نبشی آلومینیومی چیست؟ با انواع و ویژگی های آن آشنا شوید.

نبشی یکی از مقاطع پرکاربرد در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان سازی است. نبشی آلومینیومی همانطور که از نامش پیداست، از جنس فلز آلومینیوم و آلیاژهای آن ساخته شده است و در واقع خواص آن همان خواصی است که فلز آلومینوم با آن شناخته شده است. بیشترین کاربرد نبشی آلومینوم در صنعت ساخت‌ و‌ ساز است.

نبشی انواع متفاوتی دارد که در این مقاله ما قصد داریم شما را با نبشی آلومینیوم آشنا کنیم. با آهن ملل همراه باشید.

نبشی آلومینیومی چیست؟

نبشی یک مقطع مهم و کاربردی در صنعت ساختمان سازی و صنایع دیگر است. نبشی‌ ها کاربرد گسترده‌ای در ساخت سازه‌ های فلزی و قالب‌ ها دارد. نبشی نوعی پروفیل باز می‌باشد که به دو صورت منفرد و ترکیبی در ساخت سازه‌ ها کاربرد دارد.

کاربرد انواع نبشی وابسته به جنس و آلیاژ نبشی است. یکی از نبشی‌ های پرکاربرد در انواع نبشی، نبشی آلومینیومی می‌باشد. نبشی آلومینیوم، از قالب‌ های آلومینیوم ساخته می‌شود. نبشی آلومینیوم در کارهایی که نیاز به قدرت مضاعف دارد، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. آلومینیوم یکی از آلیاژهای پرکاربرد برای ساخت مقاطع فولادی و پروفیل است.

آلومینیوم فلزی نرم و چکش خوار است که مقاومت بالایی دارد و خاصیت‌ های خاصی مانند استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری دارند. نبشی آلومینیوم برای ساخت سازه‌ های مخابرات و پل‌ ها کاربرد گسترده‌ ای دارد. تنوع گسترده‌ انواع نبشی آلومینیوم، دلیل استفاده‌ زیاد این محصول در صنایع مختلف شده است. 

نبشی آلومینیوم

جدول مشخصات نبشی آلومینیوم

مشخصات و ابعاد نبشی های آلومینیوم موجود در بازار به صورت زیر است:

سایزضخامت (میلیمتر)ابعاد (میلیمتر)وزن (کیلوگرم)
۳۰۲۷۰۰۰*۶۰۰۰۲
۴۰۲۷۰۰۰*۶۰۰۰۲
۴۰۲۷۰۰۰*۶۰۰۰۴
۵۰۳۷۰۰۰*۶۰۰۰۵
۵۰۴۷۰۰۰*۶۰۰۰۶
۶۰۳۷۰۰۰*۶۰۰۰۶
جدول مشخصات نبشی آلومینیوم

انواع نبشی آلومینیومی

خواندید که نبشی آلومینیوم، دارای تنوع بالایی است. نبشی آلومینیومی بر اساس اندازه، ابعاد، رنگ، کیفیت مواد و غیره انواع و کاربرد مختلفی دارد. یکی از انواع نبشی، نبشی آنادایز است که به توضیح مختصر آن می‌ پردازیم.

پیشنهاد خواندنی: انواع نبشی ها کدامند و چه کاربردهایی در صنعت دارند؟

نبشی آنادایز یا آبکاری‌شده

آنادایز کردن، به نوعی فرآیند می گویند که در آن، لایه اکسیدی را تا چند برابر ضخیم می‌ کند. با انجام این فرآیند، تمام سطح آلومینیوم، در برابر خوردگی و سایش مقاوم می‌شود. در این فرآیند، جریان مستقیم برق از مایع الکترویت می‌گذرد و لایه‌ی نازکی از اکسید روی سطح آلومینیوم کشیده می‌شود. 

ویژگی‌های نبشی آلومینیوم

نبشی ها دارای خواص و مزیت هایی هستند که باعث شده در جوامع امروزی بسیار به چشم دیده شود که ما این را لازم دانستیم تا در اطلاعاتی جامع در مورد مزیت های نبشی آلومینیومی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم:

  • نبشی آلومینیومی، ضخامت کم و استحکام گسترده‌ ای دارد.
  •  این نوع نبشی، کمک می‌کند تا لبه‌ ها تقویت شود و از خوردگی لبه‌ ها جلوگیری کند.
  •  نبشی‌ های آلومینیومی، وزن پایینی دارد. در نتیجه حمل آن‌ ها آسان است.
  • این نوع نبشی، خاصیت غیر مغناطیسی دارد.
  •  نبشی آلومینیوم، قابلیت جوش پذیری و سوراخ کاری منحصر به فردی دارد و برای اتصالات جوشی مناسب است.
  •  نبشی آلومینیوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی  و پوسیدگی مقاومت دارد.
  • نبشی آلومینیوم قابلیت بازیافت مجدد را دارا می‌ باشد.

کاربردهای نبشی آلومینیومی

با توجه به ویژگی هایی که در بالا گفته شد، استفاده از نبشی آلومینیوم در صنایع ساختمانی و عمرانی بسیار رایج است که به چند مورد از آن ها اشاره کرده ایم:

  • نبشی آلومینیوم در خطوط انتقال برق، انواع سازه‌ها، حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نبشی آلومینیوم، برای ساخت پل‌ های شهری کاربرد دارد.
  • از نبشی آلومینیوم، در صنایع هوایی و دریایی برای ساخت هواپیما، اسکله، کشتی و غیره استفاده می‌شود. 
نبشی آلومینیوم

فرآیند تولید و برش نبشی آلومینیوم

نبشی‌ های آلومینیوم بر اساس فرآیند تولید آن ها به دو نوع پرسی و فابریک تقسیم می‌شوند.

روش تولید پرسی: در این روش نبشی در همان ابتدا، شکل نبشی آماده نیست و باید به آن فرم داد. نبشی پرسی کیفیت پایین‌ تری نسبت به نبشی فابریک دارد. ابتدا ورق‌ های رول شده را برش می‌دهند و سپس به وسیله‌ پرس آن‌ ها را به شکل نبشی در می‌آورند. برای تولید نبشی به روش پرسی، هیچ گونه درزی روی آن به وجود نمی‌ آید.

روش تولید فابریک: در این روش ابتدا شمش فولادی را به طول و مقطع مشخص برش می‌ دهند و درون کوره می‌ ریزند و آن را تا یک دمای مشخص حرارت می‌ دهند. سپس شمش‌ ها را از قفسه‌ های مختلف عبور می‌دهند تا به اندازه‌ مورد نظر برسند. 

قیمت نبشی آلومینیوم

قیمت اکثر محصولات فلزی به طور خاص نبشی آلومینومی به فرآیند تولید، کیفیت ساخت و قیمت مواد اولیه آن دارد. همچنین کارخانه های مختلفی در تولید این نوع نبشی فعالیت دارند که قیمت های هر کدام بسته به مواردی که در بالا ذکر شد وابسته است.

مجموعه آهن ملل بهترین قیمت نبشی کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب گفته شد، نبشی آلومینیوم نوعی از نبشی می باشد که از جنس فلز آلومینیوم می باشد. نبشی نوعی پروفیل باز می‌باشد که به دو صورت منفرد و ترکیبی در ساخت سازه‌ ها کاربرد دارد.

کاربرد انواع نبشی وابسته به جنس و آلیاژ نبشی است و در کارهایی که نیاز به قدرت بالایی دارد، مورد استفاده قرار می‌ گیرد که نبشی آلومینوم را به یکی از پرکاربردترین نبشی ها شناخته می شود.

سوالات متداول نبشی آلومینیومی چیست با انواع و ویژگی های آن

ویژگی های نبشی های آلومینیوم کدامند؟

نبشی آلومینیومی دارای ضخامت کم و استحکام بالا، وزن پایینی و در برابر خوردگی و زنگ زدگی و پوسیدگی مقاومت دارد.

نبشی های الومینیوم در کجا کاربرد دارند؟

نبشی های الومینیوم در خطوط انتقال برق، در ساخت اسکله، کشتی ها و غیره است.

2 دیدگاه
  1. جلال موسوي می گوید

    سلام استاد گرامی
    بنده برای کار نجاری احتیاج به ریل الومینیومی دارم البته مورد استفاده من کم هست ولی برای کارم بسیار مهم من احتیاج به نوعی از الومینیوم دارم که خوردگی ان باتوجه به سایش کم باشد
    انعطاف پذیری کم داشته باشد و در کل مقاوم باشد لطفا بفرمایید از چه نوع الومینیوم استفاده کنم بسیار سپاسگذارم

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام
      وقت شما بخیر

      پاسخ کارشناس آهن ملل: باید پروفیل آلومینیوم آماده کارخانه ای استفاده شود و حتما رنگ و لعاب دار باشد تا در برابر خوردگی مقالمت بالاتری از خود نشان دهد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.