علت نوسانات قیمت میلگرد و تیرآهن

در روزهای اخیر به دلیل نوسانات بازار ارز و روند افزایشی آن، تقاضا برای بازار مقاطع فولادی تا حد قابل توجهی بالا رفت. دلار مجددا کانال ۶۰ هزار تومانی را لمس کرد و همین امر موجب نوساناتی در قیمت آهن آلات شد. میلگرد و تیرآهن همواره به عنوان دو آیتم پرفروش کاربردی در بازار آهن نوسان بیشتری را تجربه کردند، اما جالب است بدانید که این نوسان شامل حال دیگر مقاطع فولادی از جمله قوطی پروفیل هم شد. سوالی که ممکن است در این قسمت بوجود بیاید، چرایی نوسان این دو مقطع فولادی همزمان با یکدیگر است. در ادامه این مطلب به بررسی عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت میلگرد و تیرآهن می پردازیم.


بررسی دلایل نوسان قیمت میلگرد و تیرآهن

با وجود نوسانات حاکم بر بازار آهن، روند کلی این بازار ثابت بوده است. نرخ ارز در روند افزایشی به سر می برد، اما عوامل دیگری نیز در رشد منفی یا مثبت هر یک از مقاطع تاثیرگذار هستند. همچنان در مناطق صنعتی با قطعی شدید برق مواجه هستیم و شاهد وضعیت چندان مطلوبی در خط تولید مقاطع فولاد نیستیم. با وجود تمام موارد ذکر شده، این عوامل در خصوص میلگرد و تیرآهن صدق نمی کنند و این دو مقطع بر نوسانات بازار سوار هستند.

دو مقطع میلگرد و تیرآهن از جمله مقاطعی هستند که از نوسانات قیمت دلار بیشترین تاثیر را می گیرند. گفتنی است که عوامل دیگر نیز بر تعیین قیمت آنها هستند، اما به دلیل اینکه توسط کارخانه های خاص و مشخصی تولید می شوند و تولیدکنندگان آنها اغلب ثابت هستند، قیمت مشخصی هم دارند. در واقع می توان گفت پارامترهای تاثیرگذار بر نوسان قیمت تیرآهن و میلگرد، غالبا مشخص هستند و تنها پارامتر درحال تغییر، قیمت دلار می باشد. علاوه بر آن بورس کالای هر دوی آنها در روز چهارشنبه است و این مسئله هم از دیگر دلایل ارتباط زیاد قیمت میلگرد و تیرآهن با یکدیگر می باشد.

قیمت میلگرد

با توجه به نوساناتی که در هفته اخیر در قیمت دلار داشتیم، نوسان میلگرد و تیرآهن هم تا حد زیادی به آن شباهت داشت. بر برخی کارخانه های تولید میلگرد مانند میلگرد میانه و میلگرد جهان فولاد سیرجان، روند قیمت کاهشی بود؛ اما در رابطه با میلگرد شاهین بناب، افزایش ۱.۷ درصدی را شاهد بودیم.  میلگرد آجدار نیز بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد، اما میلگرد آجدار ذوب آهن با افت ۰.۳ درصدی همراه بود. میلگرد ابهر و ظفربناب هم همچنان بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

روند قیمتی تیرآهن اما با روند قیمتی میلگرد کمی متفاوت بود. نمودار قیمت تیرآهن ذوب آهن روند صعودی داشته و بیانگر رشد ۱.۷ درصدی می باشد. گفتنی است که این افزایش را در پرفروش ترین سایزهای تیرآهن از جمله سایز ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ شاهد بودیم.


وضعیت معاملات بورس کالا

بورس کالا در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و گزارش ها حاکی از آن است که در هفته گذشته در  بازار فیزیکی بورس کالای ایران،قریب به ۲.۴۹ میلیون تن انواع محصول معامله شده است. حدود ۲ میلیون تن از رقم ذکر شده معادل ۱۸.۷ هزار میلیارد تومان، سهم تالار محصولات صنعتی و معدنی بود. در هفته گذشته در تالار صنعت و معدن معامله ۴۹۰ هزار تن سنگ آهن، ۳۰۱.۵ هزار تن فولاد، ۱۷۵.۸ هزار تن آهن اسفنجی و ۹.۴ هزار تن مس به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که در روز شنبه ۱۰ شهریور هم در تالار محصولات صنعتی و معدنی، عرضه ۵۵۹ هزار تن گندله سنگ آهن، ۳۲۹ هزار تن آهن اسفنجی، ۷۰.۳ هزار تن میلگرد، ۴۱.۴ هزار تن شمش بلوم، ۵۱.۷ هزار تن ورق فولادی، ۳۲۰ تن سبد میلگرد و ۴.۵ هزار تن تیرآهن را شاهد بودیم.


سخن پایانی

با توجه به رشد بازار بیلت و فولاد جهان و بهبود روند راکت بازار آهن، می توان به بهتر شدن اوضاع در فصل سرما کمی امیدوار بود. البته که در این فصل خبری از ساخت و ساز و پروژه های عمرانی نخواهد بود، اما با عبور از بحران قطعی برق و اجرا شدن برنامه های دولت جدید، تا حدودی می توان حرکات بازار را جدی گرفت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.