تهدید بازار آهن ایران توسط چین

تهدید بازار آهن ایران توسط چین، موضوعی است که این روزها برای فعالان حاضر در حوزه فولاد به مسئله ای نگران کننده تبدیل شده است. ظاهرا در بازار فولاد و آهن چین، مشکلاتی جدی بوجود آمده است و پیش بینی می شود این مشکلات منجر به رکود طولانی مدت در بخش های مختلف، به خصوص مسکن بشوند. با کاهش قیمت آهن و نزول روند سوددهی این صنعت، پیش بینی شرایط قطعی بازار آهن چین و تاثیرات آن بر صنایع سایر کشورها همچون ایران کمی دشوار است، اما طبق بررسی کارشناسان مربوطه، اطلاعاتی در رابطه این رویداد جمع آوری کرده ایم که در ادامه جزئیات آن را می خوانید.


چرا صادرات چین بازار آهن ایران را تهدید می کند؟

کشور چین به عنوان اولین کشور تولید کننده آهن آلات، دارای منابع بسیار غنی از مقاطع فولادی می باشد. در حال حاضر با کاهش ۱۰ درصدی تقاضا برای فولاد ساختمانی، چین بیشترین رکود را در دو دهه اخیر تجربه کرده است.

از آنجایی که فولاد چین در اقتصاد این کشور نیز تاثیر بسیار زیادی دارد، درحال حاضر اقتصاد چین در شرایط مساعدی به سر نمی برد. قیمت میلگرد و قیمت ورق گرم به پایین ترین حالت ممکن خود در چند سال اخیر رسیده اند. تولیدکنندگان نیز در راستای تامین مواد اولیه، ضرر و زیان زیادی را متحمل می شوند. با این اوصاف، رکود شدیدی را در این کشور شاهد هستیم و بدیهی است که هدف از صادرات تهاجمی این کشور، جبران خسارت هایی است که در حال حاضر بسیار در آن پررنگ هستند.


موسسات خبری جهانی همچون کالانیش، پیش بینی می کنند که تقاضای آهن آلات در بازار آهن چین در سال ۲۰۲۴ به کمترین حالت خود می رسد. فروش های هیجانی و شیوه صادراتی که اکنون در حال انجام است، شوکی به صنعت کشورهای گوناگون وارد کرده است. به همین خاطر، قریب به اکثریت آنها در پی تدبیری برای مقابله با این چالش هستند.

اگرچه به غیر از رونق بازار آهن در مسکن و صنعت چین، در ابعاد دیگر آن از جمله صنعت کشتی سازی و لوازم خانگی شاهد رشد هستیم، اما چگالی آنها به قدری نیست که مانع از کسب درآمد این کشور از طریق صادرات بی پایه و اساس خود شود!

قیمت قوطی و پروفیل

تاثیرات صادرات چین بر فولاد داخلی

 کاهش قیمت سنگ آهن و محصولات فولادی در بازارهای جهانی و صادرات عجیب و بیش از حد فولاد چین، برای تمامی تولیدکنندگان به خصوص تولیدکنندگان ایرانی نگران کننده بوده و عدم توجه وزارت صمت به این تحولات، این نگرانی را تشدید می کند.

به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، علاوه بر این اتفاق، در شرایطی که معمولا از تولیدات داخلی حمایت می شود، اقداماتی در جهت تعرفه گذاری واردات محصولات چین در حال انجام است و این موضوع کمی دور از باور است! متاسفانه ناآگاهی سیاست‌گذاران صنعتی و معدنی کشور از این موضوع، به تولید داخلی، آسیب زیادی می رساند.


به گفته رضا حیدری -معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه- با وجود کمبود تقاضا، در ماه های اخیر واردات بسیار زیادی از چین صورت گرفته که منجر به کاهش زنجیره تولید شده است. سوالی که پیش می آید این است که چرا مجوز واردات برای وارد کردن مقاطع فولادی صادر می شود و به واردات آن نیز ارز تخصیص می یابد؟!

رضا حیدری در راستای بررسی این عوامل، واردات هدفمند را منطقی و قابل قبول دانست و تاکید کرد که واردات در صورتی می تواند مثبت تلقی شود که منجر به افزایش استفاده از ظرفیت های تولید کشور خودمان شود. واردات بی هدف، تنها به تعطیلی کارخانه های کشورمان ختم می شود که این اتفاق، به هیچ وجه در جایگاه اتفاقی مثبت دیده نمی شود.

شما چطور فکر می کنید؟

آیا این شرایط تحول عظیمی را در فولاد کشور حاصل می کند؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.