ضربه میلگرد به تولید زغال سنگ

ضربه میلگرد به تولید زغال سنگ از جمله اتفاقات منفی است که بر صنعت فولاد در سطح جهان تاثیر بسزایی می گذارد. با چشم انداز ضعیفی که در بازار زغال سنگ چین بوجود آمده است، می توان گفت که تاثیر این چشم انداز ضعیف، به زودی در ابعاد متفاوتی از صنعت فولاد تاثیرگذار خواهد بود. در هفته اخیر، خبری از بازار فولاد چین منتشر شد و این خبر گویای ضربه میلگرد به زغال سنگ بود. از آنجایی که چین در بخش تولید و همچنین صادرات و واردات بسیار قوی عمل می کند، هر گونه رشد منفی یا رشد مثبت در بازار فولاد آن، بر سایر کشورها بخصوص ایران که خود نیز در صنعت فولاد بسیار غنی می باشد، تاثیر مستقیمی دارد.

در ادامه به جزئیات بیشتری می پردازیم و تاثیرات ضربه میلگرد را در بازار جهانی و بازار داخلی بررسی می کنیم.


میلگرد و زغال سنگ چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

در راستای آسیب های وارد شده توسط میلگرد به زغال سنگ، ممکن است برای شما نیز سوال پیش بیاید که ارتباط میان میلگرد و ذغال سنگ چیست؟ ارتباط میان این دو، ارتباطی غیر مستقیم و چند لایه است. در واقع در تولید فولاد، زغال سنگ را در کوره می سوزانند تا کک زغال را بوجود آورند. پس از آنکه کک زغال سنگ حاضر شد، از آن برای ذوب کردن سنگ آهن و تولید انواع فولاد استفاده می کنند. در نهایت گاز آمونیاک حاصل از کک در جهت تولید نمک آمونیاک، کود و اسید نیتریک مورد استفاده می گیرد.


علت ضربه میلگرد به زغال سنگ

طبق آمار منتشر شده از فولاد چین، تنها ۶.۵٪ از ۲۴۷ کارخانه فولاد چینی توانسته اند از فروش فولاد تا تاریخ ۱ آگوست سود کسب کنند، که این رقم نزدیک به کمترین درصد سود در یک دهه اخیر است. در نتیجه عوامل زیادی بر این رکود نقش دارند؛ دلایل ضربه میلگرد به ذغال سنگ نیز شامل پارامترهای متفاوتی بوده و به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. عرضه و تقاضا
  2. ساخت و ساز
  3. سیاست های دولتی

هر یک از موارد فوق به نوبه خود، نقشی در رکود بازار آهن آلات داشته اند. در ادامه تاثیر هر یک را بر بازار آهن، بیشتر بخوانید.

قیمت میلگرد
  1. عرضه و تقاضا

با کاهش تقاضا برای میلگرد، تولید نیز به مرور زمان کاهش می یابد و با توجه به نقش زغال سنگ در تولید این مقطع فولادی، می توان دریافت که علت ضربه میلگرد به زغال سنگ، تاثیرات لایه ای و غیر مستقیم آنها بر یکدیگر است.

  1. ساخت و ساز

با رکود ساخت و ساز در ایران و سطح جهان در دو سال اخیر، قطع به یقین استفاده از مقاطع فولادی مهمی همچون میلگرد، با کاهش شدیدی رو به رو می شوند. بنابراین هر چه رکود در ساخت و ساز افزایش یابد، به دنبال آن رکود در زغال سنگ نیز افزایش می یابد.

  1. سیاست های دولتی

اصولا سیاست های دولتی نقش بسزایی در افزایش و کاهش قیمت ها دارند و از آنجایی که سیاست های دولتی چین در رکود حاکم بر بازار دخالتی نداشتند، رونق صنعت فولاد هر روز کمتر از دیروز شد و مقاطع فولادی پر مصرف مانند میلگرد و تیرآهن با کاهش چشمگیری رو به رو شدند.


سخن آخر

در روزهایی که بازار فولاد به خودی خود کاهشی است، اخبار بدی مانند ریزش بورس جهانی و تاثیر آن بر بازار فولاد و همچنین تاثیراتی که تک نرخی کردن ارز بر صادرات فولاد دارد، رکود را تشدید کرده و رونق ساخت و ساز را دشوار می سازد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.