آیا قیمت آهن آلات کاهش می یابد؟

در هفته جاری شاهد کاهش قیمت دلار هستیم. پس از مدت نسبتا زیادی که دلار آمریکا در کانال ۶۰ تومانی بود، بالاخره به روند کاهشی خود بازگشت. حباب قیمتی بسیاری از کالاهای وابسته به قیمت ارز و طلا نیز شکسته شد؛ قیمت آهن آلات نیز از این قاعده مستثنی نبود و در هفته جاری روند کاهشی را به همراه داشته است. علاوه بر عواملی همچون کاهش تقاضای آهن آلات که بر کاهش قیمت آن تاثیر گذاشته بود، حالا روند نزولی نمودار قیمتی دلار هم بر کاهش قیمت این مقاطع تاثیر بسزایی داشته است.


احتمال کاهش قیمت آهن آلات در هفته جاری چقدر است؟

پس از کاهش تنش های حاکم در کشورمان و کاهش قیمت دلار آمریکا، روند قیمتی آهن آلات تا حد نسبتا زیادی کاهش یافت. از آنجایی که بازار آهن در مدت های اخیر تحت تاثیر نوسانات زیادی بوده است، این کاهش قیمت برای فعالان حوزه آهن و فولاد موضوعی عجیب تلقی نمی شود، چرا که از تداوم آن اطمینان کافی ندارند! گفتنی است که با توجه به اینکه در طی هفته های اخیر، اتفاق تکان دهنده و عجیبی در اقتصاد ایران نیفتاده، قطع به یقین در بازار فولاد نیز شاهد تداوم و ثبات نسبی خواهیم بود.

در حال حاضر جو کاهشی بر بازار آهن آلات غالب است. در این کاهش، محصولات اصلی بازار آهن از جمله میلگرد، تیرآهن و ورق را مشاهده می شوند. برای مثال، قیمت میلگرد در آغازین روزهای هفته آخر مرداد ماه با ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش همراه بوده است. در میان انواع تیرآهن های موجود، در تیرآهن ذوب آهن نیز شاهد کاهش چشمگیری بودیم. و اما در قیمت ورق، بیشترین کاهش را طی مدت های اخیر تجربه کردیم. ورق های گالوانیزه، روغنی و رنگی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت یافته اند و این رقم برای ورق های آهنی، رقم قابل توجهی است. قطع به یقین با وجود کاهش قیمت در مقاطع فولادی، قیمت مواد اولیه فولادی نیز با کاهش همراه است.

قیمت لوله فولادی

پیش بینی می شود با ثبات در قیمت دلار، فعلا این روند در بازار آهن نیز تداوم داشته باشد. علاوه بر عامل اصلی تعیین کننده قیمت آهن آلات (قیمت روز دلار آمریکا)، کارشناسان این حوزه معتقدند که این روند به واسطه چالش قطعی برق و رکود حاکم بر بازار، حداقل تا پایان تابستان امسال ادامه خواهد داشت. محدودیت های انرژی و کاهش تولید فولاد، ارتباط مستقیمی با کمتر شدن عرضه آهن آلات دارد و مسلما این موضوع در بلند مدت قیمت ها را متاثر می کند.


بورس تهران در سبزترین حالت ممکن!

بورس کالا در هفته اخیر در وضعیت نسبتا خوبی بود و از شدت قرمز بودن سهام کمی کاسته شد. طبق آمارهای منتشر شده، در هفته گذشته حدود ۳.۳ میلیون تن انواع محصول معادل با ۴۴ هزار میلیارد تومان معامله شده است. این رقم بیانگر افزایش ۶۸ درصدی حجم معاملات بورس تهران می باشد.

وضعیت بورس ایران

شایان ذکر است که در هفته گذشته، تالار محصولات صنعتی و معدنی، بیش از ۲.۵ میلیون تن کالا معادل ۳۰.۴ هزار میلیارد تومان معامله شده است. این معامله شامل ۶۲۵ هزار تن سنگ آهن، ۶۳۲ هزار تن فولاد و ۱۷۴ هزار تن آهن اسفنجی می باشد. علاوه بر آن، در روزهای اخیر نیز شاهد عرضه ۶۴۳ هزار تن گندله سنگ آهن، ۳۲۳ هزار تن آهن اسفنجی، ۱۵۳۵۰۰ تن ورق آهنی، ۴۷۵۰۰ تن میلگرد و ۱۷۱۰ تن تیرآهن در تالار محصولات صنعتی و معدنی بودیم.

متاسفانه با وجود افزایش حجم معاملات بورسی، همچنان خلا بزرگی در این بازار وجود دارد. قیمت کالا در بورس کالا بالاتر از بازار بوده و دلیل آن خرید و فروش اعتباری محصولات فولادی می باشد.


تاثیر حجم بالای صادرات چین بر بازار داخلی

با توجه به تهدید بازار آهن ایران توسط چین، احتمال واردات بیش از حد مقاطع فولادی در ایران وجود دارد. با این اوصاف انتظار می رود دست حمایت از سر بازار آهن ایران برداشته نشود. در حال حاضر، چشم اندازی مثبت توام با ثبات و آرامش برای بازار آهن پیش بینی می شود که با تشدید تنش یا بروز هرگونه ناترازی در صادرات، واردات، خرید و فروش مقاطع فولادی، بازار فولاد دچار آشفتگی هایی خواهد شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.