تاثیر نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات

آیا شما در جریان لحظه به لحظه نوسانات ارز هستید؟ نوسانات ارز چه تاثیری بر صنعت فولاد و قیمت آهن آلات دارد؟ قیمت آهن آلات چگونه تغییر می کنند؟ صنعت فولاد، یکی از مهم ترین و پردرآمدترین صنایع هر کشوری به شمار می رود. جالب است بدانید مصرف سرانه فولاد به عنوان شاخصی مهم در ارزیابی صنعتی بودن هر کشور در نظر گرفته می شود. محصولات فولادی از نظر کاربرد و شکل به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

  • محصولات نیمه تمام؛ مانند بلوم و بیلت و اسلب.
  • محصولات تمام شده تخت؛ مانند ورق گرم، ورق سرد، ورق گالوانیزه و گریتینگ.
  • محصولات تمام شده طویل؛ شامل پروفیل ها و میلگرد و تیرآهن.

محصولات فولادی به عنوان محصول پایه صنایع مهم از قبیل صنعت خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، لوازم خانگی و غیره می باشد و باید روزانه قیمت گذاری شود. در ایران، علاوه بر مواد اولیه و هزینه تولید، عوامل مهم دیگری بر قیمت خرید و فروش آهن آلات بسیار موثر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل موثر بر قیمت آهن آلات با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

قیمت آهن آلات

آهن آلات و محصولات فولادی در همه کشورها تولید نمی شوند و فقط برخی از کشورها که تعداد آن ها هم زیاد نیست به تولید آهن آلات مشهور هستند، به همین دلیل آهن آلات به عنوان کالای جهانی شناخته می شود و از همین رو قیمت آهن آلات تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی تغییر می کند. لازم است بدانید قیمت آهن آلات به صورت روزانه تغییر می کند.

پیش بینی قیمت آهن آلات موضوع مهم و پر طرفدار در بین فعالان حوزه فولاد و آهن آلات و همچنین همه کسب و کارهای وابسته به این صنعت است، که با خرید آهن آلات در ارتباط هستند. به دلیل استراتژیک بودن قیمت آهن آلات و همچنین خرید آن ها، پیش بینی قیمت آهن آلات معمولا با پارامترهای زیادی گره خورده است؛ پیش بینی قیمت آهن آلات روشی بسیار پرطرفدار است که سختی ها و چالش های خاص خود را دارد.

از طرفی به دلیل تنوع بالای محصولات فولادی و شرایط متفاوت در عرضه و تقاضای آهن آلات، روش صحیح پیش بینی قیمت آهن آلات این است که هر محصولی به طور جدا بررسی شود. در حالت کلی عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی تفاوت های بسیاری دارند و بهتر است تحلیل بازار برای هرکدام به صورت جداگانه انجام شود.

قیمت آهن آلات
قیمت آهن آلات

عوامل موثر در قیمت آهن آلات

اگر به نمودارهای نوسانات قیمت آهن آلات در سال های اخیر دقت کرده باشید، مشاهده کرده اید  که نوسانات ارز می‌تواند به طور مستقیم بر بازار آهن آلات تاثیر داشته باشد، لازم است بدانید عوامل بسیاری هستند که در قیمت آهن آلات دخیل می باشند، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن آلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت نفت
  • عرضه و تقاضای کالا
  • قیمت ضایعات آهن
  • نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن
  • تورم جهانی
  • هزینه های حمل و نقل
عوامل موثر در قیمت آهن آلات
عوامل موثر در قیمت آهن آلات

قیمت نفت

نفت به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع طبیعی و پایه اقتصاد در هر کشوری شناخته می شود. لازم است بدانید برای تولیدات آهن آلات نیاز به استفاده از نفت است، حدود ۱۵ درصد از قیمت آهن آلات وابسته به قیمت نفت است.

عرضه و تقاضای کالا

عرضه و تقاضا تاثیر مستقیم بر قیمت آهن آلات دارد. هر چه میزان تقاضای کالا افزایش یابد، قیمت آهن آلات نیز افزایش خواهد می یابد.

قیمت ضایعات آهن

به طور کلی انواع آهن آلات از محصولات نیمه ساخته مانند شمش، ورق، اسلب و ضایعات آهن ساخته می شوند، باید گفت هر چه قیمت محصولات نیمه ساخته افزایش یابد قیمت انواع آهن آلات نیز افزایش می یابد.

نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن

کشور چین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه فولاد در جهان است، پس بسته به تولید سنگ آهن در کشور چین، نرخ آهن آلات در جهان افزایش و کاهش می یابد.

هزینه حمل و نقل

افزایش هزینه های مربوط به حمل و نقل می‌تواند وابسته به نرخ ارز، نفت و خودرو باشد، این مورد چه به صورت داخلی و چه به صورت خارجی تأثیر زیادی بر قیمت‌ آهن آلات خواهد داشت.

تورم جهانی

بی شک تورم جهانی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین عوامل در نوسانات قیمت آهن آلات و هر محصول دیگری است. با فزایش تورم در سطح جهانی قیمت مواد اولیه برای تولید آهن آلات افزایش می یابد و به قطع قیمت آهن آلات بیشتر می شود.

محصولات فولادی در اغلب صنایع مانند صنعت خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، لوازم خانگی و غیره به عنوان محصول پایه استفاده می شوند. آهن آلات باید روزانه قیمت گذاری شوند. نوسانات ارز، قیمت نفت، عرضه و تقاضای کالا، نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن، تورم جهانی و هزینه های حمل و نقل از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات هستند.

نوسانات ارز

همانطور که اشاره کردیم نوسانات ارز از مهم ترین عوامل و محرک قیمت آهن آلات محسوب می شود. در حالت کلی نرخ ارز از چند وجه می‌تواند بر قیمت انواع آهن آلات تأثیر داشته باشد. اولین وجه تاثیرات روانی است که در اثر نوسانات نرخ ارز ایجاد می‌شود و در جامعه شاهد آن هستیم. دومین وجه واردات مواد اولیه ‌ای است که برای تولید آهن آلات استفاده می شود.

با افزایش صادرات، سود حاصل نسبت به فروش داخلی افزایش می یابد و تاثیر آن در عرضه و تقاضای آهن آلات در داخل کشور است. در مورد قیمت آهن آلات و نوسانات آن، با بررسی قیمت انواع آن ها مانند میلگرد، پروفیل، ورق و تیرآهن و غیره می توان به تحلیل مناسبی از آینده بازار مقاطع فولادی رسید.

تکنولوژی در صنعت آهن آلات

این روزها تکنولوژی بر تمام جنبه های زندگی افراد تاثیر مستقیم دارد، صنعت تولید آهن آلات از این قاعده مستثنی نیست و تکنولوژی تاثیر مستقیم بر صنعت تولید مقاطع فولادی داشته است. لازم به ذکر است از دو وجه می توان تاثیر تکنولوژی در صنعت آهن آلات را بررسی کرد:

  • تکنولوژی تولید تجهیزات ساخت آهن آلات
  • تکنولوژی تولید آلیاژهای فولادی

اهمیت این دو وجه از تاثیر تکنولوژی در صنعت آهن آلات، در کشورهایی که در شرایط تحریم به سر می برند، در بلند مدت باعث وابسته شدن به کشورهای دیگر می شود. رسیدن به تکنولوژی تولید آلیاژهای فولادی، می‌تواند راه های جدید صادرات به کشورهای دیگر را باز نماید.

شایان ذکر است فولادهای آلیاژی تولید شده در ایران، در زمینه قیمت و کیفیت می‌تواند با کشورهای اروپایی قابل ‌رقابت باشد.

پیشرفت در زمینه‌ تولید آهن آلات و تکنولوژی ‌های مربوط ‌به آن، به‌ خودی‌ خود موجب فعال‌شدن سایر صنایع در هر کشوری خواهد شد. از تکنولوژی صنعت فولاد، به‌ روز شدن تجهیزات ساخت و تولید است که با انتقال فناوری به واحدهای تولیدی کشور، تمام خط ‌تولید از مرحله‌ مقاطع فولادی بتواند در یک کارخانه تولید شود تا هزینه نهایی کاهش یابد.

جمع بندی

دریافتیم که صنعت فولاد، یکی از مهم ترین و پردرآمدترین صنایع هر کشوری به شمار می رود. محصولات فولادی به عنوان محصول پایه صنایع مهم از قبیل صنعت خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، لوازم خانگی و غیره می باشد و باید روزانه قیمت گذاری شود. عوامل موثر در قیمت آهن آلات عبارتند از: قیمت نفت، عرضه و تقاضای کالا، قیمت ضایعات آهن، نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن، تورم جهانی و هزینه های حمل و نقل.

سوالات متداول تاثیر نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات

چرا آهن آلات به کالای جهانی مشهورند؟

آهن آلات و محصولات فولادی در همه کشورها تولید نمی شوند و فقط برخی از کشورها که تعداد آن ها هم زیاد نیست به تولید آهن آلات مشهور هستند، به همین دلیل آهن آلات به عنوان کالای جهانی شناخته می شود.

متداول ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن آلات کدامند؟

عوامل موثر در قیمت آهن آلات عبارتند از: قیمت نفت، عرضه و تقاضای کالا، قیمت ضایعات آهن، نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن، تورم جهانی و هزینه های حمل و نقل.

آیا قیمت آهن آلات، روزانه تغییر می کند؟

بله، قیمت آهن آلات تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی تغییر می کند. قیمت آهن آلات به صورت روزانه تغییر می کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.