آمار فروش تولیدکنندگان فولاد در ۳ ماه نخست ۱۴۰۳

گزارش های منتشر شده از معاملات اخیر بورس تهران، آمار فروش تولیدکنندگان فولاد در ۳ ماه نخست ۱۴۰۳ را علنی کرد. این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۲ نتیجه ای عجیب و دور از باور را برای فعالان حاضر در حوزه فولاد را حاصل کرده است. عوامل مهمی اعم از بروز ناترازی هایی در انرژی و قیمت گذاری دستوری در این آمار دخیل هستند که در ادامه به بررسی جزئیات آن می پردازیم.


آمار فروش شرکت های فولادی در معاملات اخیر بورس

گزارش های منتشر شده توسط بورس تهران، حاکی از آن است که با وجود رشد حاشیه سود ۲۱۰ شرکت تولیدکننده فولاد در بهار امسال، شاهد کاهش چشمگیر این حاشیه سود نسبت به سال ۱۴۰۲ هستیم.

حاشیه سود خالص این تولیدکنندگان در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، به ترتیب ۱۷، ۲۱ و ۲۶ درصد کاهش داشته است. همچنین در مقایسه با سه ماه اول سال جاری و سه ماه چهارم سال گذشته، شاهد کاهش ۲۸، ۳۰ و ۴۴ درصدی هستیم. اما چه چیزی می تواند این حجم از کاهش را در فروش فولاد کشور حاصل شود؟

دو عامل مهم قیمت گذاری دستوری و ناترازی انرژی از جمله مواردی هستند که منجر به کاهش حاشیه سود بسیاری از شرکت های تولیدکننده شده اند. گفتنی است که این عوامل نه تنها سبب کاهش حاشیه سود شدند، بلکه مانع رشد و پیشرفت این شرکت ها نیز شدند. در حالی که مدیران و سهامداران شرکت های فولادی باید به فکر توسعه و پیشرفت کار خود باشند، حالا تنها چیزی که برای این قشر حائز اهمیت است، تداوم و ماندگاری آنهاست.

قیمت ورق فولادی

با استناد بر گزارش بورس تهران، حاشیه سود ناخالص ۲۱۰ تولیدکننده فولاد در بهار امسال، ۲۰ درصد، حاشیه سود عملیاتی آنها ۱۳ درصد و حاشیه سود خالص این شرکت ها قریب به ۱۱ درصد می باشد. به بیانی دیگر می توان گفت سود ناخالص شرکت های تولید کننده مذکور، در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ حدود ۲۱۶,۵۳۳ میلیارد تومان و سود ناخالص آنها ۱۲۰,۱۶۸ میلیارد تومان بوده است.

علاوه بر برآیند سود، درآمد و سود عملیاتی تولیدکنندگان فولاد نیز محاسبه شده است. رقم ۱,۰۹۳,۵۶۶ میلیارد تومان بیانگر درآمد عملیاتی آنها و رقم ۱۴۶,۳۶۱ میلیارد تومان نیز بیانگر سود عملیاتی تولیدکنندگان می باشد.


وضعیت فروش صنایع فلزات اساسی در بورس تهران

از دیگر بخش های گزارش بورس تهران می توان به وضعیت فروش صنایع فلزات اساسی و کانی های فلزی اشاره نمود. طبق این گزارش مبلغ فروش کارخانه فولاد مبارکه با نماد فولاد در دوره چهار ماهه منتهی به سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال ۱۴۰۲، با رشد ۱۶ درصدی همراه بوده است.

پس از نماد فولاد، بالاترین مبلغ فروش به آلومینیوم ایران با نماد فایرا و صنایع مس ایران با نماد فملی اختصاص دارد. در دوره چهار ماهه منتهی به سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال گذشته، به ترتیب ۳۳ و ۳۰ درصد رشد داشته است.

در شرکت معدنی/صنعتی گل گهر با نماد کگل با رشد ۹ درصدی و در فولاد خوزستان نیز با نماد فخوز با ۳ درصد رشد -کمترین میزان رشد- مواجه بودیم.


وضعیت معاملات صنعت پالایشی و شیمیایی در بورس تهران

از آنجایی که بازار معاملات صنایع پالایشی و شیمیایی همواره در میان بازارهای پر رونق در بورس تهران بوده است، اشاره ای به وضعیت معاملات آن خالی از لطف نیست.

علاوه بر رشد ۵۳ درصدی فروش پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، فروش پتروشیمی نوری با نماد نوری ۴۴ درصد، پتروشیمی جم با نماد جم ۳۶ درصد، پتروشیمی شازند با نماد شاراک ۲۸ درصد، پتروشیمی شیراز با نماد شیراز ۲۵ درصد، پتروشیمی فناوران با نماد شفن ۱۴ درصد و پتروشیمی خارک با نماد شخارک ۱۳ درصد رشد داشته اند.


در معاملات نماد ذوب چه خبر است؟

با وجود ناترازی هایی که در معامله اکثر نمادهای فولادی وجود دارد، نماد ذوب اصلا در شرایط مساعدی به سر نمی برد. وضعیت این کارخانه به قدری وخیم است که وارد چرخه ضرر و زیان نیز شده است. گزارش ها حاکی از آن است که کارخانه ذوب آهن اصفهان نه تنها سودی حاصل نکرده است، بلکه در سال گذشته مبلغ بالایی را به عنوان ضرر خالص از خود به جا گذاشته است. در مطلب علت زیان ده بودن ذوب آهن، به عوامل دخیل در این اتفاق بیشتر پرداخته ایم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.