سینی کابل گالوانیزه چیست؟ [انواع+مزایای آن]

سینی کابل گالوانیزه از تجهیزات برق است که برای محافظت از سیم کشی های ساختمان استفاده می شود. این سینی ها دارای سوراخ های تهویه هستند که هوا را از خود عبور می دهند و به این ترتیب از گرم شدن بیش از حد کابل ها جلوگیری به عمل می آورند. سینی های کابل در انواع، ابعاد و استانداردهای گوناگون طی فرآیند نورد گرم و سرد تولید می شوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع و کاربردهای سینی کابل، تا انتهای مقاله با آهن ملل همراه باشید.

معرفی سینی کابل گالوانیزه

برای محافظت از سیم و کابل ها و همچنین هدایت سیم های شبکه در محیط هایی مانند زیرزمین، دیوار و سقف از سینی های کابل گالوانیزه استفاده می شود. امروزه بیشتر سبدهای کابل برای اتاق های سرور استفاده می شود. سینی کابل از فلزات گوناگون ساخته می‌ شود که متداول ترین آن‌ها فلز آهن با روکش گالوانیزه است. البته در برخی مواقع ممکن است از آهن رنگ شده و پلاستیک برای ساخت آن ها استفاده شود.

انواع سینی کابل گالوانیزه

متداول ترین انواع سینی های کابل‌ ساخته شده از ورق گالوانیزه به شرح زیر می باشند:

  • سینی کابل گالوانیزه سرد: در این نوع سینی کابل، بعد از انجام عملیات سوراخ کاری و برشکاری بر روی ورق گالوانیزه فابریک، آن را خم می کنند و آماده بسته بندی می شود.
  • سینی کابل گالوانیزه گرم: در این نوع سینی کابل، بعد از انجام عملیات برشکاری، سوراخ کاری و خمکاری بر روی ورق سیاه، سینی را به داخل وان اسیدشویی وارد می کنند و عملیات گالوانیزاسیون بر روی آن ها انجام می شود. از مهم ترین مزایای سینی کابل گالوانیزه گرم می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی اشاره کرد.
مزایای سینی کابل گالوانیزه گرم
مزایای سینی کابل گالوانیزه گرم

اجزای سینی کابل گالوانیزه

اجزا و قطعات سینی کابل گالوانیزه شامل موارد زیر است:

  • پیچ کله قارچی، مهره و واشر: از این وسایل برای نصب قسمت‌ ها و اجزای مختلف سینی کابل استفاده می‌ شود.
  • سه راهی سینی کابل: سه راهی برای تبدیل دو مسیر و ادامه به مسیر جدید کاربرد دارد.
  • چهار راهی سینی کابل: چهار راهی برای تبدیل یک مسیر به سه مسیر استفاده می‌ شود.
  • زانوی سینی کابل: این وسیله برای تغییر مسیر کابل‌ ها استفاده می شود. زانوی سینی کابل در زاویه های مختلف و به صورت عمودی و افقی تولید می‌ شود.
  • درب سینی کابل: درب سینی کابل برای محافظت و جلوگیری از ورود حشرات و جوندگان استفاده می‌ شود.
  • ساپورت سینی کابل: ساپورت سینی کابل قابلیت تنظیم دارد و در سه مدل دیواری، سقفی و زمینی موجود است که از آن برای ارتفاع زیاد، سقف و دیوار استفاده می‌ شود.
  • نردبان کابل: نردبان کابل در عرض‌ های گوناگون تولید می‌ شود که از آن برای جابجا کردن و محافظت از کابل‌ های برق در ارتفاعات استفاده می‌ شود.
  • رابط سینی کابل: رابط سینی کابل برای اتصال دو سینی کابل به یکدیگر استفاده می‌ شود.

کاربرد سینی کابل گالوانیزه

سینی کابل گالوانیزه در تاسیسات الکتریکی کاربرد گسترده‌ ای دارد؛ مهم ترین کاربرد آن، انتقال کابل‌ های در بردارنده جریان برق است که برای حفظ امنیت استفاده می شود.

این محصول در برابر رطوبت و عوامل خورنده، مقاومت بالایی دارد و همچنین قابلیت نصب بر روی سقف، زیر زمین و دیوار را دارد. لازم به ذکر است در صورت داغ شدن سیم های داخل آن، حرارت به آرامی از سوراخ های زیر سینی خارج می شود و از آسیب و آتش سوزی کابل ها جلوگیری می شود.

مشخصات سینی کابل گالوانیزه

سینی های کابل در طول ۲ متر، با ضخامت های ۱، ۱.۲۵، ۱.۵ میلی متر و عرض ۵ تا ۶۰ سانتی متر در بازار موجود هستند.

سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد چه تفاوتی با هم دارند؟

اولین تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد در میزان ضخامت لایه روی موجود در سطح آن ها است. به طور معمول و مطابق با استاندارد ASTM میزان ضخامت روی در سینی کابل گالوانیزه گرم حدودا بین ۵۵ تا ۷۰ میکرون است، در حالی که در سینی کابل گالوانیزه سرد این ضخامت در حدود ۱۰ تا ۱۵ میکرون است. معمولا سینی های کابل گالوانیزه سرد دارای سطح صاف و یکنواخت هستند، اما سینی های کابل گالوانیزه گرم دارای سطح ناصاف، مات و کدر هستند.

تفاوت بعدی این دو محصول در کاربرد و ماهیت آن هاست؛ به این ترتیب که از سینی کابل گالوانیزه گرم به دلیل این که پوشش روی ضخیم تری دارند، برای نصب در فضاهای باز یا جاهایی که در معرض رطوبت و خوردگی هستند، استفاده می شود، اما از سینی کابل گالوانیزه سرد، در محیط هایی که کم تر در معرض خوردگی و رطوبت قرار دارند، استفاده می شود.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که سینی کابل گالوانیزه برای محافظت از سیم و کابل ها و همچنین هدایت سیم های شبکه در محیط هایی مانند زیرزمین، دیوار و سقف استفاده می شود. از سینی کابل برای حمل کابل ها و سیم های برق به خصوص در محیط های سرباز و مرطوب استفاده می شود. این محصول مزایای زیادی دارد که مهم ترین آن ها، جلوگیری از آتش سوزی و آسیب به سیم های ساختمان است؛ زیرا به دلیل داشتن حفره، هوا به راحتی از آن ها عبور می کند و از بالا رفتن دما جلوگیری می نماید. سینی های کابل گالوانیزه از آسیب حیوانات جونده مانند موش ها به سیم های برق محافظت می کنند.

امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره موضوع محتوا به شما ارائه داده باشد. اگر در این زمینه تجربه ارزشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول سینی کابل گالوانیزه

مزایای سینی کابل گالوانیزه گرم چیست؟

از مزایای سینی کابل گالوانیزه می توان به مقاومت در برابر خوردگی، صرفه اقتصادی و طول عمر بالا اشاره کرد.

اجزا و قطعات سینی کابل گالوانیزه چیست؟

قطعات این سینی، پیچ کله قارچی و مهره و واشر، سه راهی سینی کابل و درب سینی کابل است.

تفاوت بین سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد چیست؟

اولین تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد در میزان ضخامت لایه روی موجود در سطح آن ها است. دومین تفاوت این دو محصول در کاربرد و ماهیت آن هاست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.