میلگرد کدام کارخانه‌ها تقاضای بیشتری دارد؟

انواع میلگرد با استفاده از فرآیند نورد و عبور شمش فولادی از غلتک های مختلف تولید می شوند. تولیدکنندگان میلگرد در ایران نیز انواع میلگرد ساده و آجدار را از همین روش تولید می کنند. میلگردها از پر مصرف ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی هستند به همین دلیل آشنایی با کارخانه های تولید میلگرد که بیشترین تقاضا را در بازار دارند، به خریداران کمک شایانی خواهد کرد. زیرا میلگردهای تولیدی کارخانه های مختلف با وجود تشابه ظاهری که دارند معمولا در بسیاری مشخصات مانند وزن، ترکیب شیمیایی، استاندارد تولید و …. متفاوت می باشند. علاوه بر این، تمامی کارخانه های تولیدکننده میلگرد در کشور امکان تولید همه گریدهای میلگرد را ندارند. از این رو در این مقاله به معرفی برندها و کارخانه های معتبر تولید میلگرد با توجه به کیفیت تولید، تنوع گرید و همچنین استقبال مشتریان می پردازیم. تا پایان مقاله با دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

میلگرد چیست؟

میلگرد یک مقطع فولادی طویل و توپر است که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف به ویژه در صنعت ساخت و ساز دارد. اساس تولید میلگرد، نورد شمش فولادی است، به این صورت که شمش گداخته پس از چندین مرحله عبور از غلتک ‌ها به صورت استوانه ‌ای باریک و توپر یا همان میلگرد، از خط نورد خارج می ‌شود. ادامه فرایند تولید میلگرد وابسته به نوع استاندارد میلگرد و انواع آن، با یکدیگر تفاوت دارند.

به طور کل تمامی میلگردها را می توان به دو صورت آجدار و بدون آج دسته بندی کرد. میلگرد بدون آج یا میلگرد ساده بدون هیچ آج و برجستگی بر روی خود می باشد، اما انواع میلگرد آجدار دارای آج های متوالی هستند و از نظر شکل آج با یکدیگر تفاوت دارند. علاوه بر تفاوت ظاهری، تمامی انواع میلگردها از جنبه های دیگری مانند استاندارد تولید میلگرد، ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، کاربرد و … نیز قابل دسته بندی هستند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع دسته بندی میلگرد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع میلگرد و کاربرد آن ها

انواع میلگرد

کارخانه های تولید کننده میلگرد

تولید میلگرد در ایران بیش از نیم قرن قدمت دارد، اما پیش از آن میلگردهای مصرفی از کشورهای همسایه وارد می شد. خوشبختانه ایران در حال حاضر در تولید میلگرد به خودکفایی رسیده است و حتی کارخانه های تولید میلگرد در ایران، بخشی از محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

در حال حاضر تعداد کارخانه های تولید کننده میلگرد در ایران بیش از ۴۰ کارخانه می باشند که در مقاله ۱۵ تولیدکننده برتر میلگرد ایران به معرفی مهم ترین آن ها پرداختیم. از آنجا که تمامی این کارخانه ها تنوع  بالایی در گرید میلگرد خود ندارند، همچنین کارخانه های تولید میلگرد در روش تولید، نوع آلیاژ، ظرفیت تولید، استاندارد تولید میلگرد و کنترل کیفیت آن نیز متفاوت هستند؛ در نتیجه تنها برخی از کارخانه ها بیشترین اقبال برای خرید میلگرد در کشور را به دست می آورند و جزء پرفروش ترین ها قرار گرفته اند.

کارخانه های تولیدکننده میلگرد

همچنین علاوه بر توجه به مشخصات و ویژگی های میلگرد و کارخانه تولید کننده، در زمان خرید باید پارامتر قیمت میلگرد و مسافت حمل و نقل را نیز مد نظر قرار داد. قیمت میلگرد علاوه بر اینکه در هزینه پروژه شما نقش بسزایی دارد، تا حدودی بیان گر کیفت آن نیز می باشد. مسافت حمل و نقل نیز به منظور کاهش هزینه نحمل و نقل با توجه به محل پروژه یا محل تخلیه بار اهمیت پیدا می کند.

به همین دلیل در ادامه کارخانه های پرفروش تولید میلگرد را بر اساس ظرفیت تولید، کیفیت و تنوع محصول و همچنین پراکندگی جغرافیایی معرفی می کنیم.

کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن در سال ۱۳۵۰ در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی استان اصفهان تأسیس شد و جزء اولین تولیدکنندگان آهن آلات در کشور و بزرگترین کارخانه تولید کننده میلگرد و سایر مقاطع طویل فولادی می باشد. میلگرد ذوب آهن معروف ترین برند میلگرد در ایران است که علاوه بر رفع نیاز داخل کشور، به دلیل کیفیت بالای محصولات به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی نیز صادر می شوند.

میلگردهای تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان به صورت ساده و آجدار در گرید های A1، A2، A3 و A4 و در سایزهای ۸ الی ۳۲ میلی متر به بازار عرضه می شوند. علاوه بر میلگردهای ساختمانی، این کارخانه از جمله کارخانه ‌های تولید کننده میلگرد صنعتی نیز به شمار می‌ رود. قیمت میلگرد ذوب آهن به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا معمولا جزء بالاترین قیمت های بازار می باشد. ذوب آهن اصفهان تا کنون افتخارات بسیاری در صنعت فولاد کشور و هم به‌ صورت بین ‌المللی کسب کرده است. به ‌عنوان مثال این کارخانه توانست برای نخستین بار موفق به دریافت گواهی نامه استاندارد تولید با بالاترین سطح کیفی، گواهی نامه مطابقت میلگردهای گرید B500B از شرکت CARES انگلیس و گواهی نامه ایزو ۹۰۰۱ مدیریت کیفیت در زمینه تولیدات شمش را دریافت کند.

برای تشخیص میلگردهای تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان حروف ESCO حک شده بر روی میگرد یا بر روی پلاک بندیل میلگرد را بررسی نمایید.

کارخانه فولاد کویر کاشان

مجتمع فولاد کویر کاشان در سال ۱۳۷۹ و ابتدا با نام شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر و در زمینه بازرگانی تاسیس شد و در سال ۱۳۸۶ با هدف تولید ۳۵۰ هزار تن میلگرد شاخه و کلاف ساختمانی فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد.

کارخانه فولاد کویر کاشان امکان تولید میلگرد بر اساس استانداردهای ASTM ، BS ، DIN را دارا می باشد. همچنین این کارخانه بزرگترین تولید کننده انواع میلگرد شاخه و کلاف در بخش خصوصی است که ۱۰ درصد میلگرد ساختمانی کشور را تامین می کند. از دیگر مزایای میلگردهای تولیدی این کارخانه علاوه بر کیفیت بالای آن ها، کامل بودن سبد محصولات میلگرد شاخه و کلاف، تولید سایزهای متنوع میلگرد (میلگرد شاخه از سایز ۸ الی ۵۰ میلی متر و کلاف از سایز ۵ الی ۱۷ میلی متر) و همچنین امکان تولید میلگرد بر اساس اندازه مورد نیاز در پروژه می باشد. استحکام و قابلیت جوش پذیری بالا از دیگر ویژگی های قابل ذکر میلگردهای تولیدی کارخانه فولاد کویر است.

شناسایی میلگردهای تولید شده کارخانه فولاد کویر کاشان با توجه به علامت اختصاری  KAVIR که بر روی میلگردهای تولیدی این کارخانه و همینطور بر روی پلاک بندیل میلگردها حک می شوند، امکان پذیر است.

شرکت مجتمع فولاد خراسان

کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)  در سال ۱۳۸۰ در شهر مشهد تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در شرق کشور و در استان خراسان شناخته می شود. تجهیزات مدرن کارخانه فولاد خراسان از تکنولوژی های روز دنیا بهره می برند و به همین دلیل محصولات و میلگردهای تولیدی این کارخانه از کیفیت مطلوبی برخودار می باشند.

میلگردهای تولیدی کارخانه فولاد خراسان در دو دسته میلگرد ساده و آجدار تولید می شوند. میلگردهای ساده این کارخانه براساس استاندارد ملی شماره ۳۱۳۲ در سایزهای ۱۰ الی ۵۰ میلی متر، با مقاومت کششی ۳۶۰ و تنش تسلیم ۲۴۰ تولید می گردد. میلگردهای آجدار نیشابور نیز در دو نوع آجدار جناغی و مرکب و در سایزبندی ۱۰ الی ۳۲ میلی متر تولید می گردد. میلگرد آجدار این کارخانه از مقاومت کششی ۶۰۰-۵۰۰ و تنش تسلیم ۴۰۰-۳۴۰ برخوردار هستند و همچنین تحت استاندارد ملی ۳۱۳۲ طراحی و تولید می شوند. لازم به ذکر است که میلگردهای شرکت مجتمع فولاد خراسان  با تکنولوژی کوئنچ تمپر تولید می شوند.

علامت اختصاری میلگرد کارخانه فولاد خراسان (نیشابور) عبارت حک شده KSCCO بر روی میلگردهای این کارخانه می باشد.

فولاد آذربایجان میانه

کارخانه فولاد میانه در سال ۱۳۶۸ تاسیس شد و به عنوان اولین تولید کننده میلگرد در شمال غرب ایران در ۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان میانه از توابع استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۷۹ به بهره ‌برداری رسید. از جمله ویژگی ها و مزایای میلگردهای تولیدی این کارخانه کیفیت بالا و تولید مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی و همچنین به کارگیری تجهیزات و ماشین آلات روز می باشد.

در این کارخانه انواع میلگرد ساده و آجدار برای مصارف ساختمانی و صنعتی مطابق با استاندارد DIN 488 تولید می گردد. میلگردهای آجدار شاخه ای این کارخانه با استاندارد A3  و در سایزهای ۱۰ الی ۳۲ میلی متر و میلگردهای ساده نیز در سایزهای ۴ الی ۵۰ میلی متر، مطابق با استاندارد ۱۰۱۳ DIN تولید می شوند.

علامت میلگرد میانه که به وسیله آن می توانید میلگردهای تولیدی کارخانه فولاد میانه آذربایجان را شناسایی کرد، عبارت FF حک شده بر روی میلگردهاست.

مجتمع فولاد روهینا

مجتمع فولاد روهینا جنوب با هدف تولید محصولات مختلف فولادی در سال ۱۳۸۹ و در استان خوزستان تاسیس گردید. از جمله مهم ترین ویژگی های این کارخانه پیوستگی کامل خطوط تولید آن است، به این معنا که شمش خروجی از ریخته گری، بدون برش وکوره میانی، وارد خط تولید نورد می گردد. این تغذیه گرم و پیوسته در کلیه مراحل، باعث صرفه جویی حداقل ۳۰ ٪ در انرژی مصرفی کارخانجات آن خواهد شد. همچنین تولید میلگرد استاندارد با وزن سبک، یکی دیگر از ویژگی های بارز میلگردهای این کارخانه می باشد. این ویژگی به جهت توجیه اقتصادی پروژه اهمیت زیادی پیدا می کند.

بخش نورد پیوسته کارخانه روهینا انواع میلگرد گرید A1 تا A4 را در سایزهای ۸ الی ۴۰ را تولید می نماید. همچنین سایزهای ۵ الی ۱۶ میلگردها نیز به صورت کلاف تولید می شوند. میلگرد فولاد روهینا جنوب مطابق با استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲، استاندارد ASTM A615  ایالات متحده آمریکا و استانداردBS 4449  انگلستان تولید می شود. میلگرد روهینا جنوب علاوه بر مصرف داخلی، به طور گسترده به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشور عراق نیز صادر می گیرد.

میلگردهای تولیدی کارخانه فولاد روهینا جنوب با علامت حک شده ROUHINA بر روی میلگرد قابل شناسایی است.

 

صنایع فولاد بردسیر کرمان

شرکت صنایع فولاد کرمان (بردسیر) به عنوان اولین و قدیمی ترین صنایع فولادی جنوب شرق کشور در سال ۱۳۶۹ در استان کرمان تاسیس شد و در سال ۱۳۹۸ به شرکت صنایع فولاد مشیز بردسیر تغییر نام داد .

محصولات کارخانه مشیز بردسیر کرمان انواع میلگرد آجدار و انواع شمش با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰.۰۰۰ الی ۴۲۰.۰۰۰ تن می باشد.

برخی کارخانه های تولیدکننده میلگرد به جای حک حروف اختصاری نام کارخانه بر روی میلگرد، از یک علامت یا مشخصه کوچک بر روی میلگردهای تولیدی خود استفاده می کنند. کارخانه فولاد مشیز بردسیر یکی از این نوع کارخانه ها می باشد که در شکل زیر علامت اختصاری آن را مشاهده می کنید.

کارخانه آریان فولاد

کارخانه نورد آریان فولاد در سال ۱۳۸۰ و در زمینی به مسافت ۲۲۰۰۰۰ متر مربع در شهرستان بوئین زهرا (در کیلومتر ۱۵ جاده بوئین زهرا-اشتهارد) تاسیس گردید. در حال حاضر این مجموعه به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تمام خصوصی مقاطع فولادی از جمله میلگرد در کشور و خاورمیانه تبدیل شده است. میلگردهای ساده و آجدار تولیدی این کارخانه در سه خط نورد و در سایزهای ۱۰ الی ۳۲ میلی متر تولید می شود. همچنین این شرکت قادر است محصولات تولیدی را بنا به درخواست و سفارشات مشتریان در هر سایز و ابعاد تولید نماید.

میلگردهای آجدار تولیدی کارخانه نورد آریان فولاد با دو علامت اختصاری AS-JU  و AS-CT تولید می شوند.

کارخانه صبا فولاد زاگرس

شرکت صبا فولاد زاگرس در آذرماه ۱۳۸۸ و در زمینی به مساحت ۲۷۰ هزار متر مربع در شهرک صنعتی سفید دشت استان چهار محال و بختیاری به ثبت رسید. این مجتمع به منظور اجرای دو واحد فولادسازی و مقاطع فولادی با ظرفیت اسمی ۴۵۰ هزار تن در سال، برنامه ریزی شد. محصولات کارخانه صبا فولاد زاگرس انواع میلگرد آجدار A3 و A4 سایز ۱۰ تا ۴۰ میلی متر می باشد. همچنین این شرکت قابلیت تولید میلگرد با طول سفارشی (طول های ۶، ۹ و ۱۲ متر)  بر اساس اعلام نیاز مشتری را داراست. مزیت دیگر این کارخانه تولید میلگرد منطبق با استاندارد ۳۱۳۲ برای بازار داخلی و منطبق با استانداردهای بین المللی (ASTM A615،GOST 34028 ، BS4449، DIN488،TS708 ,…) به منظور صادرات می باشد.

مشخصه میلگرد کارخانه صبا فولاد زاگرس علامت اختصاری  SFZ است که بر روی میلگردهای تولیدی این کارخانه حک می شود.

کارخانه سیادن ابهر

کارخانه فولاد سیادن ابهر در سال ۱۳۸۵ در شهرستان ابهر استان زنجان و با ظرفیت ۲۸۸ هزار تن تاسیس شد. در حال حاضر این کارخانه یکی از تولیدکنندگان برتر استان زنجان به شمار می رود. محصولات تولیدی کارخانه سیادن ابهر انواع میلگرد آجدار گرید A2 و A3 در سایزهای ۱۰ الی ۲۲ میلی متر می باشد. همچنین میلگردهای کارخانه فولاد سیادن ابهر از جمله مهم ‌ترین و اصلی‌ ترین تولیداتی هستند که در بورس کالا عرضه می‌ شوند.

نحوه تشخیص کارخانه تولیدکننده میلگرد

روش های مختلفی برای شناسایی کارخانه تولید کننده میلگرد وجود دارد، توجه به علامت اختصاری میلگرد که بر روی میلگردها حک می شود یکی از این روش هاست. روش های دیگر تشخیص و شناسایی مشخصات میلگرد شامل استفاده از کارت مشخصات محصول و یا گواهی نامه فنی میلگرد می باشد.

کارت مشخصات محصول

در زمان فروش میلگرد، بسته بندی میلگردها که به آن ها بندیل میلگرد می گویند همراه با کارت مشخصات محصول عرضه می شود. پلاک بندیل یا کارت مشخصاتی که روی هر بندیل میلگرد قرار داده می شود شامل اطلاعاتی مانند نام شرکت تولید کننده، فرآیند تولید محصول و همینطور ترکیب شیمیایی و آلیاژی میلگرد است، اما اگر بندیل میلگردی فاقد کارت مشخصات باشد باید با استفاد از حک روی میلگرد یا همان علامت اختصاری میلگرد، کارخانه سازنده را شناسایی کرد.

علامت اختصاری میلگرد

منظور از علامت اختصاری میلگرد، عبارتی است که بر روی میلگردها در زمان تولید در کارخانه حک می شود. تمامی میلگردهای آجدار کارخانه ها باید دارای علامت اختصاری بر روی میلگردهای خود باشند. این علامت اختصاری به ترتیب زیر بر روی میلگرد حک می شود (از چپ به راست):

 روش تولید – مشخصه آج – نام کارخانه ( یا علامت کارخانه)

علامت اختصاری میلگرد

گواهینامه فنی

گواهینامه فنی میلگرد برای محموله هایی که بیش از یک ظرفیت (بیش از ۲۲ تا ۲۷ تن) باشند، از طرف تولید کننده صادر می شود و باید همراه محموله به مصرف کننده تحویل شود. از جمله اطلاعاتی که در این گواهینامه درج می شود نام و نشانی کارخانه سازنده است.

جمع بندی

مشخصات و ویژگی های میلگردهای تولیدی کارخانه های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال وزن میلگردهای تولیدی کارخانه ها با سایز یکسان، ممکن است متفاوت باشند. این مسئله مربوط به استاندارد تولید میلگرد و رعایت جدول وزنی استاندارد است. همچنین همه کارخانه ها امکان تولید تمامی گریدهای میلگرد را ندارند. از این رو در این مقاله سعی کردیم پرفروش ترین کارخانه های تولید میلگرد که توانایی بیشتری در پاسخگویی به نیاز مشتریان را دارند معرفی کنیم.

سوالات متداول کارخانه های تولیدکننده میلگرد

میلگرد چیست؟

میلگرد نوعی پروفیل طویل و توپر می باشد که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف و به ویژه صنعت ساخت و ساز دارد.

متداول ترین انواع میلگرد کدامند؟

میلگرد به دو صورت آجدار و بدون آج تولید و عرضه می شود.

مهم ترین کارخانه های تولیدکننده میلگرد کدامند؟

۱.کارخانه ذوب آهن اصفهان ۲.کارخانه فولاد کویر کاشان ۳.مجتمع فولاد خراسان ۴.فولاد آذربایجان میانه ۵.مجتمع فولاد روهینا ۶. فولاد زاگرس ۷.کارخانه آریان فولاد ۸.کارخانه سیادن ابهر

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.