وضعیت واردات سنگ آهن ترکیه از زمستان تا تابستان ۲۰۲۴

وضعیت واردات سنگ آهن ترکیه از زمستان تا تابستان ۲۰۲۴ رقم قابل توجهی را در صنعت فولاد ترکیه حاصل کرده است که به تازگی بسیار مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است. به طور کلی، فولاد ترکیه بازیگر مهمی در بازار جهانی است که فراز و نشیب های آن نشان دهنده ماهیت پویای آن می باشد. در ادامه این مطلب به آمار دقیق وضعیت واردات سنگ آهن ترکیه اشاره می کنیم.


آمار واردات سنگ آهن ترکیه از زمستان تا تابستان سال جاری میلادی

حالا بر اساس داده های اولیه ارائه شده توسط موسسه آمار ترکیه (TUIK) از نیمه خرداد تا نیمه تیر امسال (ماه ژوئن)، واردات سنگ آهن ترکیه به ۹۳۸ هزار و ۸۸۱ تن رسید. این رقم بیانگر ۶.۸ درصد رشد نسبت به ماه گذشته -از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد (ماه می)- و ۲۹.۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته به همراه داشته است.

در تصویر زیر آمار واردات سنگ آهن ترکیه را در یک سال اخیر مشاهده می کنید.

گفتنی است که درآمد حاصل از این واردات، چیزی حدود ۱۱۷.۰۱ میلیون دلار بوده است. این رقم نسبت به ماه گذشته، نزدیک به ۶.۸ درصد و نسبت به سال گذشته در همین تاریخ، ۱۵.۳ درصد افزایش را به همراه داشته است. 

واردات سنگ آهن ترکیه در بازه زمانی زمستان تا تابستان سال جاری (ژانویه تا ژوئن)، به ۵,۴۱۹,۶۳۵ تن رسید. باورنکردنی است اما این رقم، قریب به ۵۰.۷ درصد افزایش را در این صنعت حاصل کرده است. علاوه بر آن، این رقم بیانگر رشد ۵۵.۶ درصدی واردات سنگ آهن نسبت به دو سال قبل است.


رشد سنگ آهن ترکیه در میان وضعیت رکود

در فروردین امسال (آوریل ۲۰۲۴) تولیدکنندگان فولاد ترکیه ۱۲.۶ درصد کاهش ماهانه در تولید فولاد را گزارش کردند و ۲.۸ میلیون تن فولاد تولید کردند که این آمار بر سنگ آهن نیز تاثیر قابل توجهی گذاشت. با وجود این افت، عملکرد کلی صنعت فولاد ترکیه در چهارماهه اول سال ۲۰۲۴ قوی بود. تولیدکنندگان فولاد ترکیه در فاصله ژانویه تا آوریل (از نیمه های دی ماه تا نیمه های فروردین ماه) سال ۲۰۲۴ تولید فولاد خود از جمله سنگ آهن را ۲۲.۱ درصد افزایش دادند و به ۱۲.۳۳ میلیون تن در مقایسه با سال ۲۰۲۳ رساندند. این افزایش نشان دهنده انعطاف پذیری و سازگاری صنعت فولاد ترکیه در مواجهه با شرایط نوسان بازار است.

قیمت شمش فولادی

نام فولاد چین، ترکیه و ایران، همواره به عنوان پویاترین ها در صنعت فولاد یاد می شود. طبق آخرین آمارهای موجود در سال ۲۰۲۳، ترکیه هشتمین رتبه در میان بهترین تولیدکنندگان فولاد را از آن خود کرده است، اما پویایی این کشور در صنعت فولاد و تلاش مداوم برای پیشرفت، برگ برنده این کشور نسبت به سایر کشورهایی است که اگرچه رتبه بالاتری دارند، اما به این شدت عملگرا نیستند.

شایان ذکر است که صادرات و واردات سنگ آهن در کشور ترکیه وضعیت بهتری نسبت به کشور خودمان نداشته و عرضه و تقاضا به درستی پیش نمی رود. با وجود همه این ها، پتانسیل رشد در واردات، صادرات، عرضه و تقاضای ترکیه نسبت به ایران بیشتر بوده و به مرور زمان، نتایج مثبتی را در این صنعت رقم زده است.

نکته جالب توجه اینجاست که در وضعیت معاملات فولاد ترکیه نیز شاهد رشد خوبی بودیم و شاخص گردش مالی صنعت ترکیه، رو به رشد است.


چشم انداز فولاد ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۴

طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، می توان خوش بینانه به موضوع رشد صنعت فولاد در ترکیه نگاه کرد. کاهش نرخ بهره و افزایش تقاضای فولاد، دو عامل خوشبینانه برای فولاد جهانی هستند که انتظار می رود بر رشد روند فولاد ترکیه نیز تاثیر بسزایی داشته باشند.

علاوه بر این، گزارش انجمن جهانی فولاد افزایش مصرف فولاد ترکیه را پیش‌بینی می‌کند. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۴ با ۵ درصد افزایش به ۴۰.۶ میلیون تن برسد. این افزایش پیش بینی شده در مصرف داخلی، همراه با افزایش جهانی تقاضا، تصویر امیدوارکننده ای را برای آینده صنعت فولاد ترکیه ترسیم می کند. در حالی که صنعت فولاد ترکیه کاهش موقت تولید را تجربه کرده است، چشم انداز کلی همچنان مثبت است. با شرایط مساعد اقتصادی و افزایش تقاضای داخلی و جهانی، صنعت فولاد ترکیه در موقعیت خوبی برای ادامه مسیر رشد خود در سال های آینده قرار دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.