آیا فرزانه صادق -وزیر راه و شهرسازی- می تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند؟

به دنبال اعلام اعضای رسمی و نهایی اعضای کابینه مسعود پزشکیان، فرزانه صادق به عنوان یکی از وزرای ایشان برگزیده شد که پتانسیل ایجاد تحولاتی برای فعالان حوزه فولاد دارد. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی اینکه آیا فرزانه صادق -وزیر راه و شهرسازی- می تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند، بپردازیم.


آیا می توان به وضعیت مسکن در دولت چهاردهم امیدوار بود؟

وضعیت مسکن در سال های اخیر در شرایط مناسبی نبوده و با رکودی شدیدی که به همراه داشت، تاثیرات منفی بر بازارهای وابسته، همچون بازار آهن و فولاد نیز داشت. با رکود در ساخت و ساز، پروژه های عمرانی تا حد زیادی متوقف شدند و سرمایه گذاران نیز از سرمایه گذاری در این بازار دوری کردند. همین امر منجر شد تا متریال فولادی مانند تیرآهن و میلگرد، رشد منفی شدیدی را تجربه کنند.

از آنجایی که مسئولیت تعیین سیاست های کلان مسکن به عهده وزیر راه و شهرسازی است، می توان به تاثیرگذاری وزیر دولت چهاردهم امیدوار بود، چرا که مسعود پزشکیان نیز همواره به ضرورت وجود برنامه هایی در حوزه مسکن اشاره داشته اند. پایبندی آقای پزشکیان به جهش تولید مسکن و قانون ساماندهی این بازار، خبر خوبی برای بازار فولاد –به خصوص مقاطعی چون تیرآهن و میلگرد- خواهد بود.

در حال حاضر، مسکن (چه در بعد خرید و فروش و چه در بعد اجاره) از اصلی ترین دغدغه های خانواده های ایرانی است. طبق گزارش های اعلام شده، مستاجران ناگزیرند هر سال از مرکز شهر فاصله بگیرند تا توان اجاره خانه با مبلغ سال گذشته را داشته باشند. با دادن جانی دوباره به صنعت ساخت و ساز و رونق بازار مسکن، شاهد تحولات عظیمی برای مستاجران و خریدران مسکن خواهیم بود. بنابراین، انتظار می رود خانم صادق، به عنوان یک وزیر تازه نفس، بتواند بازار مسکن را به دوران طلایی خود بازگرداند.


قیمت تیرآهن

خانم فرزانه صادق چگونه می تواند به رونق بازار مسکن کمک کند؟

با اجرای برنامه های درست و اصولی در راستای خروج صنعت ساخت و ساز از حالت رکود، دستیابی به رونق مسکن، غیر ممکن نیست. این برنامه به چند بخش مجزا تبدیل می شود:

  1. سیاست گذاری و تنظیم مقررات

وزیر راه و شهرسازی موظف است تا قوانین مربوط به ساخت و ساز را تدوین کرده و در راستای اجرای آنها نیز بکوشد. قیمت گذاری، تعیین اولویت های توسعه مسکن و سیاست های کلان آن نیز از دیگر وظایف ایشان می باشد.

۲. اجرای پروژه های عمرانی

از تاثیرگذارترین طرح ها و پروژه هایی که وزیر راه و شهرسازی می تواند از آنها در راستای بهبود عرضه مسکن استفاده کند، پروژه هایی نظیر مسکن ملی یا مسکن مهر می باشد. اجرای این طرح ها به صورت اصولی و با در نظر داشتن استانداردهای کیفی، مزایای زیادی از جمله کنترل قیمت و تامین نیاز مسکن را به همراه خواهد داشت.

۳. کنترل قیمت و نظارت بر بازار مسکن

در صورتی که خانم فرزانه صادق در جایگاه خود تدابیر درستی را تدوین و اجرا کند، از نوسانات شدید قیمتی و جلوگیری می کند. همچنین با در نظر داشتن وام و تسهیلات مسکن با بهره های مناسب، کمک شایانی به افزایش مصنوعی قیمت ها دارد.

۴. تعامل با دیگر نهادها و دستگاه ها

وزیر راه و شهرسازی، پتانسیل زیادی برای تعامل با سایر نهادهای مربوطه دارد. این امکان می تواند تاثیرات مثبتی در تامین بودجه و منابع مالی، تامین زمین های متناسب با اجرای پرژه های عمرانی و… داشته باشد.


کلام آخر

در دولت آقای رئیسی زمزمه هایی در راستای بهبود وضعیت مسکن وجود داشت، اما متاسفانه نه تنها شرایط بهتر نشد، بلکه روز به روز در باتلاق رکود فرو رفت. امید است به واسطه حضور خانم فرزانه صادق در دولت چهاردهم شاهد اتفاقات بهتر و رونق مسکن باشیم و به دنبال آن، بازار فولاد نیز در شرایط بهتری قرار بگیرد.

2 دیدگاه
  1. دالهه می گوید

    چرا باید مسکن‌از رکود خارج بشه
    به نفع کیه که از رکود خارج بشه

    1. مبینا مطلبی می گوید

      درود و وقت بخیر
      با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی در دولت آقای پزشکیان تغییر کرده، ممکنه تغییرات مثبتی رو توی بازار مسکن داشته باشیم و ساخت و ساز بیشتر بشه.
      این اتفاق به نفع شهروندان ایرانیه و با بالا رفتن تعداد خونه‌ها، هم مستاجرها و هم خریدارها، دستشون برای انتخاب و خرید باز خواهد بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.