برترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران چه نوع تیرآهنی تولید می کنند؟

۵۰%
Awesome
  • Design

کشور ایران به دلیل ذخایر بالای آهن که آن را تبدیل به بهشت معادن دنیا کرده است، در تهیه موارد اولیه تولید مقاطع فولادی مشکلی نداشته و به همین دلیل، کارخانه های تولید تیرآهن در اقصی نقاط کشور مشغول به فعالیت هستند. این تولیدکنندگان، با هدف تامین بازار داخل و همچنین فعالیت در مسیر صادرات، دست به تولید با کیفیت ‌ترین محصولات فولادی زده‌اند. با این وجود، کارخانه های تولید کننده تیرآهن با توجه به استانداردی که برای ساخت محصولات خود به کار می برند، تیرآهن هایی با کیفیت متفاوت تولید می کنند. همچنین تجهیزات متفاوت و ویژه در هر کارخانه موجب شده است تولید تمامی انواع تیرآهن ها توسط چند کارخانه محدود صورت گیرد. به همین دلیل، بسیار مهم است که هنگام خرید تیرآهن به کارخانه سازنده آن توجه کنید.  از این رو در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، شرکت های تولید تیرآهن در ایران را همراه با نوع و مشخصات تیرآهن تولیدی آن ها بررسی می کنیم. همچنین پراکندگی و ظرفیت تولید کنندگان سراسر کشور را نشان می دهیم. با آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله برترین تولیدکنندگان تیرآهن

معرفی انواع تیرآهن

انواع تیرآهن از نظر وزن به چهار دسته سنگین، سبک، نیمه سبک و فوق سبک تقسیم بندی می شوند، اما معمول ترین دسته بندی برای معرفی تیرآهن ها اشاره به استاندارد تولید آن ها دارد که با حروف اختصاری بیان می شود. بر همین اساس، انواع تیرآهن را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

  • تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)
  • تیرآهن نیمه سبک بال نیم پهن موازی (I7)
  • تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN)
  • تیرآهن بال پهن موازی (IPB) با وزن متوسط (I-5)  – معروف به تیرآهن هاش متوسط
  • تیرآهن بال پهن موازی (IPB) با وزن سبک (I-4) – معروف به تیرآهن هاش سبک

نکته: برای اعلام نام تیرآهن ها، یک عدد همراه با مشخصه استاندارد قید می شود که نشان دهنده سایز تیرآهن است. انواع سایز تیرآهن از ۱۲ تا ۳۰ متغیر است و تیرآهن های سایز ۱۴ و ۱۶ نیز بیشترین تقاضا را داشته و جزء پرکاربردترین آن ها می باشد.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع استانداردهای تیرآهن مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع استانداردهای تیرآهن

انواع تیرآهن

چرا باید تولیدکنندگان تیرآهن را شناخت؟

تیرآهن از جمله مقاطع فولادی است که در استحکام و کیفیت سازه نقش کلیدی دارد و قیمت آن نیز با توجه به کارخانه تولیدکننده و کیفیت آن متفاوت است. از آنجا که بخش بزرگی از شناخت کیفیت و قیمت تیرآهن به شناخت کارخانه های تیرآهن برمی گردد، لازم است قبل از اقدام به خرید تیرآهن، ابتدا با کارخانه های تولید کننده و تیرآهن های تولیدی آن ها آشنا شوید تا بتوانید مناسب ترین انتخاب را با توجه به نیاز خود داشته باشید.

بهترین کارخانه‌ های تولید کننده تیرآهن در ایران

در حال حاضر کارخانه های بسیاری در سراسر ایران وجود دارند که در زمینه تولید انواع تیرآهن های فولادی فعالیت می کنند. در ادامه به شرح بهترین تولیدکنندگان تیرآهن می پردازیم.

  1. کارخانه فولاد ناب تبریز
  2. مجتمع پروفیل صنعت ماهان
  3. کارخانه ذوب آهن اصفهان
  4. مجتمع جهان فولاد غرب (کرمانشاه)
  5. کارخانه تیرآهن اهواز
  6. مجتمع فولاد ظفر بناب
  7. کارخانه آریان فولاد
  8. کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
  9. مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین بناب)
  10. کارخانه فولاد یزد (احرامیان)
برترین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن

۱- کارخانه فولاد ناب تبریز

شرکت فولاد ناب تبریز در سال ۱۳۸۲ با تولید انواع نبشی، ناودانی و تیرآهن در شهر تبریز فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه با مجموع ظرفیت تولید اسمی ۴۵۰.۰۰۰ تن در سال، جزو بزرگترین تولید کنندگان مقاطع فولاد ساختمانی در کشور محسوب می شود. محصولات کارخانه فولاد ناب تبریز بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی تولید می شود و کاربردهای بسیاری در سازه های فلزی صنعتی و ساختمانی دارند. در حال حاضر، این کارخانه یکی از تامین کنندگان انواع تیرآهن سبک و نیمه سبک در سایزهای متفاوت و مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی در کشور است. استاندارد تیرآهن‌ های تولید شده توسط کارخانه ناب تبریز به صورت زیر می باشد:

نوع تیرآهنسایز تیرآهناستاندارد تولید
تیرآهن نیمه سبک بال نیم پهن موازی (I7) (یا تیرآهن IPE سبک)  ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ISIRI 16348
DIN EN 10056-1998
GOST 8510-1986
تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)۱۴ – ۱۶ – ۱۸ISIRI 1791
DIN EN 10056-1998
GOST 8510-1986

۲- مجتمع پروفیل صنعت ماهان

شرکت پروفیل صنعت ماهان در سال ۱۳۸۵ و در شهرستان گَرمسار (یکی از شهرهای استان سمنان) تاسیس شد. این کارخانه با ظرفیت سالانه ۵۰,۰۰۰ تن در سال به تولید انواع تیرآهن، نبشی و ناودانی به صورت زیر می پردازد.

  • ناودانی در سایزهای ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶
  • نبشی در سایزهای ۸ به شکل  L
  • تیرآهن IPE در سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸
نوع تیرآهنسایز تیرآهناستاندارد تولید
تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)۱۴ – ۱۶ – ۱۸ISIRI 1791  

۳- کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهانی، یکی از بزرگترین کارخانه های فولاد ایران واقع در جنوب غرب اصفهان می باشد که سالانه حدود  ۸/۲ میلیون تن مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی، از جمله تیرآهن را تولید می نماید. تیرآهن های تولید این کارخانه بر اساس استانداردهای ملی و جهانی شامل انواع تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)، تیرآهن بال پهن موازی (IPB) و  تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN) می باشد.

مشخصات تیرآهن های تولیدی کارخانه ذوب آهن را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

نوع تیرآهنسایز تیرآهناستاندارد تولید
تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE) – (I-2)  ۱۲ – ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ – ۲۲ – ۲۴ – ۲۷ – ۳۰ISIRI 1791 DIN 1025-5  
تیرآهن بال نیم پهن موازی نیمه سبک (I7) (یا تیرآهن IPE سبک)۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ISIRI 16348  
تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN) (I-1)۱۲ – ۱۴  ISIRI 3277 DIN 1025-1
تیرآهن بال پهن موازی(IPB) با وزن متوسط (I-5)۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ – ۳۰ISIRI 14484 DIN 1025-2  
تیرآهن بال پهن موازی(IPB) با وزن سبک (I-4)۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ISIRI 13781 DIN 1025-3  

۴- مجتمع جهان فولاد غرب (کرمانشاه)

کارخانه جهان فولاد غرب در سال ۱۳۸۴ و در نزدیکی شهر کرمانشاه احداث شد و در سال ۱۳۸۷ پروانه بهره برداری فاز اول خود را دریافت کرد. این مجتمع، مجهز به سیستم نورد گرم با تکنولوژی روز دنیا می باشد و قابلیت تولید تیرآهن و سایر مقاطع فولادی مثل نبشی و ناودانی را با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال دارد. کارخانه تیرآهن کرمانشاه در سال‌های اندک حضور خود در بازار فولاد ایران، همواره از برندهای معتبر تیرآهن شناخته شده است. مشخصات محصولات خط تولیدی تیرآهن این مجموعه به صورت زیر می باشد.

نوع تیرآهنسایز تیرآهناستاندارد تولید
تیرآهن بال نیم پهن موازی نیمه سبک (I7) (یا تیرآهن IPE سبک)۱۰ – ۱۲ -۱۴ – ۱۶ISIRI 16348  
تیرآهن IPBاین نوع تیرآهن در حال حاضر در کارخانه جهان فولاد تولید نمی شود.***

۵- کارخانه تیرآهن اهواز

گروه ملی صنعتی فولاد ایران به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور در سال ۱۳۴۲ در شهر اهواز تاسیس شد. این مجموعه در حال حاضر با ظرفیت سالیانه ۱,۴۳۵,۰۰۰ تن فرآورده های فولادی و ۴۳۰,۰۰۰ تن شمش فولادی، ضمن تأمین بخش عمده ای از نیازهای کشور، یکی از صادرکنندگان مهم محصولات فولادی می باشد. یکی از محصولات تولیدی این مجموعه، انواع تیرآهن فولادی است که در کارخانه نورد تیرآهن این مجموعه تولید می گردد. در حال حاضر، این شرکت مشغول به تولید ۱۸ نوع محصول از مقاطع فولادی، از جمله مقاطع میلگرد، تیرآهن، لوله بی درز، محصولات مختلف مفتولی و قطعه سازی و … می باشد.

مشخصات تیرآهن های گروه ملی را در جدول زیر مشاهده می نمایید:

ردیفنوع تیرآهنسایز تیرآهناستاندارد تولید
۱تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)۱۴ – ۱۶ – ۱۸ISIRI 1791 DIN1025-5
۲تیرآهن بال نیم پهن موازی نیمه سبک (I7) (یا تیرآهن IPE سبک)۱۲ISIRI 16348  

نکته: تیرآهن «گروه ملی اهواز»، به اشتباه، «تیرآهن کوثر اهواز» نامیده می شود؛ در حالی که کارخانه کوثر اهواز یکی از زیر مجموعه های گروه ملی می باشد که در تولید میلگرد فعالیت دارد. تیرآهن های گروه ملی نیز در کارخانه نورد تیرآهن گروه ملی تولید می شوند.

۶- کارخانه ظفر بناب

کارخانه ظفر بناب، سال ۱۳۸۶ در استان آذربایجان شرقی در زمینه تولید میلگرد و تیرآهن شروع به فعالیت نمود و در ادامه، ظرفیت تولید خود را از ۲۰۰.۰۰۰ تن در سال به ۳۰۰.۰۰۰ تن افزایش داد. این کارخانه در حال حاضر نیز توانسته است با ظرفیت سالانه ۴۰۰ هزار تن در سال، انواع محصولات فولادی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی را تولید نماید. 

تیرآهن های تولید شده در کارخانه ظفر بناب در استاندارد IPE است و امکان تولید در سایزهای ۱۲ الی ۲۷ را دارا می باشد؛ اما در حال حاضر، تیرآهن سایز ۱۴ تا ۲۰ را تولید می کند.

نوع تیرآهنسایز تیرآهناستاندارد تولید
تیرآهن بال نیم پهن موازی نیمه سبک (i7) (یا تیرآهن IPE سبک)۱۴-۱۶-۱۸-۲۰ISIRI 16348

 

۷- کارخانه آریان فولاد

کارخانه نورد آریان فولاد در سال ۱۳۸۰ با هدف تولید انواع مقاطع فولادی، مانند نبشی، ناودانی، تیرآهن، ریل و میلگرد در شهرستان بوئین زهرا تاسیس گردید. این کارخانه در حال حاضر با ۱۰ خط تولید به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تمام‌خصوصی مقاطع فولادی کشور و خاورمیانه تبدیل شده است. واحد نورد مقاطع سنگین و نیمه سنگین این کارخانه به تولید انواعتیرآهن، ناودانی، نبشی، ریل و تسمه فولادی با ظرفیت ۵۲۰ هزار تن در سال مشغول می باشد. تیرآهن کارخانه نورد آریان فولاد در سایز ۱۴ الی ۲۷ به صورت بال پهن موازی و بال نیم پهن تولید می گردد. همچنین این شرکت، قادر است محصولات تولیدی را بنا به درخواست و سفارشات مشتریان در هر سایز و ابعاد تولید نماید.

توجه: در حال حاضر این مجموعه، تولید تیرآهن خود را متوقف کرده است.

۸- کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

شرکت فولاد البرز ایرانیان (معروف به فایکو) از سال ۱۳۹۳ در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی مشغول به فعالیت می باشد. تولید سالیانه بیش از ۱.۵ میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی، این مجتمع را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشور و منطقه تبدیل کرده است. محصولات تولیدی کارخانه فولاد البرز ایرانیان، شامل انواع میلگردهای صنعتی و ساختمانی، انواع تیرآهن هایIPN ،IPE ، ناودانی هایUPN, UPE و نبشی های بال مساوی و نامساوی می باشد.

در حال حاضر تولیدات تیرآهن این کارخانه شامل سایزهای مختلف تیرآهن IPE به صورت زیر می باشد:

نوع تیرآهنسایز تیرآهناستاندارد تولید
تیرآهن بال نیم پهن موازی IPE سبک۱۴ – ۱۶ – ۱۸ -۲۰ – ۲۴DIN EN 10056-1998  

۹- کارخانه شاهین بناب

مجتمع فولاد صنعت بناب (نام تجاری: فولاد شاهین بناب) با هدف تولید انواع محصولات فولادی در سال ۱۳۸۳ و در استان آذربایجان شرقی فعالیت خود را آغاز نمود. این مجتمع، دارای ۷ خط نورد است که قابلیت تولید انواع میلگردهای آجدار در گریدهای A2، A3 و A4، انواع مفتول های آلیاژی و سایزهای مختلف تیرآهن، ناودانی و نبشی را دارا می باشد.

ظرفیت اسمی این مجتمع تولیدی در بخش نورد گرم مقاطع فولادی، ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تن و در بخش ذوب و ریخته گری، ۴۵۰ هزار تن در سال می باشد.

این مجتمع صنعتی دارای ۶ کارخانه می باشد که تولید تیرآهن آن در کارخانه شماره ۴ به شرح زیر انجام می گیرد:

 کارخانه شماره ۴ مجتمع با دو خط تولید نورد گرم در سال ۱۳۸۷ و در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار احداث شد. اولین خط نورد برای تولید انواع میلگرد آجدار ساختمانی، مفتول های آلیاژی و نبشی در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. انواع تیرآهن و ناودانی نیز در خط نورد دوم، تولید و به بازار عرضه می گردد و ظرفیت تولید واقعی سالیانه این شرکت، ۴۵۰ هزار تن است.

محصولات این کارخانه، انواع تیرآهن نیمه سبک و تیر آهن معمولی به صورت زیر می باشد.

نوع تیرآهنسایز تیرآهناستاندارد تولید
تیرآهن بال نیم پهن موازی نیمه سبک (i7) (یا تیرآهن IPE سبک)۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ISIRI 16348  
تیرآهن بال نیم پهن موازی(I-2)  IPE  ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ -۲۰ISIRI 1791  

۱۰- کارخانه فولاد یزد (احرامیان)

شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد در سال ۱۳۷۵ در ادامه فعالیت های گروه تولیدی و صنعتی یزد (تاسیس: ۱۳۵۹، توسط بخش خصوصی)، پس از رفع موانع قانونی حضور بخش غیر دولتی در این عرصه، با احداث یک واحد نورد میلگرد در نزدیکی شهر یزد تاسیس شد.

امروزه پس از گذشت بیش از ربع قرن حضور در بازار فولادهای صنعتی و ساختمانی، این شرکت توانسته بیش از ۱۲ محصول را در سبد محصولات خود ارائه کند که مشخصات تیرآهن های تولیدی آن به صورت زیر است:

نوع تیرآهنسایز تیرآهناستاندارد
تیرآهن بال نیم پهن موازی  IPE۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ – ۲۴ISIRI 1791
تیرآهن بال نیم پهن موازی نیمه سبک (i7) (یا تیرآهن IPE سبک)۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ISIRI 16348

قیمت تیرآهن کارخانه ها به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی، قیمت تیرآهن به کیلوگرم بیان می شود. به همین دلیل، اولین پارامتر در تعیین قیمت تیرآهن، وزن آن می باشد. از آنجا که وزن تیرآهن های کارخانه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، متعاقبا قیمتشان نیز متفاوت خواهد بود. تفاوت در وزن تیرآهن کارخانه های مختلف نیز به دلیل استاندارد تولید، نوع و ابعاد تیرآهن، مواد اولیه، آلیاژ استفاده شده و … که در مقاله کارخانه تولید تیرآهن به آن ها اشاره کردیم، می باشد. همچنین علاوه بر وزن و تفاوت در تولید، عواملی مانند میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی آهن و هزینه حمل و نقل نیز در قیمت نهایی تیرآهن تاثیرگذار است.

بین کارخانه های معرفی شده، ویژگی های فیزیکی تیرآهن های تولیدی کارخانه ذوب آهن (از جمله وزن آن) نزدیک ترین مقدار را به جدول وزنی استاندارد دارد و به همین دلیل، وزن و متعاقبا قیمت بیشتری نسبت به تیرآهن کارخانه های دیگر دارد.

به دلیل تفاوت در قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف، لازم است با توجه به بودجه مورد نظر خود، یکی از این تولیدکنندگان را انتخاب نمایید. انتخاب مناسب ترین قیمت تیرآهن و توجه به کارخانه تولیدکننده، تاثیر بسیاری در کیفیت و قیمت نهایی پروژه تان خواهد داشت. برای مشاهده قیمت و خرید از کارخانه های تولید تیرآهن در ایران، وارد لینک زیر شوید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع تیرآهن به صورت آنلاین و حضوری

خرید تیرآهن

سخن آخر

انتخاب مناسب ترین تیرآهن و توجه به کارخانه تولید تیرآهن، نتیجه مؤثری روی پروژه شما خواهد داشت. به عنوان مثال، هرکارخانه محصول خود را با وزن‌ های مختلف تولید کرده و به فروش می رساند. شما باید با توجه به بودجه و کیفیت مورد نظر، یکی از تولیدکنندگان را انتخاب نمایید.

سوالات متداول برترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران

برترین تولیدکنندگان تیرآهن در کشور ایران کدام هستند؟

از جمله کارخانجات مهم در تولید تیرآهن در ایران می توان به فولاد ناب تبریز، پروفیل صنعت ماهان، ذوب آهن اصفهان، جهان فولاد غرب (کرمانشاه)، گروه ملی اهواز، فولاد خوزستان، ظفر بناب، آریان فولاد و فولاد البرز ایرانیان (فایکو) اشاره کرد.

استانداردهای تیرآهن‌ های تولید شده توسط کارخانه های ایران کدام است؟

تیرآهن IPE: استاندارد ISIRI 1791
تیرآهن I7: استاندارد ISIRI 16348
تیرآهن IPN: استاندارد ISIRI 3277
تیرآهن IPB: استاندارد ISIRI 14484 و ISIRI 13781

4 دیدگاه
  1. Sara می گوید

    سلام
    ببخشید میشه بگید بزرگترین کارخانه فولاد ایران تو کارخانه هایی که گفتید کدوم میشه؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلا به شما
      کارخانه ذوب آهن اصفهان بزرگترین کارخانه فولاد ایران هست و به عنوان مادر صنعت ایران شناخته میشه. بعد از کارخانه ذوب آهن، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان در صدر بزرگان فولادی کشور قرار می گیرند.

  2. آرام می گوید

    سلام. بهترین تیرآهن ایران برای کدوم کارخانه آهن هست؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام به شما
      تیرآهن های تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان در مشخصات ظاهری از جمله وزن، نزدیک ترین مقدار به جداول استاندارد و جدول اشتال را دارند. به همین دلیل می توان گفت کارخانه ذوب آهن باکیفیت ترین تیرآهن کشور را تولید می کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.