نحوه محاسبه تحمل بار نبشی

یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی که در صنعت ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد، نبشی است. نبشی ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع آن ها، کاربردشان متفاوت است و بر حسب وزن و استحکامشان، بارهای وارد شده به ساختمان را تحمل می کند یا بارهای اضافی را به زمین منتقل می کنند. شاید برای شما هم این سوال تا حالا پیش آمده باشد که مقاطع فولادی چه میزان از باری که بر آن ها وارد می شود را می توانند تحمل کنند. در این مقاله قصد داریم میزان تحمل بار نبشی را محاسبه کنیم. با آهن ملل همراه باشید.

مشخصات فنی و ظاهری نبشی

معمولا شکل ظاهری نبشی، به صورت L انگلیسی است. نبشی ها کاربرد بالایی در ساخت انواع وسایل دارند و در پروژه های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. نبشی در ساخت وسایل خانه، ساختمان و سازه های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که نبشی ها به مقطع فولادی همه کاره معروف هستند. نبشی های فولادی مقاومت بالایی دارند و به علت مقرون به صرفه و اقتصادی بودن، جایگزین مناسبی برای فلزات و اجناس گران بها هستند. نبشی ها از آلومینیوم، کامپوزیت و چوب ساخته می شوند.

مطلب پیشنهادی: انواع نبشی ها کدامند و چه کاربردهایی در صنعت دارند؟

جدول تحمل بار نبشی

مهندسان برای محاسبه راحت تر تحمل بار نبشی، به این نتیجه دست یافته اند یک جدول محاسباتی وزن نبشی طراحی کنند تا به راحتی استفاده از هر نوع نبشی و تعداد مورد نیاز آن برای هر پروژه را محاسبه کنند. در جدول محاسباتی وزن نبشی، همه خصوصیات نبشی های کارخانه های مختلف، در سایزهای متفاوت، درج شده است. این مقاطع بایستی طبق استانداردهای مختلف مثل استاندارد ملی شماره ۱-۱۳۹۶۸، استاندارد اروپایی ۱-۱۰۰۵۶ و استاندارد روسی ۸۵۱۰ تولید گردند. یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های نبشی برای محاسبه، میزان وزن و تحمل بار، طول و ضخامت بال‌ ها می‌ باشد.

به عنوان مثال نبشی ۶۰*۶۰*۵ مشخص می‌ کند که طول بال‌ های نبشی ۶۰ میلیمتر و ضخامت آن‌ ۵ میلیمتر است. در جدول زیر مشخصات وزنی هر نبشی طبق سایز آن از چپ به راست مشخص‌ می شوند؛ در نتیجه می‌ توانید باری که نبشی مورد نظر باید در پروژه تحمل کند را مشخص کنید. برای این کار سایز نبشی موردنیازتان را تعیین و محاسبه کنید که از هر کدام چه مقدار و در چه طولی نبشی نیاز دارید.

ردیفسایز نبشی (mm)وزن هر متر (Kg/m)طول بال (h/mm)ضخامت بال (t/mm)وزن شاخه ۶ متری (Kg/m)وزن شاخه ۱۲ متری (Kg/m)
۱L30×۳۰×۳۱.۳۶۳۰۳۸.۱۶۱۶/۳۲
۲L30×۳۰×۴۱.۷۸۳۰۴۱۰.۶۸۲۱/۳۶
۳L35×۳۵×۴۲.۰۹۳۵۴۱۲.۵۴۲۵/۰۸
۴L40×۴۰×۴۲.۴۲ 40 4 14/52 29/04
۵L40×۴۰×۵۲.۹۷۴۰۵۱۷/۸۲۳۵/۶۴
۶L45×۴۵×۴.۵۳.۰۶۴۵۴.۵۱۸/۳۶۳۶/۷۲
۷L50×۵۰×۴۳.۰۶۵۰۴۱۸/۳۶۳۶/۷۲
۸L50×۵۰×۵۳.۷۷۵۰۵۲۲/۶۲۴۵/۲۴
۹L50×۵۰×۶۴.۴۷۵۰۶۲۲/۸۲۵۳/۶۴
۱۰L60×۶۰×۵۴.۵۷۶۰۵۲۷/۴۲۵۴/۸۴
۱۱L60×۶۰×۶۵.۴۲۶۰۶۳۲/۵۲۶۵/۰۴
۱۲L60×۶۰×۸۷.۰۹۶۰۸۴۲/۵۴۸۵/۰۸
۱۳L65×۶۵×۷۶.۸۳۶۵۷۴۰/۹۸۸۱/۹۶
۱۴L70×۷۰×۶۶.۳۸۷۰۶۳۸/۲۸۷۶/۵۶
۱۵L70×۷۰×۷۷.۳۸۷۰۷۴۴/۲۸۸۸/۵۶
۱۶L75×۷۵×۶۶.۸۵۷۵۶۴۱/۱۸۲/۲
۱۷L75×۷۵×۸۸.۹۹۷۵۸۵۳/۹۴۱۰۷/۸۸
۱۸L80×۸۰×۸۹.۶۳۸۰۸۵۷/۷۸۱۱۵/۵۶
۱۹L80×۸۰×۱۰۱۱.۹۸۰۱۰۷۱/۴۱۴۲/۸
۲۰L90×۹۰×۷۹.۶۱۹۰۷۵۷/۶۶۱۱۵/۳۲
۲۱L90×۹۰×۸۱۰.۹۹۰۸۶۵/۴۱۳۰/۸
۲۲L90×۹۰×۹۱۲.۲۹۰۹۷۳/۲۱۴۶/۴
۲۳L90×۹۰×۱۰۱۳/۴۹۰۱۰۸۰/۴۱۶۰/۸
۲۴L100×۱۰۰×۸۱۲.۲۱۰۰۸۷۳/۲۱۴۶/۴
۲۵L100×۱۰۰×۱۰۱۵/۰۱۰۰۱۰۹۰۱۸۰
۲۶L100×۱۰۰×۱۲۱۷/۸۱۰۰۱۲۱۰۶/۸۲۱۳/۶
جدول تحمل بار نبشی

کاربردهای نبشی در انواع پروژه‌ ها

نبشی ها در انواع مختلفی تولید شده که کاربرد هر کدام متفاوت است. این نبشی ها، ظرفیت بالایی در باربری دارند و به همین دلیل به راحتی در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربردهای انواع نبشی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید قاب برای ماشین چمن‌ زنی
  • افزودن تسمه به یک یدک‌ کش
  • استفاده از انواع نبشی به‌ جای الوار به‌ عنوان محصولاتی سبک‌ وزن در سقف‌ ها و چارچوب‌ ها
  • استفاده به‌ عنوان عنصر تقویت‌ کننده برای عنصرهای ساختمانی سنگین‌ تر
  • استفاده از نبشی در پروژه‌ های هنری جهت استفاده راحت تر و بازدهی بالاتر
کاربردهای نبشی در انواع پروژه‌ ها

مناسب ترین قیمت نبشی را در سایت آهن ملل مشاهده نمایید.

نحوه اجرای نبشی‌ ها

برای قرار دادن انواع نبشی در محل مناسب به مهارت بالایی در جوشکاری و کنده کاری نیاز است. برای انجام کنده کاری بر انواع نبشی ها، بایستی نبشی سفت و سخت باشد که به راحتی این کار صورت گیرد. برای جوشکاری نبشی‌ به تجهیزات تخصصی نیاز نیست و با ماشین‌ های جوشکاری ارزان‌ قیمت نیز می توان این کار را انجام داد.

مزایای استفاده از انواع نبشی

نبشی ها مزایای زیادی دارند که در پروژه های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به تشریح این مزایا به طور مختصر پرداخته شده است:

مقاومت بالا در نبشی

نبشی ها توانایی بالایی برای خم شدن تا زاویه ۹۰ درجه دارند که در امتداد طول خود خم می شوند. این محصولات فولادی علاوه بر مقاومت و انعطاف پذیری بالا نسبت به چوب و کامپوزیت، بار بیشتری را تحمل می کنند. نبشی ها در بسیاری از پروژه‌ ها برای تحمل بارهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

وزن کم

وزن این محصولات بسیار سبک است در حالی که تحمل وزن بالایی دارند. از همین رو برای پروژه های کوچک و بزرگی که وزن پایین و مقاومت بالایی دارند، از نبشی به وفور استفاده می شود. استفاده از نبشی در صنعت ساختمان سازی، باعث می شود تا از نشست ساختمان و آسیب های دیگر جلوگیری شود.

سهولت در دپو و نگهداری

همان طور که گفته شد، نبشی ها وزن پایینی دارند و شکل ظاهری آن ها شبیه L انگلیسی است. لازم به ذکر است که این محصول فولادی فضای کمتری را نسبت به دیگر محصولات فولادی اشغال می کند.

تنوع در سایز

نبشی ها، در سایزهای مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. هر نوع نبشی، وزن و ویژگی های منحصر به فردی دارد و کاربردشان متفاوت است. نبشی‌ ها از لحاظ ظاهری دارای طول، عرض، ضخامت و ارتفاع‌ های متفاوتی می باشند. از همین رو این محصول، یکی از محصولات پرکاربرد از نظر تحمل بارهای ساختمانی به‌ حساب می‌ آیند.

مزایای استفاده از انواع نبشی

جمع بندی

در این مقاله به مشخصات فنی و ظاهری نبشی، جدول و نحوه محاسبه تحمل بار نبشی و کاربردهای آن در انواع پروژه ها پرداخته شد. نبشی های ساختمانی از جمله پرکاربردترین محصولات فولادی هستند که در نوع، سایز، ویژگی و وزن متنوع تولید و عرضه می شوند. لازم به ذکر است که این محصول در انواع پروژه های کوچک و بزرگ به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول نحوه محاسبه تحمل بار نبشی

مزیت های انواع نبشی کدامند؟

مزیت های نبشی شامل مقاومت بالا در نبشی، وزن کم، سهولت در دپو و نگهداری، تنوع در سایز می باشند.

کاربردهای نبشی در انواع پروژه‌ ها چیست؟

  • تولید قاب برای ماشین چمن‌ زنی،افزودن تسمه به یک یدک‌ کش، استفاده از انواع نبشی به‌ جای الوار به‌ عنوان محصولاتی سبک‌ وزن در سقف‌ ها و چارچوب‌ ها، استفاده به‌ عنوان عنصر تقویت‌ کننده برای عنصرهای ساختمانی سنگین‌ تر، استفاده از نبشی در پروژه‌ های هنری جهت استفاده راحت تر و بازدهی بالاتر
  • نحوه محاسبه تحمل بار نبشی به چه صورت است؟

    مهندسان برای محاسبه راحت تر تحمل بار نبشی، به این نتیجه دست یافته اند یک جدول محاسباتی وزن نبشی طراحی کنند تا به راحتی استفاده از هر نوع نبشی و تعداد مورد نیاز آن را برای هر پروژه محاسبه کنند. در جدول محاسباتی وزن نبشی، همه خصوصیات نبشی های کارخانه های مختلف، برای سایزهای متفاوت، درج شده است.

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.