پی ساختمان یا فونداسیون چیست؛ اصول و انواع آن

پی ساختمان در پایین ترین قسمت ساختمان قرار دارد و با توجه به این موضوع که بار ساختمان از طریق آن به زمین منتقل می شود، وظیفه حفظ استحکام کل ساختمان را بر عهده دارد. برای ساخت همه ساختمان ها، رعایت مقررات ملی و ضوابط پی در ساخت و اجرای فونداسیون الزامی است براساس نوع فونداسیون مورد نیاز برای ساختمان ها تدابیری باید اتخاذ گردد تا تعادل و پایداری لازم بین بارهای وارد شده روی زمین برقرار شود.

پی ساختمان یا فونداسیون یک موضوع بسیار مهم و اساسی در صنعت ساختمان سازی است و برای انتقال بار ساختمان به زمین در سازه ها کاربرد دارد. در این مقاله با نحوه میلگردگذاری فونداسیون و انواع پی آشنا می شویم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ادامه مقاله باآهن ملل همراه باشید.

وظایف پی ساختمان یا فونداسیون

هدف از پی ریزی ساختمان انتقال بار ساختمان به زمین است تا از نشست بیش از حد ساختمان جلوگیری کند، بر اثر بار وارد شده از سمت ساختمان در خاک زیر ساختمان شکست ایجاد نشود و از سقوط ساختمان در اثر وارد شدن نیروهای جانبی جلو گیری کند.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصول و مراحل ساختمان سازی، مقاله “همه چیز درباره ساختمان سازی” را مطالعه نمایید.

محل مناسب برای پی ساختمان

یکی از اصول اولیه مهمی که باید در ابتدا به آن توجه کنید، زمینی است که می‌‌خواهید ساختمان را در آن بسازید. زمین نامناسب برای ساخت ممکن است که در آینده خطرات جانی و مالی به همراه داشته باشد.

اصل دیگری که نباید آن را فراموش کنید، نوع خاک است. در اکثر مکان‌های شهر خاک برای ساخت‌وساز مناسب است و می‌توان اقدام به ساختمان‌سازی کرد، اما در برخی از مکان‌ها، خاک قابل آن محل قابل ساخت‌وساز نیست.

طی آزمایشاتی که از آن خاک انجام می‌شود، کارشناسان تشخیص می‌دهند که این خاک به مرور زمان نشست می‌کند و باعث خراب شدن ساختمان می‌شود. قبل از ساختمان سازی باید محلی که در آن می خواهید ساختمان خود را بنا کنید، سطح فوقانی آن پایین تر از سطح یخبندان باشد و سطح تحتانی بالاتر از عمق ایستایی باشد.

عمق یخبندان پایین ترین عمقی است که در آن آب و هوا و رطوبت خاک در سرمای ناشی از سردترین روز سال یخ می زند و این مقدار با اقلیم مشخص می شود.

انواع قالب بندی از جهت مصالح

  • قالب‌بندی چوبی: برای ساخت قطعات بزرگ تر استفاده می شود.
  • قالب‌بندی فلزی: استحکام بیشتری دارد و دفعات بیشتری استفاده می شود.
  • قالب‌بندی آجری: از لحاظ سرعت کار و اقتصادی بودن به صرفه است.

میلگردگذاری یا آرماتورگذاری

بتن در برابر نیروهای کششی و برشی به تنهایی جوابگو نیست و ضعیف است، لذا بتن را با بتن تقویت می کند. نحوه میلگردگذاری متفاوت است که در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شوید.

نحوه میلگردگذاری پی منفرد

با توزیع فشار در خاک زیر پی و توزیع فشار در زیر پی وابسته به نوع خاک و سختی پی دارد.جهت سهولت قالب بندی در پای ستون اجرا می شود.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت میلگرد را به خریداران عزیز ارائه می دهد.

اصول اولیه پی ریزی

در پی‌ریزی اصول اولیه خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید و در صورت رعایت نکرد، در ادامه پروژه خود به مشکل برخواهید خورد.

عمق ایستا

اصل دیگر در فونداسیون ساختمان عمق پی است. این اصل را اکثر ساختمان سازان رعایت می کنند. در ساختمان سازی باید عمق پی ساختمان باید عمق پی ساختمان باید از عمق ایستایی بیشتر باشد. عمق ایستایی همان سطح دریاست و این عمق در هر ساختمان فرق می کند و باید محاسبه شود.

عمق یخبندان

شاید برای شما سوال باشد که یخبندان چه ربطی به ساختمان دارد. براساس تحقیق هایی که انجام شده در فصل زمستان زمانی که خاک مرطوب شروع به یخ زدن می کند، در خاک پی ساختمان حدود ۸ درصد از عمق افزایش می یابد و هر چیزی که روی خاک وجود دارد را جابجا می کند. البته این عدد برای هر کشور متفاوت است. این عدد را سازمان مقررات ملی ساختمان هر کشور بیان می کند. این عدد به سانتی متر در نقاط مختلف کشور ایران بین ۲۸ تا ۴۰ سانتی متر است.

انتخاب مهندس

شما این کار را باید قبل از شروع پی ریزی انجام دهید. یک مهندس خوب می تواند در روند اجرای فونداسیون نقش پررنگی داشته باشد. به طور مثال می تواند برای انتخاب مصالح مناسب برای اجرای پی ریزی به شما کمک کند. برای انتخاب یک مهندس خوب می توانید به پیشنهادهای آن ها برای ساخت ساختمان توجه کنید و بهترین پیشنهاد را قبول کنید.

ستون‌ها

اگر می خواهید یک ساختمان خوب و محکم داشته باشید باید تعداد ستون های ساختمان را در نظر بگیرید. در یک ساختمان کوچک معمولا از نه ستون ایستا استفاده می شود و با توجه به متراژ و طبقات ساختمان تعداد ستون ها نیز تغییر می یابد.

کیفیت مصالح

این اصل ساختمان سازی را هر کسی می داند، چه متخصص ساختمان ساز و چه یک فرد عادی. در ساختمانی که ساخته می شود، باید از بهترین مصالح استفاده شود تا خرابی به بار نیاید. همچنین باید از کیفیت مصالح در پی ریزی ساختمان نیز مطمئن شوید که ساختمان شما از پایه محکم و با اساس ساخته شود.

لایه های فونداسیون

لایه های هر پی با یکدیگر متفاوت هستند و مواد آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است. برای این که بتوانید بیش ترین بهره را از لایه های فونداسیون ببرید باید از بهترین مصالح برای ساخت آن ها استفاده کنید. لایه هایی که در ادامه به شما می گوییم در برخی از پی ها وجود داردو ممکن است یک یا دو مورد آن ها در پی های دیگر وجود نداشته باشد.

  • اولین لایه برای ساخت یک پی خوب یافتن زمین مناسب می باشد.
  • لایه بعدی استفاده از بتن مگر یا بتن خاص دیگر است.
  • در لایه بعد از بتن اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در مرحله بعد نوبت به قرار دادن صفحه‌های زیر ستون است.
  • در لایه بعدی باید آرماتورها را در داخل پی قرار دهید.
  • در مرحله بعد باید بولت‌ها را قرار بدهید.
  • و نهایتا در مرحله آخر رامکا استفاده می گردد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که هدف از پی ریزی ساختمان انتقال بار ساختمان به زمین است تا از نشست بیش از حد ساختمان جلوگیری کند و از سقوط ساختمان در اثر وارد شدن نیروهای جانبی جلو گیری نماید. قالب بندی ساختمان از لحاظ مصالح استفاده شده انواع متعددی دارند که عبارتن از: قالب بندی چوبی، فلزی و آجری.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید. ما با تکیه بر پشتوانه خود در زمینه فروش آهن آلات، همواره بهترین ها را برای شما فراهم می نماییم.

سوالات متداول دلیل استفاده از پی ساختمان

هدف از پی ریزی ساختمان چیست؟

هدف از پی ریزی ساختمان انتقال بار ساختمان به زمین است تا از نشست بیش از حد ساختمان جلوگیری کند و از سقوط ساختمان در اثر وارد شدن نیروهای جانبی جلو گیری نماید.

انواع قالب بندی ساختمان از لحاظ مصالح استفاده شده کدامند؟

۱.قالب بندی چوبی ۲.قالب بندی فلزی ۳.قالب بندی آجری

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.