چالش های خرید و فروش ورق گالوانیزه

چالش های خرید و فروش ورق گالوانیزه از جمله مواردی است که هیچوقت در صنعت فولاد نقطه پایان نداشته است. عوامل زیادی از جمله عدم آگاهی کافی مصرف کنندگان نسبت به این مقطع فولادی، نوسانات بازار و مواردی از این قبیل، در تشدید این چالش ها نقش بسزایی دارند. در این مطلب، روند ورق گالوانیزه در هفته اخیر و چالش های خرید و فروش این مقطع فولادی را مورد بررسی قرار می دهیم.


چالش های خرید و فروش ورق گالوانیزه در وضعیت ثبات بازار

در هفته اخیر دلار آمریکا روند کاهشی داشت و کانال ۵۹ تومانی را مجددا هدف قرار داد. علاوه بر آن، شاهد تشدید محدودیت های برق بودیم که البته در واحدهای صنعتی، محدودیت ها اندکی کاهش یافتند. در پی این موارد، قیمت پایه شمش فولادی کاهش یافت. در این میان، زمزمه هایی از افزایش عرضه رینگ به گوش می رسد که همین امر منجر به رشد تولید در واحدهای فولاد میانی خواهد شد.

با وجود چالش هایی که در خرید و فروش ورق گالوانیزه وجود دارد، میزان تقاضا برای شمش فولادی در هفته های اخیر با افزایش همراه بوده است؛ این می تواند خبر خوبی برای بازار پروفیل گالوانیزه باشد.

ضمن اینکه همچنان معضل های جدی و چالش هایی بر سر راه بازار هستند. عواملی مانند قطعی برق، کمبود نقدینگی، عدم تمایل مصرف کنندگان به خرید شمش، منجر به افت قیمتی شدید در شمش می شود که در پی آن، عقب نشینی نرخ محصولات آهنی را در بازار آزاد شاهد خواهیم بود.

خریداران و فروشندگان ورق گالوانیزه نیز با چالش هایی مواجه هستند که محدود به بازار فعلی نمی شود اما همواره از اصلی ترین معضلات در بازار خرید و فروش هستند. در ادامه به این چالش ها بیشتر می پردازیم.

قیمت ورق فولادی

چالش های خرید ورق از سوی خریداران

از اصلی ترین چالش های خرید ورق گالوانیزه از سمت خریداران، عدم آگاهی است. به دلیل تنوع بسیار بالا در انواع ورق و مشخصات جزئی آن، مصرف کنندگان معمولا اطلاعات چندان دقیقی به فروشندگان نمی دهند.

از مهمترین مواردی که حین سفارش این مقطع باید نظر داشت، تعداد برگ ورق است. عادت اشتباهی که میان مصرف کنندگان ورق گالوانیزه جا افتاده است، قرار دادن معیار متر مربع برای ثبت سفارش است. در واقع متر مربع نیز پارامتر حائز اهمیتی در خرید ورق گالوانیزه است، اما تعداد برگ نیز از دیگر معیارهای مهم در سفارش ورق گالوانیزه است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود.

در محاسبه تعداد برگ، مواردی مانند متراژ، نما و مواردی از این قبیل مهم هستند. در صورتی که این عوامل را در خرید خود اولویت قرار ندادید، باید در نظر داشته باشید که تامین کنندگان تضمینی در این باره به شما نخواهند داد.


 چالش های خرید ورق از سوی فروشندگان

در چند سال اخیر، نوسانات ارزی زیادی در بازار آهن و فولاد حاکم بوده است. همین امر منجر شده تا فروشندگان در شرایط نسبتا سختی قرار بگیرند.

فروشندگان به دلیل نوسانات ارزی در محدودیت ها و معذوریت های زیادی قرار دارند. معمولا شرکت ها و انبارهای تامین کننده، برای جلوگیری از اختلال های احتمالی در حین خرید، به مشتریان پیش فاکتور ارائه می کنند و این پیش فاکتورها انقضای کمی دارند. همین امر موجب عدم تطابق در واریز و قیمت لحظه ای خواهد شد.

از طرفی، سفارش شیت ها و ورق های گالوانیزه در ابعاد و اشکال متنوع در کمترین حالت ممکن بین ۳ الی ۴ روز زمان می برد تا تهیه و تولید شود. چرا که کالا باید در صف تولید قرار بگیرد و سپس از انبارهای مختلف به شهر و استان مورد نظر ارسال شود. به همین علت، قرار دادن فروشنده در مضیغه، صرفا گره کار را کورتر می کند!


کلام آخر

در صورت تمایل به خرید ورق گالوانیزه در هر رنگ و سایزی، می توانید با کارشناسان آهن ملل در ارتباط باشید و بهترین خرید را با رعایت استانداردهای حائز اهمیت تجربه کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.