روند قیمت آهن آلات با سرد شدن هوا

روند قیمت آهن آلات با سرد شدن هوا، معمولا دچار تغییراتی می شد و این مسئله همواره از جمله چالش هایی بود که فولادی ها با آن درگیر بودند. با سرد شدن هوا، بازارهایی همچون بازار مسکن و ساخت و ساز تا حد زیادی از تب و تاب می افتادند و پروژه های عمرانی نیز تا حدودی در حالت تعلیق می ماندند. حالا نکته جالب توجه اینجاست که در سال های اخیر، با توجه به کم شدن رونق در این بازار پر تلاطم، برخلاف سال های گذشته که فصل بهار و تابستان فصل خوبی برای بازار آهن بوده است، می توان گفت تابستان های سردی را پشت سر گذاشته ایم.

با توجه به شباهت زیاد وضعیت بازار آهن در تابستان و زمستان، دیگر نمی توان نسخه مشخصی را برای هر یک از آنها پیچید. به همین خاطر در ادامه مطلب به بررسی روند قیمت آهن آلات در زمستان امسال و عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمتی آن می پردازیم.


روند قیمت مقاطع فولادی در آخرین روزهای تابستان

معمولا تغییرات قیمتی از اواسط شهریور آغاز می شوند و بازار آهن را برای فصل پاییز و زمستان آماده می کنند. در هفته گذشته با افزایش قیمت دلار، در برخی مقاطع فولادی نیز شاهد افزایش قیمت بودیم. میلگرد به عنوان پرفروش ترین مقطع فولادی، در ابتدای هفته اول شهریور با روند افزایشی همراه بود. قیمت میلگرد آجدار به طور میانگین با رشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در هر کیلوگرم همراه بود، اما در پایان هفته در محدوده ۲۹,۵۰۰ تومانی تثبیت شد.

در رابطه با تیرآهن نیز باید گفت در ششمین هفته از تابستان، بالاخره از محدوده ثابت خود بیرون آمد و افزایش کمی را تجربه کرد. در طول هفته چیزی حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم از قیمت تیرآهن IPE با افزایش همراه بود. در نهایت نیز در روز چهارشنبه با ۱۰۰ تومان افزایش به نوسان خود خاتمه داد.

بازار قوطی پروفیل طبق معمول در ثبات به سر می برد، اما در اواسط هفته گذشته افت ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد. معمولا این مقطع فولادی چندان دچار نوسان نمی شود و معمولا در مدار ثابتی حرکت می کند. در پایان هم قیمت قوطی پروفیل در محدوده ۳۶,۳۰۰ تثبیت شد.

قیمت نبشی و ناودانی در هفته ای که گذشت، روندی ثابت را به همراه داشت و برخلاف سایر مقاطع مذکور، دچار هیچگونه نوسان مثبت یا منفی نشد. قیمت نبشی در محدوده ۳۰,۵۰۰ تومان و قیمت ناودانی هم در محدوده ۲۹,۵۰۰ تومان به پایان رسید.

قیمت شمش فولادی

روند قیمت آهن آلات در زمستان امسال چطور پیش بینی می شود؟

گزارش های منتشر شده توسط تولیدکنندگان و خریداران حاکی از وضعیت پیچیده بازار آهن در هفته های اخیر است. در حال حاضر سرمایه گذاران و تمام فعالان بازار با احتیاط بسیار زیادی درحال انجام معاملات هستند و قطع به یقین با وجود شرایط حاکم بر این بازار، تمایلی هم به ریسک پذیری ندارند.

درحال حاضر حجم معاملات با کاهش شدیدی رو به رو است و چرخش پول در بازار با کندی صورت می گیرد. نکته جالب توجه اینجاست که اخیرا به دلیل حجم بالای واردات میلگرد، تعدیل قیمت این مقطع فولادی در روزهای آینده وجود خواهد داشت. علاوه بر آن، با خنک شدن هوا و حل شدن مسئله قطعی برق، صنایع فولادی نیز به تولیدات خود ادامه می دهند و در کنار حجم بالای میلگرد وارد شده، با افزایش تولید آن نیز مواجه خواهیم شد.

به طور کلی به واسطه تعطیلات متعددی که در شهریور ماه وجود دارد، نمی توان در شرایط مطلوبی به پیشواز پاییز رفت؛ چرا که بازار آهن آلات در تابستان امسال واکنش مورد انتظار را نشان نداد و علی رغم افزایش نرخ ارز، محدودیت های برق و موانع قانونی برای ارز حاصل از صادرات، مانعی بر سر صادرات اهن الات شد.

در شرایطی که درحال گذر از فصل گرما و چالش های مرتبط با آن هستیم، اما همچنان نمی توان به بهبود شرایط صادرات امیدوار بود، زیرا فرصت های طلایی برای صادرات از دست رفتند. امروزه با کاهش قابل توجه قیمت در بازار جهانی منجر به بی میلی تولیدکنندگان داخلی نسبت به صادرات شمش بلوم شد. تنها دلیل شرایط بوجود آمده، بالاتر بودن قیمت های داخلی و میل به عرضه در بازار داخلی نسبت به بازار صادراتی می باشد.


کلام آخر

تنها در شرایطی می توان به بهبود روند قیمت آهن آلات امیدوار بود که در وهله اول از رکود بازار فولاد در آسیا عبور کنیم و در وهله دوم، در نرخ ارز آزاد و همچنین ارز صادراتی به وضعیت ثابتی برسیم.

در واقع نمی توان پارامترهای مشخصی را برای بهبود اوضاع در نظر داشت، چرا که به چند مورد انگشت شمار ختم نمی شوند، اما در هر صورت می توان امیدوار بود، با تاثیرات وزیر صمت جدید در بازار آهن روند بهتری را در این بازار شاهد باشیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.