آهن اسفنجی چیست؟ کاربرد آن در صنایع مختلف

آهن اسفنجی مواد اولیه برای تولید فولاد است و به عنوان آهن احیای مستقیم (DRI) نیز شناخته می شود. احیای مستقیم، یک راه جایگزین برای رفع بعضی از مشکلات کوره های انفجار معمولی می باشد. سنگ آهن در حالت جامد در ۱۰۵۰-۸۰۰ درجه سانتی گراد با گاز (H2 + CO) یا زغال سنگ احیا می گردد. برای اطلاع بیشتر درباره تولید آهن اسفنجی، کاربرد و مزایا آن با آهن ملل همراه باشید.

در فرآیند ساخت آهن اسفنجی، توده های سنگ آهن (به اندازه ۱۸-۵ میلی متر) با مقداری ذغال سنگ دولومیت داخل یک کوره چرخشی شیب دار قرار دارد.

این عمل در حدود ۱۲ ساعت در حضور هوا انجام شده و قبل از اینکه محصولات خنک شوند، از نظر مغناطیسی از هم جدا و غربالگری می شوند. فرآیند احیای مستقیم سنگ آهن (حذف اکسیژن از سنگ معدن) در حالت جامد انجام می شود.

تولید آهن اسفنجی

همان گونه که گفته شد، آهن در طبیعت به شکل سنگ آهن موجود است. سنگ آهن نیز از اکسیدهای آهن و ناخالصی های مختلفی تشکیل می شود. ناخالصی های موجود در سنگ آهن شامل اکسید سیلیسیم، کربنات کلسیم، گوگرد، منگنز، ترکیبات فسفر و غیره است.

ابتدا روی سنگ آهن عملیات مختلفی مثل خردایش و تغلیظ انجام می گردد تا در مراحل بعدی به آهن اسفنجی تبدیل شود. برای ساخت آهن اسفنجی، احیای سنگ آهن بدون ذوب است و آهن خامی از این نوع کوره ها تولید می گردد.

آهن اسفنجی حدود ۲۹ تا ۶۹ درصد آهن خالص دارد و برای تهیه فولاد در مراحل بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. تولید آهن خام با روش احیای مستقیم به سنگ آهن تغلیظ می شود.

این فرآیند به شیوه های متفاوت در سه واحد احیا انجام شده و بخار آب یا گازهای خروجی مانند دی اکسیدکربن، به اکسیدکربن و هیدروژن تبدیل می شود. به دلیل وجود هیدروژن در گازها، برای احیای اکسیدهای آهن و تولید آهن اسفنجی، واکنش های زیر نیز صورت می گیرد.

  • ۳Fe2O3 + H2 = 2Fe3O4 + H2O
  • ۲Fe3O4 + 2H = 6″FeO” + 2H2O
  • FeO” + 6H2 = 6 Fe +6H2O”6
تولید آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی به عوامل زیادی بستگی دارد که از جمله آن می توان به آنالیز آهن اسفنجی، نرخ بورس، نوسان نرخ ارز، تحولات سیاسی و اقتصادی، قیمت جهانی آهن، مسافت کارخانه و .. اشاره کرد.

به دلیل اهمیت بالای آهن اسفنجی در صنعت فولادسازی، نوسان قیمت آن می توانید به صورت روزانه بر قیمت محصولات دیگر در این صنعت تاثیر بگذارد. از این رو آگاهی از قیمت روز آهن اسفنجی اهمیت بسیاری دارد. برای رصد قیمت این محصول و نوسان قیمت آن می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت آهن اسفنجی کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.

مزایای آهن اسفنجی

به علت وجود گوگرد کم در آهن اسفنجی، در روش کاهش مستقیم آهن، می توان از ذغال سنگ بی کیفیت استفاده کرد که برای تولید آهن معمولی نامناسب است.

آهن اسفنجی جایگزین ضایعات فولادی برای تولید فولاد از طریق دوره های EAF/IF است. این محصول به عنوان یک ماده اولیه عالی برای کوره های الکتریکی در کارخانه های مختلف استفاده می شود.

برخی از کاربردهای مهم آهن اسفنجی

کاربردهای مهم آهن اسفنجی به صورت زیر است:

  • آهن اسفنجی برای تولید اقلام مختلف فولادی مانند میله های TMT با بهترین کیفیت، لوله های DI و غیره استفاده می شود.
  • آهن اسفنجی محصول بسیار مناسب به عنوان خنک کننده در مبدل های LD کارخانه های فولادی است.
  • این محصول یکی از مهمترین مواد اولیه ای است که شرکتهای فولادی تولید می کنند، زیرا برای تولید بیشتر محصولات آهن و فولاد بسیار ضروری است.

تفاوت آهن اسفنجی و آهن چدن

همانطور که در تولید آهن اسفنجی گفته شد، این محصول حاصل احیای مستقیم سنگ آهن است، در حالی که چدن از سنگ آهک، ذغال سنگ و سنگ آهن تولید می شود. به علت وجود کربن فراوان در چدن، این محصول بسیار شکننده تر از آهن اسفنجی است.

برای آشنایی بیشتر در مورد تفاوت های فولاد، آهن و چدن به مقاله “تفاوت فولاد، آهن و چدن، از انواع تا کاربرد هریک در صنعت” مراجعه نمایید.

جمع بندی

آهن اسفنجی محصولی است که از روش احیای مستقیم سنگ آهن استفاده می شود. برخی از کاربردهای آن تولید محصولات فولادی مانند میله های TMT و لوله های DI است که در این مقاله به روش تولید و مزایای آن و غیره پرداخته شد.

سوالات متدوال آهن اسفنجی

کاربرد آهن اسفنجی چیست؟

از آهن اسفنجی به عنوان مواد اولیه در ساخت محصولات فولادی، ماده خنک کننده در مبدل LD کارخانه ها و غیره استفاده می شود.

تفاوت آهن اسفنجی و چدن چیست؟

آهن اسفنجی از سنگ آهن تولید شده، در حالی که چدن از ذغال سنگ و سنگ آهن ساخته می شود و به علت وجود کربن بسیار شکننده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.