نکات طلایی حمل و نقل تیرآهن

یکی از نکات حائز اهمیت در فرآیند خرید آهن آلات (از جمله تیرآهن)، چگونگی حمل و نقل آن ها می باشد. از آنجا که تیرآهن ها در طول ۱۲ متر تولید می شوند و وزن بالایی دارند، حتما باید از وسیله مناسب و استاندارد برای حمل و نقل آن ها استفاده کرد. مناسب ترین وسیله برای این منظور، تریلی های کفی و لبه دار در حمل و نقل جاده ای هستند که ظرفیت حدود ۲۲ تن دارند. برای حمل تیرآهن هایی با وزن پایین یا در طول های کمتر از ۱۲ متر و در فواصل محدود نیز می توان از وسایل دیگری مانند خاور و نیسان آهن کش استفاده کرد. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، نکات مهم انتخاب وسیله نقلیه مناسب حمل تیرآهن را بررسی می کنیم که بهتر است قبل از انجام بارگیری نسبت به آن آگاهی داشته باشید. با آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله حمل و نقل تیرآهن

خرید تیرآهن

تیرآهن، پروفیلی است که وظیفه تحمل تنش های حاصل از نیروهای برشی و لنگر خمشی را به عهده دارد و به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله فاکتورهای مهم در خرید تیرآهن، علاوه بر کیفیت و قیمت آن، هزینه حمل و نقل تیرآهن است که در هزینه نهایی تاثیر به سزایی خواهد داشت. به همین دلیل، حتما هنگام خرید تیرآهن و قبل از ثبت سفارش، در مورد نوع حمل ‌و نقل، انتخاب وسیله مناسب برای حمل تیرآهن و تعیین مسافت حمل‌ تیرآهن، اطلاعات کافی داشته باشید.همچنینشناخت تیرآهن و خصوصیات آن نیز بر حمل ‌و نقل تیرآهن و انتقال سالم آن به مقصد، نقش موثری خواهد داشت. توصیه می کنیم مقاله زیر را که پیرامون انواع استانداردهای تیرآهن است، مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع استانداردهای تیرآهن

انواع تیرآهن

حمل و نقل تیرآهن

از جمله مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر نوع باربری تیرآهن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن تیرآهن و طول شاخه
  • مسافت حمل و نقل
  • هزینه حمل و نقل
  • ظرفیت وسیله نقلیه
  • روش حمل و نقل

وزن تیرآهن و طول شاخه

تاثیر طول و وزن بر روش حمل تیرآهن

تیرآهن ها از جمله مقاطع فولادی سنگین هستند که وزن هر شاخه آن ها از حدود ۷۲ کیلوگرم (در کوچکترین سایز) تا حدود ۴۱۸۸ کیلوگرم (در بزرگترین سایز) متغیر است. به همین دلیل، حتما باید از وسایل نقلیه مناسب برای حمل آن ها استفاده کرد. به طور مثال برای بارهای بیشتر از ۴ یا ۵ تن لازم است از تریلی کفی یا لبه دار استفاده شود.

طول تیرآهن ها نیز از حدود ۱۲ متر (طول استاندارد) تا بیش از ۱۲ متر متغیر است و جابه جایی آن ها فقط با وسایل نقلیه با طول کفی ۱۲ متر یا بیشتر امکان پذیر است. تولید تیرآهن با طول بیش از ۱۲ متر نیز برای پروژه های خاص انجام می شود، حمل و نقل این نوع تیرآهن ها با وسیله های نقلیه مخصوص اتفاق می افتد و تابع قوانین حمل بار ترافیکی می شود.

همچنین، تیرآهن های با طول کمتر از ۱۲ متر نیز (که به آن ها تیرآهن نرمال می گویند) به طور محدود تولید و عرضه می گردند. برای جابه جایی این نوع تیرآهن ها می توان از وسایل نقلیه متنوع تری مانند خاور، نیسان و تریلی استفاده کرد.

مسافت حمل و نقل

مسافت، از جمله عواملی است که به ‌صورت مستقیم بر روش حمل و نقل، هزینه حمل‌ و قیمت تمام ‌شده تیرآهن تاثیرگذار است. شما می توانید با توجه به موقعیت جغرافیایی مقصد و شناخت کارخانه ‌های تولیدی تیرآهن، نزدیک ترین محل را برای خرید تیرآهن انتخاب کنید. از آنجایی ‌که به‌ عنوان خریدار، تنها قادر به تعیین گزینه مسافت هستید، توصیه می کنیم هنگام خرید تیرآهن تا حد امکان کارخانه ‌ای را انتخاب نمایید که به مقصد شما نزدیک ‌تر باشد. انتخاب کارخانه مناسب نیز به نوع و اندازه تیرآهن مورد نیاز برای پروژه بستگی دارد؛ توصیه می کنیم با مطالعه مقاله …… نسبت به شناخت بهترین کارخانه اقدام نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه برترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران

تولیدکنندگان تیرآهن

هزینه حمل و نقل تیرآهن

سازمان حمل و نقل کشوری، سالانه تعرفه های مصوبی برای حمل و نقل انواع بار اعلام می نماید. مسافت، وزن و همچنین، نوع وسیله نقلیه بار از عوامل تاثیرگذار در تعرفه‌ های این سازمان هستند.

ظرفیت و ابعاد وسیله نقلیه

برای حمل و نقل تیرآهن، وسایل نقلیه مختلفی استفاده می شود؛ از تریلی کفی، لبه دار و ترانزیت گرفته تا نیسان، خاور و تریلی کمپرسی که ظرفیت و ابعاد هر یک از آن ها نیز متفاوت می باشد. ابعاد و ظرفیت انواع وسیله نقلیه حمل و نقل تیرآهن را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

ظرفیت و ابعاد وسیله حمل و نقل

در انتخاب مناسبت ترین وسیله نقلیه، علاوه بر تناژ، ابعاد بار و مسافت، توجه به شرایط جوی مانند باد و باران و مناطق جغرافیایی مرطوب، اهمیت بسیاری دارد. در ایران، محبوب ترین وسیله و روش حمل و نقل، استفاده از انواع تریلی در حمل و نقل جاده ای و استفاده از خاور و نیسان در فواصل دورن شهری و حجم بار محدود می باشد.

روش حمل و نقل

روش های حمل و نقل تیرآهن

انواع روش های حمل و نقل تیرآهن، عبارت است از: جاده ای، ریلی، دریایی، کانتینری و حمل و نقل ترکیبی. روش حمل و نقل را با توجه به موقعیت جغرافیایی خریدار تیرآهن می توان انتخاب کرد. هر یک از این روش‌ ها مزایا و معایبی دارند؛ اما بر اساس آمار، حمل‌ و نقل جاده ‌ای به دلیل صرفه اقتصادی و مدت ‌زمان کم دریافت بار، بیشتر از سایر روش‌ ها مورد توجه خریداران قرار گرفته است. از جمله بهترین وسایل نقلیه برای حمل و نقل جاده ای نیز می توان از موارد زیر نام برد:

  • تریلی کفی : ظرفیت ۲۲ تن برای تیرآهن طول استاندارد
  • تریلی لبه دار : ظرفیت ۲۲ تن برای تیرآهن طول استاندارد
  • خاور و نیسان آهن کش: با ظرفیت ۲.۵ تا ۴ تن برای حجم کم، فواصل محدود و مقاصد دورن شهری

البته باید به این موضوع توجه داشت که روش حمل و نقل جاده ای برای مسافت های طولانی و صادرات تیرآهن قابل استفاده نیست. برای صادرات تیرآهن به بنادر و کشورهای خارجی می توان از روش های حمل و نقل دریایی، کانتینری و ترکیبی استفاده کرد.

تاثیر روش خرید بر هزینه حمل و نقل تیرآهن

نحوه خرید تیرآهن، یکی از عوامل تاثیرگذار بر هزینه حمل تیرآهن است. بسته به این که شما تیرآهن را از کارخانه، بورس، بنگاه یا شرکت های بازرگانی خرید می کنید، هزینه حمل و نقل متفاوت خواهد بود. در ادامه به معرفی هر کدام از این روش های خرید می پردازیم.

تاثیر روش خرید بر حمل و نقل تیرآهن

خرید از کارخانه

خرید مستقیم از کارخانه، هزینه خرید تیرآهن را کاهش می دهد؛ اما برای محاسبه هزینه نهایی خرید، حتما مسافت کارخانه تا محل تخلیه را در نظر بگیرید تا متحمل هزینه گزافی برای حمل و نقل نشوید. نکته دیگر در خرید از کارخانه، علاوه بر تولید سایز و نوع خاص تیرآهن توسط کارخانه های مختلف، لزوم خرید در تناژ بالا و همچنین عدم عرضه به صورت روزانه می باشد.

خرید از بنگاه

خرید تیرآهن از بنگاه، محدودیت های سایز و نوع تیرآهن و لزوم خرید در تناژ بالا را ندارد. با خرید از بنگاه، محصول مورد نظر زودتر به دست خریداران می ‌رسد؛ اما باید هزینه حمل بار و مسافت آن را تا محل تخلیه نیز در نظر بگیرید. همچنین در خرید از بنگاه، قیمت محصول به دلیل هزینه انبارداری، بیشتر خواهد بود.

خرید از بورس

فرآیند خرید تیرآهن از بورس، تابع قوانین سازمان بورس بوده و عرضه آن طبق برنامه زمان‌ بندی شده بورس انجام می گیرد. همچنین در این روش نیز (مانند خرید از کارخانه) امکان خرید با تناژ پایین وجود ندارد. در خرید تیرآهن از بورس، کارخانه عرضه کننده زمان تحویل را اعلام می کند که معمولا بازه زمانی طولانی چند هفته ای می باشد؛ اما بعد از تسویه، خریدار می تواند با هماهنگی کارخانه و در صورت امکان، زمان تحویل را کوتاه تر کرده و محموله خود را زودتر دریافت نماید.

خرید از شرکت بازرگانی

در خرید از شرکت بازرگانی، علاوه بر مزایایی مانند امکان خرید در تناژهای متفاوت و در دسترس بودن تمامی انواع تیرآهن در سایزهای مختلف، در مسافت حمل و نقل نیز حق انتخاب خواهید داشت؛ زیرا شرکت با توجه به محل پروژه شما نزدیک ترین کارخانه یا انبار را پیشنهاد می دهد و به همین دلیل، کمترین هزینه حمل و نقل را پرداخت خواهید کرد.

با خرید تیرآهن از شرکت های بازرگانی، علاوه بر هزینه حمل و نقل مناسب، می توان کیفیت و قیمت تیرآهن را نیز در شرایط رقابتی تهیه نمود. برای مقایسه قیمت تیرآهن های مختلف و خرید با بهترین نرخ، می توانید قیمت این مقطع فولادی را به صورت روزانه و در لینک زیر مشاهده کنید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع تیرآهن به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز تیرآهن

پارامترهای تعیین کننده هزینه بارنامه

به طور کلی، پارامترهای تعیین کننده هزینه بارنامه، شامل موارد زیر می شود:

  • روش حمل و نقل
  • مسافت
  • نوع وسیله (ظرفیت وسیله نقلیه)
  • وزن بار (این گزینه، خود عاملی برای تعیین نوع وسیله نقلیه می باشد.)

علاوه بر موارد فوق، پارامترهای دیگری نیز در مجموع هزینه بارنامه تاثیر می گذارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

هزینه بارگیری: هزینه بارگیری و باسکول، مجزا از هزینه حمل و نقل محاسبه و معمولا مبلغ آن در بارنامه قید می شود. در غیر این صورت، هزینه آن به طور مجزا دریافت می گردد. (هزینه بارگیری از انباری به انبار دیگر متغیر است.)

کمیسیون باربری: طبق تعرفه، مبلغی به عنوان کمیسیون شرکت حمل کننده بار در نظر گرفته می شود که جزء هزینه های حمل تیرآهن محسوب می گردد.

مبلغ بیمه: مبلغ بیمه بر اساس مبلغ اسمی بار (ارزش اسمی بار) تعیین می شود.

ارزش افزوده: مبلغ ارزش افزوده، درصد مشخصی از هزینه بارنامه می باشد.

نکات حمل و نقل تیرآهن

در نهایت، نکات باقی مانده که لازم است در زمان حمل و نقل تیرآهن در نظر بگیرید، شامل موارد زیر می شود:

  • خرید و فروش تیرآهن به دو صورت شاخه و بندیل صورت می گیرد. در تیرآهن شاخه، قیمت گذاری و فروش به کیلوگرم اعلام نمی شود، ولی در فروش تیرآهن بندیل شده، قیمت گذاری بر حسب کیلوگرم انجام می گیرد.
  • در هر ظرفیت، امکان حمل ۵ بندیل وجود دارد.
  • در صورت خرید تیرآهن در چند سایز متفاوت، امکان بارگیری هر ظرفیت تا ۲ سایز امکان پذیر می باشد. البته این مقدار در زمان خرید تیرآهن از کارخانه رعایت می شود. در صورت خرید تیرآهن از انبار، امکان بارگیری تا ۳ سایز در یک ظرفیت وجود دارد.

جمع بندی

تیرآهن، پروفیلی است که وظیفه آن تحمل تنش‌ های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی است و بیشترین کاربرد آن در صنعت ساختمان ‌سازی می باشد. از فاکتورهای بسیار مهم در تعیین نوع باربری تیرآهن، مسافت حمل و نقل، نوع حمل و نقل انتخابی و هزینه حمل و نقل تیرآهن می باشد.

سوالات متداول نکات طلایی حمل و نقل تیرآهن

متداول ترین کاربرد تیرآهن در کدام صنعت می باشد؟

تیرآهن پروفیلی است که وظیفه آن تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی است. بیشترین کاربرد تیرآهن در صنعت ساختمان‌سازی می باشد.

کدام فاکتورها در حمل و نقل تیرآهن مهم هستند؟

فاکتورهای بسیار مهم که در تعیین نوع باربری تیرآهن به آن توجه داشت مسافت حمل و نقل تیرآهن، هزینه حمل و نقل تیرآهن و نوع حمل و نقل انتخابی می باشد.

روش های متداول حمل و نقل تیرآهن کدامند؟

انواع روش های حمل و نقل تیرآهن عبارتند از: حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل کانتینری و حمل و نقل ترکیبی.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.