تحول در ساخت و ساز در نیمه دوم سال

با توجه به افزایش قیمتی که در چند هفته اخیر در بازار آهن تجربه کردیم، پیش بینی می شود نیمه دوم سال با تحولی در صنعت ساخت و ساز همراه باشد. قریب به دو هفته است که نرخ ارز با افزایش همراه بوده و از آنجایی که افزایش قیمت دلار ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت مقاطع فولادی دارد، روند قیمتی بسیاری از مقاطع در هفته اخیر ثابت و افزایشی بوده است. این افزایش در قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن بیشترین نقش را داشته و روند قیمتی این دو را تحت تاثیر قرار داده است. با بررسی دلایل نوسان قیمت میلگرد و تیرآهن، پیش بینی می شود تقاضا نیز بالا رود. از طرفی کارخانه ذوب آهن اشاره ای به بهبود وضعیت ساخت و ساز در نیمه دوم سال داشته است. در ادامه این مطلب به گزارشی دقیق از اخبار منتشر شده از کارخانه ذوب آهن و دیگر عوامل موثر بر متحول شدن ساخت و ساز در نیمه دوم سال می پردازیم.


آیا نیمه دوم سال به نفع فولاد تمام می شود؟

مدیرعامل ذوب آهن در مصاحبه ای گفت: با توجه به تغییرات اخیر در دولت و تعیین وزرای جدید، پیش بینی ها بر وضعیت صنعت فولاد در نیمه دوم امسال بسیار مثبت است. وی در گفتگوهای خود اشاره کرد که با وجود نیاز بازار به تولید و تقاضای موجود در پروژه ها، شرایط صنعت فولاد مثبت ارزیابی می شود و همچنین پیش بینی می شود بستر مناسبی برای بازار داخلی و صادراتی فولاد نیز فراهم شود.

با توجه به آمادگی های کارخانه ذوب آهن در راستای توسعه تیرآهن، می توان چشم انداز مثبتی را برای صنعت ساخت و ساز پیش بینی کرد. در این مصاحبه در خصوص برنامه های کارخانه ذوب آهن اصفهان برای صنعتی سازی حوزه ساختمان گفته شد که در حال حاضر این کارخانه بر توسعه تیرآهن های بال پهن تمرکز دارد. این تیرآهن ها تا سایز ۳۰ و حتی بزرگتر توسعه می یابند و این کارخانه قابلیت تامین این محصولات را به هر میزان که نظام مهندسی و ساختمان نیاز داشته باشد، دارد.

قیمت تیرآهن

آقای کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به تفاوت قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد و بورس کالا افزود: شرکت ذوب آهن تمامی معاملات خود را از طریق بورس کالا انجام می دهد و برنامه ای برای عرضه در بازار آزاد ندارد. تفاوت قیمتی که در حال حاضر میان محصولات عرضه شده در بورس کالا و بازار آزاد مشاهده می شود، به دلیل تخفیف ها یا شرایط خاصی است که بسیاری از فروشندگان در بازار آزاد ارائه می کنند.


چه عوامل دیگری بر رونق ساخت و ساز تسریع می بخشد؟

قطع به یقین عوامل زیادی بر رونق بازار آهن و فولاد در بعد ساختمان سازی نقش دارند. این عوامل می توانند در بعد اقتصادی، صنعتی یا سیاسی ظاهر شوند. در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره می کنیم:

عباس شوکتی، کارشناس بازار مسکن در راستای وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: بازار مسکن دچار رکود تورمی شده است و انتخابات ایالات متحده می تواند تاثیر بسزایی بر بهبود یا عدم بهبود شرایط آن داشته باشد. بنا به پیش بینی کارشناسان، در صورتی که نماینده دموکرات ها در انتخابات پیروز شود، قیمت مسکن نیز روند نزولی خواهد داشت. علاوه بر آن، با توجه به اقداماتی که از سوی وزرای راه و شهرسازی در حال برنامه ریزی است، پیش بینی می شود تدابیری در راستای کنترل قیمت مسکن صورت بگیرد.

با کاهش قیمت مسکن و بالا رفتن تقاضا برای آن، ساخت و ساز رونق می یابد و به دنبال آن با افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی مواجه خواهیم شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.