۷ تخلف رایج در ساخت و ساز

قوانین و مقرارت در تمدن امروزی نقش زیادی در زندگی مردم دارند؛ از رانندگی گرفته، تا رفتارهای اجتماعی، همگی طبق ضوابط بایستی انجام شوند. ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیازمند به رعایت اصولی می باشد.

بسیاری از افراد نیز از بی اطلاعی قوانین ساخت و ساز و خرید ملک سو استفاده کرده و خسارات جبران ناپذیری را به دیگران تحمیل می کنند. به همین علت دانستن قوانین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین اگر قصد شروع ساخت یک پروژه را دارید، این مطلب را از دست ندهید!

تخلفات ساختمانی چیست؟

تخلفات ساختمانی به مجموعه کارهایی می گویند که خلاف تبصره ها و قوانین سازمان های مربوط به ساخت و ساز و امور شهرسازی است. ساخت و ساز امری شخصی نیست و برای ساخت هر نوع ساختمانی، رعایت قوانین مربوط به آن امری ضروری می باشد. با این‌ حال همواره افرادی نا آشنا یا سودجو، قوانین را زیر پا می گذارند که این عمل از چشم سازمان های مربوطه پنهان نمی ماند.

بنابراین چنانچه سازنده حتی کوچکترین قوانین را رعایت نکند، مرتکب تخلف شده و طبق ماده ۱۰۰ شهرداری به پرونده آن ها رسیدگی می شود. کلیه نظارت های مربوط بر ساخت و ساز، طبق قوانین نوسازی و عمران شهری صورت می‌ گیرد. در ادامه به انواع تخلفات رایج در صنعت ساختمان سازی، اشاره خواهیم کرد:

صنعت ساختمان سازی هم مانند صنایع دیگر از اصول و قوانین خاصی پیروی می کند. راه های زیادی برای ساخت یک ساختمان وجود دارد اما همه این راه ها اصولی نیستند، شناخت اصول ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اجرای آن ها هزینه ها را کاهش و مقاومت ساختمان را افزایش می دهند.برای آشنایی بیشتر با اصول ساختمان سازی و مراحل ساخت بر روی لینک زیر کلیک کنید:

«همه چیز درباره ساختمان سازی»

تخلفات ساختمانی چیست
تخلفات ساختمانی

توجه به اخذ پروانه

پروانه مجوزی است که شهرداری برای ساخت و ساز به مالک ساختمان می دهد. بنابراین در صورت نداشتن پروانه، افراد مجاز به شروع کردن اجرای ساختمان نیستند و حتما باید پروانه برای آن ها صادر شده باشد.

حتی گاهی اوقات مالک همه کارهای مربوط به دریافت پروانه را انجام می دهد؛ اما پروانه صادر نشده است، در این صورت نیز همچنان مالک مجاز به ساخت نیست. در واقع هدف از اخذ پروانه، بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول به کار، بهره مندی از تسهیلات بانکی و غیره می باشد.

در صورت دریافت نکردن پروانه و ساخت بنا، تخلف مالک بررسی و تایید می شود؛ بنابراین جریمه هایی برای مالک صادر و ممکن است پروژه متوقف شود.

قصور مهندس ناظر

از وظایف ناظر پروژه، اجرای سازه مطابق بر نقشه ها، پروانه و محاسبات فنی است و در نهایت تایید آن برای اخذ گواهی پایان ساخت می باشد.

مطابق تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، مهندس ناظر موظف است، در صورت مشاهده تخلف، بلافاصله به شهرداری اطلاع دهد. اگر به هر دلیلی مهندسان ناظر تخلفاتی که در حین ساخت و ساز انجام شده را نادیده بگیرند و به شهرداری گزارش نکنند، شهرداری موظف است با گزارش کتبی، تخلف مهندس ناظر را به شورای انتظامی نظام مهندسی اطلاع دهد. سازمان نظام مهندسی در صورت تایید تخلف انجام شده، طبق ماده ۱۷ قانون نظام مهندسی، مهندس ناظر را به محدودیت کار از ۳ تا ۶ سال و در صورت تکرار تخلف به حداکثر مجازات محکوم می‌ نماید.

اهمیت ساخت پارکینگ

وجود پارکینگ از جمله مواردی است که باید به ساخت آن توجه کرد. به طور مثال در یک مجتمع چند واحدی اگر هر خانواده حداقل یک خوردرو داشته باشد، در صورت نبود پارکینگ مجبور به پارک در معابر عمومی و کوچه ها می شود که این امر با ترافیک زیاد و حجم بالای خودرو ها سازگار نیست.

در مجتمع های تجاری و تفریحی نیز وجود پارکینگ های طبقاتی وسیع لازم است تا محل زندگی افراد را دچار اختلال نشود. بنابراین اگر ساختمانی به این مورد توجه نکند، مجبور به تغییر پروژه و ساخت پارکینگ می شود.

اهمیت ساخت پارکینگ
اهمیت ساخت پارکینگ

تایید مقاومت ساختمان

در بعضی از مناطق حاشیه ای معمولا ساختمان ها را بدون مهندس ناظر ساخته می شوند که ممکن است این خانه ها در طی زمان جزء مناطق شهری حساب شوند.

مالک ساختمان برای اخذ گرفتن گواهی پایان کار لازم است به شهرداری برگه استحکام ساختمان بدهد تا به تایید مهندسان ناظر برسد. چنانچه ساختمانی نشست یا ریزش داشته باشد، مسئولیت آن بر عهده مهندس ناظری است که مقاومت سازه را تایید می کند.

در صورت تایید نشدن مقاومت سازه، مالک بایستی مشکلات مشخص شده را در مهلت معین، بر طرف نماید؛ در غیر این صورت شهرداری دست به تخریب ساختمان می زند.

توجه به تراکم ساختمانی

اگر بخواهیم به طور ساده مفهوم تراکم ساختمانی را تعریف کنیم، باید بگوییم که تراکم یعنی در یک فضای معین تعدادی زیادی ساختمان وجود دارد. شاید به این مسئله بارها برخورد کرده باشید که هنگام عبور از محله ها یا کوچه هایی از تنگی و شلوغی آن ها احساس خوبی نداشته باشید.

حالا تصور کنید که برای ساخت و ساز قانونی وجود نداشته باشد و هر کس هر جور که تمایل دارد بدون توجه به بافت و گنجایش فضا، به ساخت ساختمان های بلند مرتبه و معماری های خاص بپردازد. در بحث تراکم مازاد بنا، تنها قضیه‌ زیبایی مطرح نیست، بلکه آرامش، آسایش و رفت و آمد شهروندان مهم تر است.

تخلفات تراکم ساختمانی طبق ماده ۱۰۰ شهرداری رسیدگی می شود. بعد از آن دو نوع رای تخریب و جریمه برای مالکان صادر شده و گواهی پایان کار را تنها بعد از اخذ جریمه، طبق تبصره ۴ قانون صادر می شود. در صورتی که مالک از پرداخت جریمه اجتناب کند، کمسیون حکم تخریب را صادر می کند.

ساختمان سازی به دلیل همراه بودن با آلودگی صوتی، امکان نشست ساختمان های مجاور و عوامل دیگر، همواره موجب سلب آرامش و اذیت و آزار همسایگان می شود. پس بهتر است قبل از شروع ساخت و ساز، تمامی قوانین مربوط به تراکم ساختمانی توجه شود تا مشکلات مذکور وجود نداشته باشد.

تغییر کاربری ساختمان

شاید در اطرافتان دیده اید که برخی از ساختمان های مسکونی یا تجاری کاربری خود را تغییر می دهند. این اقدام اصلا توصیه نمی شود زیرا ساختمان های مسکونی ظرفیت و استحکام کافی ساختمان های اداری را ندارند.

مطابق با کمسیون ماده ۱۰۰، مالکان نمی توانند کاربری ساختمان خود را تغییر دهند؛ در غیر این صورت طی مدت معین، مالک باید در اسرع وقت ساختمان را به حالت اولیه خود تغییر دهد. اگر قرار باشد که کاربری زمینی تغییر کند، باید مجوزهای لازم اخذ شود.

لازم به ذکر است تغییر کاربری ساختمان های مسکونی به دفاتر وکالت، مطب، اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، روزنامه و مجله، تخلف محسوب نمی شوند.

تغییر کاربری ساختمان
تغییر کاربری ساختمان

تعرض به معابر عمومی

تعرض به معابر، نوعی تخلف می باشد که با اخطار شهرداری، مالک موظف است این مشکل را حل نماید، در صورت عدم رعایت مورد مذکور، پرونده به مراجع ذیربط ارسال می گردد.

شیوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی

همانطور که در بالا ذکر شد، طبق ماده ۱۰۰ شهرداری، کلیه تخلف ها طبق این ماده بررسی می شود و طبق ماده ۲۳، سازمان نوسازی شهرداری می‌ تواند بر نحوه ساخت و ساز ساختمان‌ ها، تعداد طبقات، نما، ارتفاع بنا، کیفیت و غیره نظارت کند.

نتیجه گیری

در این مطلب به تعریف تخلفات ساختمانی و انواع آن ها پرداختیم. تخلفات ساختمانی نوعی نقض قوانین تصویب شده توسط سازمان عمران و شهرسازی می باشد.

هرگونه عدم رعایت قوانین تخلف تدعی شده و طبق ماده ۱۰۰ به آن ها رسیدگی می شود. از انواع تخلف هایی که معمولا در اجرای ساختمان انجام می شود، می توان به نداشتن پروانه ساخت، توجه نکردن به تراکم ساختمانی و استحکام بنا، تغییر کاربری ساختمان و غیره اشاره کرد که در بالا به طور مفصل هر یک از آن ها شرح داده شد.

سوالات متداول ۷ تخلف رایج در ساخت و ساز

انواع تخلف های ساختمانی کدامند؟

انواع تخلف های ساختمانی شامل تعرض به معابر عمومی، عدم دریافت پروانه، تخلف مهندس ناظر، عدم احداث پارکینگ و غیره می باشند.

تخلفات ساختمانی چیست؟

تخلفات ساختمانی به مجموعه کارهایی می گویند که خلاف تبصره های سازمان های مربوط به ساخت و ساز و امور شهرسازی است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.