند که از طریق آن طرح های مد نظر را بر روی ورق ها کار می کنند. دستگاه های CNC امروزه پیشرفت های زیادی داشته اند.

پانچ متال ها روش های نصب مختلفی دارند، برخی از مجریان آن ها را به صورت مستقیم بر روی سازه با پیچ نصب می کنند یا با کمک براکت های فلزی به نصب آن می پردازند.

همانطور که گفتیم این نوع نما به صورت مستقیم قابلیت نصب دارد؛ اما نصب آن ها نیازمند مهارت و دقت بالایی است. انواع گوناگونی پانچ متال شامل: مربعی، تزئینی، سوراخ گرد و سوراخ شکاف دار هستند.

نمای فلزی مش توری (وایرمش)

از مهم ترین ویژگی های این نما بافت فلزی آن است. مش توری فلزی از استیل ضد زنگ با ضخامت مناسب به صورت تار و پود تولید می شود. به همین دلیل از مقاومت و دوام بالایی در محیط های مختلف برخوردار است. از طرفی به دلیل بافت آن و انعطاف پذیری بالا، کاربرد گسترده ای در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی دارد.

نمای فلزی کامپوزیت آلومینیوم (ACP)

امروزه نمای فلزی کامپوزیت آلومینیوم به دلیل هزینه پایین در کشور، نسبت به دیگر نماها طرفداران بیشتری دارد. پانل های کامپوزیت آلومینیوم از قطعه پلی اتلینی با روکش آلومینیوم ساخته می شوند. به طور کلی زیرسازی پانل های کامپوزیتی به سه روش، قابل نصب و اجرا هستند که شامل روش های ثابت، ریلی، H ,L، فیکس ریلینگ می باشند و بسته به ویژگی های هر کدام می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد.

نمای فلزی کامپوزیت آلومینیوم (ACP)
نمای فلزی کامپوزیت آلومینیوم (ACP)

اگر دوام طولانی مدت و مقاومت در برابر نیروهایی مانند زلزله مورد توجه باشد، بهتر است از روش های ریلی استفاده شود در حالی که برای کاهش هزینه ها می توان روش ثابت را انتخاب کرد. به طور کلی پانل های کامپوزیت آلومینیوم علاوه بر هزینه پایین، دارای وزن سبک، انعطاف پذیری، سرعت اجرای بالا، هزینه نگهداری کم، عایق حرارتی و صوتی قابل توجهی دارند؛ به همین منظور از این نوع نما در ساختمان های اداری، تجاری، پالایشگاه ها، ساخت تابلوهای تبلیغاتی، جایگاه های سوخت و فرودگاه ها استفاده می شود.

نمای فلزی سه بعدی دیجیتال

آیا تا به حال با نماهای عجیب و غریب رو به رو شده اید؟ شاید به نظر بیننده این نوع نما تولید سخت و پر زحمتی داشته باشند. در واقع این نماها از پانل های سه بعدی دیجیتال ساخته شده اند. طرح ها و برش های پانل های دیجیتال به وسیله نرم افزارهای مخصوصی در طرح ها و اشکال هندسه پیچیده ای تولید می شوند و مسلما با پیشرفت تکنولوژی، این نماها نیز مدرن تر و خاص تر از قبل در دسترس بشر قرار می گیرند.

ویژگی های این پانل ها نیز مانند پانل های کامپوزیتی، شامل هزینه نگهداری پایین و مقاومت بالا هستند. نصب و اجرای پانل های ۳ بعدی به این صورت است که به وسیله رایانه طرح مورد نظر طراح، بر روی ورق های فلزی ایجاد می گردد و سپس با استفاده از دستگاه های CNC در قطعات مورد نظر برش می خورد.

نمای مشبک فلزی

نمای مشبک فلزی نسبت به دیگر نماها از محبوبیت کمتری برخوردار است زیرا قیمت بالایی دارد و در مدت زمان کوتاهی رنگ آن دچار آسیب می شود. از جمله مهم ترین مزیت نمای مشبک فلزی، وجود فضاهای توخالی است که اجازه ورود بیشتر نور و روشنایی را به داخل ساختمان می دهد. همچنین زیبایی ظاهری، هزینه نگهداری پایین، تولید در انواع و اقسام ابعاد، نصب آسان، امکان بازیافت و وزن کم، از دیگر ویژگی های آن می باشند.

نمای مشبک فلزی
نمای مشبک فلزی

نمای فلزی طرح دار

نمای فلزی طرح دار از ورق های طرح دار آلومینیومی با ضخامت حدود ۵ میلی متر با پوشش پودر رنگی ساخته شده است. از ویژگی های این نما می توان به نصب آسان، دوام و استحکام در شرایط آب و هوایی نامساعد، امکان ورود نور کافی به داخل ساختمان، تولید در طرح هایی با تنوع بالا و غیره اشاره کرد.

مزایای نمای فلزی

معمولا اجرای نمای فلزی، قیمت بالاتری نسبت به دیگر نماها دارد؛ اما به علت دوام بالا طی سال های طولانی، مقرون به صرفه هستند. به طور خلاصه مزایای نمای فلزی صورت زیر است:

  • نصب آسان و یکپارچه
  • مقرون به صرفه
  • دوام و طول عمر بالا
  • ظاهر زیبا و درخشنده
  • کاهش نور و گرما
  • رنگ پذیر بودن و ایجاد تنوع در نما

قیمت نمای فلزی ساختمان

همانطور که گفتیم نمای فلزی ساختمان از فلزات مختلفی تشکیل می شود و قیمت آن بستگی به قیمت فلزات دارد. علاوه بر آن عوامل دیگری از جمله طرح، نوع برش کاری و نورد کاری و غیره نیز بر قیمت نمای استیل ساختمانی تاثیر گذار است.

سخن آخر

سبک های معماری از گذشته تاکنون دچار تغییر و تحول زیادی در ساخت سازه شده اند. در حقیقت نمای ساختمان ها نیز از تغییرات روز افزون بی نصیب نبوده است. یکی از نماهایی که امروزه پیشرفت چشمگیری داشته، نمای فلزی است. همانطور که خواندید، نمای فلزی انواع مختلفی از جمله: نمای ورق فلزی، استرچ متال، پانچ متال، مش توری، کامپوزیت آلومینیومی، نمای فلزی سه بعدی دیجیتال، مشبک، طرح دار و غیره می باشند.

هر کدام از این نماها دارای مزایا و معایبی هستند و انتخاب هر کدام بستگی به عوامل مختلفی دارد که می توان با کمک مهندسان طراح و سازه بهترین انتخاب را داشته باشید.

سوالات متداول نمای فلزی ساختمان ها

انواع نمای فلزی کدام است؟

انواع نمای فلزی شامل: نمای ورق فلزی، استرچ متال، پانچ متال، مش توری، کامپوزیت آلومینیومی و غیره هستند.

قیمت نمای فلزی چگونه تعیین می شود؟

نمای فلزی ساختمان از فلزات مختلفی تشکیل می شود و قیمت آن نیز بسته به قیمت فلزات، مختلف می باشد. علاوه بر آن عوامل دیگری از جمله طرح، نوع برش کاری و غیره نیز بر قیمت نمای استیل ساختمان تاثیر گذار است.

مزایای استفاده از نمای فلزی چیست؟

مزایای استفاده از نمای فلزی شامل نصب آسان و یکپارچه، مقرون به صرفه، دوام و طول عمر بالا، ظاهر زیبا و درخشنده، کاهش نور و گرما، رنگ پذیر بودن و ایجاد تنوع در نما می باشند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.