یونولیت سقفی؛ از ویژگی ها تا کاربردهای آن

سقف هر ساختمان از مهم ترین قسمت های آن محسوب می شود چرا که در هنگام ساختمان سازی، زمانی که نوبت به سقف ساختمان می رسد باید عوامل و نکات زیادی را مد نظر قرار داد و آن ها را رعایت کرد. امروزه در دنیا هر چه ساختمان سبک تر و مقاوم تر باشد، مناسب تر است و خواهان بیشتری دارد. از جمله مواردی که می تواند وزن ساختمان را کم تر کند، سقف ساختمان است.

امروزه از سقف های متنوعی در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. انتخاب نوع سقف نیز به عوامل گوناگون مانند شرایط آب و هوایی منطقه، نوع اسکلت و هزینه مورد نظر کارفرما بستگی دارد.

انواع سقف در ساختمان سازی شامل سقف یوبوت، وافل، کامپوزیت، عرشه فولادی، تیرچه بلوک و در نهایت تیرچه یونولیت می باشند که برای آشنایی بیشتر با آن ها می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی

در این مقاله به پاسخ سوال های یونولیت سقفی چیست و چه مشخصاتی دارد؟ یونولیت سقف چه کاربردها و مزایایی دارد؟ می پردازیم. با آهن ملل همراه باشید.

یونولیت سقفی چیست؟

یونولیت نوعی پلیمر است که از ماده مونومر استایرن بنزنی تولید می شود. از مهم ترین خواص آن عایق صوتی و حرارتی می باشد به طوری که اگر یونولیت در معرض بخار قرار بگیرد، منبسط شده و حجم آن تا ۴۰ برابر بزرگ می شود. همچنین این محصول خاصیت ضربه پذیری نیز دارد و برای مقاومت یونولیت در برابر آتش، افزودنی هایی در حین تولید به آن اضافه می شود. امروزه می توان برای سبک تر و مقاوم تر شدن سازه، از سقف تیرچه یونولیت استفاده کرد.

یونولیت سقفی
یونولیت سقفی

ضریب انتقال حرارت یونولیت

میزان عایق بودن یونولیت ها از طریق ضریب انتقال حرارت سنجیده می شود. هر چه ضریب انتقال کمتر باشد، میزان جلوگیری از انتقال حرارت بیشتر می شود. بهترین نوع یونولیت دارای ضریب انتقال حرارت w/m2k 0.037 است که تا ۷۰% سازه های ساختمانی را عایق می نماید. چگالی یونولیت رابطه مستقیمی با عایق بودن آن دارد؛ به همین علت از یونولیت با چگالی بالا، جهت عایق بندی سردخانه های صنعتی و زیر صفر استفاده می شود.

مشخصات یونولیت سقف

یونولیت ها در انواع ابعاد و سایزهای مختلف در بازار موجو است که بسته به نوع سقف از آن ها استفاده می شود.

نوع یونولیتطول
(متر)
عرض
(سانتیمتر)
ارتفاع
(سانتیمتر)
تیرچه بتنی۲۵۰۲۰ تا ۲۵
سقف تیرچه کرومیت یا فلزی۱ تا ۲۶۵۲۰ تا ۲۵
فوم سقفی های پیش تنیده۲۵۰۱۵
یونولیت حفره دار۱۵۰۲۵
جدول ابعاد یونولیت سقفی

ابعاد و وزن یونولیت ها به صورت زیر می باشند:

طول
(سانتیمتر)
عرض
(سانتی متر)
ارتفاع
(سانتیمتر)
دانسیته هر قالبوزن
(کیلوگرم)
  تیرچه سفالی، پاشنه بتنی و پیش تنیده  
۲۰۰۵۰۲۵۱۲۲.۵۰
۲۰۰۵۰۲۵۱۱۲.۳۵۰
۲۰۰۵۰۲۵۱۰۲
۲۰۰۵۰۲۵۹۱.۸
۲۰۰۵۰۲۵۸۱.۶
۲۰۰۵۰۲۵۷.۵۱.۴۵
۲۰۰۵۰۲۵۷۱.۲۵
  تیرچه های کرومیت و فلزی  
۱۰۰۶۵۲۵۱۲۱.۸
۱۰۰۶۵۲۵۱۱۱.۶۵
۱۰۰۶۵۲۵۱۰۱.۴
۱۰۰۶۵۲۵۹۱.۲
۱۰۰۶۵۲۵۸۱.۱
۱۰۰۶۵۲۵۷.۵۱
۱۰۰۶۵۲۵۷۹۰۰ گرم
جدول وزن یونولیت

مزایای یونولیت سقف

یونولیت ها دارای مزیت های زیر می باشند:

  • ۱۰ بلوک سفالی معادل ۱ یونولیت در سقف می باشند.
  • کاهش مصرف بتن و تیرچه
  • نیاز نداشتن به رابیتس کاری
  • چسبندگی خوب به خاک و گچ
  • صرفه جویی در مصرف آب و قالب بندی
  • جلوگیری از نفوذ گرما، سرما، رطوبت و صدا
  • سبک تر شدن وزن سازه
  • مقاومت بالای یونولیت نوع EPS در برابر آتش
  • کاهش مصرف فولاد
  • صرفه جویی در هزینه
  • افزایش سرعت نصب سقف

کاربردهای یونولیت

معمولا فوم های سقفی به عنوان عایق های حرارتی، در ساخت سقف، بسته بندی وسایل، تونل انجماد، به علت خاصیت فسادناپذیری برای نگهداری مواد غذایی در سردخانه ها و صنایع دارویی، به عنوان محافظ بارهای شکستنی و غیره کاربرد دارند.

میزان یونولیت سقفی مورد نیاز

هر متر مربع از سقف، ۰.۶۸ یونولیت سقفی نیاز است. برای مثال سقف ۲۰۰ متر مربع، ۱۳۶ عدد یونولیت ۲۰۰*۵۰ سانتی متری نیاز است.

مراحل نصب یونولیت سقف

با قرار گرفتن تیرچه بین تیرهای اصلی، یونولیت ها را بین تیرچه قرار می دهند. پس از چینش کامل بلوک های فومی، میلگردهای مش توری روی بلوک ها به طور کامل می پوشانند. در مرحله بعد عملیات بتن ریزی آغاز می شود. بتن باید به طور کامل تمام یونولیت ها را بپوشاند.

مراحل نصب یونولیت سقف
مراحل نصب یونولیت سقف

جمع بندی

در این مطلب به شرح یونولیت سقفی پرداختیم. همانطور که خواندید این محصول پلیمری از ماده مونومر استایرن بنزنی در صنایع پتروشیمی تولید می شود. این محصول خواص بسیار زیادی دارد به همین منظور امروزه در بسیاری از صنایع از جمله ساخت و ساز استفاده می شود. عمده استفاده آن در ساختمان ها در ساخت سقف های بتنی است به طوری که به جای بلوک های سیمانی از یونولیت استفاده می شود. مزیت های یونولیت های سقفی شامل کاهش وزن سازه و مصرف فولاد، عایق حرارت و صدا، صرفه جویی در مصرف آب و قالب بندی می باشند.

امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره موضوع محتوا به شما ارائه داده باشد. اگر در این زمینه تجربه ارزشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول یونولیت سقفی و کاربردهای آن

کاربردهای یونولیت کدام است؟

یونولیت های سقفی به عنوان عایق های حرارتی، در ساخت سقف، بسته بندی وسایل کاربرد دارند.

مزایای یونولیت کدامند؟

مزایای یونولیت شامل کاهش مصرف بتن و تیرچه، نیاز نداشتن به رابیتس کاری، چسبندگی خوب به خاک و گچ، صرفه جویی در مصرف آب و قالب بندی و غیره می باشند.

مراحل اجرای یونولیت سقف چیست؟

با قرار گرفتن تیرچه بین تیرهای اصلی، یونولیت ها را بین تیرچه قرار می دهند. پس از چینش کامل بلوک های فومی، میلگردهای مش توری روی بلوک ها به طور کامل می پوشانند.

یونولیت سقفی چیست؟

یونولیت از ماده مونومر استایرن بنزنی تولید می شود که عایق صوت و حرارت می باشد و در اجرای سقف های بتنی کاربرد دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.