لوله مانیسمان رده ۲۰ چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لوله مانیسمان رده ۲۰، یک نوع لوله بدون درز ساخته شده از شمش فولادی است. لوله رده ۲۰ در طبقه پایین ترین رده های لوله های مانیسمان قرار می گیرد و ضخامت دیواره آن نیز کم می باشد. تفاوت ضخامت دیواره بر میزان فشار این لوله ها تأثیر می گذارد. به همین دلیل، این لوله ها معمولا در کاربردهایی استفاده می شوند که در آن فشار و دمای پایینی نیاز است. همچنین به دلیل شکل پذیری خوب و سهولت جابه جایی، لوله مانیسمان رده ۲۰، کاربرد زیادی در مصارف صنعتی و خانگی دارد. اطلاعات بیشتر درباره‌ لوله مانیسمان رده ۲۰، همچون ابعاد، کاربرد و قیمت آن را در ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل بخوانید.

نسخه صوتی مقاله معرفی لوله مانیسمان رده ۲۰

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول لوله مانیسمان رده ۲۰
۲ نوع لوله بدون درز
۳ جنس فولاد کربنی
۴ سایز از ۸ تا ۳۶ اینچ
۵ قطر بیرونی از ۸.۶۲۵ تا ۳۶ میلی متر
۶ ضخامت از ۶.۳۵ تا ۱۲.۷۰ میلی متر
۷ وزنِ یک متر از ۳۳.۳۱ تا ۲۸۲.۲۷ کیلوگرم

لوله بدون درز یا لوله مانیسمان چیست؟

قبل از این که به لوله مانیسمان رده ۲۰ بپردازیم، ابتدا باید بدانیم لوله مانیسمان یا همان لوله بدون درز چیست و چه پارامترهایی در این نوع لوله اهمیت دارد؟

لوله های بدون درز، یک نوع لوله یکپارچه بدون هیچگونه درز و جوش هستند و همین مسئله آن ها را قوی تر از لوله های درزدار می کند. همچنین ماهیت بدون درز بودن، هزینه اضافی را برای آب بندی و اتصالات در این نوع لوله ها کمتر می کند. لوله بدون درز که در ایران به آن ها لوله مانیسمان نیز گفته می شود، ویژگی ها، روش تولید و کاربردهای جالب توجهی دارد که توصیه می کنیم در مقاله زیر در مورد آن بیشتر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی لوله مانیسمان و کاربرد آن

لوله مانیسمان چیست

نکته مهم دیگری که در مورد لوله های مانیسمان باید بدانید، پارامترهای معرف ابعاد این لوله است. یکی از پارامترهایی که برای بیان ابعاد یا مشخصات لوله بدون درز استفاده می شود، رده لوله است. رده لوله مانیسمان از حدود ۵ تا ۱۶۰ متغیر می باشد. لوله رده ۲۰ در این بین، یکی از پایین ترین رده های لوله مانیسمان به شمار می رود. به دلیل اهمیت پارامتر رده لوله در لوله های مانیسمان، بیایید ابتدا با این که رده لوله چیست آشنا شویم و سپس رده ۲۰ را بهتر بشناسیم.

رده لوله مانیسمان چیست؟

رده لوله یا Schedule number، مهم ترین پارامتر معرف ابعاد لوله مانیسمان می باشد. علاوه بر رده لوله، پارامترهای دیگر، شامل قطر خارجی، ضخامت و سایز لوله است که بعد از رده لوله، اهمیت پیدا می کنند. در ساده ترین بیان می توان گفت رده لوله، نشان دهنده ضخامت لوله است؛ اما باید بدانید که رده، همان ضخامت نیست، بلکه با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.

در تعریف جامع تر و دقیق تر، رده لوله را اینگونه می توان تعریف کرد: رده لوله مانیسمان، عددی بدون بُعد است که برای یک سایز خاص لوله، تعیین کننده ضخامت لوله برای آن سایز است. با استفاده از رده لوله می توان ایمنی و قابل اعتماد بودن لوله را در فشار کاری مختلف مشخص کرد. 

لوله مانیسمان رده ۲۰ چیست؟

لوله مانیسمان رده 20 چیست؟

لوله مانیسمان رده ۲۰ یاseamless pipe SCH 20 یکی از رده های پرکاربرد لوله های بدون درز است که بعد از رده ۴۰ و رده ۸۰، پرکاربردترین رده لوله مانیسمان در صنایع مختلف به شمار می رود. رده ۲۰ در این لوله، نشان دهنده ضخامت پایین لوله است و میزان فشاری را نشان می دهد که این لوله می تواند تحمل کند. به همین دلیل، بیشترین کابرد لوله مانیسمان رده ۲۰ یا لوله بدون درز رده ۲۰ در فشار کم می باشد. همچنین این لوله، سازگاری شیمایی مناسبی دارد.


جدول مشخصات لوله مانیسمان رده ۲۰

لوله مانیسمان رده 20

لوله های مانیسمان رده ۲۰ در سایز ۸ تا ۳۶ اینچ موجود هستند. ضخامت آن ها نیز در قطرهای مختلف متفاوت بوده و از ۶.۳۵ میلی متر تا ۱۰.۷۰ میلی متر متغیر است. لوله های مانیسمان رده ۲۰، دیوراه نازک تری نسبت به لوله های رده بالاتر دارند و به همین دلیل در برابر فشار، مقاومت کمتری از خود نشان می دهند. در نتیجه، لوله های رده ۲۰ بیشتر برای کاربردهایی کم فشار استفاده می شوند.

ابعاد لوله رده ۲۰ بر اساس استانداردهای بین المللی تنظیم می شود و به صورت زیر قابل دسته بندی است.

جدول سایز و وزن لوله مانیسمان رده ۲۰
سایز نرمالقطر بیرونیضخامتوزن یک متر
اینچاینچمیلی متراینچمیلی مترکیلوگرم
۸۸.۶۲۵۲۱۹.۱۰.۲۵۰۶.۳۵۳۳.۳۱
۱۰۱۰.۷۵۰۲۷۳۰.۲۵۰۶.۳۵۴۱.۷۷
۱۲۱۲.۷۵۰۳۲۳.۸۰.۲۵۰۶.۳۵۴۹.۷۳
۱۴۱۴۳۵۵.۶۰.۳۱۲۷.۹۲۶۷.۹۰
۱۶۱۶۴۰۶.۴۰.۳۱۲۷.۹۲۷۷.۸۳
۱۸۱۸۴۵۷۰.۳۱۲۷.۹۲۸۷.۷۱
۲۰۲۰۵۰۸۰.۳۷۵۹.۵۳۱۱۷.۱۵
۲۲۲۲۵۵۹۰.۳۷۵۹.۵۳۱۲۹.۱۳
۲۴۲۴۶۱۰۰.۳۷۵۹.۵۳۱۴۱.۱۲
۲۶۲۶۶۶۰۰.۵۰۰۱۲.۷۰۲۰۲.۷۲
۲۸۲۸۷۱۱۰.۵۰۰۱۲.۷۰۲۱۸.۶۹
۳۰۳۰۷۶۲۰.۵۰۰۱۲.۷۰۲۳۴.۶۷
۳۲۳۲۸۱۳۰.۵۰۰۱۲.۷۰۲۵۰.۶۴
۳۴۳۴۸۶۴۰.۵۰۰۱۲.۷۰۲۶۶.۶۱
۳۶۳۶۹۱۴۰.۵۰۰۱۲.۷۰۲۸۲.۲۷

فشار کاری لوله مانیسمان رده 20 

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، لوله رده ۲۰ در ضخامت های مختلف تولید می شود. ضخامت لوله رده ۲۰ بر حسب میلی متر، میزان فشاری را تعیین می کند که لوله می تواند تحمل کند. در نتیجه، می توان گفت ضخامت های لوله رده ۲۰، شاخص ظرفیت حمل فشار در این لوله می باشد.

لوله مانیسمان رده ۲۰ کجا استفاده می شود؟

لوله مانیسمان رده ۲۰ برای انواع کاربردهای صنعتی و تجاری به ویژه کاربردهایی مفید است که به استحکام و هزینه نگهداری کم نیاز است و در لوله جریان ثابت سیالات یا گاز برقرار می باشد. در واقع لوله های مانیسمان رده ۲۰ به دلیل رده و ضخامت پایین تری که دارند برای کاربردهای کم فشار و دمای نسبتا پایین ایده آل هستند. دیواره با ضخامت کم و سبک در این رده از لوله های مانیسمان، آن ها را برای استفاده در کاربردهای زیر مناسب می کند:

  • سیستم های سپتیک

(سپتیک به معنی سیستم تصفیه فاضلاب زیرزمینی است که معمولا در مناطق روستایی و نواحی بدون دسترسی به فاضلاب شهری استفاده می شود.)

  • سیستم های زهکشی
  • سیستم های آبیاری
  • تاسیسات ساختمان
  • پالایش نفت و گاز
  • کارخانه های شیمیایی و پتروشیمی
  • صنایع برق و انرژی مانند مخابرات
  • سیستم های ایمنی آتش نشانی
  • خدمات غذایی و فرآوری مواد غذایی
  • همچنین به دلیل دیواره نازک و ساختار مستحکم برای طراحی داخلی و موارد تزئینی استفاده می شود.

قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰ چگونه مشخص می شود؟

قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰، مانند سایر رده های لوله مانیسمان با توجه به وزن آن ها مشخص می شود. از آنجا که این لوله، رده و ضخامت پایینی دارد، در نتیجه وزن آن نیز نسبتا سبک است. به همین دلیل می توان گفت لوله مانیسمان رده ۲۰ قیمت کمتری نسبت به رده های بالاتر دارد. همچنین لوله رده ۲۰ در سایزهای گوناگون، وزن مختلفی دارد؛ در نتیجه قیمت سایزهای مختلف آن نیز متفاوت خواهد بود. پارامتر دیگری که در قیمت لوله بدون درز ۲۰ تاثیرگذار است، کشور و همچنین برند تولیدکننده آن می باشد؛ زیرا معمولا کیفیت محصول تولید شده در کارخانه های مختلف، متفاوت است.

به دلیل نوسانات بازار فولاد، توصیه می کنیم قبل از خرید، حتما قیمت روز لوله مانیسمان رد ۲۰ را مشاهده کرده و پس از مقایسه قیمت ها اقدام به خرید نمایید. در لینک زیر می توانید قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰ را مشاهده فرمایید که به صورت روزانه آپدیت می شود.

مشاهده قیمت و خرید لوله بدون درز (مانیسمان)

آهن ملل؛ فروش انواع لوله مانیسمان به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز لوله مانیسمان رده ۲۰

تولیدکنندگان لوله مانیسمان رده ۲۰

اگر برایتان سوال شده است لوله مانیسمان رده ۲۰ در چه کارخانه هایی تولید می شود، باید گفت کارخانه های تولیدکننده این لوله در کشور، محدود می باشد. به طور کلی کارخانه هایی که در زمینه تولید لوله بدون درز یا لوله مانیسمان فعالیت می کنند، رده های مختلف آن (از جمله لوله رده ۲۰) را نیز تولید می کنند. کارخانه های تولید لوله مانیسمان را به صورت زیر می توان معرفی کرد:

  • شرکت لوله های دقیق کاوه ایرانیان
  • شرکت لوله و نورد اهواز
  • شرکت گروه ملی ایران
  • شرکت لوله گستر اسفراین

دیگر لوله های بدون درز موجود در ایران، وارداتی و از کشورهای چین، اوکراین و رومانی می باشد.

تفاوت لوله رده ۲۰ و ۴۰ در چیست؟

لوله مانیسمان رده ۲۰ در مقایسه با انواع لوله های درزدار، مزایایی مانند استحکام بالا، انعطاف پذیری بهتر و استحکام کششی بیشتر دارد و قادر است دماهای شدید و فشارهای خارجی را بدون تغییر شکل تحمل کند.

اما این لوله در مقایسه با سایر رده های لوله های بدون درز یا مانیسمان، نقاط ضعف و قوت متفاوتی دارد. نزدیک ترین رده لوله مانسمان به لوله رده ۲۰ که پرکاربرد نیز می باشد، لوله مانیسمان رده ۴۰ است. به همین دلیل، تفاوت لوله مانیسمان رده ۲۰ و ۴۰ را در ادامه بررسی می کنیم.

  • ضخامت: تفاوت اصلی لوله رده ۲۰ و ۴۰ در ضخامت آن هاست. اگر چه این دو نوع لوله می توانند قطر خارجی یکسانی داشته باشند، اما ضخامت لوله رده ۴۰ در قطر مشابه، بالاتر از لوله رده ۲۰ است.
  • مقاومت و تحمل فشار: لوله های مانیسمان رده ۴۰ مقاومت بالاتری در برابر فشار دارند. لوله های رده ۲۰ نیز همانطور که گفتیم برای کاربردهای سبک و کم فشار مناسب هستند.
  • کاربرد: به دلیل تفاوت در ضخامت دیواره و قطر لوله و متعاقبا تفاوت در میزان تحمل فشار، کاربرد این دو رده با یکدیگر متفاوت است. لوله های رده ۲۰، بیشتر در کاربردهای کم فشار استفاده می شوند و لوله های رده ۴۰، پرکاربردترین لوله مانیسمان در صنایع هستند.
  • قیمت: بدیهی است قیمت لوله مانیسمان رده ۴۰ به دلیل مشخصات متفاوت و ویژگی های بیشتری که نسبت به لوله رده ۲۰ دارد، بالاتر از قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰ است.

اگرچه در این قسمت به طور خلاصه با لوله مانیسمان رده ۴۰ آشنا شدید، اما توصیه می کنیم اطلاعات بیشتر در مورد لوله مانیسمان رده ۴۰ را که پرکاربردترین لوله مانیسمان در بازار می باشد، در مقاله زیر مطالعه فرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی لوله مانیسمان رده ۴۰

لوله مانیسمان رده ۴۰ چیست

سخن آخر

لوله مانیسمان رده ۲۰، یک نوع لوله فولادی بدون درز است که به دلیل رده پایینی که دارد، دارای ضخامت دیواره کم و وزن سبک تری نسبت به رده های بالاتر می باشد. به همین دلیل لوله مانیسان رده ۲۰ بیشتر در کاربردهای کم فشار و سیستم های سبک مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول

لوله مانیسمان رده ۲۰ چیست؟

لوله مانیسمان رده ۲۰ یکی نوع لوله بدون درز ساخته شده از شمش فولادی است که ضخامت دیواره کمی دارد و در مصارف صنعتی و خانگی استفاده می شود.

لوله مانیسمان رده ۲۰ در چه سایز و ضخامتی تولید می شود؟

لوله مانیسمان رده ۲۰ در سایز ۸ تا ۳۶ اینچ موجود است. ضخامت آن ها نیز از ۶.۳۵ میلی متر تا ۱۰.۷۰ میلی متر متغییر است.

لوله مانیسمان رده ۲۰ کجا استفاده می شود؟

لوله های مانیسمان رده ۲۰ به دلیل رده و ضخامت پایین تری که دارند برای کاربردهای کم فشار و دمای نسبتا پایین ایده آل هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.