آهن کشی نمای ساختمان، شرح کامل از صفر تا صد

مهم ترین بخش یک ساختمان، نمای ساختمان است؛ که علاوه بر زیبایی بصری، مقاومت زیادی در برابر تاثیر رطوبت بر بخش‌های داخلی ساختمان دارد. شایان ذکر است که لازمه انجام عملیات ساختمان، آهن کشی نمای ساختمان است. آیا می دانید اگر زیرسازی نمای ساختمان به درستی صورت نپذیرد منجر به چه اتفاقی خواهد شد؟

نمای ساختمان اگر به درستی زیرسازی نشود، احتمال تخریب دارد و در صورت تخریب شدن ضمن ایجاد ظاهر زشت، باعث می‌شود که باران و رطوبت به قسمت ‌های زیرین سازه نفوذ کرده و آن را فرسوده کند. علاوه بر این، یک ساختمان بدون زیرسازی نما می‌‌تواند برای جان عابران پیاده نیز خطر آفرین باشد. بنابراین معماران خبره از عملیاتی به نام آهن کشی، برای اجرای یک زیر سازی استاندارد استفاده می‌کنند.

برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر درباره آهن کشی و اصول آن با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

اصول نبشی کشی نما

آهن کشی نمای ساختمان با عناوینی هم چون نبشی کشی و شاسی کشی نما در صنعت ساختمان‌ سازی نیز معروف است. طی عملیات آهن کشی، مهندس معمار یک طراحی را برای نمای ساختمان در نظر می‌‌گیرد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساختمان سازی، از طرح‌ های متنوعی می ‌توان برای اجرای زیرسازی نما استفاده کرد. پس از ایجاد طرح، عملیات آهن کشی نمای ساختمان اجرا می ‌شود که این بخش باید اصولی و طبق استانداردهای روز دنیا انجام گردد تا از ریزش و یا تخریب آن به هنگام وقوع زلزله جلوگیری شود.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نمای فلزی ساختمان ها، مقاله “از صفر تا صد نمای فلزی ساختمان ها” را مطالعه نمایید.

دلایل آهن کشی نما

آهن کشی نمای ساختمان مانند نبشی کشی ساختمان از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. آهن کشی نمای ساختمان دلایل زیادی دارد از جمله:

  • آهن کشی نمای ساختمان به مهندسان کمک می‌ کند بدون هیچ محدودیتی هر طرح و شکلی که بخواهند در نمای ساختمان ایجاد کنند و با این کار زیبایی ظاهری و ارزش مادی آن را افزایش دهند.
  • نبشی کشی نمای ساختمان باعث استحکام نما و عدم تخریب و افتادن سنگ و آجرها به مرور زمان می ‌شود.
  • شاسی کشی نمای ساختمان باعث افزایش مقاومت ساختمان به رطوبت و شرایط جوی می ‌شود و با این کار جلوی فرسوده شدن ساختمان را می‌ گیرد.
  • نمای ساختمان اولین سد دفاعی در برابر رطوبت و حرارت است.
  • زیرسازی نمای ساختمان اگر اصولی و درست انجام شود، حتی در برابر زلزله هم مقاومت نشان می ‌دهد.
  • آهن کشی نمای ساختمان جلوی خطرات احتمالی ریزش نما بر سر عابران پیاده را می ‌گیرد.

مراحل اجرای نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان به طور کلی در سه مرحله انجام می شود:

  • طراحی نمای ساختمان
  • زیرسازی یا نبشی کشی نمای ساختمان (آهن کشی)
  • اجرای نمای ساختمان

بیشترین تمرکز مهندسین معمار در مرحله زیرسازی یا نبشی کشی نمای ساختمان است. چون این مرحله بخش زیرسازی را شکل می ‌دهد و در نهایت نمای ساختمان بر روی آن اجرا می‌ شود.

هیچ گونه خطایی در مرحله شاسی کشی نمای ساختمان جایز نیست، زیرا باعث کج و معوج شدن نما و ریزش آن می‌ شود. نکته حائز اهمیت این است که اجرای یک زیرسازی خوب و بی ‌نقص، نمای ساختمان را از رطوبت و زلزله در امان نگاه می‌ دارد.

مراحل اجرای نمای ساختمان
مراحل اجرای نمای ساختمان

اصول نبشی کشی (شاسی کشی) نما

آهن کشی نمای ساختمان باید دقیق و اصولی و طبق برنامه از پیش طراحی شده انجام بگیرد. برای آهن کشی نمای ساختمان از اصول زیر برای اجرا استفاده می ‌شود.

  • انتخاب پروفیل مناسب

پروفیل مورد نیاز برای همه انواع ساختمان‌ ها یکسان نیست و بایستی هر پروفیل بسته به نوع متریال استفاده شده برای نما انتخاب شود‌. انتخاب پروفیل مناسب توسط مهندس معمار یا فرد واجد شرایط می‌ بایست انتخاب گردد.

  • تهیه نقشه شاسی کشی نمای ساختمان

بعد از انتخاب پروفیل، نوبت به تهیه نقشه آهن کشی نمای ساختمان می ‌رسد که باید با دقت خاصی طراحی شود. در مرحله نقشه کشی، همه قسمت ‌های نمای ساختمان با دقت بررسی می‌ شود.

برای ایجاد هر تغییری مثل منحنی یا اشکال مختلف در نمای ساختمان، زیرسازهای آن در نقشه بایستی مشخص شود. همچنین محل اتصالات و محل جوش‌ در نقشه برای دقت بیشتر معین می ‌گردد. برای ایجاد منحنی در نمای ساختمان از پروفیل ‌های آهنی برای شاسی کشی آن بهره می ‌گیرند.

اصول نبشی کشی نما
اصول نبشی کشی نما

اجرای شاسی کشی نما

  • شناسایی متریال مهم ترین نکته و اولین مرحله در شاسی کشی نما است. زیرا شاسی کشی در متریال های مختلف با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال از پروفیل های نبشی تنها می توان در متریالی مانند سنگ و سیمان استفاده کرد و به کار گیری آن در چوب به هیچ عنوان صحیح نیست. در نماهای سنگی و سیمانی علاوه بر میلگرد از روکش رایتس نیز برای افزایش کیفیت نهایی کار استفاده می شود.
  • در این مرحله باید نقشه کار تهیه شود. در نقشه تمام موارد و جزئیات ساختمان قید شده است. مواردی مانند ضخامت و ابعاد پلیت ها، مقطعات، محل تقاطع  و غیره باید در نقشه ذکر شود. زیرا برای شاسی کشی نما باید وزن نمای قرار گرفته بر روی شاسی محاسبه شود. معمولا پروفیل هایی که برای شاسی کشی استفاده می شوند دارای ابعاد ثابتی مانند (۴۰*۴۰ , ۶۰*۴۰ و ۴۰*۸۰) هستند که در صورت نیاز از متریالی مانند تیرآهن و ناودانی نیز ساخته خواهند شد.
  • نکته مهمی که باید در شاسی کشی در نظر گرفت این است که شاسی کشی اصولی نتیجه انجام تمام مراحل صحیح در پیاده سازی ترازها است. در این مرحله با انجام ریسمان کشی تمام برآمدگی های حاصل پیاده سازی و با انجام تمام نکات اصولی تراز بندی می شوند. انجام صحیح این مرحله بسیار حائز اهمیت است و باید توسط افراد خبره انجام شود.
  • در این مرحله بعد از شناسایی نوع سازه دستک های شاسی کشی بر روی متریال بتن نصب می شود. البته اگر سازه از نوع اسکلت فلزی باشد می توان بدون نصب دستک اقدام به شاسی کشی کرد.

نحوه آهن کشی نما

یکی از مهم ترین مراحل اجرای نمای ساختمان که بر کیفیت و ماندگاری نما تاثیر به سزایی دارد اجرای آهن کشی نما می باشد.

آیا می دانستید یکی از مهم ترین دلایل شکستن یا ترک خوردن آجرها و سنگ ها نشان ‌دهنده عدم دقت در زیرسازی آن هاست؟ بله کاملا درسته فقط درصد خیلی کمی به کیفیت نامرغوب سنگ ‌ها بر می‌ گردد. اجرای زیرسازی نمای ساختمان طبق مراحل زیر انجام می ‌شود.

نحوه آهن کشی نما
نحوه آهن کشی نما

ریسمان کشی نمای ساختمان

این مرحله از اجرای نبشی کشی نمای ساختمان از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است، زیرا نبشی ‌ها براساس همین ریسمان‌ کشی به صورت افقی نصب و جوشکاری می‌ شوند.

استفاده از میلگرد

استفاده از میلگرد بستگی به نیاز انجام می ‌شود و بعد از جوشکاری میلگردها توری‌ های رابیتس به شاسی کشی نما متصل می ‌شوند. بایستی به این نکته توجه شود که میلگرد در صورت استفاده در زیرسازی نمای ساختمان تاثیر به سزایی بر قیمت تمام شده شاسی کشی نما می ‌گذارد.

استفاده از ملات

این مرحله از اجرای نبشی کشی نما، به نوع مصالح استفاده شده در نما بستگی دارد که اگر به عنوان مثال در نما از سیمان استفاده شده باشد، نیاز به ملات برای اتصال بهتر نما به نبشی ‌ها ضروری خواهد بود.

کنترل نهایی زیرسازی نمای ساختمان

قبل از شروع به اجرای نما می‌ بایست تمامی کنترل‌ های لازم جهت اطمینان حاصل کردن از استحکام شاسی کشی انجام شود. در صورت وجود هرگونه عیب و نقص در زیرسازی نما بایستی به سرعت رفع شود تا در آینده باعث ایجاد هزینه ‌های اضافه برای مالک نشود. لازم است ترازنما به درستی انجام گیرد، همچنین بهتر است حتما از نبشی آهنی ضد زنگ برای زیرسازی نما استفاده شود.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که آهن کشی نما امری بسیار ضروری و مهم در حوزه ساختمان‌ سازی است که مزایا و اصول مخصوص خود را دارد. در این مقاله هر چه را برای شاسی کشی نما لازم است بدانید کامل و دقیق توضیح دادیم. به دلیل خطرات جانی لازم است نصب و اجرای نبشی کشی، به درستی انجام پذیرد. به همین منظور ضروری است که این امر توسط افراد متخصص و کارشناسان انجام ‌پذیرد. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول آهن کشی نمای ساختمان

مراحل اجرای نمای ساختمان کدامند؟

۱.طراحی نمای ساختمان ۲.آهن کشی ۳.اجرای نمای ساختمان

اصول نبشی کشی نما چیست؟

۱.انتخاب پروفیل مناسب ۲.تهیه نقشه شاسی کشی نمای ساختمان

1 دیدگاه
  1. Shayan می گوید

    درود بر شما توضیحات بسیار کامل و جامع بود 🙏🏻🌹

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.