کابل مفتولی چیست؟

کابل مفتولی نوعی سیم هادی است که به کابل های خشک و زمینی نیز معروف هستند. این کابل ها بر خلاف سیم افشان که در ادامه به معرفی آن می پردازیم، تک رشته ای است. سیم های مفتولی به دو صورت خشک و ثابت تولید می شوند.

سیم خشک در مواردی مانند تابلو های تبلیغاتی و توزیع کننده های برق مورد استفاده قرار می گیرد چرا که این نوع از سیم ها رسانا است و جریان برق را به خوبی منتقل می کند ولی سیم ثابت غیر قابل انعطاف است و در زیر گچ ها و در لوله ها کاربرد دارد.

این سیم ها معمولا از فلز مس و با عایق پی وی سی ساخته می شوند. قطر کابل مفتولی حدود (۳.۵۷۱.۱۳) میلی متر متغیر است. در ادامه به شرح کاربرد و مزایای این کابل پرداختیم. با آهن ملل همراه باشید.

ضخامت انواع کابل مفتولی

کابل های نمره ۱۰ ضخامتی در حدود ۳ میلی متر و بسته های آن ۵۰ کیلوگرم وزن دارند. برای کابل هایی با ضخامت ۲.۵ میلی متر بسته های ۲۵ و ۵۰ کیلوگرمی موجود است که شامل کابل شماره ۱۲ است.

کابل نمره ۱۴ نیز دارای ضخامت ۲ میلی متر است و نمره ۱۶ و ۱۸ نیز به ترتیب ۱.۵ و ۱.۲ میلیمتر ضخامت دارد. لازم به ذکر است که سیم نمره ۱۸ برای رابیتس بندی بسیار مناسب است.

کابل شماره ۲۰ با ضخامت ۰.۹ میلی متر پر مصرف ترین نمره سیم است، علاوه بر این که در عایق بندی از آن استفاده می شود، مصارف دیگر چون گل آرایی در گل فروشی و عایق کاری موتورخانه ها را نیز شامل می شود.

کابل نمره ۲۲ به سیم جارو سازی معروف است که ضخامت آن ۰.۰۷ میلی متر است. این کابل از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این سیم به صورت کلاف و یک سره است و ضخامت و یکنواختی آن بسیار حائز اهمیت است. لازم به ذکر است که کابل های نمره ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶ به ترتیب ۰.۰۶، ۰.۵۵ تا ۰.۵۶، ۰.۵، ۰.۴۸ میلی متر است.

برای آشنایی بیشتر درباره انواع سیم های مفتول، می توانید به مقاله “انواع مفتول از لحاظ آماده سازی و کاربردهای آن‌ها” مراجعه نمایید.

مزایای کابل مفتولی

مزایای کابل مفتولی به صورت زیر است:

  • کابل مفتولی اگر با ورق گالوانیزه گرم تولید شود، برای تمامی مناطق آب و هوایی بسیار سازگار است.
  • در برابر رطوبت هوا و زنگ زدگی بسیار مقاوم است.
  • در ساییدگی و پیچیده شدن مقاومت دارد.
  • برای همه افراد در همه شهر ها قابل دسترس است.
  • از نظر اقتصادی به صرفه و مناسب است.
  • سطحی صاف دارد و عمر مفید آن بالاست.

کاربرد سیم مفتولی

شاید تا به حال بسیار کابل مفتولی را در اطرافتان دیده باشید زیرا کابل مفتولی به واسطه مزایایی که دارند، بسیار پرکاربرد است. در ادامه چند مورد از مصارف این نوع از کابل ها ذکر شده است:

  • کابل کشی ساختمان ها و مصارف صنعتی در آجرکاری و بتن کاری
  • در محیط های مرطوب، خشک و در مکان های باز و بسته
  • در ساخت تابلو برق
  • کابل کشی در لوله های خرطومی و ساده
  • توزیع برق در نیروگاه ها
  • در عایق بندی و رابیتس بندی
  • عایق کاری موتور خانه ها
کاربرد سیم مفتولی
کاربرد سیم مفتولی

سیم افشان چیست؟

به کابل هایی که مقاطعشان بالاتر از ۶ میلیمتر هستند، مقاومت بالایی داشته و پارگی در آن ها وجود ندارد، سیم افشان می گویند. نوع دیگر کابل افشان، کابل نیمه افشان است که هادی بوده، اما به صورت تک رشته ای نیست و از مجموعه مفتول های در هم تنیده شده تشکیل می شوند.

این سیم به صورت رشته رشته است و در سایزهای بزرگ موجود می باشد. سایزهای ۱۰ میلی متر مربع به بالا را افشان یا نیمه افشان می گویند.

سیم های افشان از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند، برخلاف سیم مفتولی که انعطاف بسیار کمی دارد و به سیم خشک معروف است. بدیهی است که انعطاف پذیری سیم افشان باعث می شود، این سیم کاربرد متفاوت تری داشته باشد و در مکان هایی که نیاز به کابل متحرک یا پیچیده دارند، مورد استفاده قرار بگیرند. به طور مثال برای سیم پیچی پریز برق از کابل افشان استفاده می شود.

مقاومت الکتریکی هادی در سیم های افشان از سیم مفتولی بیشتر است. به طور مثال، اگر سطح مقطع ۵/۱ میلی متر مربع با ۱/۱۳ اهم بر کیلومتر و در سیم مفتولی با همین مقدار ۱/۱۲ اهم بر کیلومتر باشد، تفاوت آن ها به دلیل وجود رشته هایی است که در کابل افشان تابیده شده است.

کابل افشان سبک در اتصالات لوازم برقی ( ماشین آلاتی که دارای دو شاخه هستند و به صورت ثابت به آن ها وصل می شود)، در کابل های ورودی و غیره به کار برده می شود. کابل های افشان پر قدرت برای تامین انرژی در فضای مختلف مثل فضاهای باز، بخش های قرار گرفته در آب، داخل ساختمان، در نیروگاه و کانال های مخصوص کابل کشی و کارخانجات صنعتی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

عمده استفاده از کابل های افشان برای فواصل کوتاه است. میدان مغناطیسی آن ها به علت مقاومت بالا بیشتر از کابل های یکپارچه می باشد.در این صورت بسیار بر قیمت آن ها تاثیر گذار است.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

کابل های افشان و کابل مفتولی از نظر مشخصات و ویژگی ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند. چند مورد از آن ها به صورت زیر می باشد:

  • کابل های هادی افشان، نسبت به کابل های مفتولی انعطاف بیشتری دارند.
  • کابل های مفتولی نسبت به کابل های افشان مقاومت اهمی بیشتری دارند.
  • سیم افشان نسبت به کابل های مفتولی در برابر ساییدگی و خوردگی مقاومت بیشتری دارند.
  • قیمت کابل مفتولی از کابل افشانی کمتر است
  • کابل های افشان به خاطر خاصیت شکل پذیری که دارد، نمی شکنند.

نحوه اتصال دو کابل مفتولی

برای اتصال دو سیم مفتولی پیشنهاد می شود از یک متخصص کمک بگیرید زیرا در صورت اتصال نادرست سسم ها به یکدیگر، ممکن است وسیله برقی دچار آسیب و سوختگی شود. با این حال برای اتصال دو کابل لازم به به نکاتی که در ادامه گفته می شود توجه کنید:

همانطور که می دانید قبل از انجام هر کاری جریان برق را قطع کنید. تقریبا ۲ سانتیمتر محل اتصال سیم ها را روکش سیم را جدا کرده و لخت کنید. طبق شرایط مورد نظر وارنیش را ۸ سانتیمتر ببرید. بعد از آن می توانید سیم ها را از طریق درپوش، ترمینال Butt Splices، اتصال با کمک پیچاندن و لحیم کاری کردن، به یکدیگر متصل نمایید.

نحوه اتصال دو کابل مفتولی
نحوه اتصال دو کابل مفتولی

مقایسه انواع کابل افشان ها از نظر قیمت

این کابل ها به دو روش متفاوت تولید می شوند که این تفاوت، بر قیمت شان نیز اثر می گذارد. در نوع اول هسته کابل در وسط قرار گرفته و با چندین لایه محافظت می شود. در واقع روکش کشیدن این کابل ها آسان تر است. بنابراین قیمت آن ها نیز کمتر است.

در نوع دوم مقاومت کابل افشان ها بیشتر از حالت نوع اول است زیرا به صورت سیم های بافته شده می سازند و کابل ها به راحتی پاره نمی شود. پس می توان دریافت که قیمت بالاتری از نوع اول دارد.

قیمت سیم مفتول

برای خرید کابل مفتولی باید از کیفیت، استاندارد و اعتبار فروشنده اطمینان حاصل شود، چراکه ممکن است کابل تقلبی را به اسم کابل اصلی بفروشند. با توجه به این نکات، مشتریان می توانند محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت خریداری کند.

قیمت کابل مفتولی
قیمت کابل مفتولی

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت سیم مفتول را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب گفته شد، کابل مفتولی نوعی سیم رسانا است که تفاوت هایی با سیم افشان دارد. از جمله این عوامل می توان به قیمت و مقاومت بالاتر نسبت به سیم مفتول اشاره کرد، اما سیم مفتول نیز از محبوبیت خوبی برخوردار است، چراکه مقرون به صرفه و قابل دسترس می باشد. کابل مفتول به علت پوشش عایقی، در محیط های سرباز و مرطوب قابل استفاده می باشد. لازم به ذکر است، برای خرید این سیم ها باید به کیفیت و استاندارد آن ها توجه داشت.

سوالات متداول کابل مفتولی

سیم افشان چیست؟

به سیم هایی که مقاطع آن بالاتر از ۶ میلی متر است و مقاومت بالایی دارد، سیم افشان می گویند.

کابل مفتولی چیست؟

کابل مفتولی به سیمی گفته می شود که رسانا میباشد و از فلزی مثل مس ساخته میشود و روی این سیم ها پوششی به عنوان عایق روی سطح آن پوشیده میشود.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی در چیست؟

کابل های هادی افشان، نسبت به کابل های مفتولی انعطاف بیشتری دارند. همچنین قیمت کابل مفتولی از کابل افشانی کمتر است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.