راهنمای خرید میلگرد ساده + روش استعلام قیمت

در راهنمای خرید میلگرد ساده، نکات اختصاصی خرید این میلگرد را در سه بخش: اطلاعات مهم قبل از خرید، روش خرید و نکات بعد از خرید بررسی می کنیم. در صورتی که قصد خرید میلگرد ساده را دارید، بدون آگاهی از نکات مهم مربوطه، اقدام نکنید.  با این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید تا خریدی مطمئن و با کیفیت را تجربه کنید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید میلگرد ساده

معرفی میلگرد ساده

میلگرد ساده یا میلگرد A1، میلگردی صاف و بدون آج است. دارای تنش تسلیم ۲۴۰ مگاپاسکال، استحکام کششی ۳۶۰ مگاپاسکال و تغییر شکل نسبی ۲۵ درصد است و به همین دلیل به آن میلگرد نرم نیز می گویند. میلگرد ساده برای آهنگری، تغییر شکل و عملیات جوشکاری مناسب است و به طور کلی به عنوان یک میلگرد داکتیل (به معنی شکل پذیر) شناخته می ‌شود. مشخصات کامل میلگرد ساده، مانند: انواع، ترکیب شیمیایی، روش تولید و کاربرد آن را می توانید به طور کامل در مقاله زیر بخوانید. در ادامه، اختصاصا راهنمای خرید میلگرد ساده و نکات مهم مربوط به خرید میلگرد ساده را در اختیارتان قرار می دهیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی میلگرد ساده A1 (داکتیل)

میلگرد ساده چیست

انواع میلگرد ساده

۱- انواع میلگرد ساده از نظر پرداخت سطح: میلگرد ساده به دو صورت میلگرد ساده صنعتی و میلگرد ساده پولیش (ترانس) تولید می شود. (میلگرد با دستگاه های پولیش، کاملا براق و صیقلی می شود که به آن میلگرد ساده پولیش یا میلگرد ترانس می گویند. طی این فرآیند، ۲ میلی متر از سطح میلگرد برداشته می شود. این میلگرد بنا به کاربرد، در سایزهای مختلف تولید و عرضه می شود.)

۲- انواع میلگرد ساده از نظر آلیاژ: میلگرد ساده در انواع آلیاژ CK45، CK70، CK10، CK12 و … قابل تولید است  که با آن ها میلگرد آلیاژی می گویند.

۳- انواع میلگرد ساده از نظر روش ساخت: میلگرد ساده موجود در بازار به دو روش تولید یا ساخته می شود:

  • میلگرد ساده فابریک: این نوع میلگرد، مانند روش تولید میلگرد آجدار طی فرآیند نورد گرم تولید می شود. روش شناخت این میلگرد رنگ آن می باشد به این صورت که میلگرد ساده فابریک، مشکی رنگ است و همچنین قیمت بیشتری نسبت به نوع دیگر دارد.
  • میلگرد ساده نوردی: نوع دیگر میلگرد ساده، میلگرد ساده نوردی است که قرمز رنگ می باشد. این نوع میلگرد ساده با کشش سرد شمش فولادی ساخته می شود و به دلیل نیاز به تجهیزات کمتر در تولید، روش تولید ساده تر و همچنین مقاومت پایین تر، قیمت کمتری نسبت به میلگرد ساده فابریک دارد.

نکته: به دلیل تفاوت خواص و کاربرد دو نوع میلگرد ساده ترانس و آلیاژی، متعاقبا راهنمای خرید آن ها نیز متفاوت است. در این راهنمای خرید اختصاصا نکات خرید میلگرد ساده صنعتی را بررسی می کنیم، اما اگر بخواهید نکات خرید میلگرد آلیاژی و ترانس را بدانید کافی است راهنمای خرید آن ها را بخوانید.


برای خرید میلگرد ساده باید چه اطاعاتی داشته باشیم؟

در خرید میلگرد ساده قبل از هری چیز باید نسبت به اطلاعات زیر آگاه باشید.

اطلاعات لازم قبل از خرید میلگرد ساده

۱- اصطلاحات مربوط به میلگرد ساده

اولین قدم در راهنمای خرید میلگرد بدون آج یا میلگرد ساده، آشنایی با نکات و اصطلاحات مربوط به این نوع میلگرد است.نکاتی که قبل از خرید میلگرد ساده باید در مورد آن بدانید شامل موارد زیر می شود:

  • نام های دیگر میلگرد ساده: آرماتور، میلگرد نرم، میلگرد A1
  • کاربرد: یکی از کاربردهای میلگرد ساده در ساختمان سازی است، اما بیشترین مصرف آن در صنعت، ساخت پیچ و مهره، میخ، ماشین آلات و اتصالات می باشد. از میلگرد ساده سایز پایین در ساخت مفتول نیز استفاده می گردد.
  • انواع سایز میلگرد ساده: سایز میلگرد بدون آج از ۶ تا ۵۰ میلی متر قابل تولید است، اما بیشترین سایز آن در بازار، ۸ تا ۴۲ میلی متر می باشد.
  • طول میلگرد ساده: هر شاخه میلگرد ساده در طول ۶ یا ۱۲ متر تولید می شود.
  • وزن میلگرد ساده: وزن هر بندیل میلگرد ساده با توجه کارخانه تولیدکننده، سایز میلگرد ساده و طول آن متفاوت است.

۲- چگونه وزن میلگرد بدون آج محاسبه می شود؟

فرمول محاسبه وزن میلگرد ساده یا بدون آج، مشابه محاسبه وزن میلگرد آجدار و به صورت زیر است:

وزن میلگرد = (قطر×قطر÷۱۶۲)×طول میلگرد

توجه کنید هنگام خرید میلگرد ساده، حتما وزن میلگرد مطابق استانداردهای موجود باشد.

۳- چگونه قیمت میلگرد ساده محاسبه می شود؟

قیمت میلگرد ساده در بازار به صورت روزانه اعلام می شود و تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می گردد. مهم ترین پارامترهای موثر در قیمت میلگرد بدون آج یا ساده، عبارتند از:

  • هزینه مواد خام (مانند شمش)
  • هزینه انرژی مورد نیاز برای تولید
  • میزان عرضه و تقاضا
  • هزینه حمل و نقل

علاوه بر عوامل فوق، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، قیمت جهانی میلگرد و شرایط اقتصادی جهانی نیز در تعیین قیمت میلگرد ساده تاثیرگذارند. اما از منظر مقایسه باید بدانید قیمت میلگرد ساده بالاتر از میلگرد آجدار است.

۴- دلایل گران بودن میلگرد ساده

همانطور که اشاره کردیم، تفاوت قیمت میلگرد ساده و آجدار نسبتا زیاد است. به این صورت که قیمت میلگرد ساده، بالاتر از میلگرد آجدار در سایز مشابه است. از مهم ترین دلایل گران تر بودن میلگرد ساده نسبت به آجدار، کاربرد میلگرد ساده است. زیرا میلگرد ساده، یکی از محصولات مهم در پروژه های ساخت و ساز و همچنین مواد اولیه مورد نیاز در صنایع مختلف است.

در عین حال، میلگرد ساده کارخانه های مختلف نیز قیمت متفاوتی دارند. هر کارخانه با توجه به روش و کیفیت تولید خود، میلگرد ساده با قیمت متفاوتی را به بازار ارائه می کند. برای راحتی و دسترسی سریع، قیمت روز میلگرد ساده تمامی کارخانه ها را می توانید در صفحه زیر مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.

مشاهده قیمت و خرید میلگرد ساده (A1)

آهن ملل؛ فروش انواع میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز میلگرد ساده

برای استعلام قیمت میلگرد ساده باید چه اطلاعاتی داشته باشیم؟

زمان استعلام قیمت و خرید میلگرد ساده باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام کنید تا کارشناس فروش با توجه به درخواست شما قیمت مورد نظر را اعلام نماید.

برای استعلام قیمت میلگرد ساده باید چه اطلاعاتی داشته باشیم؟
  • سایز درخواستی
  • طول شاخه (۶ یا ۱۲ متری)
  • تناژ درخواستی یا تعداد شاخه
  • برند میلگرد (در صورت درخواست)

همچنین اگر میلگرد ساده را برای کاربرد خاصی نیاز دارید، باید نکات مهم مربوط به آن کاربرد را به فروشنده اعلام نمایید. و یا کاربرد مورد نظر را به فروشنده اعلام کنید تا راهنمایی لازم به شما ارائه شود. این نکات اضافه، شامل موارد زیر است:

  • آلیاژ میلگرد ( به طور مثال ۳SP یا ۵SP)
  • قابلیت انعطاف میلگرد
  • قابلیت کشسانی میلگرد
  • میزان مقاومت تسلیمی یا تنش تسلیم میلگرد (میزان و مقدار نیرویی که به میلگرد وارد می شود، اما باعث تغییر شکل آن نمی شود)

بهترین روش خرید میلگرد ساده کدام است؟

خرید میلگرد از سه روش امکان پذیر است:

  • خرید از کارخانه
  • خرید از بورس کالا
  • خرید از شرکت های بازرگانی و بنگاه ها

بزرگترین مزیت خرید میلگرد ساده از کارخانه یا بورس کالا، تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار است. اما به دلیل محدودیت های زمانی، همچون عدم عرضه روزانه، به علاوه الزام خرید با تناژ بالا، محدودیت جغرافیایی کارخانه و … این روش خرید، محبوبیت زیادی ندارد. (در صورتی که علاقه دارید در مورد این روش ها بیشتر بدانید، توصیه می کنیم نحوه خرید میلگرد از بورس کالا را بخوانید.)

برای فعالان صنایع، به خصوص حوزه ساخت و ساز، محبوب ترین روش خرید، خرید از شرکت های بازرگانی است؛ زیرا علاوه بر نبود تمامی محدودیت های عنوان شده، می توانید میلگرد ساده را در سایزهای مختلف، از هر کارخانه درخواستی، با تناژ متغیر از نزدیک ترین انبار به محل پروژه خود دریافت نمایید.

روش خرید میلگرد ساده از شرکت آهن ملل

روش خرید میلگرد ساده از شرکت آهن ملل

اگر قصد خرید میلگرد ساده از شرکت های بازرگانی دارید، کافی است اطلاعاتی که در بالا گفتیم، مخصوصا سایز مورد نظر خود را انتخاب کرده و با آهن ملل تماس بگیرید. کارشناسان فروش ما با توجه به درخواست شما، مشاوره لازم را ارائه داده و بهترین پیشنهاد را اعلام می کنند. مراحل استعلام قیمت و خرید میلگرد ساده در شرکت آهن ملل به صورت زیر می باشد:

۱- دریافت اطلاعات میلگرد از مشتری و ارائه مشاوره
۲- اعلام مناسب ترین قیمت
۳- دریافت تایید از مشتری و دریافت بیعانه
۴- تسویه کامل در روز بعد
۵- دریافت آدرس دقیق و ارسال بار
۶- تسویه نهایی با توجه به وزن باسکول
۷- ارسال فاکتور رسمی

بعد از خرید میلگرد ساده به چه مواردی توجه کنیم؟

نکات بعد از خرید میلگرد ساده

خرید شما بعد از دریافت محصول به اتمام نمی رسد! زمانی که از سلامت و اصالت میلگرد دریافتی مطمئن شدید، می توانید خرید خود را کامل و حرفه ای بدانید.

نکاتی که باید بعد از تحویل بار به آن توجه کنید، شامل موارد زیر می شود:

۱- بررسی اصالت میلگرد: طبق استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲، هیچ الزامی به حک علامت اختصاری روی میلگردهای ساده نیست. پس برای شناسایی کارخانه تولیدکننده و اطلاعات میلگرد، باید از روش های دیگری استفاده کرد.

مطمئن ترین راه برای بررسی اصالت میلگرد ساده، توجه به پلاک بندیل میلگرد و اطلاعات مندرج در فاکتور خرید است. در این راستا اطلاعات پلاک بندیل و مطالب درج شده در فاکتور را بررسی و با یکدیگر مطابقت دهید. نمونه ای از پلاک بندیل میلگرد ساده را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

پلاک بندیل میلگرد ساده

۲- توجه به وزن میلگرد: حتما وزن میلگرد (وزن مشخص شده در برگه باسکول) را با وزن فاکتور مطابقت دهید. در صورت مغایرت، حتما با فروشنده در میان بگذارید.

۳- بررسی سلامت میلگرد: میلگرد را از نظر ویژگی های ظاهری بررسی کنید. میلگرد باید بدون زنگ زدگی و بدون انحنا در طول باشد. البته ممکن است روی میلگرد، کمی زرد رنگ باشد، اما اگر این گَرد زنگ با دست از بین برود، جای نگرانی نیست.

نکته: در صورتی که علاوه بر میلگرد ساده، قصد خرید میلگرد آجدار نیز دارید، در مقاله راهنمای خرید میلگرد، می توانید نکات جامع و کاملی در مورد خرید انواع میلگرد بخوانید. برای این منظور وارد لینک زیر شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: جامع ترین راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد

سخن آخر

در راهنمای خرید میلگرد ساده، نکات اختصاصی خرید این میلگرد را در سه بخش: اطلاعات مهم قبل از خرید، روش خرید و نکاتی بعد از خرید بررسی کردیم تا با اطلاعات کامل به خرید این محصول اقدام کنید. با مطالعه بخش سوالات متداول، تجربه بهتری از خرید خواهید داشت.

سوالات متداول

چه کارخانه هایی میلگرد ساده تولید می کنند؟

مهم ترین کارخانه های تولید کننده میلگرد ساده شامل کارخانه های زیر می شود:
– کارخانه کویر کاشان
– آذرگستر سدید
– آیین صنعت
– نوین متین
– کاوه تیکمه داش

چه سایز میلگرد ساده برای تولید مفتول مناسب است؟

از میلگردهای سایز پایین یا اصطلاحا سایز ریز (یعنی ۲ تا ۸ میلی متر) برای تولید مفتول استفاده می شود. این مفتول ها معمولا به صورت شاخه های ۳ متری و کلاف در بازار موجود هستند.

چرا برخی میلگردها به شکلی دور از انتظار ارزان هستند؟

میلگرد مرغوب و استاندارد در یک بازه قیمت مشخصی نوسان دارد. در صورتی که تفاوت قیمت فاحشی داشته باشد و ارزان تر از سایر قیمت های اعلامی باشد، باید نسبت به مرغوب بودن شمش استفاده شده در تولید میلگرد و همچنین پایین بودن وزن آن مشکوک شوید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.