وضعیت معاملات فولاد ترکیه

ترکیه به عنوان یکی از کشورهایی که از منابع غنی فولاد برخوردار است، مانند سایر کشورهای مشابه همچون ایران و چین، دچار نوسانات زیادی شده بود. از آنجایی که رکود در بسیاری از بازارها مانند بازار مسکن، در کشور ترکیه نیز حاکم بود، خرید و فروش مقاطع فولادی در وضعیت چندان مطلوبی وجود نداشت. بنابراین می توان گفت که بازار فولاد نه تنها در بعد داخلی، بلکه در بعد جهانی نیز از چرخه رونق خارج شده است.

با ارتباطات واردات و صادراتی که ایران با ترکیه دارد، قطع به یقین تغییراتی که در بازار فولاد ترکیه بوجود می آید، بر بازار داخلی ما نیز تاثیرگذار است.


آمار شاخص گردش مالی صنعتی ترکیه

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط موسسه آماری ترکیه (TUIK) در ماه ژوئن -از اواسط خرداد ماه تا اواسط تیر ماه- شاخص گردش مالی صنعتی ترکیه نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد کاهش یافته است. این روند، در همین تاریخ در سال ۲۰۲۳ قریب به ۴۱ درصد افزایش داشته است.

نکته جالب توجه اینجاست که در ماه جاری، شاخص گردش مالی صنعتی برای ساخت و ساز فلزات اساسی در ترکیه، نسبت به سال قبل ۳۱.۲ درصد افزایش یافت. شاخص گردش مالی صنعتی برای تولید محصولات فلزی ساخته شده در ژوئن -اواسط خرداد ماه تا اواسط تیر ماه- نسبت به ماه گذشته ۴.۵ درصد افزایش یافته و همین آمار در مقایسه با سال گذشته نیز چیزی حدود ۴۱.۱ درصد با رشد همراه بوده است.

قیمت لوله فولادی

وضعیت عرضه و تقاضا در ترکیه

عرضه و تقاضا در ترکیه، تفاوت چندانی با ایران ندارد. در ترکیه نیز سرمایه گذاران کمتر سمت سرمایه گذاری در بازار مسکن می روند. علاوه بر آن، بازار ترکیه نیز از نوسانات ارزی تاثیر می گیرد. با توجه به نوسان نرخ ارز جهانی (دلار آمریکا)، عرضه و تقاضا در مقابل هم قرار داشتند و همین امر منجر به رکود اقتصادی در بعد فولادی ترکیه شد.

مقاطعی مانند میلگرد، تیرآهن و ورق که از کالاهای صادراتی اصلی محسوب می شوند، نسبت به سال گذشته رشد بسیار منفی را تجربه کردند و علاوه بر آن، در بازار داخلی نیز چندان مورد توجه عموم قرار نگرفتند.

لازم به ذکر است که همانطور که در بازار ایران، شاهد اصلاحات و ثبات در مقاطع فولادی بودیم، در ترکیه هم دقیقا شرایط مشابهی وجود داشته و در صورتی که این شرایط ادامه دار باشد، از نوسانات بی پایه و اساس این صنعت کاسته شده و راحت تر می توان نسبت به سرمایه گذاری در بازار مسکن و امثال آن، اقدام کرد.


سخن آخر

با وجود اینکه در شاخص گردش مالی صنعتی، شاهد رشد نسبتا خوبی بودیم، اما در عرضه و تقاضا همچنان خلل کمی وجود دارد؛ بنابراین نمی توان شرایط مشخص و دقیقی را برای آن پیشبینی کرد. در واقع تاثیر هر دو بر یکدگیر، وضعیت را خنثی می کند و با استناد بر آمار تولید و فروش آهن جهان در هفته گذشته، ترکیه هم در بازار فولاد چندان رونق ندارد. جالب توجه است که تقاضا همچنان در رشد منفی به سر می برد و با تولید زیاد، رشد منفی آن شدت می گیرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.