آمار دقیق صادرات فولاد چین و تشدید نگرانی تولیدکنندگان ایرانی

آمار دقیق صادرات فولاد چین و تشدید نگرانی تولیدکنندگان ایرانی، دغدغه ای است که این روزها برای فعالان حاضر در این حوزه بسیار پررنگ شده است. با توجه به کاهش قیمت آهن آلات در هفته جاری و تهدیدهایی که به دلیل حجم بالای واردات کالا از سوی چین بر بازار داخلی چیره شده است، نگرانی کارخانه ها و تولیدکنندگان ایرانی را دوچندان کرده است. از طرفی عدم حمایت مقامات داخلی از تولیدات کشورمان، از دیگر مسائلی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. با آماری که اخیرا توسط مقامات گمرکی چین اعلام شده است، می توان دریافت که صادرات در این کشور با حجم بسیار بالایی مواجه بوده است و بازار آهن داخلی نیز در خطر است.


آمار صادرات آهن آلات چین توسط مقامات گمرکی

با استناد بر گزارش اعلام شده توسط مقامات گمرکی چین، از نیمه دی ماه سال گذشته تا نیمه تیر ماه امسال، صادرات مقاطع فولادی چین به ۷.۰۱ میلیون تن رسیده است. این رقم، بیانگر افزایش ۱۰.۳ درصدی حجم صادرات نسبت به سال گذشته است. همچنین در صادرات مفتول نیز شاهد افزایش ۹.۲ درصدی بودیم، چرا که حجم صادرات آن به ۱.۵۳ میلیون تن رسیده است. نبشی و ناودانی هم از جمله مقاطعی بودند که صادرات آنها افزایش چشمگیری داشته است. صادرات این دسته از مقاطع فولادی قریب به ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است و حجم صادرات آن به ۳.۱۶ میلیون تن رسیده است.

نکته جالب توجه اینجاست که در رابطه با میلگرد، شاهد رشد کمتری بودیم؛ صادرات این مقطع فولادی، از نیمه های تیر تا نیمه های مرداد (ماه جولای) به ۰.۹ میلیون تن رسید که تنها ۳.۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش را تجربه کرد و ۱۳.۵ درصد نیز نسبت به ماه گذشته کاهش یافت.

از مهمترین دلایل تاثیر گذار بر عدم رشد صادرات میلگرد، رکود در صنعت ساخت و ساز کشورهای مختلف بوده است. رکود در ساخت و ساز و تعلل در به جریان انداختن پروژه های عمرانی، در کمتر شدن تولید و صادرات میلگرد نقش بسزایی داشت که امروز در آمار آن نیز مشهود است. رشد منفی میلگرد برای فعالان این حوزه بسیار چشمگیر بوده است؛ چرا که صادرات مقاطع به مراتب کم کاربرد تر رشد بیشتری را تجربه کردند. در سال جاری، صادرات مفتول به ۲۱۰۰۰۰ تن و صادرات نبشی و ناودانی به ۴۴۰۰۰۰ تن رسید که به ترتیب ۸.۷ درصد و ۲.۳ درصد افزایش داشته اند.


قیمت نبشی

آیا حجم بالای صادرات چین تداوم خواهد داشت؟

در حال حاضر اقتصاد چین در شرایط مطلوبی به سر نمی برد و فعلا حجم بالای صادرات، از معدود تدابیری است که این کشور برای نجات از شرایط فعلی خود اندیشیده است. قطع به یقین به مرور زمان، هم در عرضه و هم در تقاضای فولاد چین شاهد کاهش چشمگیری خواهیم بود. چرا که شرایط اقتصادی نامساعد این کشور، مانع از خرید و فروش آهن آلات خواهد بود.

گفتنی است که طبق گفته های مقامات گمرکی چین، احتمال کاهش ناگهانی صادرات فولاد چین در نیمه دوم سال جاری وجود دارد. بنابراین می توان امیدوار بود که یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر کاهش قیمت فولاد داخلی، حذف شده یا حداقل از شدت آن کاسته می شود.


آیا تداوم در کاهش قیمت آهن آلات ایران نگران کننده است؟

اخیرا به دلیل کاهش قیمت دلار و همچنین کاهش تنش های ژئوپلیتیک حاکم بر کشور، قیمت آهن آلات نیز با کاهش چشمگیری همراه بوده است. در آغازین روزهای هفته جاری، آمار عجیبی را در مقاطعی مانند میلگرد، تیرآهن و ورق شاهد بودیم. بیشترین کاهش، با اختلاف مربوط به قیمت ورق بود که در انواع رنگی، روغنی و گالوانیزه بسیار مشهود بود. آمار دقیق تر را در مطلب آیا قیمت آهن آلات کاهش می یابد؟ مطالعه نمایید.


بورس تهران نیز تنها چند روز رنگ سبز را به معامله گران نشان داد و مجددا به رنگ قرمز بازگشت. با وجود حداقل تنشی که اکنون در بازارهای مالی حاکم است، ترس از واکنش های ناگهانی بازار برای معامله گران مانع از سرمایه گذاری در این بازارها می شود. عدم ثبات در اقتصاد کشور، سبب پرهیز شهروندان هم در سرمایه گذاری بلند مدت و هم در خرید و فروش های آنی نیز شده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.