نمای مینرال چیست؛ مزایا، معایب و اجرا

نمای مینرال چیست؟ مزایا و معایب استفاده از نمای مینرال در ساختمان سازی چیست؟ آیا با نحوه اجرایی آن آشنا هستید؟ نمای مینرال همان گونه که از نام آن پیداست یک عایق و پوشاننده تزئینی شیک و مدرن و در عین حال مقاوم است و برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود.

نمای مینرال بسیار مقاوم است و از مخلوط سنگ ریزه های معدنی مانند مرمر، گرانیت، کوارتز و غیره تشکیل شده است. لازم است بدانید این نما قابلیت اجرا بر روی سطوح سیمان، گچ، چوب، سنگ، پلاستیک، شیشه فلز، بتن، ایرانیت، مقوای نازک و غیره را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد و مزایا و معایب نمای مینرال با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

نمای مینرال چیست؟

نمای مینرال یک نمای ساختمانی بسیار مدرن و شناخته شده است و در ایران نیز بسیار طرفدار دارد. در کشورمان ایران از این نما در نمای مسکن مهر، برج ها، هتل ها و رستوران ها، نمای ورزشگاه ها و استخر استفاده می شود. لازم است بدانید از گذشته تاکنون نمای ساختمان ها تغییرات زیادی داشته است به ویژه شکل ظاهری ساختمان ها و اهمیتی که شهرسازی مدرن برای نمای ساختمان ها قائل است تغییرات بسیاری داشته است.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل ساختمان سازی، مقاله “همه چیز درباره ساختمان سازی” را مطالعه نمایید.

این روزها از نمای مینرال بسیار استفاده می شود و همچنین از زیباترین و خاص ترین نماها در ساختمان سازی محسوب می شود. همان طور که گفته شد این نما ترکیبی از ذرات سنگ مرمریت، گرانیت، کوارتز و با رنگ های طبیعی می باشد. این نما در سه  دانه بندی زیر موجود می باشد:

  • درشت
  • متوسط
  • ریز

رنگ ها و طرح های متنوعی در این پوشش موجود است که بر اساس سلیقه شخصی می توانید آن را انتخاب نمایید.

نمای مینرال چیست؟
نمای مینرال چیست؟

کاربرد نمای مینرال

نمای مینرال هم برای نمای داخلی ساختمان ها و هم برای نمای خارجی و بیرونی ساختمان ها کاربرد دارد. نحوه آماده ‌سازی این نما شباهت زیادی به آماده سازی گچ و سیمان دارد، به این صورت که آن را با مقدار مشخصی از آب مخلوط‌ می‌ کنند و ملات را روی سطح مورد نظر استفاده می کنند. این پوشش را می ‌توان بر روی هر نوع سطحی از جمله چوب، گچ و بتن استفاده نمود. لازم به ذکر است برای استفاده از این نما بر روی سطوح، باید سطح مورد نظر صاف و خشک باشد.

توجه بهترین شرایط ممکن برای اجرای نمای مینرال این است که باید در طول روز و به دور از تابش نور خورشید و در درجه حرارت ۵ درجه سانتی‌گراد اجرا شود.

مزایای نمای مینرال

سرعت اجرای نمای مینرال بسیار بالاست و این بارزترین ویژگی آن می باشد. طبق آمار ارائه شده هر اپراتور مینرال، روزانه می تواند ۵۰ الی ۷۰ مترمربع را اجرا و پیاده سازی نماید. سرعت اجرا و پیاده سازی این نما ۵ برابر بیشتر از نماهای دیگر است.

هزینه اجرای این پوشش نسبت به دیگر نماها بسیار کم تر است و اجرای آن از نظر اقتصادی به صرفه می باشد. در پروژه های انبوه ساختمان سازی، بزرگ ترین مشکل معمولا مربوط به نمای ساختمان ها می باشد. استفاده از نماهای غیر مینرال اعم از نمای سنگی و آجری علاوه بر این که وقت زیادی صرف می کنند، مقرون به صرفه نیز نمی باشند. در حالت کلی می توان گفت نمای مینرال مشکل اعظم پروژه های بزرگ ساختمان سازی را از لحاظ هزینه اجرا و زمان اجرا حل نموده است.

این نما به خاطر داشتن سنگ دانه های طبیعی در مقابل اشعه خورشید مقاوم می باشد و این ویژگی باعث شده است که در گرم ترین روزهای سال نیز ساختمان دارای این نما بیش از اندازه گرم نشود.

در آماده سازی این نما از پودرهای آنتی استاتیک استفاده می شود و این باعث می شود که ذرات گرد و غبار معلق در هوا را جذب نکنند. در مواد سازنده این نمای ساختمانی خبری از مواد سمی و نفتی نمی باشد و از این نظر بسیار سازگار با محیط زیست می باشد. جالب است بدانید در نمای مینرال در صورت استفاده از پودرهای آنتی باکتریال در مناطقی که دارای رطوبت بالا هستند بسیار مقاوم است. لازم است بدانید این نمای ساختمانی در برابر شعله آتش مقاوم می باشد.

یکی از مهم ترین معضلات صنعت ساختمان سازی رعایت استاندارد وزن ساختمان می باشد. بنابراین در صنعت ساختمان سازی تلاش می شود تا حد امکان از سازه های سبک تر و مصالحی استفاده نمایند که دارای وزن کم تری باشند. این نما به دلیل استفاده از متریال و مواد مخصوص تا حد زیادی وزن ساختمان را می تواند کنترل نماید و وزن را کاهش دهد.

مزایای نمای مینرال
مزایای نمای مینرال

معایب نمای مینرال

  • در شرایط استفاده نکردن از پودرهای آنتی استاتیک در نما، دوده و گرد و غبار زیادی جذب آن نما شده و برای شهرهایی که آلوده است مناسب نیست.
  • بعضی از سنگدانه ‌هایی که در بازار وجود دارند رنگ شده می باشند و فاقد رنگ طبیعی هستند که در این حالت ممکن است در اثر تابیدن نور آفتاب تغییر رنگ بدهند.
  • در صورت استفاده نکردن از رزین اکریلیک و سیلیکون نمای مینرال دیگر عایق رطوبت نیست.
  • این مواد ممکن است در نما ترک بخورند و نیاز به تمهیدات ویژه ایی برای جلوگیری از ترک دارند.
  • در شرایط وجود داشتن رطوبت، از پشت نما گرانولیت تبله می کند  و خراب می‌شود. و نیز اگر ایرادی در اجرا داشته باشد و باعث رسیدن رطوبت به لایه پایینی می شود.
  • در شرایطی که لایه زیری ناهموار باشد و ایراد داشته باشد به آسانی ایرادها به چشم خواهد آمد. پس اجرای درست زیر کار آن اهمیت بسیار بالایی دارد.
معایب نمای مینرال
معایب نمای مینرال

اجرای نمای مینرال

برای اجرای این نما به طور کلی به دو روش عمل می‌کنند. در روش اول از ماله استیل استفاده می‌کنند که به مینرال ماله ‌ای شناخته می‌شود و در روش دوم هم از یک پیستوله و نازل مخصوص استفاده‌ می‌کنند که این روش نیز به مینرال پاششی معروف است.

اجرای نمای مینرال
اجرای نمای مینرال

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که نمای مینرال یک عایق و پوشاننده تزئینی شیک و مدرن و در عین حال مقاوم است و برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود. نمای مینرال برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می شود. این نما را می ‌توان بر روی هر نوع سطحی از جمله چوب، گچ و بتن استفاده نمود.

برای اجرای این نما به طور کلی به دو روش عمل می‌کنند. در روش اول از ماله استیل استفاده می‌کنند که به مینرال ماله ‌ای شناخته می‌شود و در روش دوم هم از یک پیستوله و نازل مخصوص استفاده‌ می‌کنند که این روش نیز به مینرال پاششی معروف است.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید. ما با تکیه بر پشتوانه خود در فروش و ارائه خدمات در بازار فولاد، بهترین ها را برای شما فراهم می نماییم.

سوالات متداول مزایا، معایب و اجرای نمای مینرال

نمای مینرال چیست؟

یک عایق و پوشاننده تزئینی شیک و مدرن و در عین حال مقاوم است و برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود.

مزایای استفاده از نمای مینرال چیست؟

سرعت اجرای این نما بسیار بالاست و هزینه و زمان اجرای آن پایین است و از لحاظ متریال سازنده بسیار با محیط زیست سازگار است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.