دلایل رکود بازار فولاد در آسیا

مدتی است که بازار فولاد در سطح جهان با رکود نسبی مواجه است و به طور کلی می توان گفت که در بازه زمانی نسبتا طولانی، هاله ای خاکستری بر سر این بازار سایه افکنده است. به تازگی اخباری در راستای تشدید این رکود در قاره آسیا منتشر شده است. از آنجایی که این قاره از غنی ترین منابع فولادی برخوردار است، رکود در آن خبر خوبی برای فولادی ها تلقی نمی شود. دلایل رکود بازار فولاد در آسیا، شامل چالش ها و معضلات زیادی است که وجود آنها به دیروز و امروز ختم نمی شود. منابع در سطح جهان رو به اتمام هستند و این موضوع افراد را در جایگاه تولیدکننده و حتی مصرف کننده، نگران می کند. در ادامه به سایر عوامل تاثیرگذار بر رکود بازار آهن در آسیا بیشتر می پردازیم.


چه پارامترهایی بر رکود آهن آلات در آسیا تاثیر داشته اند؟

با استناد بر گزارش های اعلام شده، قیمت آهن قراضه در آینده نه چندان دور تحت فشار قرار خواهد گرفت. همچنین تشدید رکود در مواد اولیه نیز در سه ماهه سوم سال پیش بینی می شود.

از دیگر مقاطعی که تحت تاثیر رکود شدیدی قرار می گیرد، می توان به ورق گرم سیاه اشاره کرد؛ علت این رکود، تقاضای بسیار ضعیف برای این مقطع در سه ماهه سوم سال عنوان شده است.

احتمال می رود در سه ماهه سوم سال، شاهد تغییر ساختار جریان های تجاری در آسیا به دلیل افزایش رقابت کارخانه های فولاد ژاپن و کره جنوبی باشیم. از آنجایی که تقاضای داخلی ارزش ارزهای داخلی رو به افول هستند، تولیدکنندگان این کشورها بیش از پیش وادار به تمرکز روی صادرات خواهند شد. در نتیجه، ورق گرم یا همان ورق سیاه چین بازارهای ژاپن و کره جنوبی را از دست می دهد و با کاهش صادرات چین قیمت ورق سیاه آن تحت فشار بیشتری خواهد بود و این مسئله یکی از دلایل رکود بازار فولاد در آسیا تلقی می شود. فراموش نکنید که بازار فولاد چین در وضعیت مطلوبی نیست. این کشور به عنوان اولین تولیدکننده فولاد در سطح جهان، با رکود کم سابقه ای مواجه است و آمار منفی این کشور، تاثیر بسزایی در آمار کلی تولیدکنندگان آسیا داشته است.

قیمت قوطی و پروفیل

کارشناسان معتقدند در سه ماهه سوم سال جاری، بازارهای فولاد آسیا به دلیل تقاضای ضعیف فصلی و همچنین تداوم پیش بینی های منفی برای بخش های املاک و مستغلات و ساخت و ساز در بازارهای مختلف، حمایت محدودی دریافت خواهند کرد. اگرچه آمار ساخت و ساز در چهار سال اخیر در تابستان و زمستان تفاوت چشمگیری با یکدیگر نداشته اند، اما اندک پروژه های در جریان هم در فصل سرما به حالت تعلیق در می آیند.


وضعیت بازار فولاد چین و تاثیر آن بر رکود آسیا

قیمت فوب ورق گرم چین در آوریل تا ژوئن به طور متوسط ۵۲۲.۹۲ دلار در هر تن بود که ۴.۲ درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش داشت. از سوی دیگر علاوه بر مقطعی چون میلگرد، صادرات بیلت نیز از چین در حال افزایش است. در اواسط خرداد ماه، به دلیل کاهش رقابت پذیری در بازارهای بین المللی، تا حدی کاهش یافت، اما وضعیت تقریبا در اواسط مرداد ماه دچار تحول شد. قیمت های داخلی چین با کاهش تقاضا همراه هستند و این روند در فصل بارندگی نیز ادامه خواهد داشت.

انتظار می‌رود قیمت‌های داخلی فولاد در چین تا پایان تابستان با توجه به کاهش تقاضا، تولید نسبتاً بالا و انتظار اقدامات حمایتی از سوی مقامات، در سطوح پایین در نوسان باشد. قیمت قراضه در آسیا در بحبوحه قیمت های بالای برق و تقاضای ضعیف صنایع تولیدی، در سه ماهه دوم به کاهش خود ادامه داد.

رشد صادرات چین منجر به کاهش قیمت جهانی فولاد می شود و تولید بیش از حد در چین ادامه دارد و می توان گفت از مهمترین دلایل رکود فولاد در آسیا محسوب می شود . به گفته شرکت های بزرگ فولادی، قیمت ورق گرم در بازار آسیای جنوب شرقی به شدت از حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ دلار در تن سی اف آر سال ۲۰۲۱ تا اواسط سال ۲۰۲۲ به محدوده ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار در تن کاهش یافته است.


جمع بندی

با وجود امیدواری هایی که در راستای روی کار آمدن وزیر صمت جدید و تاثیر وی بر بازار آهن ایران وجود داشت، نمی توان وضعیت مطلقا مثبتی را پیش بینی نمود، چرا که درحال حاضر رکود حاکم بر بازار آهن به یک منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی شود و این معضل در مقیاس بسیار بزرگتری پیش آمده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.