راهنمای خرید خاموت + پاسخ ۱۵ سوال کاربردی در خرید خاموت

برای اینکه بتوانید خاموت مناسبی برای کاربرد مورد نظرتان تهیه کنید، لازم است در مورد خاموت و انواع آن، نکات تاثیرگذار در کیفیت و قیمت و همچنین روش خرید خاموت بیشتر بدانید. در  این راهنما نکات مربوط به قبل، حین و بعد از خرید خاموت را بررسی خواهیم کرد و در انتها به پرکاربردترین سوالات مربوط به این محصول پاسخ می دهیم. با این مقاله از دانشنامه آهن ملل، همراه ما باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید خاموت

خاموت چیست؟

خاموت، یک محصول کارگاهی است که از میلگرد (معمولا میلگرد آجدار) ساخته می شود. برای ساخت خاموت، میلگرد با سایز مورد نظر را توسط دستگاه های مخصوص خم کرده و آن را به شکل مربع، مستطیل، دایره و یا چندضلعی در می آورند. شکل ظاهری خاموت به سطح مقطع ستون بستگی دارد، به همین دلیل به اشکال مختلفی ساخته می شود؛ اما رایج ترین شکل، خاموت مربع است. خاموت ها در تیرها و دال ها و به منظور مقاومت در برابر نیروهای برشی و پیچشی سازه استفاده می شوند.

برای خرید خاموت باید چه اطاعاتی داشته باشیم؟

نکاتی که قبل از خرید خاموت باید بدانید، شامل موارد زیر است:

نکات قبل از خرید خاموت

۱- شکل ظاهری خاموت

همانطور که گفتیم، شکل ظاهری خاموت به سطح مقطع ستون بستگی دارد؛ اما به صورت کلی می توان شکل انواع خاموت پرکاربرد را به دو صورت مربع (یا مستطیل) و رکابی (به شکل U یا  L) تقسیم کرد.

شکل ظاهری خاموت

گاهی و به اشتباه به انواع خم میلگرد (مانند: اودکا/ اتکا، سنجاقی و …) در بازار نیز خاموت می گویند؛ به طور مثال از اصطلاح خاموت سنجاقی استفاده می شود. اما این اصطلاح اشتباه است و خم میلگردی به نام خاموت سنجاقی وجود ندارد. برای آن که تمامی خم میلگرد را به تفکیک بشناسید و آن ها را با خاموت اشتباه نگیرید، توصیه می کنیم مقاله معرفی انواع خم میلگرد را مطالعه فرمایید.

۲- از چه میلگردی برای ساخت خاموت استفاده می شود؟

هرچه میلگرد، قطر بیشتری داشته باشد، استحکام خاموت ساخته شده از آن نیز بیشتر است. اما در انتخاب سایز میلگرد برای خاموت، معمولا از میلگردی استفاده می شود که بتوان آن را به راحتی خم کرد. پرکاربردترین سایز میلگرد برای ساخت خاموت، سایز ۸، ۱۰ و گاهی ۱۲ است که برای این منظورف معمولا از میلگرد آجدار A2 استفاده می شود. از میلگرد ساده برای خاموت زنی نیز استفاده می کنند، اما کاربرد آن کمتر است.

اگر قصد دارید خودتان میلگرد خریداری کنید و برای ساخت خاموت از آن ها استفاده نمایید توصیه می کنیم راهنمای خرید میلگرد را مطالعه کنید، تا برای خرید میلگرد دچار مشکل نشوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: جامع ترین راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد

۳- انواع خاموت رایج و پر کاربرد در بازار کدام است؟

خاموت بر اساس نوع خم قلاب ها یا شاخه های داخلی، به دو نوع ساده و مهندسی تقسیم می ‌شود. خاموت مهندسی نیز در دو نوع یک سر مهندسی و دو سر مهندسی در بازار عرضه می شود. خاموت ساده و مهندسی را در ادامه بیشتر معرفی می کنیم.

  • خاموت ساده: خاموت ساده که به آن خاموت سنتی نیز گفته می شود، دارای قلاب با زاویه ۹۰ درجه است و به صورت دستی و با کمک اهرم تولید می شود.
  • خاموت یک سر مهندسی: در خاموت مهندسی، زاویه خم قلاب ها به جای ۹۰ درجه، ۱۳۵ درجه است. زمانی که یک قلاب در خاموت با زاویه ۱۳۵ درجه (یا ۴۵ درجه) خم شده باشد، به آن خاموت یک سر مهندسی می گویند.
  • خاموت دو سر مهندسی: در خاموت دو سر مهندسی، دو قلابِ خاموت با زاویه ۱۳۵ درجه به سمت داخل خم می شوند.

نکته: به طور کلی، خاموت مهندسی به دلیل زاویه خم قلاب ها، بهتر از خاموت ساده می تواند میلگردهای اصلی یا طولی را در بر بگیرد.

انواع خاموت رایج در بازار

انواع خاموت، دسته بندی های دیگری نیز دارند که به دلیل کاربرد کمتر، معرفی نشدند؛ اما شما می توانید سایر انواع خاموت (مارپیچ، ربات، سلولار و …) را در مقاله معرفی خاموت و انواع آن بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: انواع خاموت و کاربرد آن در سازه ها

معرفی خاموت و انواع آن

۴- قیمت خاموت چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

به طور کلی، قیمت خاموت، بسته به نوع خاموت و سایز میلگردی که در ساخت آن استفاده شده متفاوت خواهد بود. همچنین خرید در تعداد بالا معمولاً با تخفیف همراه است. اما از آنجا که بیشترین سفارش خاموت، در ابعاد چهارگوش است، در نتیجه نوع خاموت نیز معمولا چهارگوش در نظر گرفته می شود. در این حالت، نحوه قیمت گذاری در بازار، وابسته به نوع خاموت نخواهد بود و با توجه به قیمت میگرد و اجرت ساخت مشخص می گردد. به این صورت که قیمت خاموت ۲۵*۲۵ با قیمت خاموت ۴۰*۴۰ و یا قیمت خاموت ۳۰*۳۰، همگی تنها با توجه به سایز میلگردی که در ساخت آن ها استفاده می شود به علاوه اجرت ساخت تعیین می شود. در نهایت نیز وزن نهایی خاموت های ساخته شده در قیمت پایه ضرب می گردد.

 بنا بر این، تفاوتی ندارد که خاموت چه ابعادی داشته باشد؛ قیمت هر کیلو خاموت با توجه به حجم سفارش مشتری و قیمت روز میلگردی تعیین می شود که خاموت از آن ساخته می شود.

برای راحتی کار می توانید قیمت روز خاموت های پرتقاضا را در سایت آهن ملل مشاهده کنید. این قیمت ها به صورت روزانه و با توجه به قیمت روز میلگرد و هزینه ساخت، محاسبه و آپدیت می شود.

مشاهده قیمت و خرید خاموت

آهن ملل؛ فروش انواع خاموت به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز خاموت

برای استعلام قیمت خاموت باید چه اطلاعاتی به فروشنده اعلام کنیم؟

از آنجا که خاموت ها با توجه به سفارش مشتری ساخته می شوند، در نتیجه، لحظه سفارش و خرید آن باید اطلاعات زیر را به کارشناس فروش ارائه دهید تا طبق سفارش شما قیمت خاموت اعلام گردد و در صورت تایید، اقدام به ساخت آن شود.

  • سایز میلگرد
  • نوع خاموت (یک سر مهندسی، دو سر مهندسی یا ساده)
  • شکل و ابعاد خاموت (به ابعاد ستون بستگی دارد، اکثرا مربع و در برخی مواقع مستطیل یا دایره شکل است)
  • تعداد
اطلاعات لازم برای استعلام قیمت خاموت

روش خرید خاموت از شرکت آهن ملل

در صورتی که قصد خرید خاموت را دارید، با تماس تلفنی و اعلام اطلاعاتی که در بالا اشاره کردیم، می توانید قیمت روز خاموت را دریافت نمایید. کارشناسان آهن ملل با دریافت اطلاعات شما و همچنین ارائه مشاوره مورد نیاز، مناسب ترین قیمت را اعلام می کنند.

مراحل استعلام قیمت و خرید خاموت در شرکت آهن ملل به صورت زیر می باشد.

روش خرید خاموت از شرکت آهن ملل

۱- دریافت اطلاعات خاموت درخواستی از مشتری و ارائه مشاوره
۲- اعلام مناسب ترین قیمت
۳- دریافت تایید از مشتری، تسویه پیش فاکتور
۴- ساخت خاموت
۵- دریافت آدرس دقیق و اسال بار با توجه به تاریخ اعلام شده
۶- تسویه نهایی با توجه به وزن باسکول
۷- ارسال فاکتور

بعد از خرید خاموت باید چه مواردی را بررسی کنیم؟

مرحله آخر از راهنمای خرید خاموت به نکات پس از خرید اختصاص دارد. به این صورت که بعد از خرید خاموت و زمان دریافت آن باید نکات زیر را بررسی نمایید.

نکات بعد از خرید خاموت
  • بررسی سلامت محصول:  خاموت دریافتی را از نظر سلامت ظاهری بررسی کنید. مهم ترین نکته برای این منظور توجه به رنگ خاموت و عدم زنگ زدگی آن هاست.
  • تطابق ابعاد خاموت با ابعاد درخواستی: شکل ظاهری و ابعاد خاموت دریافتی را با ابعادی که سفارش داده اید تطابق دهید. در صورت مشاهده مغایرت در سایز و ابعاد، حتما موضوع را با فروشنده در میان بگذارید.
  • توجه به نوع خاموت: به مهندسی یا ساده بودن خاموت دریافتی توجه کنید. تفاوت این دو خاموت در ابتدای راهنمای خرید همراه با تصویر آن ها آموزش داده شده است.

سوالاتی که باید پاسخ آن ها را قبل از اقدام به خرید خاموت بدانید

حال که با نکات مهم زمان خرید و مراحل خرید خاموت آشنا شدید، به راحتی می توانید برای سفارش خاموت مورد نظر خود اقدام نمایید. اما بهتر است برای تکمیل اطلاعات خود، حتما پاسخ سوالات زیر را بدانید:

۱- چرا خرید خاموت از شرکت معتبر اهمیت دارد؟

تهیه خاموت با کیفیت، یکی از دغدغه های مهم مشتریان و فعالان حوزه ساخت و ساز می باشد. به طور مثال، ممکن است خاموت از میلگردهای استفاده شده یا اصطلاحا میلگردهای کارکرده ساخته شود. استفاده از این میلگردها برای استفاده از خاموت مناسب نیست، زیرا استحکام و استاندارد مطلوب را ندارد. به همین دلیل برای جلوگیری از دریافت خاموت با استحکام و کیفیت بالا حتما از شرکت معتبر اقدام به خرید نمایید.

۲- قیمتی که در پیش فاکتور اعلام می شود، چقدر اعتبار دارد؟

به دلیل نوسان قیمت بازار آهن آلات، مدت زمان اعتبار قیمت پیش فاکتور در آن قید می گردد. این مدت زمان، معمولا چند ساعت است.

۳- فاصله زمانی سفارش خاموت تا دریافت بار چقدر است؟

بسته به نوع خاموت و تعداد سفارش، زمان سفارش شما تا دریافت بار از یک تا چند روز متغیر است.

۴- حداقل سفارش خاموت باید چقدر باشد؟

برای سفارش و خرید خاموت، محدودیت تعداد یا وزن وجود ندارد.

۵- آیا قیمت ها در بازار آهن ثابت هستند؟

خیر؛ به دلایل متعدد، از جمله نوسان نرخ ارز، قیمت مقاطع فولادی و آهن آلات به صورت روزانه تعیین و اعلام می شود.

۶- آیا قیمت خاموت اعلام شده در سایت برای امروز است؟

بله قیمت خاموت اعلام شده در سایت آهن ملل، آخرین قیمت و قیمت روز این محصول است. این قیمت ها به صورت روزانه و لحظه ای به روز رسانی می شود.

سخن آخر

از انجا که خاموت ها طبق سفارش مشتری ساخته می شوند، بنا بر این برای خرید خاموت باید اطلاعات کافی داشته باشید و سپس اقدام کنید تا خاموت متناسب با نیازتان را دریافت نمایید. امیدواریم با مطالعه این مقاله، اطلاعات کافی برای خرید خاموت و همچنین پاسخ سوال های خود را دریافت کرده باشید.

سوالات متداول

برای ساخت خاموت از چه نوع و سایز میلگردی استفاده می شود؟

برای ساخت خاموت، اکثرا از میلگرد آجدار A2 سایز ۸، ۱۰ و گاهی ۱۲ استفاده می شود.

خاموت بر اساس وزن فروخته می شود یا تعداد؟

شما می توانید خاموت مورد نظرتان را بر اساس تعداد سفارش دهید؛ اما در نهایت، فاکتور یا پیش فاکتور تمامی مقاطع فولادی از جمله خاموت، بر اساس کیلوگرم صادر می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.