تکنولوژی چه تاثیری بر قیمت مقاطع فولادی دارد؟

کدام پارامترها بر قیمت مقاطع فولادی تاثیرگذارند؟ آیا تکنولوژی می تواند سبب کاهش قیمت مقاطع فولادی باشد؟ صنعت فولاد، یکی از پردرآمدترین صنایع در هر کشوری به شمار می رود. جالب است بدانید مصرف سرانه فولاد به عنوان شاخصی مهم در ارزیابی صنعتی بودن هر کشور در نظر گرفته می شود.

محصولات فولادی به عنوان محصول پایه صنایع مهم از قبیل صنعت خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، لوازم خانگی و غیره می باشد و باید روزانه قیمت گذاری شوند. در ایران، علاوه بر مواد اولیه و هزینه تولید، عوامل مهم دیگری بر قیمت خرید و فروش آهن آلات بسیار موثر هستند.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر تکنولوژی بر قیمت مقاطع فولادی با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

عوامل موثر در قیمت مقاطع فولادی

اگر به نمودارهای نوسانات قیمت مقاطع فولادی اعم از میلگرد، نبشی، ناودانی، تیرآهن و غیره در سال های اخیر دقت کرده باشید، مشاهده کرده اید که پارامترها و عوامل زیادی به طور مستقیم می توانند بر قیمت مقاطع فولادی تاثیرگذار باشند. مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت مقاطع فولادی عبارتند از:

  • قیمت نفت
  • عرضه و تقاضای کالا
  • قیمت ضایعات آهن
  • نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن
  • تورم جهانی
  • هزینه های حمل و نقل
  • تکنولوژی

امروزه تکنولوژی بر تمامی صنایع تاثیر مستقیم دارد. در حالت کلی از دو وجه می توان تاثیر تکنولوژی بر صنعت فولاد را بررسی کرد:

  • تکنولوژی مربوط به تجهیز بودن کارخانه های تولید فولاد
  • تکنولوژی تجهیزات تولید فولاد
  • تکنولوژی تولید آلیاژهای فولادی
عوامل موثر در قیمت مقاطع فولادی
عوامل موثر در قیمت آهن آلات

روش های تولید فولاد

از گذشته تا به امروز روش های تولید فولاد و مقاطع فولادی تغییرات زیادی داشته است و البته پیشرفت های زیادی همگام با به روز شدن تکنولوژی داشته است. با توجه به تنوع مقاطع فولادی و پیشرفت تکنولوژی تولیدکنندگان سعی در بالا بردن بهره وری و استفاده از انرژی و سوخت های ارزان تر با توجه به محیط جغرافیایی خود کرده اند. لازم است بدانید تکنولوژی تولید محصولات فولادی در مراحل بعد از به دست آوردن فولاد مذاب یعنی ریخته گری و نورد، کم و بیش یکسان است اما برای به دست آوردن فولاد مذاب یا خام، از فناوری های مختلفی می توان استفاده کرد.

روش های تولید فولاد
روش های تولید فولاد

روش های تولید فولاد خام به شرح زیر است:

تهیه آهن خام در کوره بلند و تولید فولاد در کنورتورهای اکسیژنی: در این روش از تولید فولاد که شیوه سنتی محسوب می شود از روش تولید احیای غیر مستقیم آهن استفاده می شود و در این روش سنگ آهن پس از فرآوری به همراه آهک و کک وارد کوره بلند می شود و آهن خام به دست می آید. آهن خام در یک مبدل به فولاد مذاب تبدیل می شود و کربن به وسیله اکسیژن خارج می شود و در نهایت فولاد خام تولید می شود.

احیای مستقیم سنگ آهن و ذوب آهن اسفنجی و قراضه در کوره های قوس الکتریکی: در این روش از تولید فولاد از کوره های الکتریکی و ذوب مجدد قراضه آهن و فولاد استفاده می شود. کمبود منابع قراضه آهن در جهان و افزایش قیمت آن باعث شده است که در این روش از آهن اسفنجی برای ذوب در کوره استفاده نمود.

تولید فولاد به روش کوره باز: از روش کوره باز برای تولید فولاد در جهان بسیار کم استفاده می شود و طبق آمار این مقدار حدود ۲.۵ درصد از کل تولید فولاد در یک سال می باشد. با این حال می توان گفت در این روش برای جدا کردن ناخالصی های موجود، از اکسید آهن استفاده می شود. در روش کوره باز گنجایش کوره حدودا ۵۰ تا ۱۵۰ تن مواد مذاب می باشد و برای کامل شدن اکسیداسیون، هوای گرم به چدن و مواد مذاب دمیده می شود. زمان عملکرد این کوره نسبت به روش های دیگر طولانی تر است.

تولید فولاد به روش بسمه: در روش تولید فولاد به روش بسمه، ناخالصی های چدن مذاب به کمک سوزاندن در اکسیژن به فولاد تبدیل می نمایند. در روش بسمه جریانی از هوا را به داخل چدن مذاب هدایت می‌کنند و ناخالصی‌ های کربن و گوگرد را از محیط خارج می نمایند.

صنعت فولاد یکی از مهم ترین صنایع در هر کشوری به شمار می رود که نقش مهمی در صنعت هر کشور ایفا می کند. صنعت فولاد با وجود پیشرفت های بسیار، نیازمند صرفه جویی در مصرف انرژی و نرخ بهره وری می باشد. امید است در آینده ای نزدیک به این مهم دست یافت.

قیمت مقاطع فولادی

صنعت فولاد در اقتصاد و صنعتی شدن هر کشور نقش بسیار مهمی دارد. صنعت خودروسازی، صنعت ساختمان سازی، صنایع دفاع، پزشکی، صنعت برق و غیره از کاربردهای فولاد در صنایع می باشد. با توجه به اهمیت زیاد فولاد و مقاطع فولادی در صنایع مختلف، مشخص است که قیمت مقاطع فولادی نیز به صورت مستقیم در همه ابعاد اقتصادی کشورها تاثیرگذار خواهد بود.

عوامل گوناگونی در قیمت نهایی آهن آلات و فولاد موثر می باشند. در حالت کلی می توان گفت تکنولوژی از عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی بوده از گذشته تا به امروز بوده است و سبب کاهش قیمت مقاطع فولادی شده است. هر چه فرآیند تولید مقاطع فولادی راحت تر باشد میزان قیمت آن نیز پایین تر خواهد بود.

قیمت مقاطع فولادی
قیمت مقاطع فولادی

برترین تولیدکنندگان فولاد در ایران

کشورمان ایران در زمینه تولید فولاد و مقاطع فولادی نه تنها مشکلی ندارد بلکه با کشورهای پیشرفته اروپایی در رقابت است و صادرات مقاطع فولادی را به سایر کشورهای جهان انجام می دهد. از معتبر ترین کارخانه های تولید شمش فولادی در ایران می توان به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد هرمزگان و ذوب آهن پاسارگاد اشاره کرد.

برترین تولیدکنندگان فولاد در ایران
برترین تولیدکنندگان فولاد

جمع بندی

در این مقاله دریافتیم که پارامترها و عوامل زیادی به طور مستقیم می توانند بر قیمت مقاطع فولادی تاثیرگذار باشند. مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت مقاطع فولادی عبارتند از: قیمت نفت، عرضه و تقاضای کالا، قیمت ضایعات آهن، نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن، تورم جهانی، هزینه های حمل و نقل.

تولید مقاطع فولادی از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات بسیار بوده است و این تغییرات همگام با تغییرات تکنولوژی روز به روز چه در مراحل تولید مقاطع و چه در فرآیند تولید مواد اولیه، بهتر و پیشرفته تر شده است. لازم است بدانید هر چه تکنولوژی پیشرفت می کند قیمت مقاطع فولادی کاهش می یابد اما اگر در قیمت مقاطع فولادی افزایش می بینید شاید عوامل دیگری تاثیرگذار بوده اند.

سوالات متداول تاثیر تکنولوژی بر قیمت مقاطع فولادی

عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی کدامند؟

۱.قیمت نفت ۲.عرضه و تقاضای کالا ۳.قیمت ضایعات آهن ۴.نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن ۵.تورم جهانی ۶.هزینه های حمل و نقل ۷.تکنولوژی

متداول ترین روش های تولید فو.لاد خام کدامند؟

۱.تولید آهن خام در کوره بلند ۲.تولید آهن خام در کوره های قوس الکتریکی ۳.تولید فولاد به روش کوره باز ۴.تولید فولاد به روش بسمه.

تکنولوژی چه تاثیری بر قیمت مقاطع فولادی داشته است؟

هر چه تکنولوژی پیشرفت می کند قیمت مقاطع فولادی کاهش می یابد اما اگر در قیمت مقاطع فولادی افزایش می بینید شاید عوامل دیگری تاثیرگذار بوده اند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.