در بازار بیلت و فولاد جهان چه می گذرد؟

در بازار بیلت و فولاد جهان چه می گذرد؟ آیا می توان با از میان رفتن چالش های حال حاضر بازار آهن به بهبود شرایط امیدوار بود؟ بدیهی است که هر کسی چه در جایگاه تولیدکننده و چه در جایگاه خریدار چالش ها و درگیری هایی در این بازار پر تلاطم بوجود بیاید.

در هفته های اخیر -درست پس از بوجود آمدن اختلالاتی در بازار فولاد چین– شاهد رکود شدید و کم سابقه ای در سطح جهان بودیم. به واسطه حضور برترین تولیدکنندگان فولاد در قاره آسیا، بیشترین رکود شامل حال آسیا شد. علاوه بر آن، کاهش تولید و صادرات بیلت نیز از جمله معضلاتی بود که به دنبال آن در صادرات سایر مقاطع فولادی نیز خلل بزرگی ایجاد شد. متاسفانه درست زمانی که می توانستیم از فرصت های طلایی صادرات مقاطع فولادی بهره مند شویم، موانعی بر سر راه این گام بزرگ قرار گرفت. حالا خوشبختانه خبرهای خوبی از وضعیت فولاد در سطح جهان به گوش می رسد که در ادامه این مطلب به بررسی این آمار می پردازیم.


بررسی بازار جهانی فولاد در هفته گذشته

ابتدا لازم است به بررسی مختصری از نوسانات قیمت انواع مقاطع فولادی در هفته گذشته بپردازیم؛ چرا که بعد از مدت های طولانی شاهد رشد خوبی در بازار فولاد سطح جهان هستیم و این مسئله قطعا تاثیر خوبی بر بازار ایران نیز خواهد داشت. گفتنی است که روند قیمت آهن آلات با سرد شدن هوا نیز با وجود اتفاقات مثبت در صنعت فولاد، دگرگون خواهد شد.

در هفته گذشته نوساناتی را در قیمت های فروش محصولات فولادی شاهد بودیم که هر یک را به تفکیک مورد بررسی قرار می دهیم:

بررسی وضعیت سنگ آهن

در هفته گذشته در بازار واردات چین، سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد نوسانات جزئی را در طول هفته تجربه کرد؛ و اما در پایان هفته ۱۰۰.۲۵ دلار هر تن خشک سی اف آر چین به ثبت رسیده است. شایان ذکر است که با توجه به رکود کم نظیر حاکم بر بازار فولاد چین، رشد چشمگیر و وضعیت چندان مطلوبی را در روزهای آتی نخواهیم داشت. البته که بازار چین هم در تلاش برای بهبود شرایط فعلی است اما نمی توان چشم انداز مشخصی را برای آن تعیین کرد.

بررسی وضعیت قراضه

بازار واردات قراضه ترکیه در هفته گذشته با بهبود نسبتا خوبی همراه بود. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ با ۴ دلار رشد به ۳۶۴ دلار در هر تن سی اف آر رسید. در حال حاضر، چشم انداز کلی بازار مثبت می باشد و پیش بینی می شود خرید و فروش در هفته جاری بهبود یابد.

اما در قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن روند نزولی داشتیم و از ۳۲۲ دلار به ۳۰۴ دلار در هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۵ دلار افت داشت و ۳۵۴ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

قیمت شمش فولادی

بررسی وضعیت بیلت

در هفته گذشته میانگین قیمت بیلت صادراتی فوب دریای سیاه، قریب به ۵ دلار افت داشت و ۴۷۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی پریشان چین قیمت بیلت ۱۲ دلار بهبود داشت و به ۴۱۸ دلار هر تن درب کارخانه رسید. علاوه بر آن، بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته ۱۴ دلار بالا رفت و ۳۷۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. این آمار می تواند خبر خوب و امیدوار کننده ای در راستای بهبود و خروج بازار آهن آسیا باشد.

در رابطه با بازار واردات جنوب شرق آسیا هم رشد نسبتا خوبی را تجربه کردیم. قیمت بیلت ۵ دلار بهبود داشت و ۴۶۶ دلار هر تن سی اف آر بود. در ترکیه نیز هفته گذشته میانگین قیمت بیلت وارداتی در ۴۹۷.۵ دلار هر تن سی اف آر در ثبات باقی ماند.

بررسی وضعیت مقاطع فولادی

قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته با ۷ دلار بهبود به ۴۶۹ دلار هر تن فوب رسید. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز با بهبود بازار قراضه ۷ دلار بهبود داشت و به ۵۷۶ دلار هر تن فوب افزایش داشت. همچنین هفته گذشته در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی یک دلار بالا رفت و ۴۸۰ دلار در هر تن سی اف آر ثبت شد.

در بازار آمریکا برخلاف دیگر بازارهای مذکور، نوسان چندان زیادی نداشتیم و وضعیت کلی بازار در ثبات به سر می برد. میلگرد در ۷۵۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از ۶۱۵ یورو به ۶۲۰ یورو هر تن درب کارخانه رسید.

بررسی وضعیت ورق

هفته گذشته ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه ۵ دلار ارزان تر شده ۴۹۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین ۸ دلار رشد داشت و به ۴۷۱ دلار هر تن فوب رسید. در جنوب شرق آسیا میانگین قیمت ورق گرم وارداتی از ۴۶۶ دلار به حدود ۴۷۰ دلار هر تن سی اف آر رشد داشت.

قابل ذکر است در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۵ یورو افت داشت و ۵۹۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی آمریکا نیز ورق گرم ۶۹۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

قیمت ورق فولادی

رشد بازار بیلت و بازار فیوچرز میلگرد چین

در حال حاضر بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا در وضعیت خوبی قرار دارد. کارشناسان این شرایط خوب را به دلیل بهبود بازار فیوچرز میلگرد چین تعبیر می کنند.

لازم به ذکر است که همچنان خریداران آسیا به طور کم ریسک و محتاطانه معاملات خود را پیش می برند تا به ثبات نسبی برسند. میانگین قیمت بیلت وارداتی با حدود ۷ دلار رشد ۴۷۰ دلار هر تن سی اف آر فیلیپین شنیده شده است. در تایلند نیز بیلت وارداتی ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن سی اف آر است.

همچنین قیمت پیشنهادی بیلت اندونزی ۴۵۰ دلار هر تن فوب به ثبت رسید. بیلت در بازار داخلی چین ۸ دلار رشد داشت و ۴۱۷ دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده می باشد. نوسان بازار مواد اولیه و محصولات فولادی و بازار فیوچرز میلگرد از بازار بیلت حمایت کرده است و در بورس شانگهای قیمت قرارداد فیوچرز میلگرد ۱۰ دلار رشد هفتگی داشت و به ۴۵۴ دلار هر تن رسید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.