علت فروکش قیمت در بازار آهن

هفته سوم مرداد ماه با روند ثابتی در قیمت آهن آلات همراه بوده است. دلایل زیادی بر ثبات قیمتی بازار فولاد، نقش داشتند که بررسی هر یک از آنها، آن هم پس از نوسانات و شوک شدیدی که در هفته های اخیر بر این بازار چیره شده بود، خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب، تمامی این عوامل را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم.


بررسی دلایل نوسان قیمت آهن آلات در ایران

در چند ماه اخیر، کشور ما دچار بیشترین نوسان ناشی از اخبار داخلی و بین المللی بود. این نوسانات علاوه بر شوکی که به بازار ارزها وارد کرد، تاثیر زیادی در بازار مقاطع فولادیبه خصوص میلگرد و ورق– داشته اند. رکود در ساخت و ساز، صادرات و واردات و موارد مشابه، همچنان از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد و تیرآهن و ورق و… هستند. در مدت های اخیر، علاوه بر معضلات اصلی رکود در بازار فولاد، قریب به ۹۰ درصد از نوسانات قیمتی، تاثیر گرفته از مسائل سیاسی بودند.

ابتدا با فوت ناگهانی رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی، سپس با حواشی انتخاباتی و عدم ثبات و پایداری در اقتصاد داخلی مواجه شدیم. پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، دلار آمریکا کاهش کوتاه مدتی را تجربه کرد، اما طولی نکشید که در پی انتخابات نوامبر ایالات متحده و کشمکش های میان دونالد ترامپ و کامالا هریس، مجددا بازار فولاد داخلی تحت تاثیر نوساناتی قرار گرفت.

متاسفانه اوضاع به همین جا ختم نشد و همزمان با برگزاری مراسم تحلیف آقای پزشکیان، اسماعیل هنیه -مسئول دفتر سیاسی حماس- در تهران ترور شد. با شرایط ناامنی که در منطقه ایجاد شد، دارایی های امن مجددا وارد شوک شدند و با نوسان شدیدی در قیمت انواع میلگرد مواجه شدیم. سایر مقاطع فولادی مانند تیرآهن و ورق نیز نوساناتی را هم در روند کاهشی و هم در روند افزایشی تجربه کردند و با اختلاف، بیشترین عدم ثبات را از آن خود کردند.

قیمت تیرآهن

گفتنی است که نابسامانی های سیاسی و اقتصادی به داخل کشور محدود نبودند و در سطح جهان نیز شاهد ریزش شدید و ناگهانی بورس جهانی بودیم. شاخص ها و سهام مهم کشورهای مختلف دچار ریزش شدیدی شدند و بورس جهانی و بازار ارزهای دیجیتال نیز رکود تاریخی را تجربه کردند.

در میان این حجم از آشفتگی، زمزمه های واکنش ایران به اسرائیل در پی ترور اسماعیل هنیه، ترس بزرگی به دل مردم انداخت. با بوجود آمدن ناامنی های جدی و مکرری که در سطح جهان پیش آمد، دریافتیم که در مدت های اخیر، حال سیاست و اقتصاد یک جهان خوب نیست و به جرات می توان گفت، انتظار صعود روند بازار فولاد، انتظاری بی جا و دور از باور است.


بررسی دلایل کاهش قیمت آهن آلات در ایران

این روزها با کمترین نوسان و تنش در بازار فولاد مواجه هستیم. زمزمه های واکنش ایران به اسرائیل از تب و تاب افتاد و از شدت اتفاقات پیش آمده در سطح جهان نیز کاسته شد. در راستای تمام موارد ذکر شده، پس از چندین هفته متوالی، قیمت دلار امروز را در کانال های پایین تری مشاهده کردیم.


آیا این اوضاع تداوم خواهد داشت؟

اقتصاد و سیاست دو عامل غیر قابل پیشبینی هستند که تغییرات ناگهانی و دور از احتمالات، ذات هر دوی آنهاست؛ بنابراین هیچ گونه تضمینی برای بهبود یا عدم بهبود وجود ندارد.

شایان ذکر است که بهبود اوضاع در تمام ابعاد اقتصادی، چه در اقتصاد داخلی و چه در اقتصاد خارجی، امری غیر ممکن است و تنها می توان بهترین ها را نسبت به شرایط حاضر سنجید. همه ما همچنان به بهبود اقتصاد، به ویژه در بازار فولاد ایران و احیای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز امیدوارم هستیم و در انتظار ورود مجدد آهن آلات به چرخه سوددهی هستیم.

به نظر شما چه شرایطی در انتظار فولاد ایران خواهد بود؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.