گرانی محصولات فولادی در بورس کالا و سود دلالان

گرانی محصولات فولادی در بورس کالا و سود دلالان از قیمت گذاری بی پایه و اساس، به معضلی بزرگ برای فولادی ها تبدیل شده است. با افزایش قیمت در بورس کالا تمایل مصرف کنندگان به خرید از بازار آزاد بیشتر شده است. این موضوع خبر خوبی برای عرضه کنندگان محصولات فولادی در بورس کالا نبود و ناترازی هایی را در این بازار بوجود آورد؛ به قدری که مدیر عامل ذوب آهن اصفهان نیز به این تفاوت قیمت اشاره کرد و این موضوع را مسئله ای ناخوشایند تلقی کرد. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب به جزئیات این موضوع بپردازیم.


علت گرانی محصولات فولادی در بورس کالا چیست؟

پس از مشاهده تفاوت زیادی که در قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد و بورس کالا دیده شد، افراد زیادی چه در قامت عرضه کننده و چه در قامت مصرف کننده، اعتراض خود را اعلام کردند.

آقای نادر سلیمانی از پیشکسوتان حوزه فولاد در مصاحبه ای با اشاره به تفاوت قیمت در محصولات فولادی گفت: در حال حاضر تفاوت هایی بین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد وجود دارد. وی دلیل این اتفاق را شرایط خاص بازار و سیاست های قیمتی دولت تعبیر کرد. همچنین گفت: بعضا در محصولات فولادی اختلاف چندان زیادی وجود ندارد و این اتفاق طبیعی است که گاهی قیمت آنها در کف بازار ارزان تر از بورس کالا باشد. از طرفی هم بورس جذب کافی ندارد که بتواند محصولات فولادی را با قیمت پایه به فروش برساند. این درحالیست که چنین شرایطی به ضرر تولیدکنندگان اصلی تمام می شود، چرا که با کاهش تقاضا در بورس کالا، به فروش محصولات خود با قیمت بسیار پایین و متحمل شدن ضرر قابل توجهی ناگزیر خواهند شد.


به دلیل اتفاقات پیش آمده، تولیدکنندگان مستقیما تحت تاثیر شرایط قرار می گیرند. با حضور دلالان و گرانی محصولات فولادی در بورس کالا، قطع به یقین مصرف کنندگان به خرید از بازار آزاد تمایل بیشتری پیدا می کنند. این امر نه تنها منجر به کاهش سودآوری تولیدکنندگان می شود، بلکه به مرور زمان و با تداوم این شرایط، کاهش سرمایه گذاری را در این صنعت حاصل می کند. انتهای این مسیر نیز کاهش تولید و آسیب های جدی بر اقتصاد کشور خواهد بود. در این شرایط نیز نمی توان به تحول ساخت و ساز در نیمه دوم سال امید زیادی داشت.

قیمت نبشی

حذف ۹۳ درصد از محصولات فولادی از تابلوی معاملات بورس کالا

در روز گذشته ۱۳ شهریور ماه، بنا بر معامله ۱,۲۶۵,۱۱۹ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا بود. گزارش ها حاکی از آن است که تنها ۸۰,۶۲۵ تن از رقم ذکر شده بر روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۱,۱۸۴,۴۹۴ تن از آن حذف شد.

همانطور که در مطلب علت نوسانات قیمت میلگرد و تیرآهن نیز اشاره کردیم، همچنان نوسان این دو مقطع فولادی همزمان با یکدیگر در حال حرکت هستند. نکته جالب توجه اینجاست که ۴۳,۰۴۴ تن عرضه برای میلگرد به تابلو معاملات رسید و تقاضا برای این محصول قریب به ۴۸,۰۱۵ تن وجود داشت. گفتنی است که میانگین قیمت ثبت شده روی تابلوی معاملات برای این محصول ۲۵,۷۲۱ تومان بود. تیرآهن نیز با عرضه ۱۷,۱۸۱ تنی همراه بود که ۳۱,۱۴۳ تن تقاضا را با قیمت میانگین ۲۵,۹۷۵ تومان به ثبت رساند.

در رابطه با ورق سرد B نیز شاهد عرضه ۸,۰۰۰ تنی بودیم، در حالی که تقاضای ۹۰۰ تنی وجود داشت و میانگین قیمت ثبت شده روی تابلو، رقم ۳۷,۷۴۷ را نشان می دهد. ورق رنگی هم با ۲,۰۰۰ تن به تابلوی معاملات وارد شد که قریب به ۴۰۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت. در خصوص ورق گالوانیزه G نیز ۴,۱۰۰ تن تقاضا وجود داشت؛ در حالی که عرضه آن ۷,۵۰۰ تن با قیمت میانگین ۴۲,۷۸۸ تومان بود.

در نهایت برای محصول نبشی با میانگین قیمت ۲۶,۶۲۵ قریب به ۱,۱۲۵ تن تقاضا وجود داشت و عرضه این محصول ۹۰۰ تن بود. وضعیت ناودانی نیز با ۷۵۰ تن تقاضا و ۲,۰۰۰ تن عرضه با قیمت ۲۶,۸۶۳ تومان همراه بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.