علائم نشست ساختمان و راهکارهای پیشگیری از آن

آیا تاکنون نظاره گر ساختمانی بوده اید که دچار نشست شده باشد؟ آیا می دانید علائم نشست ساختمان چیست؟ آیا راهکاری برای پیشگیری از این پدیده وجود دارد؟ یکی از پدیده های بسیار مخرب در صنعت ساخت و ساز، نشست ساختمان می باشد.

اکثر ساختمان ها بعد از مدتی دچار پدیده نشست می شوند البته نشست ساختمان به دلایل مختلفی رخ می دهد و راهکارهای خوبی برای پیشگیری دارد و می توان گفت همه ساختمان ها دچار این پدیده نمی شوند و اگر فونداسیون هر ساختمانی به خوبی طراحی و اجرا شود هیچ گاه این پدیده را تجربه نخواهد کرد. برای آگاهی بیشتر درباره این پدیده مخرب با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

نشست ساختمان چیست؟

در حالت کلی به حرکت خاک به سمت پایین ‌بر اثر تحمل بار بیش از حد را نشست می ‌گویند. این تحمل بار اضافه در ساختمان باعث ایجاد نیروی تنشی موثر عمودی بر روی خاک می ‌شود. موثر نیز باعث افزایش کرنش عمودی وارد به ستون ‌ها و سازه بر روی خاک خواهد شد. که در اثر آن ساختمان دچار پدیده نشست می شود.

تنها در صورتی که در الگوهای زهکشی اطراف ساختمان تغییراتی ایجاد شود و تدابیری برای نشست ساختمان در نظر گرفته شود احتمال نشست و میزان آن تا حد زیادی کاهش می یابد.

انواع نشست ساختمان

با توجه به تعریف نشست ساختمان، خوب است بدانید که همه آن ها به یک شکل اتفاق نمی افتد. این پدیده مخرب انواع مختلفی دارند که بر اساس شرایط مکانی و زمانی سازه دسته بندی می شوند. انواع نشست ساختمانی عبارتند از:

۱.نشست دیفرانسیلی

۲.نشست یکنواخت

انواع نشست ساختمان
انواع نشست ساختمان

نشست دیفرانسیلی

یکی از انواع این پدیده، نشست دیفرانسیلی یا نشست نامتقارن است که به معنای حرکت غیر یکنواخت خاک ‌های زیر ساختمان است. این نوع نشست معمولا باعث ایجاد ترک در ستون ‌ها، سقف و حتی دیوارها می ‌شود.

نشست یکنواخت

یکی دیگر از انواع نشست، نشست یکنواخت می باشد. در این نوع نشست کل پایه و زیربنای ساختمان در همان نقاط با سرعتی برابر به سمت پایین حرکت می‌ کند. معمولا در صورت ایجاد شکست یکنواخت هیچ نوع ترک ‌خوردگی به نشانه نشست ایجاد نمی ‌شود و در صورت ایجاد ترک، بسیار ناچیز هستند.

علائم نشست ساختمان

عوامل ایجاد انواع مختلف نشست و فراتر از آن نشست خاک عبارتند از:

  • ضعیف شدن یا ضعیف بودن خاک زیر ساختمان و ناتوانی در تحمل بار ساختمان
  • بارندگی زیاد یا خشکسالی
  • زهکشی ضعیف در اطراف ساختمان
  • تغییرات در جدول آب زیرزمینی
  • درختان تنومند اطراف ساختمان
  • نشت لوله های آب ساختمان
  • نشت آب از زمین مجاور ساختمان
علائم نشست ساختمان
علائم نشست ساختمان

علائم هشداردهنده برای ساختمان هایی که در معرض نشست هستند، عبارتند از:

ترک خوردن بیرون ساختمان

هرگاه در بیرون از ساختمان و روی بدنه ساختمان ترک خوردگی مشاهده نمودید، هوشیار باشید که این ساختمان در معرض نشست می باشد و نسبت به برطرف کردن و پیشگیری اقدام نمایید. ترک خوردن بیرون ساختمان از نشست های نامتقارن محسوب می شود.

ترک خوردن داخل ساختمان

هر گاه در داخل ساختمان ترک ‌های نیمه افقی یا ترک ‌های با زاویه ۴۵ درجه را در گوشه دیوارهای خانه، کنار پنجره‌ ها و یا درب ‌ها مشاهده کردید باید هوشیار باشید که این ساختمان در معرض پدیده نشست می باشد. علت این که بیشتر در این قسمت‌ ها ترک ایجاد می ‌شود این است که بیشترین تنش در این قسمت ‌ها وجود دارد.

باز شدن سخت درها و پنجره های ساختمان

شاید در برخی از ساختمان ها مشاهده کرده باشید که درب ها و پنجره ها به سختی باز و بسته می شوند. در این گونه ساختمان ها امکان نشست ساختمان وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل ساختمان سازی، مقاله “همه چیز درباره ساختمان سازی” را مطالعه نمایید.

راهکارهای پیشگیری از نشست ساختمان

در قست های قبل به نشست و علت ایجاد و علائم آن پرداختیم. باید گفت این پدیده در ابتدا بسیار قابل پیشگیری می باشد، اگر در ساختن هر بنایی تمام استانداردهای ساختمان سازی رعایت شود و در طول ساختمان سازی یک مهندس ناظر بر تمام مراحل انجام پروژه نظارت داشته باشد، هیچ گاه شاهد پدیده مخرب نشست ساختمان نخواهیم بود به علاوه اگر نشست ساختمانی اتفاق بیفتد در مراحل ابتدایی با کم ترین هزینه ممکن قابل تعمیر و پیشروی خواهد بود. برخی از روش ‌هایی جلوگیری از پیشروی نشست ساختمان عبارتند از:

۱.استفاده از ستون‌ های مارپیچ در ساختمان

۲.تراز کردن دال

پیشگیری از نشست ساختمان
پیشگیری از نشست ساختمان

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که به حرکت خاک به سمت پایین ‌بر اثر تحمل بار بیش از حد را نشست می ‌گویند. این تحمل بار اضافه در ساختمان باعث ایجاد نیروی تنشی مؤثر عمودی بر روی خاک می ‌شود. موثر نیز باعث افزایش کرنش عمودی وارد به ستون ‌ها و سازه بر روی خاک خواهد شد. که در اثر آن ساختمان دچار پدیده نشست می شود.

عوامل ایجاد انواع مختلف نشست ساختمان و فراتر از آن نشست خاک عبارتند از: نشت آب از زمین یا ساختمان مجاور، ضعیف شدن خاک زیر ساختمان، بارندگی زیاد در منطقه، زهکشی ضعیف، درخت های تنومند اطراف ساختمان، نشت لوله های آب ساختمان.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید. ما با تکیه بر پیشینه خود در فروش مقاطع فولادی و خدمات، همواره بهترین ها را در اختیار شما قرار می دهیم.

سوالات متداول علائم نشت ساختمان و راهکارهای پیشگیری از آن

به چه پدیده ای نشست ساختمان می گویند؟

به حرکت خاک به سمت پایین ‌بر اثر تحمل بار بیش از حد را نشست می ‌گویند. این تحمل بار اضافه در ساختمان باعث ایجاد نیروی تنشی موثر عمودی بر روی خاک می ‌شود. موثر نیز باعث افزایش کرنش عمودی وارد به ستون ‌ها و سازه بر روی خاک خواهد شد. که در اثر آن ساختمان دچار پدیده نشست می شود.

متداول ترین روش های پیشگیری از نشست ساختمان کدامند؟

استفاده از ستون های مارپیچ و تراز کردن دال از متداول ترین روش های پیشگیری از نشست ساختمان هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.