همه چیز درباره اصول عایق بندی ساختمان

عایق بندی ساختمانی چیست؟ چرا باید ساختمان ها را عایق بندی کنیم؟ متداول ترین انواع عایق بندی ساختمان کدامند؟ این روزها بحث انرژی و صرفه جویی در انرژی بسیار مورد توجه همگان است، می توان گفت اولین اقدام برای حفظ محیط زیست و صرفه جویی در انرژی، عایق بندی ساختمان است.

به خاطر داشته باشید صرفه جویی کم مصرف کردن نیست، درست مصرف کردن است، برای رسیدن به این مهم نیازی به کم مصرف کردن انرژی نیست، همین که ساختمان های استاندارد بسازیم و آن را اصولی عایق بندی کنیم گامی بزرگ در راستای صرفه جویی برداشته ایم. در این مقاله به عایق بندی ساختمان و متداول ترین انواع عایق بندی ساختمان می پردازیم پس با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

عایق بندی ساختمانی چیست؟

در سال های اخیر با پیشرفت صنعت ساختمان سازی و افزایش استفاده از سوخت های فسیلی، صرفه جویی در مصرف منابع انرژی اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از راه های صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها، عایق بندی ساختمان هاست. عایق بندی ساختمان باعث می شود فضای داخلی ساختمان در زمستان گرم تر باشد و در تابستان دارای فضای خنک تری باشد.

عایق ساختمانی چیست؟
عایق بندی ساختمانی

عایق ها موادی هستند که به صورت پوشش روی سقف، کف و دیوارهای ساختمان به کار می روند. به طور کلی هر چیزی که مانع عبور جرم و انرژی شود را عایق می گویند. عایق ها به شکل های مختلف صفحه ای، تخته ای، آجری، ورقه ای و نواری در بازار موجود می باشد.

عایق های ساختمانی انواع متفاوتی دارند، برخی برای جلوگیری از عبور حرارت یا سرما در ساختمان به کار می روند. عایق های رطوبتی برای جلوگیری از عبور آب و رطوبت و عایق های صوتی برای کنترل صدا و کاهش آلودگی صوتی در ساختمان، استفاده می شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل ساختمان سازی مقاله “همه چیز درباره ساختمان سازی” را مطالعه نمایید.

انواع عایق ساختمان

عایق بندی ساختمانی انواع مختلفی دارند که از جهات مختلف دسته بندی می شوند، از متداول ترین دسته بندی انواع عایق بندی ساختمان می توان به عایق بندی ساختمان از نظر عملکرد و عایق بندی ساختمان از نظر جنس اشاره نمود که در ادامه به توضیح کامل هر کدام می پردازیم.

انواع عایق ساختمان از نظر عملکرد

عایق بندی های ساختمان از نظر نوع عملکرد و کاری که انجام می دهند، عبارت است از:

  • عایق صوتی
  • عایق حرارتی
  • عایق رطوبتی

گاهی یک ماده می‌تواند هر سه ویژگی عایق صدا بودن، عایق رطوبت و عایق حرارت بودن را با هم داشته باشد مانند پشم سنگ یا فوم.

عایق صوتی چیست؟

عایق صوتی، عایقی است که به منظور جلوگیری از نفوذ صدا در ساختمان ها استفاده می‌شود. از این عایق ها در ساختمان های مسکونی، سینماها و سالن های کنفرانس و در کل برای جلوگیری از آلودگی صوتی استفاده می شود.

انواع عایق های صوتی عبارت است از:

  • عایق صوتی آکوستیک
  • عایق صوتی فایبرگلاس و مواد معدنی
  • عایق صوتی پانل گچی
  • عایق صوتی ویسکوالاستیک
عایق صوتی
عایق صوتی

عایق حرارتی چیست؟

عایق حرارتی ماده ای است که مانع از عبور حرارت از محیطی به محیط دیگر می شود. گرما همیشه از محیط گرم به محیط سرد منتقل می شود، برای مثال در یک خانه در زمستان گرما از داخل ساختمان به بیرون ساختمان منتقل می شود و در تابستان به عکس گرمای بیرون ساختمان به داخل ساختمان منتقل می شود. در حالت کلی عایق های حرارتی از عبور حرارت جلوگیری می‌کنند. عایق‌ حرارتی، بهترین راهکار برای کنترل مصرف انرژی در ساختمان‌ ها هستند.

انواع عایق حرارتی عبارت است از:

  • عایق حرارتی پشم شیشه یا فایبرگلاس
  • عایق حرارتی پشم معدنی یا پشم سنگ
  • عایق حرارتی سلولزی
  • عایق حرارتی فوم پلی‌یورتان
  • عایق حرارتی پلی‌استایرن
  • عایق حرارتی نانو
عایق حرارتی
عایق حرارتی

عایق رطوبتی چیست؟

عایق رطوبتی از مهم ترین اجزای ساختمان است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت. عدم وجود عایق رطوبتی در یک ساختمان باعث نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان می شود و به خصوص در مناطقی که رطوبت بالایی دارند، نفوذ رطوبت در ساختمان باعث خرابی و ایجاد خسارت در داخل ساختمان می شود.

انواع عایق رطوبتی عبارت است از:

  • عایق رطوبتی قیر و گونی
  • عایق رطوبتی ایزوگام
  • عایق‌های رطوبتی پیش‌ساخته
  • عایق رطوبتی پرایمرها
  • عایق‌های رطوبتی پلیمری
  • عایق رطوبتی نانو
عایق رطوبتی
عایق رطوبتی

انواع عایق ساختمان از نظر جنس

انواع عایق بندی ساختمان از نظر جنس موادی که در ساخت آن ها استفاده می شود، عبارت است از:

  • عایق پلیمری، مواد مصنوعی
  • عایق معدنی، مواد طبیعی
انواع عایق ساختمان از نظر جنس
عایق ساختمان از نظر جنس

خصوصیات مهم در انتخاب عایق ساختمان

انتخاب نوع عایق ساختمان چالش بزرگی که تقریبا همه ساختمان سازان با آن سروکار دارند، یک عایق خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ عوامل موثر در انتخاب نوع و میزان عایق در ساختمان‌ها عبارت است از:

  • هدایت حرارتی
  • حساسیت به رطوبت
  • میزان مقاومت در برابر فشار
  • سهولت نصب
  • دوام
  • سهولت تعویض
  • اثربخشی
  • اشتعال ‌پذیری
  • مقاومت در برابر قارچ و میکروب

علاوه بر مواردی که ذکر شد، انتخاب نوع عایق بندی ساختمان، به شرایط جغرافیایی محیط و هزینه عایق بندی بستگی دارد. توجه داشته باشید که ضخامت عایق باید به نحوی انتخاب شود که از نظر اقتصادی بهینه باشد، یعنی با حداقل ضخامت عایق از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود.

در سال های اخیر با افزایش استفاده از سوخت های فسیلی، صرفه جویی در مصرف انرژی اهمیت بیشتری یافته است. از مهم ترین راه های صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها، عایق بندی ساختمان است. عایق بندی ساختمان سبب می شود فضای داخلی ساختمان در زمستان گرم تر باشد و در تابستان دارای فضای خنک تری باشد.

قوانین عایق بندی ساختمان

سال هاست عایق بندی ساختمان برای صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست در بسیاری از کشورها به صورت جدی اجرا و پیگیری می شود. در کشورمان ایران، قوانین و مقررات مربوط به صرفه جویی انرژی، مطابق با مقررات ملی ساختمان سازی، از سال ۱۳۸۱ اجباری اعلام شد. بر اساس این مقررات مقاومت حرارتی اجزای بیرونی ساختمان نباید از یک میزان معین پایین تر باشد.

مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان سازی که مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی است، از این قرار است:

ساختمان‌ ها باید در عین اقتصادی بودن ساخت، به صورتی طراحی شوند که مصرف انرژی در آن ها کاهش یابد. تدابیری که برای کاهش مصرف‌ انرژی در ساختمان‌ ها به کار گرفته می‌شوند، اگرچه عموما در زمان اجرا موجب افزایش هزینه ساخت می‌گردند، اما به میزان قابل ملاحظه ای هزینه مصرف انرژی را‌ کاهش می‌دهند. به نحوی که ظرف چند سال اولیه بهره برداری از ساختمان، هزینه اضافی مصرفی برای ساخت را جبران نموده و پس از آن مطلقا به نفع بهره بردار‌خواهد بود.

در مبحث نوزدهم منظور از اجزای بیرونی ساختمان، دیوارها و سقف هایی است که از یک طرف با محیط داخل ساختمان و از طرف دیگر با هوای بیرون در تماس هستند. دیوارها و سقف های داخل ساختمان شامل این مقررات نمی شوند. لازم به ذکر است رعایت این حداقل ها در ساختمان هایی که در مناطق شهری ساخته می شوند، الزامی است و گواهی پایان کار ساختمان توسط شهرداری، تنها در صورت رعایت این موارد، صادر می شود.

قوانین عایق بندی ساختمان
قوانین عایق بندی ساختمان

برای عایق بندی چه موادی مناسب است؟

در عایق بندی ساختمان ها مهم ترین موضوع انتخاب نوع عایق بندی بر اساس موادی است که آن عایق از آن ساخته شده است. در نظر داشته باشید که همه مصالح ساختمانی بخشی از انرژی را از خود عبور می دهند. در برخی مواد مانند فلز و شیشه این انتقال به راحتی انجام می شود. اما موادی مانند پشم، خزه حیوانات، پارچه های ضخیم و هوای ساکن در برابر انتقال گرما و سرما بسیار مقاوم هستند و به عنوان عایق استفاده می شوند.

توجه!!! با عایق کاری در ساختمان می توان در مصرف انرژی ۴۵ تا ۵۵ درصد صرفه جویی نمود.

جمع بندی

عایق ها موادی هستند که به صورت پوشش روی سقف، کف و دیوارهای ساختمان به کار می روند. به طور کلی هر چیزی که مانع عبور جرم و انرژی شود را عایق می گویند. عایق ها به شکل های مختلف صفحه ای، تخته ای، آجری، ورقه ای و نواری در بازار موجود می باشد. انواع عایق ساختمان از نظر عملکر عبارتند از: عایق صوتیعایق حرارتی و عایق رطوبتی. انواع عایق از نظر جنس عبارتند از: ۱.عایق پلیمری، مواد مصنوعی ۲.عایق معدنی، مواد طبیعی.

سوالات متداول اصول عایق بندی ساختمان

عایق چیست و به چه منظوری استفاده می شود؟

هر چیزی که مانع عبور جرم و انرژی شود را عایق می گویند.عایق ها موادی هستند که به صورت پوشش روی سقف، کف و دیوارهای ساختمان به کار می روند.

متداول ترین شکل موجود عایق در بازار کدامند؟

عایق ها به شکل های مختلف صفحه ای، تخته ای، آجری، ورقه ای و نواری در بازار موجود می باشد.

انتخاب نوع عایق بندی ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟

انتخاب نوع عایق بندی ساختمان، به شرایط جغرافیایی محیط و هزینه عایق بندی بستگی دارد.

1 دیدگاه
  1. عایق کاری نما میهن راپل می گوید

    من ازشرکت شما بسیار ممنونم که طریقه عایق کاری رو اموزش داده و مواد اب بندی رو میگن کدوم بهتره.

    تشکر از شما.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.