میانقاب و نقش آن در عملکرد سازه ای

در صنعت ساختمان سازی درون قاب های فلزی یا بتنی، دیواره هایی به عنوان جداکننده به کار می روند که قرارگیری این دیوارها در دهانه یک قاب، نوعی زیر سازه تشکیل می دهد و به آن میانقاب یا دیوار میانقاب می گویند. در حالت کلی هرگاه داخل قاب بتنی یا فولادی با یک پانل آجری یا بتنی پر شود، سیستم قاب و میانقاب به وجود می آید. این محصول ها المان هایی هستند که به منظور تقسیم بندی فضاهای مختلف در محیط ساختمان و به عنوان پوشش استفاده می شوند.

دیوار میانقاب چه کاربردی در صنعت ساختمان سازی دارد؟ این محصول چه عملکردی در افزایش استحکام سازه ها ایفا می کند؟ برای دریافت پاسخ سوالات فوق با آهن ملل همراه باشید.

دیوار میانقاب چیست؟

به دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان که در سازه های فولادی و بتنی نقش جداکننده را بر عهده دارند، میانقاب می گویند. برای تعریف آن می توان گفت زمانی که در دهانه یک قاب پرکننده قرار می گیرد، زیرسازه ای تشکیل می شود که به آن میانقاب گفته می شود. این سیستم زمانی به وجود می آید که داخل قاب بتنی یا فولادی با یک پانل آجری یا بتنی پر شود.

به یاد داشته باشید که تهیه این محصول از یک مکان معتبر می‌تواند روی کیفیت آن تاثیرگذار باشد. یکی از مهم ترین موارد تاثیرگذار روی مقاومت این محصول، کیفیت مصالح استفاده شده در آن است. به یاد داشته باشید که خرید از یک مکان معتبر می‌تواند روی کیفیت آن تاثیرگذار باشد. یکی از مهم ترین موارد تاثیرگذار روی مقاومت پرکننده ها، کیفیت مصالح استفاده شده در آن است. اکنون که می‌دانید پرکننده چیست یک سوال بسیار مهم مطرح می شود که عملکرد این محصول در افزایش مقاومت سازه های ساختمانی چیست؟

دیوار میانقاب چیست؟
دیوار میانقاب چیست؟

نقش میانقاب در عملکرد سازه

این محصول مقاومت سازه را در برابر بلایای طبیعی مثل زلزله افزایش می دهند. به علت زلزله هایی که به وجود می آید و خرابی سازه ها باعث شد محققین تحقیقات گسترده ای در زمینه پرکننده ها انجام بدهند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که وجود پرکننده ها در قاب نسبت به قاب های خالی (بدون پرکننده هستند) که اصول و نکات مقاومت در برابر زلزله در آن رعایت شده باشد، به مراتب مقاومت بالاتری دارند. استفاده از آن در شکل ظاهری سازه تاثیر دارد و باعث تغییر آن می شود. برای افزایش سختی سازه از پرکننده ها استفاده می شود همچنین انرژی بیشتری به سازه می دهد.

توجه: مجموعه آهن ملل برای افزایش اطلاعات شما کاربران عزیز، درباره روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، مقاله ای تهیه نموده است که با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به آن دسترسی سریع داشته باشید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

مقاوم سازی ساختمان

شرایط دیوار برای انجام عملیات میانقاب

از میانقاب برای شرایط زیر می توان استفاده کرد:

  • برای ساخت سازه از ماسه و سیمان استفاده شده باشد و در سازه هایی که از ملات هایی چون گل و آهک استفاده شده باشد نمی توان از میانقاب استفاده کرد.
  • دیوار سازه بایستی به طور مستقیم با تیر و ستون در تماس باشد.
  • در دیوار سازه نباید هیچ ترکی با عرض بیش از ۳ میلی متر وجود داشته باشد همچنین باید بررسی شود که ترک موجود بر روی دیوار سازه بر اثر نشست خاک باشد.
  • بر روی دیوار سازه هیچ کج شدگی و شکم دادگی موجود نباشد.
  • طول و ارتفاع دیوار اهمیت زیادی دارد و نباید ارتفاع آن بیشتر از ۴ متر و طول آن بیشتر از ۶ متر باشد.
شرایط دیوار برای انجام عملیات میانقاب
شرایط دیوار برای انجام عملیات میانقاب

انواع رفتار سازه ای دیوار میانقاب

رفتار سازه ای این پانل شامل دو روش، به عنوان دیوار برشی، به عنوان عضو قطری فشاری می باشد که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم.

  • به عنوان دیوار برشی

در این روش ممکن است این محصول به عنوان دیوار برشی در نظر گرفته شود.

  • به عنوان عضو قطری فشاری

در این روش قاب و میانقاب به عنوان یک قاب بادبندی فرض می شود، که به جای استفاده از آن، از یک عضو بادبندی استفاده شود. بر اثر بروز برخی اتفاقات زلزله ظاهر این قاب تغییر می کند که بر اثر این تغییرات بین اعضای قاب فاصله ایجاد می شود.

همچنین با به وجود آمدن فشار بار جانبی انتهای قطر مخالف پانل باعث فشرده شدن قاب می شود و این موضوع یک ناحیه فشاری قطری در پانل ایجاد می کند، بررسی رفتار زیر سازه میان قاب محیطی و میانقاب بسیار موثر است.

عوامل تاثیرگذار بر مقاومت میا‌نقاب

مقاومت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل شامل موارد زیر است:

  • فاصله آزاد میان قاب و میانقاب
  • ضخامت آن و سختی قاب
  • استفاده از اتصالات برشی یا عدم استفاده از آن
  • مصالح به کار رفته در قاب
  • وجود بازشوها و ترتیب اجرا در آن

در صنعت عمران آزمایش هایی برای بررسی مقاومت و کنترل کیفیت این محصول انجام می شود. برای این منظور دو نوع آزمایش کلی وجود دارد که می‌توان به میانقاب و قاب اشاره کرد.

عوامل تاثیرگذار بر مقاومت میانقاب
عوامل تاثیرگذار بر مقاومت میانقاب

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که به دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان که در سازه های فولادی و بتنی نقش جداکننده را بر عهده دارند، میانقاب می گویند. این سیستم زمانی به وجود می آید که داخل قاب بتنی یا فولادی با یک پانل آجری یا بتنی پر شود. در طول مقاله با عوامل موثر بر مقاومت این محصول، انواع رفتار سازه ای آن و شرایط دیوار برای انجام عملیات این محصول آشنا شدیم. حتما باید به این موضوع بسیار مهم توجه کنید که از این محصول برای سازه‌ هایی که در مناطق زلزله خیز هستند نباید استفاده کرد.

امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره موضوع محتوا به شما ارائه داده باشد. اگر در این زمینه تجربه ارزشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول میانقاب و نقش آن در عملکرد سازه ای

دیوار میانقاب چیست؟

در صنعت ساخت و ساز درون قاب های فلزی یا بتنی، دیوارهایی به عنوان جداکننده به کار می روند. این دیوارها، اجزای سازه ای هستند که به وفور در ساختمان ها استفاده می شوند. قرارگیری این دیوارها در دهانه یک قاب، نوعی زیر سازه تشکیل می دهد که به آن دیوار میانقاب می گویند.

انواع رفتار سازه ای دیوار میانقاب چیست؟

انواع رفتار سازه ای این دیوار را از ۲ وجه ۱.به عنوان دیوار برشی ۲.به عنوان عضو قطری فشاری قابل بررسی می باشد.

برای استفاده از میانقاب باید از چه نوع ملاتی استفاده شود؟

از این محصول برای سازه هایی که نوع ملات استفاده شده، ماسه و سیمان باشد کاربرد دارد.

عوامل تاثیرگذار بر مقاومت میانقاب کدام است؟

۱.فاصله آزاد میان قاب و میانقاب ۲.ضخامت این محصول و سختی قاب ۳.استفاده از اتصالات برشی یا عدم استفاده از آن ۴.مصالح به کار رفته در قاب ۵.وجود بازشوها و ترتیب اجرا در آن.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.