انواع روش‌های برش لوله فولادی

آیا با انواع روش های برش لوله های فولادی آشنا هستید؟ هر کدام از روش های برش لوله های فولادی چه مزایا و کاربردی دارند؟ لوله های فولادی دارای آلیاژهای مختلفی می باشند و عملیات برش به سختی بر روی آن ها انجام می شود. لازم است بدانید لوله های فولادی به روش های مختلفی برش داده می شوند.

ضایعات و براده هایی که هنگام برش لوله فولادی تولید می شود، چسبنده هستند و سطح تماس تجهیزات برش را می پوشانند. جدا کردن این براده ها کار سختی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع روش های برش لوله های فولادی و مزایا و کاربرد هر روش با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

انواع برش لوله فولادی

لوله فولادی را می توان لوله استوانه ای بلندی دانست که دو سر باز و تو خالی است و سطحی دایره ای شکل دارد. لوله در جنس های مختلف پلاستیکی، فولادی، بتنی، پی وی سی، استیل، آلومینیوم و غیره به تولید می رسد. این لوله برای جابجایی و انتقال سیالات استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لوله های فولادی و کاربرد آن ها در صنایع مختلف، مقاله “لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟” را مطالعه نمایید.

برش لوله فولادی، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که شامل موارد زیر می‌باشد. متداول ترین روش های برش لوله فولادی عبارت است از:

  • برش به روش پلاسما
  • برش به روش واتر جت
  • برش با استفاده از وایرکاتینگ
  • برش به وسیله ماشین تراش اتوماتیک
  • برش با استفاده از شعله (هوا گاز)
  • برش با استفاده از دستگاه اره فلزی
  • برش با استفاده از دستگاه جوشکاری
  • برش با استفاده از دستگاه چرخشی اتوماتیک
  • برش با استفاده از دستگاه فرز سنگی
  • برش با استفاده از دستگاه لیزر
انواع روش های برش لوله فولادی
انواع روش های برش لوله فولادی

در ادامه به بررسی و توضیح کامل هر کدام می پردازیم.

برش لوله فولادی به روش پلاسما

در روش پلاسما، مشعلی درون دستگاه تعبیه شده است که گاز را به صورت فشرده و با سرعت بسیار بالا خارج می کند. در این روش برش به صورت اتوماتیک بوده که اجرای آن سرعت بالایی دارد. البته بعد از برش، مقادیر زیادی از براده های فولاد در دیواره داخلی لوله باقی می ماند. تمیز کردن این براده ها به خصوص اگر لوله ها خنک شود، بسیار سخت می باشد. همچنین در دهانه لوله تغییر رنگ ایجاد خواهد شد که لازم است بعد از برش، مجددا تمیز و بی رنگ شود.

برش لوله فولادی به روش واتر جت

آب دارای قدرت بسیار زیادی بوده که از آن برای برش لوله های فولادی استفاده می‌شود. برش های انجام شده با استفاده از این دستگاه، کیفیت بسیار بالایی دارند. اما هزینه خرید و نگهداری این دستگاه، در مقایسه با سایر دستگاه های دیگر، بسیار بالا است. به همین جهت حتی با وجود کیفیت بالای دستگاه برش جت آب، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

برش لوله فولادی به وسیله دستگاه لیزر

این دستگاه قدرت بسیار بالایی داشته که عملیات برش در آن با دقت زیاد و در سرعت بالا صورت می گیرد. هزینه خرید و نگهداری تجهیزات این دستگاه همانند دستگاه واترجت، بسیار گران است. بنابراین از این دستگاه بیشتر برای کارخانه های صنعتی بزرگ که تعداد برش زیادی در آن انجام شود، استفاده می شود.

برش لوله فولادی با استفاده از وایرکاتینگ

یکی از بهترین روش های برش، برش لوله فولادی با استفاده از این روش است، که نتیجه کار در آن کیفیت بالایی دارد. البته در این روش، در لوله مقداری تغییر رنگ ایجاد می شود که با سمباده می توان مجددا آن را جلا داد. در این روش، سرعت برش لوله فولادی بسیار کند است و ساعت های زیادی ممکن است طول بکشد.

نکته: برش لوله فولادی، فرآیندی است که اجازه می‌دهد از هر لوله به هر سایز و اندازه‌ای که مورد نیاز است، استفاده نماییم. 

برش لوله فولادی به وسیله ماشین تراش اتوماتیک

برش با استفاده از این روش همانند روش های دیگر، کیفیت بالایی در نتیجه کار ایجاد می کند. اما لازم است بدانید استفاده از این روش برای همه لوله های فولادی مجاز نیست و تنها برای لوله هایی که دیواره ضخیمی ندارند، مجاز است. دستگاه تراش اتوماتیک هزینه بالایی دارد، اما به نسبت دارای عمر مفید طولانی می باشد.

همچنین پس از اتمام برش، در محل برش، سطحی صاف و هموار داریم که مانند روش های دیگر براده و ضایعاتی از فولاد در محل برش ایجاد نمی شود. برای استفاده از این دستگاه لازم است بدانید هر نیروی انسانی نمی تواند از این روش استفاده کند و قبل از استفاده باید، آموزش های لازم به نیرو داده شود. این روش برای لوله های بلند مناسب نیست، زیرا هنگام برش باید به طور مداوم تنظیم و جابجایی لوله انجام شود.

برش لوله فولادی با استفاده از شعله (هوا گاز)

در این روش، از شعله زیادی استفاده می شود که باعث تغییر رنگ در دهانه لوله فولادی می شود، بنابراین روش مناسبی برای برش لوله نیست. همچنین استفاده از این روش، باعث اکسید شدن آلیاژهای موجود در فولاد و فولادهای ضد زنگ می شود، به همین جهت بهتر است از این روش برای برش لوله استفاده نکنیم.

برش لوله فولادی با استفاده از دستگاه اره فلزی

دستگاه برش اره فلزی، علاوه بر انجام برش خوب، می توان چندین برش به طور همزمان انجام داد. البته به علت چسبیدن براده های آهن به لوله فولادی، کیفیت برش در این دستگاه پایین است. در این دستگاه از وسایلی چون صفحات کرومی یا تیغه های اره بر نیتریدی استفاده می شود. نوع تیغه مورد استفاده برای برش لوله های فولادی اهمیت بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال استفاده از تیغه های تیتانیوم، توصیه می شود که برای برش لوله های فولادی به هیچ عنوان از این تیغه استفاده نشود. زیرا این تیغه ها دارای ناخالصی بوده که باعث تغییر شکل لوله فولادی پس از برش می شود. برای برش لوله های فولادی، تیغه های این دستگاه باید به طور کامل تیز باشند، به همین جهت این تیغه ها به طور مداوم تعویض می شوند. هنگام کار با این تیغه ها، اگر با احتیاط رفتار نکنید سریع می شکنند.

برش لوله فولادی با استفاده از دستگاه جوشکاری

در صورت استفاده از دستگاه جوشکاری، هیچ تغییر رنگی در لوله های فولادی ایجاد نمی‌شود. اما عیب این روش این است که هنگام استفاده از دستگاه جوشکاری، آلاینده‌ های زیادی تولید می‌شود که ضرر زیادی به کارگر می ‌رساند. همچنین پس از اجرای برش به دیواره داخلی لوله، براده ‌هایی از فولاد (مثل مواد مذاب) می‌چسبد که جدا کردن آن ها کار بسیار دشواری می باشد. در صورتی که امکان استفاده از روش های بهتر وجود نداشته باشد، استفاده از روش جوشکاری برای برش لوله فولادی نسبت به روش اکسیژن، مناسب تر است.

برش لوله فولادی با استفاده از دستگاه چرخشی اتوماتیک

کارایی دستگاه چرخشی اتوماتیک همانند دستگاه تراش اتوماتیک است، با این تفاوت که قسمت چرخنده در این دستگاه، هنگام برش می‌چرخد و لوله ثابت می ماند. اما همانطور که گفتیم مشکل دستگاه تراش اتوماتیک این است که لوله باید به طور مداوم تنظیم شود که وجود این مشکل باعث می‌شود که استفاده از این دستگاه برای لوله ‌های بلند مناسب نباشد. با توجه به قطر لوله فولادی دهانه چرخشی دستگاه اتوماتیک تنظیم می‌شود. که این موضوع استفاده از این دستگاه را برای لوله‌ های با قطر بالا امکان پذیر کرده است.

این دستگاه برای هر نوع کارگاهی، به راحتی قابل حمل و مناسب می باشد. ولی دستگاه های برش دیگر باید در یک مکان ثابت باشند و قابل حمل نیستند. این دستگاه دارای دو تیغه برای برش می باشد که وظیفه‌ یکی از برش ها، اجرای عملیات برش و تیغه‌ بعدی کار هموار کردن و اصلاح برش را انجام می دهد. به همین جهت برش انجام شده کیفیت بالایی دارد. تیز کردن این تیغه ها کار بسیار راحتی بوده و با استفاده از فرز سنگی صورت می‌گیرد همچنین این تیغه ها طول عمر طولانی می باشد.

برش لوله فولادی با استفاده از دستگاه فرز سنگی

دستگاه فرز سنگی، دارای تیغه های بسیار سختی برای برش می باشد. استفاده از این دستگاه، از چسبیدن براده ‌های آهن به لوله فولادی جلوگیری می‌کند. این دستگاه برش با کیفیتی ایجاد می‌کند و به نسبت هزینه‌ پایینی دارد. دستگاه فرز سنگی به مقدار زیادی دیسک ساینده ‌ای نیاز دارد و این دیسک‌ ها باید به طور مداوم تعویض شوند تا برای انجام برش تیزی مورد نیاز را داشته باشند، به همین جهت بیشتر برای لوله‌ هایی با قطر کوچک استفاده می‌شود.

برش لوله فولادی با استفاده از دستگاه لیزر

دستگاه لیزر نوری دارای قدرت بسیار بالایی می باشد که هنگام اجرای عملیات برش دقت زیادی در زمان کار دارد و این کار در زمان کمی انجام می شود. خرید و نگهداری این دستگاه نیز همانند دستگاه واترجت، هزینه‌ بالایی دارد و این دستگاه بیشتر برای کارخانه‌ های بزرگ و صنعتی که تعداد برش زیادی انجام می شود مناسب است.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله فولادی را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

ابزارآلات مورد نیاز برای استفاده در دستگاه‌های برش لوله فولادی

در دستگاه ‌های برش لوله فولادی از ابزارهایی استفاده می ‌شود که شامل موارد زیر می‌باشد.

لوله بر

استفاده از این وسیله در دستگاه ‌های برش برای افزایش دقت و افزایش سهولت کار استفاده می‌شود. به طور کلی تولید لوله بر، در دو نوع زیر می باشد.

  • لوله بر دستی
  • لوله بر برقی

برای این که لوله بر بتواند برشی یک دست روی لوله‌ ها ایجاد کند از قسمت ‌های مختلفی از جمله غلتک، بدنه، تیغه و دسته تشکیل شده است.

کمان اره

این محصول همان تیغ های اره ای هستند که عملیات برش را انجام می‌دهند و شامل پین، صلیبی نگهدارنده، کمان، قطعه راهنما، دسته می‌باشد.

سر بک برش

از سر بک برش در صورت نبود لوله بر برقی استفاده می شود و این وسیله همانند لوله بر برقی برای افزایش دقت در برش به ویژه برای لوله ‌های با قطر بالای ۱۰ سانتی متر به کار گرفته می‌شود.

تیغه اره

مهم ترین قسمت دستگاه برش، تیغه اره است که یکی از تجهیزات کمان اره می باشد و وظیفه‌ برش لوله فولادی را به عهده دارد. تولید تیغه های اره از جنس های مختلفی می‌باشد که از هریک برای کاربرد خاصی استفاده می شود. دندانه های این تیغه، هرچه ریزتر باشند فلزات سخت تر بهتر برش می‌خورند.

ابزار برش لوله فولادی
ابزار برش لوله فولادی

جمع بندی

لوله فولادی، لوله استوانه ای بلند است که دو سر آن باز و تو خالی است و سطحی دایره ای شکل دارد. لوله فولادی برای جابجایی و انتقال سیالات استفاده می شود. متداول ترین روش های برش لوله فولادی عبارت است از: برش به روش پلاسما، برش به روش واترجت، برش به روش دستگاه لیزر، برش به روش وایرکاتینگ، برش به روش ماشین تراش اتوماتیک، برش به روش شعله، برش به روش دستگاه اره فلزی، برش به وسیله جوشکاری، برش چرخشی اتوماتیک، برش به روش فرز سنگی.

سوالات متداول انواع روش های برش لوله های فولادی

لوله فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله فولادی، لوله استوانه ای بلندی است که دو سر باز و تو خالی است و سطحی دایره ای شکل دارد. لوله فولادی برای جابجایی و انتقال سیالات استفاده می شود.

متداول ترین روش های برش لوله های فولادی کدامند؟

متداول ترین روش های برش لوله فولادی عبارت است از: برش به روش پلاسما، برش به روش واترجت، برش به روش دستگاه لیزر، برش به روش وایرکاتینگ، برش به روش ماشین تراش اتوماتیک، برش به روش شعله، برش به روش دستگاه اره فلزی.

کدام روش برش لوله فولادی، کیفیت بهتری ارائه می دهد؟

برش به روش وایرکاتینگ، یکی از بهترین روش های برش لوله فولادی است، که نتیجه کار در آن کیفیت بالایی دارد.

متداول ترین ابزار برش لوله های فولادی کدامند؟

متداول ترین ابزارآلات برش لوله های فولادی عبارتند از: تیغه اره، سربک برش، کمان اره، لوله بر.

انواع لوله بر کدامند؟

لوله بر دستی و لوله بر برقی از انواع لوله بر هستند.

استفاده از دستگاه جوشکاری برای برش لوله های فولادی چه معایبی دارد؟

عیب این روش این است که هنگام استفاده از دستگاه جوشکاری، آلاینده‌ های زیادی تولید می‌شود که ضرر زیادی به کارگر می ‌رساند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.