علت زیان ده بودن شرکت ذوب آهن

شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از مهمترین، قدیمی ترین و بزرگترین تولیدکنندگان آهن و فولاد در ایران و خاورمیانه، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند که با تکیه بر فناوری های پیشرفته و نیروی انسانی متخصص، تاثیر خود را در اقتصاد ایران دو چندان کرده است.

با این حال یکی دو سالی هست که کارخانه ذوب آهن اصفهان با چالش های بسیار جدی مواجه شده است. از مهمترین این چالش ها، وابستگی به منابع اولیه داخلی مانند سنگ آهن و زغال سنگ بوده که با توجه به نوسانات قیمتی و کمبود عرضه آنها، تاثیرات منفی بر تولید و سود آوری شرکت گذاشته است.


وضعیت نماد ذوب در بورس این روزها

نماد ذوب از جمله نمادهایی است که امروز در بازار بورس بسیار مورد توجه قرار گرفت. در سه روز معاملاتی قبل نیز این نماد با صف خرید مواجه بود اما در این شرکت چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ چرا علی رغم استقبال و تقاضای خوب در بورس کالا، بزرگترین تولیدکننده محصولات آهنی -که مهمترین آنها میلگرد ذوب آهن و تیرآهن ذوب آهن است- و شرکت شناخته شده در جهان با مشکل مالی مواجه شده است؟!

با بررسی و مقایسه ذوب آهن اصفهان با شرکت های مشابه آن، موضوعات زیادی شفاف شد. ذوب آهن نه تنها موفق به ایجاد سود نشده است، بلکه در سال ۱۴۰۲ زیانی خالص معادل ۴ هزار میلیارد تومان را در آن شناسایی نمودند. این زیان سنگین سوالات جدی را در رابطه با مدیریت هزینه ها و بهره وری این شرکت مطرح می کند و بیانگر ناکارآمدی در اداره عملیات تجاری می باشد.

قیمت میلگرد

بررسی نسبت قیمت سهم به درآمد ذوب آهن

موضوع دیگری که در رابطه با این کارخانه جالب توجه است، نسبت قیمت سهم به درآمد سهم یا همان P/E می باشد. 

این نسبت بیانگر مبلغی است که سرمایه گذاران حاضرند به ازای هر یک ریال سود محقق شده توسط شرکت بپردازند. بررسی دقیق این شاخص در شرکت ذوب آهن بیانگر وضعیت وخیم این شرکت بوده، در حالی که میانگین نسبت P/E در صنعت فولاد حدود ۶.۸ است.

ذوب آهن با میزان -۴.۱ در P/E در وضعیت بحرانی قرار دارد. این نسبت منفی، نه تنها نشان دهنده خلا در سود بوده است، بلکه بیانگر زیان دهی مداوم شرکت و از دست رفتن ارزش سهام در بازار سرمایه نیز می باشد.


کلام آخر

علاوه بر رکود شدیدی که در کشور ایران حاکم است، چندین عامل اعم از نوسانات قیمت ارز و چند نرخی بودن آن که از موانع اصلی صادر کنندگان محصولات فولادی می باشد، رویدادهای سیاسی و قیمت گذاری دستوری برای تعیین قیمت نهایی محصول، مشکلاتی در راستای تامین مواد اولیه، خام فروشی، قرارگیری این کارخانه در منطقه ای کم آب که از ملزومات صنایع است، در وضعیت فعلی تولیدکنندگان فولاد دخیل است.

در حال حاضر ذوب آهن اصفهان با وجود قدمت چندین و چند ساله خود، دچار بحرانی بسیار شدید است که امروز در تمامی بازارها گریبان گیر این کارخانه شده است. تنها می توان به بهبود شرایط حاکم در کشور و تاثیر آن بر بهبود شرایط ذوب آهن اصفهان نیز امیدوار بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.