سقف کاذب؛ انواع و مزایای آن

سقف یکی از مهمترین اجزای ساختمان است که در جذابیت فضای داخلی نقش اساسی دارد. امروزه برای ایجاد جلوه های معماری از سقف کاذب استفاده می شود. این نوع سقف، پوشش نصب شده زیر سقف اصلی ساختمان است که علاوه بر جنبه زیبایی، برای پوشاندن تاسیسات ساختمان مانند لوله ها و سیم کشی های برق مناسب می باشد.

سقف های کاذب انواع مختلفی دارند؛ به همین علت انتخاب بهترین نوع آن دشوار است. بنابراین بهتر است قبل از اجرای سقف کاذب برای ساختمان خود، با انواع آن آشنا شوید. با آهن ملل همراه باشید.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب نوع خاصی از پوشش است که درست در زیر دال یا سقف اصلی سازه با حداقل ارتفاع ۸ اینچ نصب می شود. لازم به ذکر است این سقف هیچگونه بار از سازه را تحمل نمی کند. سقف های کاذب از مواد مختلفی مانند تخته سه لا، پانل گچی، پی وی سی و فلزی ساخته می شوند که با طرح های مختلف در بازار موجود هستند. در ادامه به بررسی انواع سقف های کاذب می پردازیم.

در ساخت و ساز با توجه به نوع کاربری سازه، انواع مختلفی از سقف طراحی می شوند که برای آشنایی با آن ها می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع سقف ساختمانی

انواع سقف ساختمانی

سقف کاذب آکوستیک

سقف اکوستیک بیشترین کاربرد را در مکان های پر سر و صدا دارد؛ زیرا به علت فاصله زیاد تا سقف اصلی، مانند عایق صوتی و حرارتی عمل می کند. عمده استفاده از این نوع سقف در سالن های تئاتر، سینما، اجلاس، استودیوهای ضبط صدا و آموزشگاه های موسیقی می باشد. همچنین ساختار سقف آکوستیک معمولاً پارچه، مقوای فشرده و در برخی موارد گچ و آلومینیوم است.

سقف کاذب PVC

پی وی سی یا پلی وینیل کلراید یک ماده پلاستیکی رایج در طراحی سقف کاذب است. امروزه این نوع سقف جایگزین مقرون به صرفه ای برای سقف های معمولی می باشد. سقف کاذب پی وی سی در مواقعی کاربرد دارد که هزینه پایین، سرعت اجرای بالا و نصب آسان، مد نظر باشد. تنوع در رنگ و طرح و عایق حرارتی از دیگر ویژگی های این نوع سقف است.

سقف کاذب آلومینیومی

در برخی مکان ‌های عمومی که تأسیسات، لوله کشی و سیستم ‌های روشنایی سقف دائما دچار مشکل می شوند و نیاز به رسیدگی، تعمیر و تعویض دارند، بهتر است از سقف های کاذب آلومینیومی استفاده کرد.

در هر عملیاتی، ممکن است سقف اصلی دچار آسیب شود و جلوه نامناسبی برای فضای داخلی به وجود آورد؛ بنابراین استفاده از پانل های آلومینیومی بهترین گزینه است. همچنین به دلیل وزن سبک فلز آلومینیوم، پانل ها نیز وزن کمی داشته و به راحتی می توان آن ها را جهت دسترسی به تاسیسات زیرین، از جای خود برداشت.

سقف کاذب کناف

سقف کنافی اولین بار در کشور آلمان ساخته شد و بعد از مدتی، در سراسر دنیا گسترش پیدا کرد. امروزه این نوع سقف نسبت به سایر سقف های کاذب، در طراحی داخلی ساختمان ها رایج تر است؛ زیرا می توان آن را در طرح ها و اشکال مختلف و با نورپردازی های چشم نواز اجرا کرد. از سوی دیگر، وزن سبک و سهولت در نصب، باعث محبوبیت آن شده است.

سقف کاذب کناف شباهت ها و تفاوت های بسیاری با سقف کاذب رابیتس دارند که در مقاله زیر به صورت کامل شرح داده شده است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله تفاوت سقف کاذب کناف با سقف رابیتس

تفاوت سقف کاذب کناف با سقف رابیتس

سقف کاذب پیش‌ ساخته گچی

سقف‌ های پیش ساخته گچی همان سقف‌ های آلومینیومی هستند که پوشش گچی پیش ساخته، روی آن ها را می پوشاند. این نوع سقف کاذب، در انواع طرح و رنگ ساخته می شود و نقطه قوت آن نسبت به دیگر سقف‌ های گچی، وزن سبک‌ و نصب آسان است.

سقف کاذب گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم مشبک دارای حفره های مربع شکل است؛ به همین دلیل جهت تهویه هوا در مکان های عمومی مناسب خواهد بود. این سقف از آلیاژهای فلزی، مانند فولاد و آلومینیوم ساخته می شود که مقاومت و دوام خوبی در برابر خوردگی و آتش سوزی دارند. همچنین قابلیت نصب و تعویض آسان آن باعث شده است که در مکان های عمومی کاربرد گسترده تری داشته باشد.

سقف کاذب آکوستیک

سقف‌ کاذب آکوستیک به عنوان عایق، جهت به حداقل رساندن انعکاس صدا استفاده می شود و در مکان هایی مانند سالن های برگزاری کنسرت کاربرد دارد. فیبر معدنی، فایبرگلاس، فلز و چوب در ساخت این نوع سقف استفاده می شود.

سقف کاذب چوبی

چوب به دلیل نقوش و بافت طبیعی، اغلب در ساخت سقف کاذب استفاده می شود. سقف های کاذب چوبی جلوه ای گرم و روستایی به فضای داخلی اتاق می دهند. پانل های چوبی به شکل بلوک های توخالی و تخته های سه لا می باشند و می توان با رنگ آمیزی یا اضافه کردن پوشش های مختلف مانند لمینت یا روکش، ظاهری جذاب و مجلل به فضای داخل ساختمان بخشید. در کنار مزیت های ذکر شده، معایب این نوع سقف کاذب شامل مستعد خوردگی و آتش سوزی و هزینه بالا می باشند.

سقف کاذب چوبی
سقف کاذب چوبی

سقف کاذب شیشه ای

شیشه یک ماده شفاف غیر کریستالی و شکننده است که با استفاده از افزودنی های مناسب می توان آن ها را تا حدی غیر شکننده و غیر شفاف ساخت. امروزه از شیشه به دلیل برخورداری از مزیت های زیاد، در ساخت سقف های کاذب استفاده می شود. در ادامه به برخی از مزایا و معایب سقف کاذب شیشه ای اشاره می کنیم:

  • سقف شیشه ای ظاهری چشم نواز به فضای داخلی اتاق می بخشد.
  • شیشه عایق حرارتی است.
  • از ماهیت شفاف شیشه می توان برای بزرگتر نشان دادن فضاهای کوچک استفاده کرد.

معایب آن نیز به صورت زیر می باشند:

  • در هنگام نصب شیشه، باید با احتیاط رفتار کرد.
  • گرد و غبار و کثیفی به راحتی بر روی شیشه قابل مشاهده است.
  • نیاز به نگهداری مناسب و تمیز کردن منظم دارد.
  • قیمت بالایی دارد.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده رابیتس به صورت آنلاین و حضوری

قیمت رابیتس

سقف کاذب رابیتس

این نوع سقف از ورقی به نام رابیتس، نبشی، میلگرد و گچ ساخته می شود. ورق رابیتس از ورق مشبک گالوانیزه برای دهانه های بزرگ و کوچک به کار می رود. در واقع دو نوع ورق رابیتس، برجسته و مسطح، در ساخت این نوع سقف رایج است که مصرف آن برای دهانه های مختلف متفاوت خواهد بود. از مزایای آن می توان به اجرای سریع، امکان طراحی های متفاوت و هزینه پایین مصالح اشاره کرد. البته وزن بالای ورق و محدودیت آب و هوایی نیز مشکلاتی را برای سازندگان به وجود می آورد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله رابیتس؛ انواع و کاربردهای آن

رابیتس

مزایا و معایب سقف کاذب

سقف‌ های کاذب جایگاه ویژه‌ ای در سبک های مختلف معماری به خود اختصاص داده‌ اند؛ به طوری که برای ایجاد فضای زیبا بهترین گزینه برای طراحان محسوب می شوند. در عین حال این نوع از سقف ها معایبی نیز دارند.

از مزایای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش انتقال حرارت به بیرون یا از درون ساختمان
  • عایق انرژی صوتی و ایزولاسیون ساختمان نسبت به صدا
  • ایجاد فضایی زیبا و مدرن در دکوراسیون داخلی ساختمان ها
  • دسترسی آسان به تأسیسات زیر سقف
  • طول عمر بالا
  • نصب و اجرای آسان

از معایب آن هم می توان موارد زیر را نام برد:

  • سقف کاذب ارتفاع فضای ساختمان را کاهش می دهد. اگر سقف اصلی ارتفاع کافی نداشته باشد، فضای داخلی کوچکتر می شود.
  • سقف کاذب ممکن است پس از چند سال تغییر رنگ داده یا لکه دار شود.
  • این سقف ها به اندازه سقف های معمولی محکم نیستند و ممکن است در هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله تخریب شوند.
مزایا و معایب سقف کاذب
مزایا و معایب سقف کاذب

نتیجه گیری

در این مقاله با سقف کاذب آشنا شدید؛ همانطور که خواندید این نوع سقف برای پوشش دال اصلی در قسمت داخلی ساختمان استفاده می شود. سقف های کاذب برای پنهان کردن تاسیسات و سیم کشی های فضای داخلی مناسب است و دسترسی آسان جهت تعویض یا تعمیر آن ها را فراهم می نماید. نکته دیگر این که سقف کاذب به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز عمل می کند. امروزه سقف های کاذب متنوعی ساخته می شوند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. انواع متریال مورد استفاده در سقف کاذب عبارتند از: چوبی، گچی، پی وی سی، فلزی و شیشه ای؛ انتخاب هر کدام از آن ها به سبک های مختلف معماری و سلیقه افراد بستگی دارد.

سوالات متداول سقف کاذب؛ انواع و مزایای آن

سقف کاذب چیست؟

سقفی است که در زیر سقف اصلی ساختمان اجرا می شود و برای پنهان کردن تاسیسات داخلی ساختمان مناسب است.

انواع سقف کاذب کدامند؟

سقف های کاذب در انواع چوبی، گچی، پی وی سی، فلزی و غیره موجود هستند.

5 دیدگاه
  1. سقف کاذب GST می گوید

    سلام عالی و خوب بو لذت بردم تشکر از شما و خدمات اطلاع رسانی خوبتون

    1. سقف کاذب GST می گوید

      سلام عالی و خوب بود

      1. مرضیه هاشم پور می گوید

        سلام ممنون

    2. مرضیه هاشم پور می گوید

      سلام ، ممنون

    3. مرضیه هاشم پور می گوید

      ممنون

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.