اجرای پی پلکانی

پی پلکانی چیست و مراحل اجرای آن به چه صورتی است؟ در صنعت ساخت و ساز و برای ساختن هر ساختمانی یکی از مهم ترین اقدامات، پیاده سازی پی یا فونداسیون است. در حالت کلی وظیفه پی ساختمان، انتقال فشار وارد شده از بارهای قائم ساختمان مانند ستون ها، دیوارها، سقف ها، ساکنان ساختمان و بارهای افقی مانند باد و زلزله به زمین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پی پلکانی و نحوه اجرای آن با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

پی پلکانی چیست؟

برای عملیات پی ریزی روی یک زمین شیب دار بهترین و به صرفه ترین روش، روش پی پلکانی می باشد. دلیل به صرف بودن این روش حداقل رساندن میزان حفاری و همین طور ساخت دیوارهای زیر زمینی است. پی پلکانی از تغییر ناگهانی سطح سازه جلوگیری می کند.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصول و مراحل ساختمان سازی، مقاله “همه چیز درباره ساختمان سازی” را مطالعه نمایید.

کاربرد پی های پلکانی در پی‌ آجری

پی آجری در ساختمان های کوچک که بار کم تری به زمین وارد می کند استفاده می شود. پی آجری ریشه‌ای ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌ متری از اطراف دیوار روی خود را تحمل می کند. عرض پی آجری حدود ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌ متر بیشتر از عرض دیوار است. شکل پلکانی در این نوع پی وظیفه دارد که بار را با زاویه ۶۰ درجه به زمین منتقل کند.

استفاده از پی پلکانی در پی‌ های بتنی

یکی دیگر از پی های استفاده شده در ساختمان پی بتنی است که به صورت پلکانی ساخته می شود. این نوع پی ها به دلیل استحکام و مقاومت بالا از محبوب ترین پی در صنعت ساختمان سازی است. برای صرفه ‌جویی در استفاده از بتن، پی‌ های بتنی را به شکل هرم ناقص و یا به‌ شکل پلکانی می ‌سازند.

روش اجرای پی پلکانی

به‌ طور کلی مراحل اجرای همه انواع پی ‌ها به ‌صورت زیر بیان می ‌شود:

  • آزمایش کردن زمین از لحاظ استحکام و مقاومت: قبل از شروع به ساختمان سازی باید روی موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و نوع خاک محل و استحکام و مقاومت آن توجه کرد. زیرا ممکن است در آینده بعد از پایان ساخت و ساز عواملی مانند زلزله، باد ساختمان را تهدید کند و خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را وارد کند.
  • حفاری پی: در این مرحله شروع به حفاری و خاک برداری می کنند.
  • پی سازی یا فونداسیون

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که پی ریزی از مهم ترین مراحل در ساختمان سازی است. پی ریزی اشتباه در ساختمان سازی می تواند در آینده با خسارات جبران ناپذیری همراه باشد. هر گونه فشار و بار توسط پی از ساختمان به زمین انتقال می یابد. وجود پی برای جلوگیری از نشست بیش ‌از حد یا نامتقارن ساختمان و جلوگیری از ریزش و واژگونی ساختمان در اثر تحمل نکردن بارهای وارده بر آن یک امر کاملا مهم و ضروری است.

پی انواع بسیار مختلفی دارد که پی پلکانی یکی از این انواع است و برای ساختمان ‌هایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که دو تراز غیر همسطح دارند. نوع مناسب پی برای هر ساختمان، متناسب با وزن ساختمان، تمامی نیروهای وارده بر آن، مقاومت فشاری زمین، نوع خاک و غیره انتخاب می‌ شود. طرح ‌ریزی و اجرای پی کاری تخصصی است که نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد و اگر به افراد نابلد سپرده شود تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید. ما با تکیه بر پشتوانه خود در زمینه فروش آهن آلات، همواره بهترین ها را برای شما فراهم می نماییم.

سوالات متداول اجرای پی پلکانی

پی پلکانی چیست؟

برای عملیات پی ریزی روی یک زمین شیب دار بهترین و به صرفه ترین روش، روش پی پلکانی می باشد. پی پلکانی از تغییر ناگهانی سطح سازه جلوگیری می کند.

مراحل اجرای پی پلکانی به چه صورتی می باشد؟

۱.آزمایش کردن زمین از لحاظ استحکام و مقاومت ۲.حفاری پی ۳.پی سازی یا فونداسیون.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.