راهنمای خرید تیرآهن هاش سبک و سنگین + بررسی اصالت تیرآهن بعد از خرید

راهنمای خرید تیرآهن هاش و نکاتی که در مورد آن بررسی می‌کنیم از آن جهت اهمیت دارد که استفاده از تیرآهن با کیفیت، نقش مستقیمی در کیفیت سازه خواهد داشت. همچنین به دلیل قیمت بالای این محصول، خرید اشتباه یا خرید تیرآهن بدون اصالت و کیفیت منجر به ضرر و زیان مالی و جانی جبران‌ناپذیری خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماَ پیش از اقدام به خرید تیرآهن هاش، نکات مطرح شده در راهنمای خرید را تا انتها مطالعه نمایید تا خریدی مطمئن و با کیفیت را تجربه کنید. با ما در این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی راهنمای خرید تیرآهن هاش

ابتدا تیرآهن هاش را بیشتر بشناسیم

تیرآهن هاش به نام های تیرآهن IPB و تیرآهن بال پهن موازی نیز شناخته می‌ شود. به دلیل سطح مقطع H  شکل این تیرآهن، به آن هاش می‌گویند. منظور از بال پهن موازی نیز، تیرآهنی است که در آن اندازه طول بال و طول جان با یکدیگر برابر است. (بر خلاف تیرآهن های I شکل ( مانند تیرآهن IPE و IPN) که در آن‌ ها طول جان بیشتر از طول بال است). به طور کلی تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن I را  اینگونه می‌ توان گفت: طول بال‌ های تیر هاش نسبت به تیرآهن‌ های I شکل، بزرگ تر یا به اصطلاح، نیمرخ بزرگ تری دارد.

معرفی کامل تیرآهن هاش و انواع آن را در مقاله زیر به طور کامل مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: انواع تیرآهن هاش (IPB)

معرفی تیرآهن هاش و انواع آن

برای خرید تیر هاش باید چه اطاعاتی داشته باشیم؟

اولین گام در راهنمای خرید تیرآهن هاش، آشنایی با نکاتی است که زمان استعلام قیمت و قبل از اقدام به خرید باید بدانید تا بتوانید با آگاهی کامل، مناسب ترین تیرآهن را با توجه به پروژه تان تهیه کنید. اطلاعات قبل از خرید تیر هاش شامل موارد زیر می‌ شود:

برای خرید تیر هاش باید چه اطاعاتی داشته باشیم؟

۱- انواع هاش را بشناسید

انواع تیر هاش با توجه به ضخامت جان و بال‌ های تیرآهن و وزن آن ها، به سه دسته سبک، سنگین و فوق سنگین به صورت زیر تقسیم می شوند.

  1. تیرآهن هاش سبک (HEA)
  2. تیرآهن هاش سنگین (HEB)
  3. تیرآهن هاش فوق سنگین (HEM)

در تصویر زیر می توانید تفاوت انواع تیرآهن هاش را مشاهده نمایید. به طور کلی تفاوت تیرآهن هاش سبک، سنگین و فوق سنگین در ضخامت بال آهن هاست، به طوری که هاش سبک ضخامت بال کمتری نسبت به هاش سنگین دارد و به همین ترتیب هاش سنگین ضخامت بال کمتری نسبت به هاش فوق سنگین دارد.

نکته: به دلیل کاربرد کم و محدود هاش فوق سنگین و در نتیجه عدم درخواست این تیرآهن در بازار، در ادامه، راهنمای خرید هاش را برای دو نوع سبک و سنگین توضیح می دهیم.

۲- کارخانه های تولید کننده تیرآهن هاش کدام اند؟

تنها تولیدکننده تیرآهن هاش در کشور، کارخانه ذوب آهن اصفهان است که تیرهای هاش خود را طبق استاندارد ملی ایران و در دو نوع هاش سبک و هاش سنگین تولید می کند.

سایر تیرآهن های هاش موجود در بازار وارداتی بوده و عمدتا از کشورهای چین، ترکیه، اوکراین، اسپانیا و کره وارد می شوند.

۳- ابعاد تیرآهن هاش را بدانید

منظور از ابعاد تیرآهن هاش، دانستن سایز و طول تیرآهن های موجود در بازار است. همچنین دانستن وزن انواع سایزهای تیرآهن هاش نیز اهمیت دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

نکته: منظور از سایز تیرآهن، ارتفاع جان تیرآهن می باشد که معمولا به سانتی متر اعلام می گردد.

  • سایز تیرآهن ذوب آهن: کارخانه ذوب آهن تیرآهن های هاش خود را در دو سبک و سنگین و در سایزهای زیر تولید می کند.
نوع تیرآهنسایز تیرآهن هاش کارخانه ذوب آهن اصفهان
هاش سبک (I4)*۱۴۱۶۱۸۲۰
هاش سنگین (I5)*۱۴۱۶۱۸۲۰۳۰
*منظور از I4، تیرآهن هاش سبک است که در استاندارد ملی ایران تیرآهن I4 (تیرآهن بال پهن سبک) نامیده می شود.
*در استاندارد ملی ایران تیرآهن هاش سنگنین به عنوان تیرآهن I5 (تیرآهن بال پهن وزن متوسط) معرفی می شود.
  • سایز تیرآهن وارداتی: تیرآهن هاش در سایزهایی غیر از سایزهای تولیدی کارخانه ذوب آهن به صورت وارداتی بوده و عمدتا از کشورهای ترکیه و چین وارد می شود.
  • طول تیرآهن هاش: تیرآهن هاش در طول ۱۲ متر تولید می شود، اما در صورت سفارش مشتری امکان تولید در طول بیشتر از ۱۲ متر نیز وجود دارد. (این کار به محاسبات مخصوص برای مقاومت و تحمل بار تیرآهن نیاز دارد). همچنین تیرآهن با طول نرمال (زیر ۱۲ متر) نیز در بازار موجود است.
  • وزن تیرآهن هاش: تیرآهن هاش به وضوح سنگین تر از سایر تیرآهن ها مانند تیرآهن IPE و تیرآهن لانه زنبوری است. علاوه بر این، انواع تیرآهن هاش سبک، سنگین و فوق سنگین نیز از نظر وزن تفاوت بسیاری دارند. مقایسه وزن تیرآهن هاش (طبق استاندارد ملی ایران) در سایزهای پرکاربرد را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.
وزن یک متر تیرآهن هاش
نوع تیرآهنوزن سایز ۱۰ (Kg)وزن سایز ۱۲ (Kg)وزن سایز ۱۴ (Kg)وزن سایز ۱۶ (Kg)وزن سایز ۱۸ (Kg)
هاش سبک۱۶.۷۱۹.۹۲۴.۷۳۰.۴۳۵.۵
هاش سنگین۲۰.۴۲۶.۷۳۳.۷۴۲.۶۵۱.۲
هاش فوق سنگین۴۱.۸۵۲.۱۶۳.۲۷۶.۲۸۸.۹

۴- قیمت تیرآهن هاش

در بین تیرآهن های هاش موجود در بازار، اختلاف قیمت تیرآهن هاش وارداتی و تیرآهن هاش داخلی کاملا مشهود است و تیرآهن های وارداتی با قیمت بسیار بالاتری معامله می شوند. اما از آن جا که قیمت تیر هاش مانند سایر مقاطع فولادی نوسان زیادی داشته و به صورت روزانه آپدیت و اعلام می شود، لازم است حتما قبل از اقدام به خرید برآوردی از نوسان قیمت این محصول در بازار داشته باشید.

برای مشاهده قیمت روز تیرآهن هاش، وارد لینک زیر شوید.

مشاهده قیمت و خرید تیرآهن هاش (IPB)

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع تیرآهن هاش به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز تیرآهن هاش

زمان استعلام قیمت تیرآهن هاش باید چه اطلاعاتی داشته باشیم؟

برای دریافت قیمت تیرآهن هاش باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام نمایید تا با توجه به درخواست شما، مناسب ترین قیمت اعلام گردد.

  • نوع تیرآهن هاش (سبک یا سنگین)
  • سایز تیرآهن
  • مقدار تیرآهن درخواستی (تناژ یا تعداد شاخه)

نکته: مشخص کردن تناژ درخواستی، تاثیر مستقیمی در قیمت تمام شده سفارش شما خواهد داشت.

زمان استعلام قیمت تیرآهن هاش باید چه اطلاعاتی داشته باشیم؟

تیرآهن هاش را از کجا بخریم؟

خرید تیرآهن هاش ذوب آهن از طریق کارخانه و بورس امکان پذیر است، اما در این دو روش خرید حتما باید در تناژ بالا خرید کنید و مهم تر اینکه هر ظرفیت تیرآهن هاش، به صورت تک سایز از کارخانه بارگیری می شود. به این معنی که در صورت نیاز به تیرآهن هاش ۲۰، حتما باید یک ظرفیت تیر هاش ۲۰ دریافت کنید.

اما در صورت نیاز به تناژ محدود یا خرید به صورت شاخه ای می توانید خرید خود را از شرکت های بازرگانی انجام دهید. شرکت های بازرگانی فروش مقاطع فولادی علاوه بر تامین تیرآهن هاش ذوب آهن، تهیه تیرآهن وارداتی در سایز مورد نظر را نیز به راحتی میسر می کنند.

مراحل خرید تیرآهن هاش از شرکت آهن ملل

شرکت آهن ملل به عنوانی یکی از معتبرترین شرکت های بازرگانی خرید و فروش مقاطع فولادی، انواع تیرآهن هاش را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد. نحوه خرید تیرآهن هاش از این شرکت به صورت زیر می باشد.

  1. اعلام اطلاعات تیرآهن درخواستی (مطابقه آنچه در بالا گفته شد)
  2. اعلام وزن به مشتری توسط فروشنده
  3. صدور پیش فاکتور، تایید مشتری و پرداخت مبلغ توسط مشتری
  4. اعلام زمان حدودی ارسال بار
  5. هماهنگی ارسال و تحویل بار
  6. تسویه نهایی بر اساس وزن باسکول + ارسال فاکتور

بعد از خرید تیرآهن هاش به چه نکاتی توجه کنیم؟

حتما بعد از خرید تیر هاش و دریافت آن موارد زیر را بررسی نمایید.

وزن تیرآهن: حتما وزن تیرآهن درج شده در فاکتور را با وزن ارائه شده در برگه باسکول مطابقت دهید و در صورت مشاهده مغایرت، آن را به فروشنده اعلام نمایید.

رنگ تیرآهن: رنگ تیرآهنِ با کیفیت و سالم، یکنواخت، بدون کدری و زدگی و معمولا به رنگ نوک مدادی تیره است. البته رنگ نارنجی که به آن گَرد زنگ نیز می گویند در صورتی که قابل پاک کردن باشد، مشکلی ایجاد نمی کند. نکته جالبی که بهتر است به آن توجه کنید این است که رنگ نارنجی و یا زرد در تیرآهن های وارداتی به دلیل وجود فاصله زمانی تولید تیرآهن تا ورود آن به کشور، بیشتر به چشم می خورد.

برگه آنالیز: برگه کنترل کیفی یا برگه آنالیز تیرآهن معمولا همراه با هر ظرفیت تیرآهن ارائه می شود و تایید کننده استاندارد تیرآهن بر اساس مشخصات ارائه شده است.

توصیه می کنیم جزئیات بیشتر در مورد بررسی تیرآهن بعد از خرید را در مقاله جامع خرید تیرآهن در بازار ایران بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: جامع ترین راهنمای خرید تیرآهن در ایران

راهنمای خرید تیرآهن

چگونه اصالت تیرآهن ذوب آهن را بررسی کنیم؟

کارخانه ذوب آهن روی بال تیرآهن های خود علامت اختصاری شرکت ذوب آهن (ESCO) را درج می کند. بررسی علامت حک شده روی بال تیرآهن، یکی از راه های شناسایی اصالت آن می باشد.

همچنین بر روی هر ظرفیت بار تیرآهن هاش نیز می توان برگ آنالیز آن را دریافت کرد که مشخصات تیرآهن و در نتیجه اصالت آن را مشخص می کند.

سخن آخر

اگر قصد خرید تیرآهن هاش را دارید حتما نکات عنوان شده در این مقاله را به خاطر داشته باشید. در صورت رعایت نکات ارائه شده در این راهنمای خرید می توانید با اطمینان کامل تیرآهن هاش متناسب با نیاز خود را تامین کنید.

سوالات متداول

خرید تیرآهن هاش به صورت شاخه ای است یا کیلویی؟

همانطور که گفتیم در صورت خرید تیرآهن از شرکت های بازرگانی امکان خرید به صورت شاخه ای نیز وجود دارد، اما چه تیرآهن خود را به صورت شاخه ای تهیه کنید و چه به صورت بندیل و کیلویی، در هر صورت پیش فاکتور و فاکتور محصول بر حسب کیلوگرم صادر می گردد.

چگونه تیرآهن ذوب آهن را تشخیص دهیم؟

یکی از راه های شناسایی اصالت تیرآهن ذوب آهن بررسی علامت حک شده روی بال تیرآهن می باشد. کارخانه ذوب آهن روی بال تیرآهن های خود علامت اختصاری شرکت ذوب آهن (ESCO) را درج می کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.